Evenimentul Zilei, august 1995 (Anul 4, nr. 944-970)

1995-08-01 / nr. 944

Britich Procurorul general, VASILE MANEA DRAGULIN, răspunde la cinci acuzații aduse Parchetului General ln presa au apărut mai multe acuzații aduse Parchetului General, legate de unele cazuri ce au preocupat opinia publică. Parchetul a fost acuzat fie că tărăgănează rezolvarea unor dosare, fie că se grăbește în soluționarea altora. S-a înregistrat chiar și o oarecare răceală în relațiile dintre Parchet și Poliție, catalogată uneori ca un război între cele două instituții. Din acest motiv, "Evenimentul zilei",și-a propus să invite a răspunde acuzațiilor chiar pe reprezentanții cei mai de sus ai acestor instituții. Azi, spațiul nostru este oferit procurorului general, Vasile Manea Drăgulin. Pag 'MOISE', anilm despre cel mai mare profet biblic • Povestea fiilor lui Israel • Nașterea și găsirea lui Moise de către o prințesă egipteană Ouga în deșert • Aducerea celor 10 porunci Lupta pentru eliberarea de sub jugul faraonilor • Drumul spre Pămîntul Făgăduinței O amplă relatare despre acest film, în pag. 2 EVENIMENTUL ZILEI văzut de ION CRISTOIU O carte nu numaI pentru vacanță * m STUDENTA k SIMONA DOROBAT A MURIT PE MASĂ 1 DE OPERAȚIE, PENTRU CA I-A EXPLODAT STOMACUL —> « «dp I * M îa un moment dat, cadrele medicale au asistat la o scenă de coșmar. Simona a tipat că s-a rupt ceva în ea, și-a sfîșiat cămașa de noapte; prin anus, cu o presiune incredibilă, a început să împroaște totul în jur cu resturi de mîncare, apoi și-a dat duhul.” Doctorul Bâiașu afirmă că, în 30 de ani de carieră, nu a vrculinc și nici nu a auzit de un asemenea caz. Sub acest semn stă întreg dialogul ce Pilaf. Procuratorul nu atît din istețime, cît din păminteasca logică romană, se străduie să-l coboare pe Isus la nivelul unui politician pus pe cucerirea puterii. Isus e însă categoric: „«împărăția Mea nu este din lumea aceasta. Daca împărăția, Mea ar fi din lumea aceasta, slujitorii M’e, s-ar fi luptat ca să nu fiu predat iudeilor*. Sa fie limpede ..el respinge acuzația politică formulată împotriva lui". Un capitol al cărții poartă titlul „Mesajul". Nu numai aici, dar și în alte numeroase locuri din carte, Jacques Duquesne încearcă să definească esența revoluției săvîrșite de Isus. Ea ține în exclusivitate de spațiu moral-religios. Mai precis, de împrospătarea credinței prin transformarea într-o chestiune strict individuală, dependentă de conștiința fiecăruia. Credința nu-i un șir de reguli pe care, îndeplinindu-le, poți fi sigur că aparții lui Dumnezeu : „Cu nici un prilej Isus nu l-a prezentat pe Dumnezeu ca un contabil care ar Înscrie într-un mare registru sau în memoria unui supercalculator păcatele fiecăruia, considerate ca tot atîtea datorii contractate față de el. Toate parabolele arată, dimpotrivă, că ceea ce e important în ochii lui Dumnezeu este faptul că fiecare este ceea ce a făcut el din el însuși. (...) El făcea apel, dincolo de tradiții și reglementări, la conștiința fiecăruia". Credința e o chestiune strict individuală o relație directă a individului cu Dumnezeu, fără nici un mijlocitor - iată esența revoluției de ordin religios săvîrșită de Isus. Obsesia de a se înfățișa drept Fiul Domnului are astfel o semnificație vădit simbolică. Alungarea negustorilor din Templu o definește cum nu se poate mai bine: „E tocmai ce vestește el răsturnînd mesele, nu e vorba să purifice, ci sâ înlocuiască. Isus vrea, să facă cunoscut tuturor că locul întîlnirii cu Dumnezeu nu mai este Templul, ci el însuși". Dar nu pentru că ar fi un om ales, cum spune tradiția creștină, ci pentru că e om pur și simplu. Locul întîlnirii cu Dumnezeu e în fiecare din noi. Fiecare din noi are un legămînt cu Atotputernicul: în cadrul acestui legămînt, Dumnezeu nu vrea de la noi decît dăruirea de sine, lepădarea de toate orgoliile: „Iată prin urmare un personaj, Isus, care, afirmînd cu putere ce vrea Dumnezeu de la noi, un lucru greu, dragostea, dăruirea de sine, lepădarea de sine, cu toate consecințele care decurg de aici - desființează ideea unui Dumnezeu care dă legi și care judecă, idee atît de utilă pentru a menține ordinea pe pămînt". în plan moral, Mișcarea lui Isus e la fel de radicală ca și în plan religios. El propovăduiește lepădarea de sine de dragul celorlalți : „în orice caz învățătura e limpede, în noua societate, fiecare trebuie sâ fie slujitorul tuturor (...). Dragostea trebuie dată tuturor oamenilor". Consecințele pentru clasa sacerdotală nu sunt greu de ghicit. Contestarea prescripțiilor înseamnă renunțarea la jertfele din Templu. Adică la principala sursă de cîștig a nomenclaturii religioase : „O asemenea imagine a lui Dumnezeu și afirmarea raportului fiu-tată dintre Isus și Dumnezeu nu numai că apăreau blasfematorii multora dintre ascultătorii lui, ele aveau consecințe foarte practice în privința puterii politice și religioase, aceea a Templului. Un asemenea Dumnezeu nu are nevoie să i se închine sacrificii Efectele sunt devastatoare pentru casta religioasă. Ce se va mai face ea fără sacrificii, fără jertfele care pot fi cumpărate numai în moneda Templului ? „Ea pune in discuție atît veniturile Templului, cît și practicile religioase de acolo, deci autoritatea instituției. Ceea ce stîrnește ostilitatea celor care trăiesc din cîștigurile Templului : de la marele preot pîna la leviți, la negustorii de porumbei și la locuitorii Ierusalimului. Destui. Fără a-i mai pune la socoteala pe romani, cărora le convenea să se sprijine pe autoritatea Templului". In aceste condiții tot ce se întreprinde împotriva lui Isus își are explicația : încercarea de compromitere a Mișcării sale, procesul, interogatoriile, răstignirea. Scandalul stîrnit de eseul lui Jacques Duquesne a vizat spațiul religiosului. Din această cauză nimeni nu s-a gîndit și la dimensiunea laică a cărții. Altfel spus, la situarea ei în afara discuției religioase, în sfera politicului. A fost o situație nefericită pentru carte. Aceasta deoarece, dacă dezbaterile ar fi reușit să treacă dincolo de religie, s-ar fi putut remarca imediat un fapt extraordinar. „Isus" al lui Jacques Duquesne a fost conceput după prăbușirea comunismului. Fără să vrea, sau fără s-o recunoască doar, autorul a scris despre Isus gîndindu-se la destinul credinței comuniste. , Jacques Duquesne „Jesus", Ed Flammarion, 1994, versiune românească ,Isus", Ed. Humanitas, 1995, 944 ZI la ES 1 Wifrt Ba ntîi Acest număr a fost tipărit în două ediții Alin IV • martl. Inartual 1995 #1*. nan. - MW, t începînd de astăzi, România este o țară lipsită de conducere Timp de cel puțin cîteva zile, România se va afla, începînd de astăzi, în situația din 22 decembrie 1989, între orele 10,00-17,00, adică lipsită de conducere la nivel înalt. Motivul este intrarea în concediu de odihnă a președintelui Ion Iliescu, coroborată cu absența din țară a primului său locțiitor, potrivit art. 97, alin. 1 din Constituție, președintele Senatului, Oliviu Gherman, aflat în Africa de Sud, și cu plecare de asemenea în concediu de odihnă a celui de al doilea, președintele Camerei Deputaților, Adrian solăstase. Întrucît Constituția prevede alți înlocuitori, înseamnă că cei trei înalți demnitari amintiți nu pot lipsi concomitent. BOGDAN TIBERIU IACOB Fotbaliștii dinamoviști, monedă de schimb între sport, politică și afaceri W In Franța a apărut Colecția de înjurături care încep în Franța, editura „Michel Lafan", a publicat o carte în două volume intitulată „Ta mère“ („Mă-în*", în sensul de înjurătură, de trimitere spre origine). Această carte aparține unui francez care s-a prezentat pe canalul de televiziune TV5 sub pseudonimul Arthur. El a colecționat diversele modalități folosite de bărbații din întreaga lume pentru a se insulta între ei și care încep cu „mâna“. Printre aceste modalități de a-i face trimitere unui amic spre originile sale, se numără : Mă-tcri este așa plată, încît ar p putea fi trasă prin fax ; ; Mă-ta este așa proastă, încît •atunci cînd i se joacă cu binele, merge ea după minge ; ; . ... ț - Mă-ta este ca transportul feroviar ~ o plăcere nu se merită decît dacă este împărțită cu toată lumea Mă-ta este așa voluminoasă încît i se atribuie propriul său cod poștal etc ■ injuriile care'încep'cu mă-ta-au fost culese în principal din Franța,. ..Arverica și SUA VICTORIA QUÎNTU5 PE 16 AUGUST Încep Înscrierile PENTRU A II-A SESIUNE DE ADMITERE IN LICEU Potrivit Inspectoratului Școlar General, începînd cu date de 16 august și pînâ pe 26, inclusiv, are loc înscrierea candidaților pentru a Il-a sesiune de admitere în liceu. Pentru ocuparea locurilor rǎmase neocupate în liceu organizarea și desfășurarea examenelor sunt programate astfel : 9-15 august - afișarea numărului de locuri ; 16-26 august -depunerea cererilor de înscriere și, după caz, efectuarea controlului medical ; 30 august — lucrare scrisă de limba și literatura română; 1 septembrie - lucrare scrisă de matematică ; 6 septembrie - afișarea rezultatelor. MARIAN IACOH CHESTIUNEA ZILEI Comisia Națională de Statistică încearcă să-i convingă pe români că salariile au crescut mai mult decît prețurile Un caz rar întîlnit din alb face negru, iar negrul îl faca alb. Și unde lucrează, săracul de el? La Comisia Națională pentru Statistică III Desen de ADRIAN ANDRU. ABCDE FISH” 0 călugăriță a fost asasinată în sediul Mitropoliei din Timișoara L Pag