Inainte, mai 1950 (Anul 7, nr. 1642-1666)

1950-05-02 / nr. 1642

■i -s T zi»a soldarității Internationale a clasei munultoare, zi de trecere In revistă a fortelor de lectá ale oamenilor fisneii din lumea Întreagă! ORGAN AL COMITETULUI JUDEȚEAN PMR DOLJ ȘI AL COMITETULUI PROVIZORIU JUDEȚEAN 5 ORĂȘENESC Trăiască 1 Hai 1 MMI 1950 pmmm La 1 Mai, în zi de început de țnjJ ț sărbătorește clar,toată nu la muncitoare ziua solidarității ări»iei internaționale, tocmai pentru că clasa muncitoare este singura clasă care poartă în sine primăvara societății, a progresului și fericiri ei, a viitorului ei luminos și fără de exploatare. De la Marea Revoluție Socialistă din Octombrie și până azi, ■V nașe sunt victoriile clasei muncitoare, împotriva capitalismului în putrefacție. Sub conducerea genială a Partidului lui Lenin și Stalin, oamenii sovietici au desăvârșit construirea socialismului și acum clădesc comunismul, a făurind o bază puternică de luptă proletariatului internațional împotriva claselor exploatatoare. Sub geniala conducere stalinistă, poporul sovietc a câștigat victoria măreață împotriva fiarei fasciste. Această victorie nu a fost altceva decât victoria modului de producție socialist asupra celui capitalist, dovada tăriei de neînfrânt a primului Stat Socialist din lume, dovada supremă că socialismul este de neînvins. Așa a fost posibilă făurirea statelor de democrație populară în Estul și Sud-Estul Europei. Așa a fost cu putință măreața victorie a poporului chinez împotriva imperialismului anglo-american și făurirea Republicii Democrate Germane. Acesta Mai este sărbătorit cu entuziasm de milioanele de oameni ai muncii din lumea întreagă dintre care 800 milioane sunt organizați ca Stat în țările smulse robiei capitaliste, în țări în care popoarele și-au luat soarta în propriile lor mâini și conduse de Partidele Comuniste Și Muncitorești își construiesc o viață nouă, socialistă. Mulți ca frunza și iarba sunt milioanele de oameni cinstiți din țările capitaliste care-și exprimă prin acest 1 Mai ura împotriva imperialismului ațâțător la război și hotărîrea lor nestrămutată de a apăra pacea. Alături de forțele păcii, comuniștii internaționaliști iugoslavi luptă in neagră ilegalitate în fruntea poporului iugoslav pentru smulgerea Patriei lor din " ghiarele clicii criminale a lui Tito și stăpânilor săi anglo-americani, și pentru readucerea Iugoslaviei în lagărul democrației și socialismului, condus de Uniunea Sovietică și marele Stalin. Intărindu-și vigilența și ura împotriva imperialiștilor anglo.moricani uneltitori de noui răzie, poporul muncitor din Republica Populară Română luptă cu hotărîre pentru apărarea vieții sale fericite și a păcii. Sub conducerea clasei muncitoare și a Partidului, Sfatul nostru Popular și-a făurit o armată puternică, chezășie și scut al cuceririlor scumpe ale popului, a îndeprudenței și suveranității noastre naționale. In lupta de întărire a scumpei noastre Patrii ca factor activ în lagărul păcii, cu ochii ațintiți cu dragoste spre Țara Socialismului victorios, oamenii muncii călăuziți de Partid înalță tot mai sus drapelul întrecerii socialiste pentru ca fabricile, uzinele și minele poporului să dea cât mai mare belșug Patriei. La chemarea muncitorilor, tehnicienilor și funcționarilor dela schela Sovrompetrol din Ochiuri-Dâmbovița, oamenii muncii au dat mai mult petrol, mașini și utilaj, cărbuni, oțel, fontă și laminate, metale neferoase, produse chimice și construcții. La canalul Dunăre-Marea Neagră și în combinate, în industria ușoară și în comerțul de Stat, în gospodării de Stat, colective și SMT-uri, oamenii muncii cinstesc ziua de 1 Mai 1950 cu nouă victorii strălucite sub semnul luptei pentru pace. Im întreprinderile și instituțiile din județul Dolj oamenii muncii au obținut în focul întrecerii socialiste în cinstea zilei de 1 Mai succese strălucite, țâșnite din entuziasmul, din patriotismul lor fierbinte, din noua lor atitudine față de muncă, — roade ale educației comuniste și patriotice dată de Partid. Așa s-au ridicat zeci și zeci de nouă fruntași și inovatori ca Cireș Vasile, sudor la uzina „Electro-Putere” care a adus o îmbunătățire aparatului de sudat ce lichidează timpii morți, micșorează uzura aparatului cu 75 la sută și dă o mai înaltă productivitate muncii; electricianul Herman Max, de la fabrica de coca „Desrobirea” a adus o îmbunătățire macaralei electrice pentru că bobina de la motor să nu se mai ardă, realizând întreprinderii o economie de 75.000 lei lunar. Muncitorii și tehnicienii au obținut mari succese în lupta pentru calitate, economii și reducerea prețului de cost. La fabrica de postav „Oltenia” s’a redus prețul de cost la țesături cu 6,3 la sută față de Martie 1950. La fabrica „Desrobirea” calitatea cocsului s’a îmbunătățit cu 1,2 la sută și a fontei cu 1,5 la sută față de luna Martie. La tăbăcăria Bucovăț s’au realizat economii de materii prime de 5 la sută. Puternic sprijiniți, conduși și legați frățește de muncitorii dela orașe, țăranii muncitori mobilizați de Comitetele Provizorii îșii exprimă hotărîrea de a lupta pentru pace și pentru întărirea Patriei, întâmpinând ziua măreață de 1 Mai cu succese în lupta pentru o recoltă îmbelșugată. In întreg județul Dolj planul de insămânțări s’a îndeplinit cu 100 la sută pentru etapa I și II și cu 36,55 la sută pe etapa III-a, în frunte fiind plățile Craiova, Filiași și Gângiova. Răspunzând chemării la întrecere socialistă a tractoriștilor de la SMT. Valul lui Traian Constanța, tractoriștii și tehnicienii din SMT-urile județului Dolj au dat un prețios ajutor țărănimii muncitoare. Folosind tractoarele pe pământurile țăranilor muncitori întovărășiți în tarlale mari, SMT-urile îi ajută să se convingă prin propria lor experiență de superioritatea agriculturii pe suprafețe mari cu mijloace mecanizate și metode agrotehnice. Brigada de tractoriști a lui Milcu Velicu de la SMT Filiași a realizat însemnate economii de combustibil, făcând lucrări de bună calitate. Folosind cele mai moderne metode agrotehnice sovietice, gospodăriile agricole de Stat dau un sprijin puternic țărănimii muncitoare prin sfaturi și prin exemplul unei agriculturi înaintate pe baze științifice. Țăranii muncitori s’au minunat cât de frumos a răsărit grâul semănat după metoda sovietică in cruce la gospodăria de Stat Afumați care a crescut de 70 cm. și a înfrățit câte 16—18 fire în bob, învățând din broșurile sovietice crescătorul Pițu Gheorghe de la gospodăria de Stat Afumați a dat o astfel de îngrijire vitelor încât o vacă a fătat un vițel de 55 kgr. Toate aceste exemple ale gospodăriilor de Stat îi atrag pe țăranii muncitori în albia socialismului. Urmând exemplul colhoznicilor sovietici și ascultând îndemnul Partidului, câteva sute de familii de țărani săraci și mijlocași au făurit șase nouă gospodării agricole colective pe lângă cele două existente în județul Dolj. Tinerele gospodării colective au și obținut succese strălucite în cinstea zilei de 1 Mai. Gospodăria agricolă colectivă din Mârșani este fruntașă pe întreg județul Dolj terminând prima îinsămânțările de primăvară. Antrenați în mișcarea partizanilor păcii, și oamenii din câmpul științei, artei și literaturii au dat realizări însemnate. Cercetările miciuriniste ale profesorilor Alexandru Buia și Maier Ion de la Institutul Agronomic ca și realizările Cenaclului Scriitorilor, ale Filarmonicii, Teatrului, corpului didactic din învățământul public, toate dovedesc că prin însușirea culturii sovietice cea mai înaintată din lume ,și prin combaterea viguroasă a cosmopolitismului, arma ticăloasă a imperialismului anglo-american — oamenii științei și culturii contribue la făurirea unei culturi în slujba poporului muncitor și a păcii. Active participante la apărarea păcii și construirea socialismului, femeile cinstesc ziua de 1 Mai și întâmpină Congresul UFDR cu frumoase realizări. Massele de tineri educate de UvM urmând exemplul comsomoliștilor și pionierilor sovietici, muncesc cu sârguință pentru a învăța cât mai mult și a deveni cadrele de mâine ale economiei și culturii Patriei noastre. Din ce în ce mai puternic se manifestă dragostea oamenilor muncii pentru Partidul clasei muncitoare, care urmând exemplul măreț al Partidului Comunist (b) al Uniunii Sovietice, dobândește victorii strălucite în întărirea regimului de democrație populară. Organizațiile de Partid întărite de pe urma verificării și înarmate cu Hotărîrea Plenarei a V-a a C.C. al PMR și-au întărit rolul conducător. Comuniștii sunt și trebuie să fie mereu în fruntea luptei pentru construirea scialismului, educând pe oamenii muncii în spiritul vigilenței revoluționare față de uneltirile dușmanului de clasă dinlăutrul și din afara țării. Comuniștii sunt în primele rânduri ale luptei pentru pace. Apelul împotriva armei atomice, a fost semnat de peste 4.300.000 cetățeni din RPR dintre care 278.500 cetățeni din județul Dolj. Acest succes trebuie să întărească mobilizarea tuturor oamenilor cinstiți și doritori de pace, indiferent de opinii politice sau convingeri religioase, în lupta de apărare a păcii, de demascare necruțătoare a oricăror uneltiri ale dușmanului de clasă dinăuntrul țării sau a stăpânilor lui imperialiștii anglo -americani. Clasa muncitoare și întreg poporul cinstește ziua măreață de 1 Mai strângându-și mai puternic rândurile în jurul Partidului Muncitoresc Român, conducătorul măreței opere de construire a socialismului în Republica Populară Română și privește cu dragoste fierbinte către marele popor sovietic și genialul său conducător Iosif Vissarionovici Stalin care călăuzește întreaga omenire spre victoria păcii și socialismului! PROLETARI DIN TOATE 1 MMI Coboară luna feste luncă și bucla-i luminoasă ’n Jiu Se clatină de parcă este un solz de pește auriu. Se stinge steaua dimineții și peste dealuri, colo ’n fund. Un vifor de lumină crește din ochiul soarelui rotund. Craiova, scânteind în vale, își freacă ochii surâzând. Când vede străzile ’nflorite cu steaguri arborate ’n rând. Prin case vițet, sarmă, râset, iar liliacul trocnit, Mirat privește peste garduri torentul lumilor grăbit. Curgând șuvoi spre Piața Lenin, purtând placarde, steaguri, flori, Se ’ndreaptă n strigăt de lozince coloanele de muncitori: „Ura! Trăiască Ziua Muncii!, Dreptatea merge’n pas cu noi! „Partidun veci să ne trăiască: In lanțuri cei ce vor război!.. E atâta veselie ’n suflet și clocotește atât de viu, De parcă ’n fiecare curge și se prăvale căte-un fiu! Tăcere! Vaetu ’încetează și muzicile cântă ’n prin Imnul Republicii Române și al Țării Marelui Stalin. Țâșnesc urale sacadate. Deodată, o voce caldă de tenor Se ’nvălue, se ’nalță, sboară și fâlfâie către popor. Mulțimile o prind de grabă, în suflet se prelinge adânc. Se-apleacă fiecare ’n sine, ca și cazacul pe oblânc. O păturește cm ’ngrijire, adânc o dăltuiește ’n gând S’o ducă mâine mai departe, s’o spună tuturor pe rând, Căci ea-i vorbește despre muncă, de ’întreceri socialiste, spor. De lumea ’n care el trăiește, de fabrici, mine, de ogor, Ce gând frământă muncitorii, zdrobind trecutul sub ciocan. De viața care se clădește... „Ce vor trustmenii-americani? „Atomica? O, fiți, pe pace! Putere are cine-i drept, „Puterea este lângă cine se poartă dârz și înțelept: „Puterea este cu cei care scobesc pământul rădăcini, „Cu cel ce șlefuiește fierul și sparge normele ’n uzini; „Cu cel ce mânuind tractorul răstoarnă brazda cât-un mod, „Cu cel ce Dunărea o frânge și-o duce către pontic val; „Puterea e cu noi, tovarăși, cu noi cei mulți, ea este ’n noi, „Căci noi clădim viață nouă iar ei dărâmă, vor război! „Căci noi clădim viață nouă, ia meetinguri, părăsi. Pe la răscruci milițienii își flueră gândul pe străzi. Prin parcadie vântul rece și printre frunze trec, fiori, îngândurat ascultă locul întreceri de privighetori. Spre gară trece o trăsură cu liniștea în fundul ei, Palatul Județene! însă e veșnic gură de știrbei. Un muncitor, albit de lună, frământă meetingul în el. Pândind, la cei ce vor războaie își strânge pumnii de oțel. Dar, pentru a le ’nfrânge planul, va sparge norme ’n țara lui. Va fi fruntaș în tot ce este spre pagubă dușmanului, își va cinsti adânc Partidul, sorbind izvoru i cristalin Și n suflet va purta de-a pururi Republica și pe Stalin. GlENEA TARNAVEANU * Telegrama tovarășului Stalin către tovarășul Maurice Thorez Moscova 29 (Agerpres).—Tass transmite textul telegramei lui I. V. Stalin către Maurice Thorez: „Tovarășului Maurice Thorez. Mult stimate tovarășe Thorez! Permiteți-mi să vă salut și să vă felicit cu prilejul celei de a 50-a aniversări a zilei dvs. de naștere. Toate popoarele lumii, muncitorii din toate țările, vă cunosc și vă apreciază ca pe conducătorul încercat al comuniștilor Franței, ca pe conducătorul muncitorilor și țăranilor muncitori francezi, ca pe luptătorul curajos pentru consolidarea păcii, pentru victoria democrației și a socialismului în întreaga lume. Oamenii sovietici, în afară de aceasta, vă cunosc și vă iubesc ca pe prietenul lor și ca pe luptătorul neclintit pentru prietenia și alianța între popoarele Franței și ale Uniunii Sovietice. Vă urez noi succese în munca dvs. pentru binele poporului francez și al oamenilor muncii din întreaga lume. Vă strâng cu putere mâna”. I. V. STĂUN