Inainte, iunie 1945 (Anul 2, nr. 192-214)

1945-06-02 / nr. 192

/ Fag Tw un si asi ritm mm VENIT DIN U. R. S. S. It st in fact tu Repar Ma primelor vagoane de bumbac care au sosit in portul Constanta s’a făcut în felul următor: 4 vagoane bumbac extra-hard sunt destinate exclusiv nevoilor rurale ; 5 lum. vagoane se vor distribui prin economatele muncitorești, sub forma finală de țesături. 4 funi. vagoane vor fi distribuite după ce vor fi transformate în tifon și vată, spitalelor militare, 3 funi. vagoane spitalelor civile și 2 vagoane vor fi distribuite industriei tehnice, pentru fabricarea de filtre, curele de transmisiuni etc. Restul 4 vagoane vor fi repartizate fabricilor de apă și pentru satisfacerea altor obligațiuni. Cine va distribui bumbacul pe viitor Pe viitor, orie cantități de bumbac ce ne vor sosi din URSS spre prelucrari până la epuizarea angajamentelor contractate prin acordul de la Moscova, vor fi distribuite prin ofțerul Bumbacului, Inului și Cânepei (OBIG) chiar în momentul eșirii produselor din vama portului Constanța. Pentru a se da o echitabilă posibilitate de activare tuturor filaturilor, s-a hotărât ca toate cantitățile de bumbac ce vor sosi pentru prelucrare, să fie distribuite filaturilor potrivit numărului tușelor și războaielor fiecăreia. Deșeurile cantităților primite spre prelucrare în ce privește deșeurile de bumbac care vor rezulta din filarea cantităților ce vom primi spre prelucrare — deșeuri evaluate la circa trei mii tone — suntem informați că acestea vor putea fi cumpărate de industriile indigene de specialitate, prin aceasta achitându-se o parte din prețul de filare a bumbacului brut. Desistul-Lege pentru pedepsirea iéúnii rassism // Ministrul Naționalităților pregătește un decret lege prin care se astitue „delictul de rassism”. Acest decret s'a arătat a fi numai decât necesar pentru că s’a constant că atât în aparatul de Stat cât și în unele medi urbane sau rurale Statutul Naționalităților nu este respectat. Acest Statut al Naționalităților, fixează toate drepturile și librtățiile popoarelor conlocuitoare pe teritoriul Statului Român, întârzierea aplicării lui, atrage după sine întârzierea colaborării rodnice a poporului român cu celelalte naționalitati conlocuitoare. Decretul „Delictul de Rassism ", decret care a obținut avizul Ministerului de Justiție urmând a fi supus consiliului de miniștrii, privește pe oricare cetățean al acestei țări, indiferent dacă ocupă sau nu vreo funcție în Stat, care face diferențe rassiale, pentru stabilirea situației juridice a unei persoane, sau în exercitarea drepturilor sale cetățenești. Nimeni, fie el funcționar public sau marticular, nu are ' dreptul ' să dea dificultăți cetățenilor români de altă naționalitate. Deasemeni agitația sau menținerea urii între popoarele conlocuitoare va fi pedepsea, căci aceasta ar zădărnici o colaborare pașnică între popoarele conlocuitoare, armonie necesară siguranței și desvoltării Statului. Oricine va împiedeca și nu va respecta elementele caracteristice oricărei naționalități, limba, obiceiuri, credința, cultură, va fi sancționat. Dealtfel se va organiza o întreagă campanie de propagandă și lămurire acolo unde este cazul. Însuși d-l prof. Vlădescu Răcoasa, Ministrul Naționalităților, a făcut declarații în aceasta privință arătând absoluta necesitate pe biru’Timpül intriA Statului a acestei legificări O flocventă demonstrație a necesității unei desâvârșite armonii ce trebuie să domnească între toți conlocuitorii României a avut loc la Cluj, cu prilejul Gong. Uniunei Populare Maghiare, unde un număr impresionant de oameni au manifestat pentru guvernul Petru Groza, angajându-se solemn, să susțină politica de democratizare a țării și de consolidare a Statului Român. Șezătoarea literară Puschin In organizarea A.R.L..S-ului In ziua de 38 Mai a avut loc în sala Teatrului Național în fața unui numeros public o frumoasă șezătoare literară dată de A.R.L. U.S. Cu acest prilej D-l Marcel Romanescu a prezentat într.o conferință viața de răsvrătit și opera jurială a lui Pușchin, accentuând în special asupra armoniei desăvârșite pe care pactul o obține selecționând cele mai potrivite forme pentru sentimentele ce le exprimă. Vorbind de exilul său la Chișinău de simpatia și legăturile lui cu Moldovenii de acol conferențiarul îl declară, primul membru al A R.S.US-ului. Urmează apoi câteva scene din opera lui Boris Godunov și din romanul Eugen Oneghin, recitări costumate, ani după textul pactului. Publicul a fost puternic impresionat de Monologul lui Pimen, care reprezentat în rusește păstra armoniile îmbinate de autor cu neputință de tradus, și admirabil interpretat cu mult talent de D-l Popov. Publicul a putut astfel într.o oarecare măsură să întrezărească proporțiile geniului lui Pușchin și datorită interpreților talentați D-l Higiac (Eug. Oneghin), Virg. Bude Ungureanu (Tangur) C. Rădulescu Ionescu D na Nectara Soroceanu și interpreților muzicali D-l și D-na Steiner, D-na Petrescu. Ziarul „Înainte** ABONAMENTE Pe trei luni....................... 2000 Pe șase luni ........ 4000 Pe un an . . ........................ 6000 Pentru autorități tariful se dublează ÎNAINTE Noui instrucțiuni cu privire la aplicarea reformei agrare In completarea instrucțiunilor din 21 Aprilie și 13 Mai 1945, privitor la modul de interpretare și aplicarea Legii și Regulamentul reformei agrare, Comisiunea centrala de reforma agrare, cu in acelaș scop prezentele intrucțiuni, care trebue să fie urmate în aplicarea reformei agrare, de către Comitetele comunale. Comisiile de plasă și de toate organele întrebuințate în acest scop. Refugiații din Ardeal 1) Dispozițiunile prevăzute la punctul 1 alin. 2, în istrucțiunile dela 13 Mai 1945, se vor aplica și acelora care au fost refugiați, expulzați și deposedați din Ardealul de Nord pe timpul Septembrie 1940 — Aprilie 1945. Mașini agricole 2) Prin mașini agricole expropiabile conform art. 6 din Lege și art. 6 din Regulamentul legii de reformă agrară, se înțelege numai mașinile care aparțin proprietarului bunurilor agricole expropiate și numai la unelte agricole meca-agricol, destinate bunurilor expropriate. Nu se expropriază mașinile aparținând acelora a căror bunuri nu cad în expropriere, și nici acelea a căror forță motrică este întrebuințată la instalațiuni industriale, la exploatarea orezăriilor și alte culturi speciale. 3) Art. 6 a. 3 din Regulamentul legii de reformă agrară, privitor la inventariul viu și mort, se aplică numai la unelte agricole mecanice și la animalele de tracțiune, prevăzute la art. 6 partea finală din legea reformei agrare. Cota legală 4) Proprietarilor expropriabili, conform Legii de reformă agrară, care au vândut teren după 23 August 1944, la aplicarea reformei agrare, suprafețele de teren vândute vor fi calculate în cota legală lăsată de lege proprietarului. Invoelile agricole 5) Invoelile scrise sau verbale privitor la darea în dijmă a terenurilor agricole, sunt valabile pe tot anul agricol în curs 1944/945. 6) înțelesul punctului 2 ultimul alineat din instrucțiunile date la 21 Aprilie 1945, este că toate însămânțările făcute se vor culege de aceia care le-au făcut, care vor avea și obligațiunea să plătească și impozitele pământului, pe anul agricol în curs. 7) Toate înțelegerile și invoelile agricole, încheiate și executate pe anul agricol în curs 1944—1945, sunt și rămân valabile. 8) Muncitorii de pământ care au plecat în țări străine (America, efec )au cumpătat^sau moștenit în țară până la 10 ha. teren agricol nu vor fi considerați absenteiști. Celor din această categorie, dacă vor avea mai mult, li se va lăsa 40 ha, restul pământului fiind expropriabil. 9) Prin art 8 din Legea reformei agrare, sunt exceptate de la expropriere numai terenurile și bunurile agricole ale persoanelor juridice acolo prevăzute. Bunurile agricole ale altor persoane juridice vor fi expropiate, în condițiunile prevăzute de articolul 3 aliniatul 4. din Legea reformei agrare. Scripte necesare 40) Comitetele comunale și Comisiunile de plasă, vor ține o condica în care vor înscrie hotărârile ce vor da. Asemenea vor ține un registru în care vor înregistra toate cererile, adresele, întâmpinările și contestațiile ce vor primi. In actele încheiate și corespondență, vor folosi ștampilele primăriei sau preturei. 14) In conformitate cu prevederile art. 10 din Regulamentul Legei agrare, Comitetele comunale și Comisiile de plasă urmează a complecta tablourile și procesele verbale, tip, care vor forma actele pentru definitivarea reformei agrare, în condițiunile prevăzute de Legea și Regulamentul reformei agrare. Aceste procese verbale tip, fiind în curs de tipărire, Comisiile de plasă nu vor trimite niciun dosar la Comisia centrală de reformă agrară decât după primirea proceselor verbale tip. > % CONVOCĂRI Toți membrii activiști ai Uniunei patrioților din sectoare și profesiuni, sunt convocați, Duminică 3 Iunie 1945 ora 10 dim. la sediul U. P. din Str. Bibescu Vodă Nr. 1, unde se vor face comunicări importante. Niciun membru al U. P. din Craiova nu trebuie să lipsească. Ministerul de interne a întocmit un proect de decret lege privitor la efectuarea de rechiziții pentru cartiruirea de persoane, autorității și instituții.♦ In zilele de 7, 8, 9 și 10 iunie 1945 se va ține la București primul congres al Sindicatelor Unite ale meseriașilor patroni, « Comisia Centrală de reformă Agrară s’a întrunit sub președenția d-lui Romulus Zăroni, ministerul agriculturii și domeniilor. S’au precizat unele dispozițiuni în legătură cu aplicarea reformei agrare* și s’au examinat cazuri de competența acestei comisiuni. Rirov. Teohari Georgescu, ministrul de interne, a desvoltat în fața studenților de la Universitatea Liberi Democratici, o prelegere cu subiectul: “Guvernul de concentrare democratică și sarcinile ce incumbă partidelor politice“. Prelegerea a înfățișat într’un mod succint, eforturile îndeplinite de guvern și factorii politici de răspundere pentru realizarea dezideratelor populare. * Procentul insămânțărilor a atins cifra de 93 ° C. După aproximativ o săptămână campania insămânțărilor va fi încheiată. m Ministerul de Războiu pune în vedere tuturor ofițerilor și subofițerilor desconcentrați că le este absolut interzis să poarte uniforma militară. Celor cari vor fi găsiți de către organele de control în contravenție li se vor dresa acte. Au voie să poarte uniforma militară ofițerii trecuți în rezervă după 4 Aprilie 1945 proveniți din activitate după cum urmează : Ofițeri^o generali sau colonei I lună iar restuKB luni. V.. * In Monitorul Oficial de ieri a apărut un decret care hotărește desființarea plafoanelor de salarizare pentru plata impozitului de asigurări sociale ale salariaților. Toți funcționarii indiferent de salariu vor fi obligatoriu asigurați. In cadrul acel ii fmmercial semnat intre Româna și Uniunea Sovietică, se așteaptă să sosească în țară un al doilea transport compus din 30 vagoane bumbac. * * Memento: Cinematografe Apollo: Scrisori Anonime cu Pierre Fresnay Rio : Domnul Șoarece cu Micheline Francey și Aimos. Select: Marșul Eroic film sovietic cu Samoilov și Scurolov Scala: Evreul Süss. A.k