Autó-Motor, 1952. július-december (5. évfolyam 13-24. szám)
1952-07-01 / 13. szám
A legutóbbi rejtvény helyes megfejtése: A kormányoszlop összekötőtárcsája, amely a szükséges rugalmasságot biztosítja, a rajzon hiányzik. A rajz a BMW gépkocsik kormányszerkezeti vázlatát ábrázolja. E heti rejtvényünket egyetlen olvasónk sem fejtette meg helyesen. Könyvjutalmat ezért kisorsolni nem tudtunk. Az e számban megjelent ,Mi itt a hiba? megfejtői között a következő könyvjutalmat sorsoljuk ki: D. M. Ljevin, N. V. Bruszjancev, T. Se. Crozovszkij, G. V. Kramarenko: Gépjármű technikai zsebkönyv I. kötet, Dr. Márkos: „Képesített gépkocsivezetők tankönyve", Dr. Polgár: „A közlekedés rendje". MI ITT A HIBA?) Az V. évfolyam 12. számban megjelent keresztrejtvény helyes megfejtése: Vízszintes: 1. Hasznosíts minden csepp üzemanyagot. Függőleges: 1. Ha a műszakról önelszámolást készít. A nyertes megfejtők a következők: Károlyi Edit, Bp . Kálmán-u. 17., Túri Imre, Dévaványa, Széchenyi-út 4., Sebesztha Károly, Bp., XI. Lágymányosi u. 15. A keresztrejtvény helyes megfejtői között az „Autó- Motor" negyedévi előfizetését sorsoljuk ki. A rejtvény megfejtéséhez kérjük a 30. oldalon található rejtvényszelvény melléklését. Beküldési határidő: július 9. Állapítsuk meg a képen látható motorkerékpár típusát és ezután könnyen felismerhetjük, hol változtatta meg a rajz a gyári szerkezetet. ... hogy mire képesek egyes „siető motorosok”. Valamilyen sürgős útja lehetett 24-én 14.15 órakor az NB—565-ös rendszámú oldalkocsis motorosnak, mert a Lenin-körúton, a Dohány és Dob utca közötti szakaszon, a Nyugati pályaudvar felé haladtában, kénytelen volt a villamos síneken folytatni sürgős útját, mert az úttesten, vele egyvonalban, két gépkocsi haladt és ezért mint harmadik előzött. Ezzel az is velejárt, hogy a megengedett 50 km-es sebességet is túllépte, ami kétségtelenül gyors motorjával nem is volt nagy teljesítmény. Véleményünk szerint az NBS 565. rendszámú motorkerékpár még 90 km-es iramban is tudna száguldani. A hitelesség kedvéért fényképet is készítettünk az NBS 565-ös motorkerékpárról. Igaz ugyan, hogy nem a tettenérés pillanatában, de még így is nyaktörő mutatvány volt utolérni és a felvételt elkészíteni. ... hogy milyen nagy iramban fordult be az újpesti Kölcsey utcába a KK 2000-as rendszámú kis Csepel motorkerékpárral egy versenyzőnek álcázott bársonysapkás ifjú. A gyors és szokatlanul hangos motor percek múlva ismét feltűnt meggondolatlan vezetőjével és merész utasával. Intésünkre „,megszelídülve” megállt ,és csodálkozva hallgatta azokat az igaz történeteket, amelyek az általa is művelt könnyelmű vezetési móddal kezdődtek és a kórházban, vagy a bíróságon folytatódtak. Látszólag hatással volt a sebességet kedvelő fiatal motorosra a rövid beszélgetés. Búcsúzóul meg is ígérte, hogy a jövőben csökkenti száguldását. Mint mondta, „már régi motoros, hiszen három hónapja van kismotorvezetői igazolványa”. Az eset június 18-án, 19.45 órakor történt. ... hogy az előző eset után nem sokkal a Sztálin-úton, a Hősök tere felé haladt egy nagy Chevrolet személygépkocsi, amelyet a DHH867-es rendszámú Csepelmotorkerékpár követett. Miután az autó nem egészen szabályosan az úttest belső harmadában haladt, a motoros ugyancsak szabálytalanul, balról, tehát a járda felől előzte a gépkocsit. Történetesen, ha a gépkocsivezető éppen abban a pillanatban kormányozta volna vissza kocsiját, amikor a motoros mellette suhant el, akkor bizonyára a mentőknek kellett volna beavatkoznuk. A KRESZ 51. §-a világosan kimondja a (3) bekezdésben „Előzni — a (4) bekezdésben, valamint az 55. § (7) és (8) bekezdésben foglalt kivételektől eltekintve — balra kell.’’ Az idézett kivételek a Sztálin-útra nem vonatkoznak, úgy véljük, helyes lenne, ha a DE—667 rendszámú motoros szorgalmasabban forgatná a KRESZ-t.* ...hogy az EV—881. rendszámú motorkerékpár vezetője június 14-én reggel 8.20-kor a Kiss József utca 21. sz. ház udvarában lévő javítóműhelybe úgy hajtott be, mintha „övé lenne a világ”. Ezt úgy értjük, hogy nemcsak a közlekedésrendészeti szabályokról szóló törvényt nem vette figyelembe, hanem elfeledkezett arról a legelemibb törvényről is, amely minden ember életét, cselekedeteit alapvetően kell, hogy irányítsa. Ez a törvény. ..Vigyázz embertársaid életére, testi épségére!’^ Az EU—881 vezetőjének ugyanis — miután szemmel láthatóan otthonosan mozgott azon az udvaron — tudnia kellett, hogy ott minden reggel jégárusítás történik s abban az időben általában 30—40 ember várakozik. Ennek ellenére legalább 25—30 km-es sebességgel robogott be az Udvarra, amit még azzal is tetézett, hogy a dudát sem használta. Csak néhány ember éberségén múlott, hogy nem került senki a motor kereke alá. A motorkerékpárvezető erkölcsi magatartására jellemző, hogy a dolgozók jogos kifakadásaira — gúnyos mosollyal válaszolt ... “nyÉJÉ 2