Inainte, aprilie 1951 (Anul 8, nr. 1923-1946)

1951-04-01 / nr. 1923

< 1 J J * Să asigurăm lucrărilor sesiunii Sfaturilor Populare comunale o bună desfășurare! 1 Intre 1 și 5 Aprilie în regiunea Dolj se desfășoară cea de a treia sesiune a Sfaturilor Populare comunale, învățând din experiența celor două sesiuni, care au constituit un succes al Sfaturilor Populare în activitatea lor, Sfaturile Populare comunale pășesc cu hotărâre și încredere la lucrările acestei sesiuni, ce se desfășoară in momentul când țărănimea muncitoare, sub conducerea Partidului, dă bătălia pentru asigurarea pâinei poporului muncitor din țara noastră. Din sesiunile trecute s’a putut constata că acolo unde ordinea de zi a cuprins probleme importante legate de sarcinile imediate ale Sfaturilor Populare, acolo unde problemele au fost frământate în mod concret, angajându-se discuții cu care ocazie s'au scos în mod curajos lipsurile și s’au luat hotărâri concrete, pe baza propunerilor izvorâte din massă, rezultatele au fost satisfăcătoare. Iată de pildă în raionul Caracal, in perioada celei de a doua sesiuni, Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare organizând din timp desfășurarea lucrărilor sesiunii, pe ordinea de zi au figurat probleme ca: pregătirea campaniei de insămânțări, aprovizionarea piețelor și cooperativelor cu articole de larg consum, probleme sanitare, culturale, etc. In discutarea pregătirii campaniei de insămânțări sesiunea Sfaturilor Populare din comunele Buciniș, Chelaru, Botoșești ,Cezierii, Fărcașele și altele, a hotărât repararea la timp a uneltelor, aprovizionarea cu semințe, întărirea acțiunii de încheere a întovărășirilor, înființare de centre de germinație, etc. In irma acestor hotărîri, care au fost apoi defalcate pe comisii permanente, s’a reușit ca pregătirea campaniei în raionul Caracal să se termine la timp și în bune condițiuni. Acolo unde însă, sesiunea Sfaturilor Populare nu a fost bine organizată și nu s’au luat hotărîri axate pe problemele cele mai arzătoare și specifice comunei, rezultatele au fost slabe. In comuna Mala Mare de exemplu, deși s-au discutat în mod critic unele probleme legate de pregătiea campaniei de însămânțări, hotărîrile au fost axate mai mult pe lucrări de gospodărie locală. Ca un rezultat al lipsei de preocupare a sesiunii Sfatului Popular în problema însămânțărilor de primăvară, comuna Malu Mare se găsește astăzi cu 48 hectare însămânțate din 191, deși cu cele 160 de areale ar fi putut însămânța zilnic peste 50 hectare. Cea de a treia sesiune a Sfaturilor Populare comunale are scopul de a mobiliza massele de țărani muncitori la treburile obștești ale comunei, de a analiza felul în care Comitetele Executive ale Sfaturilor Populare și-au dus munca, de a discuta problemele ce stau în fața Comitetelor Executive comunale și de a lua hotărîri care să ducă la o mai bună activitate a deputaților comunali, în interesul obștesc al comunei. f Ținând seama de măreață sarcină ce stă în fața "țărănimii muncitoare, executarea la timp și în bune codițiuni a campaniei însămânțărilor de primăvară, printre alte probleme ce se vor discuta în această sesiune, pe ordinea de zi va trebui să figureze problema muncilor de însămânțări. Faptul că regiunea Dolj se găsește în urmă cu însămlâințările de primăvară impune ca lucrările sesiunii să desbată în mod temeinic cauzele care au dus la această situație și să ia grabnice măsuri de îndreptare. Pentru ca sesiunea Sfaturilor Populare să-și atingă scopul, este necesar să se asigure mobilizarea tuturor deputaților comunali și o bună organizare a desfășurării lucrărilor sesiunii. Pentru aceasta, ordinea de zi trebue să cuprindă ca o primă și cea mai importantă problemă, mobilizarea tuturor forțelor locale pentru accelerarea mersului însămânțărilor atât în sectorul socialist cât și în cel particular. Starea proastă a drumurilor și șoselelor este deasemeni o problemă ce trebue să stea pe ordinea de zi a sesiunii, ca și alte probleme specifice comunei legate de interesele țăranilor muncitori, care să ducă la desvoltarea economică, culturală și socială a satului. Pentru ca lucrările cesiunii să se termine cu hotărlri concrete, menite să facă o cotitură serioasă în munca Sfaturilor Populare, este necesară o buna pregătire a raportorului, ca și a coraportorului, în sens critic și autocritic, pentru a prezenta adunării adevăratele realizări și lipsuri ale Sfatului Popular. Discuțiile pe care le vor purta deputații trebue să desvălue cu curaj, în mod amănunțit, pe bază de exemple, atât realizările cât și în special lipsurile care au făcut ca munca să meargă slab. In discuții trebue să se pună în mod bolșevic accentul pe lupta de clasă, demascându-se cu tărie încercările dușmănoase ale chiaburimii, de a pune piedici luptei pentru transformarea socialistă a agriculturii. Deasemeni trebue avut în vedere și unele manifestări mici burgheze ca: împăciuitorismul unor elemente din aparatul de Stat față de chiaburime, munca anarhică, delăsarea, atitudini nesănătoase față de țărănimea muncitoare, etc. Un sprijin efectiv pe care deputații comunali trebue să-l dea Comitetelor Executive ale Sfaturilor Populare, îl constitue propunerile concrete menite să ajute la luarea hotărîrilor care trebue să devină fapte. Cea de a treia sesiune trebue să constitue un prilej de mobilizare a masselor largi de țărani muncitori în intensificarea luptei pentru reușita campaniei îmsămânțărilor de primăvară, factor principal în asigurarea hranei poporului muncitor. In fruntea acestei acțiuni trebue să stea cei 5000 de deputați din regiunea Dolj, ca și cei 12.000 de salariați din aparatul de Stat. Numai în felul acesta deputații Sfaturilor Populare comunale, arată că sunt demni de încrederea pe care le-a acordat-o poporul muncitor, contribuind din plin la înflorirea scumpei noastre Patrii, la lupta pentru pace și socialism. In cinstea aniversarii Paraziai La luptă dârză pentru îndepinirea înainte de termen a planului, pentru cât mai multe economii ! In primele două zile ale întrecerii După ce au răspuns la chemarea lansată de colectivele uzinelor fruntașe „Sovrommetal” Reșița și „Steagul Roșu” din Orașul Stalin, muncitorii, tehnicienii, inginerii și funcționarii fabricei „Electro - Putere” din Craiova au început să dea viață angajamentelor luate. In secția bobinaj în două zile după răspunsul la chemare s’au bobinat 13 motoare și s’au reparat un număr de 7 motoare electrice. Astfel, angajamentul luat de muncitorii acestei secții a fost depășit cu 6,5 la sută. In realizarea acestor motoare s’au evidențiat utemiștii Caciu Florea, Tănăsescu Lucian și Sopriș Gheorghe. Muncitorii secției lăcătușerie nu s’au mulțumit numai să realizeze angajamentele luate ci înzecinduși eforturile în muncă au putut da cu 9,1 la sută mai multe produse. In primele două zile la secția turnătorie s’au turnat 5,5 tone fontă vandabilă, dându-se peste programare 1300 kgf. fontă. Depășirea cea mai mare în aceste prime două zile ale întrecerii în cinstea Partidului a fost obținută de secția fierărie care a depășit prevederile cu 160 la sută, întreg colectivul acestei secții a muncit cu elan și a respectat punctele înscrise în contractele socialiste. Utemistul Razga Nicolae ce lucrează la secția întreținere și aparataj, a recuperat 7 kgf, sârmă pe care a folosit-o la rebabinarea unui motor electric. Prin recuperarea acestui material a economisit suma de 9600 lei și a putut termina cu o zi mai devreme lucrarea. Colectivul de muncitori de la fabrica „Electro-Putere” se străduiește zi de zi pentru a da viață angajamentelor luate pntru a întâmpina aniversarea Partidului cu cât mai bogate realizări în producție. 127 tone cocs peste plan Pentru cocsarii de la sectorul I al întreprinderii „7 Noembrie”, îndeplinirea și depășirea angajamentelor luate în cinstea aniversării Partidului este o sarcină de onoare care stă în fața fiecărui tovarăș. Membrii de Partid Dăoagă Constantin și Dârboi Marin, șefi de tară, au stat de vorbă cu tovarășii lor de muncă atât pe locul de producție cât și în timpul orelor libere, frământând adânc problema întăririi disciplinei și a bunei organizări a muncii. Faptul că acești muncitorii comuniști au știut să ducă o temeinică muncă de agitație, faptul că ei au fost un exemplu în muncă, a făcut ca și ceilalți tovarăși ai lor din echipele ce le conduc să-și înzecească eforturile. Astfel s’a creat posibilitatea ca secția cocsărie să termine cu prevederile pe Martie în seara zilei de 26 Martie, iar dela orele 15 ale aceleiași zile, cocsarii să lucreze în contul lunei Aprilie. Cocsarii de la Sectorul I al întreprinderii „7 Noembrie” au început să dea viață angajameintelor luate, reușind ca până la sfârșitul lunei Martie să dea peste pian cantitatea de 127 tone cocs, reprezentând o valoare de 2.332.000 lei. In urma acestei realizări, cocsarii s’au angajat ca să dea Patriei tot mai mult cocs și de mai bună calitate. De pildă tov. Pistrițu Gheorghe, Michinici loan, Ganița Constantin, Miloșteanu Toma și alți muncitori care au terminat încă din ziua de 24 cu sarcinile pe luna Martie, și-au luat angajamentul să dea cu 20-30 la sută mai mult cocs. Muncitorii dela fabricat masa, conduși de tov. Florea Ioan care au obținut o depășire a normei cu 20 la sută pe luna Martie, s’au angajat să dea cu 12 la sută mai multă pastă în luna Aprilie, Au depășit planul trimestrial cu 12 la sută Datorită unei bune organizări a muncii în cadrul întrecerii socialiste, întreprinderea metalurgică „Jiul” din Balș a îndeplinit în seara zilei de 29 Martie a. c. prevederile planului pe primul trimestru la toate sortimentele în procent de 112 la sută. Dintre toate secțiile, muncitorii de la turnătorie au obținut cea mai mare depășire dând peste plan cu 17 la sută mai multe piese turnate. La această secție turnătorii în urma angajamentelor luate în cinstea celei de a 30-a aniversări a Partidului, înzecindu-și eforturile au putut obține bogate rezultate. De pildă turnătorii Andrei Tudor și Nicola Petre au dat cu 62 la sută mai multe piese, iar tov. Coez Dinu și Guțu Vasile din aceiași secție au dat cu 51 la sută mai multe piese ca: plite, uși pentru sobe de teracotă, rame pentru mașini de gătit, mașini de călcat, fete. Secția turnătorie depășind cu 17 la sută planul, a dat 11,40 toate piese din fontă peste plan. Muncitorii de la secția montaj au dat 5 tone mai multe produse fabricate, evidențiindu-se dela această secție tov. Ghițan Constantin, Antam Dumitru, Mărgineanu Constantin, Popia Nicolae, Botan Smarandache, ș. a. La întreprinderea metalurgică „Jiul” din Balș, întregul colectiv de muncitori sprijinit și îndrumat de organizația de bază și de organele sindicale se străduiește zi de zi de a îndeplini și depăși angajamentele luate în cinstea aniversării Partidului. Acolo unde conducerea Urmărindul cum s’au încheiat contractele socialiste la Centrul Poligrafic Nr. 9, putem vedea că din numărul total de salariați au sterminat contractele socialiste pe luna Martie numai 69 la sută. Tov. Tudorache Marin, este secretarul organizației care de Partid, este totodată și șeful secției legătorie. El muncește în producție dar a neglijat să semneze contractul socialist. La fel putem spune despre tov. Enescu Vasile care este secretarul sindicatului, iar în producție este contabil, și care nu a căutat să dea exemplu personal. Deși are sarcina de a sprijini direct această muncă, el nu și-a dat osteneala să-și încheie contractul socialist printre primii, având cel puțin autoritatea morală atunci când le vorbește salariaților despre această chestiune. Aceiași lipsă o are și tov, președintă a comitetului de întreprindere Constantinescu Nicblița, care deși, lucrează în producție, nu a încheiat contractul socialist. Nu mai vorbim de tov. Gâdea Ion, șef contabil și tov. Avram. Schwartz, care poate au „scăpat din vedere” că făcând parte din massa mare a salariaților au și ei aceleași îndatoriri. Aceasta face ca toată lipsa de răspundere să re vină conducerii care nu s’a achitat pe deplin de îndatoririle pe care le are în ceia ce privește contractele socialiste. Dacă tovarășii carte au munci de răspundere importante atât pe linie de Partid cât și pe linie sindicală, nu dau importanța cuvenită sarcinilor de care răspund direct, aceasta duce la rezultatul pe care-l avem în față ca o treime din salariați să nu-și încheii contractele socialiste. Deci, revine ca sarcină tovarășilor din conducerea Centrului Poligrafic No. 9, ca de fiecare dată când au de realizat sarcini importante, să dea exemple personale fiind printre primii care să arate celorlalți cum trebuie să-și respecte angajamentele pe carte le semnează în contracte. Așa cum dealtfel tov. Rusu Gheorghe, muncitor din fabrică, și-a luat angajamentul de a da lucru de bună calitate, de a-și îngriji mașina, iar tov. Dincă Șt. Dumitru, fruntaș în muncă, a chemat la întrecere un alt tovarăș mai slab în muncă — Turcii Marin, tot astfel și tovarășii din conducere puteau să-și ia angajamente în a sprijini și ajuta pre salariați să-și îndeplinească angajamentele luate. Tehnicienii să sprijine lupta pentru îmbunătățirea calității în producție, iar tovarășii din conducerea sindicatului să întărească disciplina în întreprindere, să lichideze cu lipsurile și să îndrumteze în mod serios, desfășurarea întrecerii socialiste. întreprinderii nu semnează contracte socialiste Pentru înfrumusețarea orașului Caracal 1 99 Din inițiativa unui colectiv de membri ai cercului ARLUS din cartierul II Caracal, în frunte cu tov. Oprea Victor, secretarul cercului, în ziua de 24 Martie, s’au plantat 500 tei pe strada Carpați din orașul Caracal. Plantarea acestor tei s’a făcut într’un cadru festiv, cu participarea delegatului Comitetului raional de Partid, delegaților Sfatului Popular orășenesc și ai tuturor organizațiilor de massă locale. De asemenea peste 400 locuitori ai acestei străzi au luat parte la această festivitate. Cu acest prilej a vorbit tov. Victor Oprea secretarul cercului ARLUS cartierul II, care a scos în evidență dragostea cu care locuitorii acestui cartier au înțeles să răspundă chemării. CHIU în H a Cum va spune Stalin așa va fi de GHEORGHI GULIA in paüii-a-Când conducerea SC.S. Alimentara nu-și organizează munca O întovărășire de 210 ha. pentru cultivarea bumbacului Hotărârea Consiliului de Miniștri cu privire la cultivarea bumbacului a trezit în rândurile celor 388 de familii de țărani săraci și mijlocași din comuna Grădinile raionul Caracal dorința tot mai arzătoare de a cultiva pe scară întinsă bumbacul. Astfel cele 388 de familii de țărani muncitori s’au întovărășit în vederea acestei acțiuni pentru a cultiva cu bumbac o suprafață de 210 hectare. Pentru a asigura o recoltă din cele mai îmbelșugate ei au contractat cu SMT Caracal pentru a munci acest teren cu ajutorul tractoarelor. De la SMT Caracal a sosit brigada nr. 11 care a și început lucrările de arat. ION COLEA coresp. Au trecut la îndeplinirea angajamentelor Tinerii tractoriști din brigada III-a dasa SMT Olari însuflețiți de chemarea la întrecere lansată de colectivele celor două uzine fruntașe și-au luat angajamentul în cinstea zilei de 8 Mai de a depăși planul de lucrări cu 15 la sută, sa facă economie de combustibil de 16 la sută și să realizeze economii la piese de 15 la sută. Pentru aceasta brigada III-a de la SMT Olari cheamă la întrecere socialistă pentru atingerea obiectivelor propuse, brigada III-a de la SMT Caracal. Ea a pornit la traducerea In fapte a angajamentelor luiate și astăzi trage brazdă adâncă pe ogoarele întinse ale țăranilor întovărășiți din comuna Găvănești. NICOLAE ANDREI coresp’. Insămânțări de bună calitate și la timp organizându-și bine munca muncitorii de la secția Fărcașele din trupul Drăghiceni a gospodăriei agricole de Stat Devesel, au reușit să termine de însămânțat cele 30 ha. ovăz, 30 ha, orz și 25 ha. muștar ce le aveau prevăzute în planul etapei I-a. In această etapă s’a văzut dragostea cu care au muncit tractoriștii din această gospodărie, pentru îndeplinirea planului înainte de termen. . Iată de pildă tractoristul Lupulescu Ion, zilnic a depășit norma la semănat cu 3 ha., iar tractoristul Pascu Gheorghe depășit norma cu 4-6 ha. zilnic, a făcând în același timp o muncă de bună calitate. Exemplul celor doi tractoriști l-au urmat și ceilalți tractoriști din GAS Devesel, toate secțiile gospodăriei îndeplinindu-și planul de însămânțări din etapa I-a la data fixată.. au reparat două poduri și o fântână UTM-iștii din satul Tâmburești, în cadrul angajamentelor ce și le-au luat într’o ședință plenară în cinstea zilei de 8 Mai, aniversarea Partidului, au pornit cu tot elanul lor tineresc la repararea celor două poduri de pe șoseaua Tâmburești-Padea și a curățirii unei fântâni de la marginea sătului. Efectuând un număr de 150 de muncă voluntară, ei au reușit să redea circulației cele două poduri iar fântânii i s-au desfundat isvoarele ea fiind astăzi folosită de țăranii muncitori. IV. GOAGA fioresp.