Inainte, iulie 1952 (Anul 9, nr. 2304-2330)

1952-07-01 / nr. 2304

0R6D1 AL COMITETULUI REGIONAL PMR.ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL DOLJ . Anul IX, Nr. 2304 Marție Iulie 1952 4 PAGINI —20 BANI Toată grija pentru sănătatea oamenilor muncii! Sub conducerea înțeleaptă a partidului nostru drag, oamenii muncii din țara noastră luptă cu un avânt sporit pentru construirea socialismului în Republica Populară Română, pentru o viață mai bună, îndeplinind zi de zi, ceas de ceas, sarcinile mărețului nostru Plan Cincinal. „Realitatea planului nostru de producție — ne învață tovarășul Stalin, — sunt milioanele celor ce muncesc, care făuresc o viață nouă”. Și pentru că realitatea planului sunt oamenii, pentru că ei sunt aceia care în luptă aprigă făuresc fericirea generațiilor viitoare, statul nostru de democrație populară, poartă oamenilor muncii o grije deosebită, creând toate condițiile necesare pentru o cât mai bună îngrijire a sănătății lor. Din bugetul pe 1952 al RPR, s’au alocat sănătății publice 784,2 milioane lei, ceea ce reprezintă o creștere de la sută față de bugetul pe anul 1951. S’au dus pentru totdeauna timpurile de tristă amintire când bolile făceau ravagii în rândurile oamenilor muncii, ce erau lipsiți ele cel mai elementar ajutor medical. Sănătatea publică nu era o preocupare a regimurilor burghezo-moșierești. Ne amintim cu t>ții cazurile când tuberculoza, sifilisul, pelagra și alte boli sociale, secerau mii și mii de vieți omenești. La sate în special, țăranii muncitori erau complect lipsiți de asistență medicală, fiind lăsați pe seama „oloftoroaselor”, a vrăjitoarelor și altor înșelătoare, care cu „leacurile” băbești, le distrugeau și mai mult sănătatea șubrezită de munca fără răgaz pe pământurile moșierilor și ale chiaburilor. Astăzi, prin grija partidului și guvernului, se ridică la orașe și sate, zeci și zeci de spitale, preventorii, dispensării, case de naștere, etc., în care sănătatea autorilor muncii este ocrotită, totul alta este situația sănătății oamenilor muncii în Statele Unite, cât și în celelalte țări capitaliste. De curând, Oscar Rewing, directorul administrației federale a asigurărilor sociale din Statele Unite a declarat că patru din cinci americani, nu pot să plătească îngrijirea medicală de care au nevoie. In Anglia, situația este asemănătoare. Ziarul englez „Sunday Pictorial” recunoaște într-unul din articolele sale, că „spitalele sau sunt arhipline, sau nu pot funcționa din cauza lipsei de personal. Copiii sunt nevoiți să aștepte luni în șir și uneori chiar ani, până să li se facă o simplă operație. Bărbați și femei bolnavi de tuberculoză nu pot găsi paturi în sanatorii și-și sfârșesc zilele acasă”. Aceeași situație dezastruoasă se găsește și în Turcia. In această țară, s’au înregistrat anul acesta peste un milion de cazuri dle trahomă, iar în Iugoslavia lui Tito mor anual de tuberculoză peste 100.000 de oameni. Aceasta este situația sanitară în țările capitaliste, unde omul nu este considerat altceva decât o anexă a mașinii, un mijloc pentru stoarcerea de cât mai multe profituri. Azi, această situație dezastruoasă este agravată de cursa înarmărilor, care stoarce Seva economiei naționale a țărilor capitaliste. In 1952 guvernul SUA prevede cheltueli de război 85 la sută din buget. Fondurile necesare mărfurilor de larg consum iau drumul fabricilor de tanui și avioane, iar fondurile estimate sănătății publice, și neoilor social-culturale iau drumul culturii” de insecte purtătoare .£ boli care sunt folosite de canibalii americani în criminalul război bacteriologic. In regiunea noastră, grija regimului de democrație populară , p pentru sănătatea publică, s’a manifestat din plin. Numai de la începutul anului 1952 și până în prezent au fost înființate 13 case de naștere în raioanele Pienița, Calafat, Corabia, Craiova, Balș și Brabova, un dispensar de copii cu staționar la Calafat, 9 staționare de adulți în raioanele Băilești, Balș, Brabova, Sadova, Corabia și Craiova și 3 dispensare comunale. O luptă îndârjită se duce împotriva tuberculozei. La începutul lunei iulie a. c„ la Plenița se vă deschide un dispensar TBC, înzestrat cu aparat de raze Röntgen și cu un medic de specialitate. Un staționar va asigura descoperirea și tratarea locală a copiilor bolnavi de TBC. In cursul trimestrului trei al acestui an se vor deschide încă două dispensare TBC, la Brabova și Sadova, iar în trimestrul IV, va lua ființă un preventoriu regional la Padea, pentru tratarea copiilor tuberculoși. Pentru ocrotirea sănătății țăranilor muncitori, în campania de treeriș, secția Sănătate a sfatului popular regional a pregătit 1200 haremuri de medicamente necesare posturilor de prim-ajutor ce vor funcționa pe lângă fiecare arie de treeriș. Dându-și seama că apărarea sănătății publice este o datorie de onoare, majoritatea medicilor și a oamenilor muncii sanitare depun o muncă efectivă în scopul însănătoșirii bolnavilor. La secția boli de ochi a spitalului unificat de adulți Craiova, prin intervenția chirurgicală a medicilor, i-a fost redată vederea colectivistei Nanu Ioana din Castranova, în vârstă de 67 ani, care orbise acum 12 ani datorită „leacurilor băbești” pe care le primise de la o chiaburoaică. La policlinica CFR din Craiova, oamenii muncii sunt îngrijiți cu dragoste și redați cât se poate de repede în câmpul muncii. Acelaș lucru se poate spune și despre spitalul de neuro-psihiatrie din localitate, unde medicii și surorile de ocrotire depun eforturi serioase pentru însănătoșirea grabnică a bolnavilor. Nu însă în toate instituțiile din sectorul sanitar se manifestă aceeași grije și acelaș interes pentru sănătatea oamenilor muncii. La spitalul de stat Nr. 1, oamenii muncii bolnavi, din cauza sistemului defectuos de triere pierd mult timp așteptând să fie consultați, până li se complectează fișele, etc. La acest spital, hrana de multe ori nu este corespunzătoare, fapt inadmisibil în momentul de față când statul cheltuiește sume mari pentru sănătatea poporului. Deasemeni, spitalul de pediatrie funcționează într-un local cu totul necorespunzător față de cerințele existente. La spitalul de stat din Băilești, personalul sanitar nu are o justă atitudine față de bolnavi, lăsându-i în părăsire și văzându-și de treburi personale. In lupta pentru apărarea sănătății poporului nostru muncitor, sfaturile populare trebue să vegheze la îmbunătățirea condițiilor de spitalizare, la educarea medicilor și personalului sanitar în spiritul grijii față de bolnavi, la îmbunătățirea consultațiilor și tratamentelor, la educația sanitară a masselor. Mobilizând massele în această luptă, vom înregistra noi succese pe drumul combaterii bolilor, pe drumul sănătății și fericirii poporului nostru muncitor, care construește cu succes socialismul. ?. Joo :^a «. i ^ t? H fefc* ;cv- !*ț...g W \* ^fiul a lui £ ai. Öl#BuOi ?tsti Ws?. 58*65 1000 V .." «•■In Interiorul afla^rsunii: — Căminele culturale trebite să dea mai multă atenție popularizării minimelor (pag. 2-a), agrotehnice — 3 ani de la moartea lui Gheorghi Dimitrov, (pag. 2-a). — Clica fascistă a lui Tito — dușman de moarte al păcii, democrației și socialismului, (pag. 2-a). — Trebue lichidate „asalturile” de sfârșit de lună la „Ceramica”Mofleni (pag. 3-a). — Noi cadre calificate după metoda Kotlear (pag. 3-a). — Lupta pentru organizarea întovărășirilor agricole — cea dintâi datorie a SMT-urilor (pag. 3-a). — Au încercat să se sustragă de la plata impozitelor (pag. 3-a). — Scrisoarea adresată de Jacques Ducles președintelui Republicii Franceze (pag. 4-a). — Cuvântarea lui I. A. Malac în ședința Consiliului de Securitate (pag. 4-a). — In preajma deschiderii sesimnții extraordinare a Consiliului Mondial al Bacii. (pag. 4-a). Sa desfășuram larg întrecerea socialistă în cinstea zilei de 23 August! Aplică inițiativa stahanovistului Ion Flatz Inițiativa stahanovistului Ion Flatz de la uzinele „Oțelul Roșu”, a fost îmbrățișată cu mult entuziasm de către muncitorii și tehnicienii uzinei. Ln Bucovăț. In urma propunerilor venite din massa muncitorilor și tehnicienilor, cât și angajamentelor luate, conducerea uzinelor Bucovăț a asigurat condițiile necesare în vederea descoperirii și punerii îin valoare a ,Lucrurilor mărunte”. Luptând pentru a dobândi noi succese în muncă în întâmpinarea zilei de 23 August, muncitorii dela această fabrică au isbutit să valorifice însemnate cantități furda de bizon și șpalturi, a căror valoare se ridică la suma de 2343,31 lei. Totodată, în întrecerea socialistă care se desfășoară într-un ritm din ce în ce mai viu, muncitorii de la uzinele Bucovăț au luat inițiativa valorificării răzăturii ce rămâne de la prelucrarea materiei prime. In ultima perioadă de timp s’au putut expedia la diferite fabrici de clei din țară mii de kg. de căzătură de piei, realizându-se astfel prin aplicarea inițiativei stahanovistului Ion Flatz o economie de 1794 lei. Muncitorii de la uzinele Bucovăț au mai luat inițiativa de a stirânge și apoi valorifica seul ce rămâne de pe piei. Astfel în ultimul timp s-au adunat peste 500 kg. seu, care se va trimite fabricilor prelucrătoare de săpun. O contribuție de seamă în descoperirea și punerea în valoare a „lucrurilor mărunte” a adus-o muncitorul Grincu Vasile din secția comutar, precum și muncitorii ce lucrează la uzina proprie a fabricii, care au adus întreprinderii o economie de peste 5000 kw. ore energie electrică. Luptă pentru îndeplinirea angajamentelor Muncitorii strungari, frezori, rabdtori și biluitori, membri ai grupiei I la sindicale dela întreprinderea „Octombrie roșu” din orașul nostru, își sporesc cu fiecare zi eforturile în întrecerea socialistă care se desfășoară în întâmpinarea zilei de 23 August. Organizămdu-și mai bine munca, după metoda ajutorului de maistru Vladimir Ivanovici Voroșin extinzând în atelierul de strungari © metoda de tăcire rapidă a metalelor Bâkov- Bortkevici, colectivul secției strungărie a înregistrat, în ultimul timp. însemnate succese în muncă. Faptul că în toate ședințele cu caracter sindical s’a frământat adânc problema întrecerii socialiste și extinderea metodelor noi de muncă, că întrecerea socialistă a fost urmărită și fruntașii popularizați, a făcut ca muncitori din grupa I-a sindicală să-și îndeplinească planul pe luna Iunie cu 12 zile înainte de termen. Fruntași in lupta pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, înainte de termen. este strungarul Guriță Dumitru care a redus timpul de lucru la o bucea de cilindru de peste 62 la sută realizând în medie până acum o depășire zilnică a planului de 70 la sută. In cadrul întrecerii socialiste, membrii grupei I-a sindicată secției strungărie de la întreprinaderea „Octombrie roșu” Craiova, dau bătălia pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor de plan, rezultatele obținute până în prezent fiind dovezi grăitoare că se vor achita cu cinste de angajamentul luat în cinstea zilei de 23 August. La lupta pentru o recoltă bogată! La secerișul grâului pe tarlalele gospodăriei colective Pe întinsele ogoare ale gospodăriei agricole colective „Republica” din comuna Vișina Veche, raionul Corabia, secerișul grâului este în toi. Respectând întocmai contractul încheiat cu gospodăria agricolă colectivă, SMT. Corabia a trimis din timp brigada patru pentru a secera cele 60 ha. grâu. In dorința ca nici un spic sau bob de grâu să nu se piardă, tractoristul Manea Nicolae împreună cu colectivistul Tudor Manea au reglat bine secerătorile, iar înainte de a începe seceratul, au făcut drum pentru secerători, secerând grâul cu mâna ca astfel spicele să nu fie irosite. De dimineață încă, înainte de răsăritul soarelui și prâmă seara, când întunericul a început să se lase peste câmpie, secerătorile nu au încetat lucrul decât în timpul prânzului. Datorită acestui fapt, harnicii tractoriști, ajutați de colectiviști, au secerat numai într’o zi peste 15 ha. grâu. In curând gospodăria agricolă colectivă din Vișina Veche va termina secerișul și va începe ticerișul așa cum prevăd regulile agrotehnice. Aplică minimele agrotehnice la cultura orezului La secția GAS. Șopârlița, minimele agrotehnice sunt intens aplicate in vederea obținerii unor mănoase culturi de orez. Studierea temeinică a agrominimului a făcut posibilă efectuarea întreținerii pe baze științifice a culturii de orez. Urmărind să creieze condițiile creșterii viguroase a orezului, conducerea acestei secții a împrăștiat pe fiecare hectar semănat câte 200 kg. îngrășăminte chimice. Orezarii Duță Tudor și Stănescu Marin, aplicând minimele agrotehnice, prin continua alimentare cu apă, au obținut importante succese în protejarea culturii pe timpul friguros. Tot pentru ca recolta să fie mai mare, s’a privit întreaga suprafață semănată cu orez. In felul acesta, aplicarea minimelor agrotehnice la întreținerea culturilor de orez, asigură obținerea unei recolte îmbelșugate Indate ce grâul de toamnă a dat in pârgă, colectiviștii și țăranii muncitori din raionul Caracal au pornit la secerat. Și de data aceasta colectiviștii din Stoenești ocuipă locul de frunte în această acțiune, secerând în primele două zile de lucru 24 ha. grâu de toamnă. Secerișul a început până acum în 22 comune din raion care au secerat grâul de pe suprafața de 1637 ha. Țăranii muncitori din comuna Studima au secerat până la 26 iunie, 25 la sută din suprafața totală de grâu. Aproape câte 100 ha. au secerat și țăranii muncitori din comunele Vlădila și Cezieni. In acelaș timp, țăranii muncitori din raionul Caracal seceră ultimele hectare de orz ce s’au copt mai târziu. Din suprafața totală însămânțată cu orz, 93 la sută a fost secerată. Pe locurile secerate, snopii de orz și grâu sunt aședornică să traducă în fapte Hotărârea CC al Crucii Roșiii din RPR cu privire la îmbunătățirea muncii de organizare și funcționare cursurilor GPRS și posturilor sanitare, din întreprinderi, cartiere și sate, organizația raională Balș a Crucii Roșii activează intens în vederea asigurării unei rodnicie munci sanitare în timpul campaniei de recoltare. In această direcție, raionul Crucea Roșie a procedat la temeinica instruire a organizațiilor de Cruce Roșie din toate comunele raionului. Urmărind să dea posibilitate absolvenților cursurilor GPRS să dovedească felul cum pot să îmbine teoria cu practica, s’a fixat pentru fiecare din ariile, de tocer câte un responsabil sanitar ajutat de un colectiv. Pentru buna zați în clăi pe margine, pentru a se putea executa desmirișititul. Au fost desmirștite în total 1746 ha. Numai în comuna Redea s’au desmiriștit 200 ha, iar în comuna dudina 179 ha. Desmiriștitul se execută cu încetineală în comunele Fălcoi, Drăghiceni și Maroinul de Sus. Din 220 ha. secerat în comuna Fălcoi n’au fost desmiiștite decât 2 ha., iar în comuna Drăghiceni numai 3 ha. In comuna Marotinul de Sus, deși s-au secerat până la 26 iunie câteva zeci de hectare, nu s’a început încă desmiriștitul. Pentru grăbirea acestor lucrări, organele de îndrumare și control trebue să intensifice munca pe teren, iar membrii organizațiilor de bază să desfășoare o mai activă muncă politică în rândul masselor de țărani muncitori, funcționare a punctelor sanitare în timpul recoltării, s’a arătat în cadrul căminelor culturale importanța Crucii Roșii în apărarea sănătății celor ce luptă pentru a smulge pământului roade bogate. Tot în acest scop în toate comunele s’au ținut conferințele: „Cum să ne apărăm sănătatea în timpul muncilor agricole de vară”, „Postul sanitar și regulamentul său”. Raionul Balș de Cruce Roșie asigură necontenit agitația vizuală la fiecare arie de triesriș ce ia ființă. Deasemeni, au fost organizate 10 grupe de agitație sanitară în comunele Popânzălești, Robănești, Drăgotești și Dobrani. Toate aceste măsuri efectuate vor duce la desfășurarea în condiții optime a activității sanitare în timpul campaniei de recoltare. Secerișul grâului în raionul Caracal Ajutorul sanitar la ariile de treer Muncitorii gospodăriei de stat Tâmburești aplică minimele agrotehnice Muncitorii de la gospodăria I de stat Tâmburești, aplică pe scară întinsă regulile agrotehnice la principialele plante de cultură. Astfel, ei au făcut prașila I la întreaga suprafață de bumbac, și au terminat prașila II-a a porumbului. La cultura orezului, s’a executat plivitul la 70 la sută din ■ suprafața totală. Deasemeni s’a repicat întreaga suprafață cultivată cu orez. Lucrările de întreținere a culturilor continuă cu avânt. ENACHE BORTOI coresp. ^ OjiĂrĂt EDITURA PARTIDULUI MUNCITORESC ROMÂN Din țările de democrație populară Electrificarea satelor poloneze După cum relatează din Varșovia corespondentul ziarului Pravda, electrificarea satelor poloneze se infăptuește într-un ritm viu. Electricitatea este folosită pe larg im gospodăriile și în viața de zi cu zi a țăranilor muncitori. La sfârșitul anului trecut în R. Polonă existau peste 13.000 sate electrificate, cifră care depășește de zece ti pe cea din Polonia antebelică. Anul acesta numai în sectorul socialist al agriculturii vor fi folosite pentru treieratul gramelor 13.000 electromotoare. Guvernul popular acorda țăranilor muncitori din Polonia iîn mare ajutor, acoperind 60 la sută din costul tuturor lucrărilor de electrificare. Noi sate radioficate în R. P. Bulgaria Agenția Telegrafică Bulgară anunță că în R. P. Bulgaria crește rapid numărul satelor radioficate. Numai în ultimile trei luni ale anului curent am fost radioficate 34 de sate, un oraș și o serie de întreprinderi. Au fost instalate aproximativ 10.000 difuzoare. Au fost radioficate de asemenea sate din regiuni mluintoase îndepărtate. Strângerea recoltei în R. P. Albania Țărănimea muncitoare din R. P. Albania este angajată in prezent în lupta pentru strângerea recoltei. Eia a început anul acesta bătălia strânsului recoltei mai devreme decat anul trecut. Se așteaptă o recoltă bună. Combinele și secerătoarele trecratoare au eșut pe ogoare. Numărul combinelor care lucrează în prezent este de două ori mai mare decât la strângerea recoltei precedente. Se acordă o grijă deosebită pentru a grăbi strângerea recoltei. In această privință agricultorii sunt mult ajutați de experiența sovietică. La gospodăria agricolă „Steaua roșie” din regiunea Tirana, s-a început aplicarea cu succes metodei sovietice de legare rpidă a snopilor, a colhoznicei Alexandra Alexeenko. Această nouă metodă a stârnit un viu interes și se răspândește cu pași repezi. O dovadă caracteristică a patriotismului țăranilor albanezi este spiritul de întrecere în livrarea cât mai grabnică a cerealelor către stat. In numeroase sate au loc manifestații de entuziasm ale țăranilor care livrează produsele lor la centrele de colectare. Țăranii din șase sate din această regiune și-au achitat impozitele într’o singură zi. Țărănimea albaneză este în întrecere pentru a preda cerealele potrivit lozincii .,primele grarg —statului”.