Inainte, septembrie 1952 (Anul 9, nr. 2357-2381)

1952-09-02 / nr. 2357

— ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL RM.R. — _ȘL AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA ANul IX, Nr. 2357 Marți 2 Septembrie 1952 4 PAGINI — 20 BANI Pentru îndeplinirea integrală a planului de colectări " —— ---------------_ Deschizând largi perspective de viață nouă, îmbelșugată, lipsită de griji și nevoi, consfințind în a ** celaș timp marile drepturi și libertăți ale poporului muncitor, proiectul de Constituție a patriei noastre a fost întâmpinat de către oamenii muncii din regiunea noastră, ca și de cei din toată țara cu nemărginită dragoste și bucurorie. 4 Desbaterea largă a proiectului de Constituție, constitue un îndemn puternic pentru țăranii muncitori cu gospodării individuale, colectiviști și întovărășiți de a-și îndeplini cu cinste obligațiile de predare integrală a cotelor către stat. Așa cum subliniază Hotărîrea guvernului și partidului privitoare la recoltare, treeriș și colectam îndeplinirea integrală și la vrema planului de colectare, are o importanță națională deosebită. Menirea colectărilor de cereale este de a asigura aprovizionarea cu hrană a oamenilor muncii, de a asigura materia primă vegetală necesară industriei noastre socialiste în plină desvoltare, precum și crearea rezervelor de stat. Prin îndeplinirea planului de colectare, statul nostru democrat - popular are putință să influențeze prețurile produselor de pe piața neorganizată, să acționeze împotriva scumpirii produselor de către speculanți, pentru menținerea scăderea prețurilor. Totodată, coșilectările constitue una din cele mai principale pârghii de îngrădire a posibilităților de jaf și exploatare ale chiaburimii satelor. Tocmai de aceea, achitarea integrală a obligațiilor de predare a cotelor, este o datorie sfântă a tuturor categoriilor de producători agricoli, de la care nimeni nu are dreptul să se abată. Munca politico-organizatorică dusă de organizațiile de partid și de organele de stat, care răspund direct de colectare, a făcut ca în multe raioane din regiunea noastră să se obțină succese deosebite la îndeplinirea planului de colectare la grâu, orz, secară, mazăre, etc. Datorită muncii politico - organizatorice dusă de organizațiile de bază, sfaturile populare și organele CSC, în raioanel Cujmir, Vanju Mare și Filiași planul de colectări a fost îndeplinit în întregime, întrecerea patriotică care a luat o amploare deosebită în cinstea proiectului de Constituție, a făcut ca în sute de comune printre care Brabova, Vanju Mare, etc., țăranii muncitori să-și achite cu conștiinciozitate această obligație patriotică, predând în întregime cotele către stat. Pretutindeni, comuniștii au fost primii care și-au predat cotele, antrenând prin exemplul lor personal mii și mii de țărani muncitori la îndeplinirea integrală a planului de colectare. Membri de partid ca Éne Vasile din comuna Gogoșu, imnul Craiova, Virgil Cătănescu din comuna Rasnic, raionul Filiași, Ion Nedeianu sau Florea Andrei din comuna Ianca raionul Corabia și mulți alții ca ei, au constituit un pilduitor exemplu pentru ca țăranii muncitori să-și achite în întregime și la timp cotele stabilite prin obligațiile de predare. In primele rânduri la predarea cotelor au fost de la început gospodăriile agricole colective. De pildă, gospodăriile colective din Coțofenii din Față și Băilești, îndată după ce au terminat de tieeriș, au predat la bazele de recepție întreaga cantitate cuvenită statului. Importantele realizări obținute până acum în campania de colectare, nu trebue să ne facă să uităm că mai sunt încă unele comitete raionale de partid, comitete executive ale sfaturilor populare și organe ale comitetului de stat pentru colectarea produselor agricole, care privesc cu o ușurință de neîngăduit îndeplinirea integrală a planului de colectări, considerând că dacă, spre exemplu, au realizat 95 la sută din plan la unele produse, restul planului se va îndeplini de la sine. Din această pricină în raioanele Plenița, Corabia, Balș, Tg. Jiu, Baia de Aramă, planul de colectări a fost îndeplinit în proporții nesatisfăcătoare, deși treerișul în unele din aceste raioane s’a terminat de mult. Faptul că în unele raioane ca Tg. Jiu sau Novaci, colectările au rămas foarte mult în urmă, se datorește în mare măsură lipsei de vigilență față de încercările și uneltirile chiaburilor de a sabota. Căutând în mod tâlhăresc să se sustragă de la colectări, profitând de lipsa de vigilență a comitetului executiv al sfatului popular comunal și mai ales a colectorului Vlad Vasile, chiaburul Alexandru Niță din comuna Rasnic, nu și-a predat nici până acum întreaga cantitate de 3800 kg. grâu, pretextând că „a avut o recoltă slabă” deși țăranii vecini cu el au avut o recoltă bogată. Sabotorii colectărilor trebue demascați în fața țăranilor muncitori și sancționați conform prevederilor legale. In această acțiune organizațiile de bază și sfaturile populare trebue să sprijine massele de țărani muncitori fruntași la colectări, ridicând necontenit vigilența acestora. Creșterea combativității revoluționare a țărănimii muncitoare, face ca aceasta să demaște cu curaj uneltirile chiaburești. Țăranii muncitori Gh. Cojocaru și Bonciu Alexandru din comuna Giubega, au demascat pe chiaburii Ion N. Gheorghiță și Ilie F. Tudor care au ascuns mii de kg. cereale, căutând să se sustragă de la colectări. Țăranilor muncitori Gh. Cojocaru și Bonciu Alexandru li s’a dat, în mod gratuit, 25 la sută din cantitățile confiscate, iar chiaburii sabotori au fost dați în judecată. Prevederile legale cu privire la acordarea în mod gratuit a 25 la sută din cerealele confiscate de la chiaburi, celor care ajută la descoperirea lor, trebue temeinic popularizate și respectate întocmai. Comitetele executive ale sfaturilor populare au datoria să ia măsuri pentru ca organizarea transporturilor să se facă numai în convoaie, iar delegații de convoaie să fie aleși din rândul celor mai cinstiți și devotați țărani muncitori. De asemenea, bazele de recepție trebue să-și organizeze astfel munca, încât să primească imediat produsele sosite și să le plătească fără întârziere. Campania de colectare trebue privită ca un înalt spirit de răspundere de către organele de partid și de stat, apreciindu-i în mod just însemnătatea ei economică și politică, precum și menirea ce o are în lupta pentru lichidarea urmărilor devierii de dreapta, pentru ridicarea nivelului de trai al poporului muncitor, pentru întărirea statului nostru democrat-popular. Intensificându-și munca politică de agitație de massă cu prilejul desbaterii proiectului de Constituție, organizațiile de partid și organizațiile de massă, au datoria să arate oamenilor muncii de la sate, că îndeplinirea planului de colectări întărește statul nostru în care puterea se află în mâinile celor ce muncesc, întărește alianța dintre clasa muncitoare și țărănimea muncitoare, asigură pâinea poporului nostru muncitor. Sn Interiorul ziarului: — Serbarea prieteniei româno- * sovietice (pag. 2-a). — Echipele artistice ale căminului cultural din Morunglav, desfășoară o vie activitate (pag. 2-a).— In vizită la gospodăria colectivă din Galicea Mare (pag. 2-a). — Proiectul Statutului modificat al partidului (pag. 2-a). — Proiectul de Constituție în discuția masselor (pag. 3-a). — La gospodăria agricolă de stat Dobroslovenii au început pregătirile pentru campania insămânțărilor de toamnă (pag. 3-a). — Chiaburi sabotori demascați (pag. 3-a). — Atitudini care trebue combătute cu tărie (pag. 3-a). — Ecourile presei din străinătate la proiectul de Constituție a R.P.R. (pag. 4-a). — Cuvântarea radiodifuzată rostită de președintele R. D. Germane ,Wilhelm Pieck (pag. 4-a). SPRE NOI VICTORII IN CINSTEA PROIECTULUI DE CONSTITUȚIE In contul anului 1953 14 raioane din regiunea Craiova au termnat tinerișul In întrecerea socialistă pentru îndeplinirea înainte de termen a planului, la întreprinderea „Octombrie Roșu” din Craiova, se ridică tot mai mulți fruntași în producție. In cadrul acestei întreprinderi, un număr însemnat de fruntași în producție, lucrează în contul anului 1953, iar alții lucrează în contul lunilor Noembrie și Decembrie 1952. Apariția proiectului de Constituție a Republicii Populare Române, oglindind victoriile cucerite de poporul nostru muncitor, a dat un nou imbold muncitorilor și tehnicienilor care muncesc cu și mai mult elan în producție. Astfel, strungarii fruntași i. producție Oboroe Ioan și Măriuța Dumitru, datorită aplicării metodelor sovietice Bâkov-Bortkevici, de tăere rapidă a metalelor, Voroșin de organizare a locului de muncă și inițiativei stahanovistului Vassu Nicolae pentru folosirea maximală a tehnicei, reușesc să dea zilnic aproape două norme, lucrând de pe acum în contul lunei Mai 1953. Tot astfel, datorită introducerii unor dispozitive și aplicării metodelor sovietice, U.T.M-iștii Ghidiceanu Adrian și Bucur Gheorghe, mecanici auto, au reușit să sporească considerabil producția și productivitatea muncii, dând și ei produse în contul anului 1953. Asemenea lor, numeroși muncitori și tehnicieni se străduiesc în cadrul întrecerii socialiste, să lucreze cât mai bine, să folosească din plin mașinile și timpul de lucru, să-și însușească bogata experiență sovietică, pentru a contribui din ce în ce mai mult la consolidarea lagărului păcii, la realizarea planului de stat înainte de termen. Apariția proiectului de Constituție a Republicii nei re Populare a făcut ca în regiunea Craiova, membrii gospodarilor agricole colective și țăranii muncitori întovărășiți să lupte cu toată hotărîrea pentru terminarea la timp a campaniei de tineriș. Astfel, planul de treeriș a fost îndeplinit înainte de termen în toate gospodăriile agricole colective și întovărășirile existente. Pilda vie a colectiviștilor și țăranilor muncitori întovărășiți a antrenat și pe țăranii muncitori din sectorul particular, care au pornit cu elan pentru ca în cinstea elaborării proiectului de Constituție, să asigure pâinea poporului muncitor." Astfel, în raioanele Corabia, Caracal, Calafat, Gura Jiului și multe altele, în urma chemării la întrecere lansată de țăranii muncitori din comuna Drănic, Scrisul păioaselor a luat sfârșit cu mult înainte de termen, țăranii muncitori îndeplinindu-și cu cinste angajamentele luate. Desvoltându-se cu avânt, întrecerea patriotică între comune, tieerișul păioaselor a putut lua sfârșit și în raioanele Strehaia, Novaci, Vânju Mare, astfel că în 14 raioane din regiunea Craiova planul de trceriș a fost îndeplinit sută la sută. Au redus prețul de cost cu 25 la suta Panoul de onoare din curtea fabricii de uleiuri vegetale „Hărmeia”-Podari, fabrică construită în anii regimului de democrație populară prin grija partidului și guvernului nostru, cu ajutorul Uniunii Sovietice, îți vorbește despre realizările oamenilor muncii din această întreprinde... Ca și în alte uzine sau fabrici și noi au crescut oameni noi, constructori ai socialismului. Planul cu care muncitorii de la această fabrică luptă pentru îndeplinirea și depășirea sarcinilor ce le stau în față, a făcut ca planul de producție să fie u Rsat pe luna August cu mult înainte de termen, în prezent întreaga fabrică dând produse în contul trimestrului IV. Muncitorii, și tehnicienii de la fabrica „Hărnicia”-Podari se mândresc cu victoriile obținute. Pe panoul de onoare pe lângă însemnate depășiri de plan, ei au înscris suma de 18.000 lei, ce reprezintă economia realizată de colectivele a trei secții în cinstea proiectului de Constituție. Aplicându-se practic metodele stahanoviștilor sovietici și ale celor din patria noastră, popularizînduse și extinzându-se în toate compartimentele de muncă experiența stahanoviștilor și fruntașilor în producție, prețul de cost al produselor finite a putut fi redus cu 25 la sută. Condițiile create de partid și guvern au făcut ca tânărul mecanic Peia Costinel să devină stahanovist, iar în prezent să conducă o brigadă în atelierul în care el lucrează. Pe panoul de onoare sunt înscrise la loc de cinste, numele membrilor brigăzii stahanovistului UTM-ist Peia Costinel ca și ale celorlalți muncitori fruntași, cum ar fi Zobacinschi Frantz, Cârstea Ion, etc. Și despre premierea stahanoviștilor și a muncitorilor fruntași, panoul de Onoare îți poate spune multe. Dar mai mult decât atât, din cifrele panoului de onoare se pot ușor desprinde dragostea și hotărîrea cu care colectivul fabricii „Hărnicia”-Poc..nu muncește pentru înflorirea și desvoltarea continuă a patriei noastre, despre lupta lui pe frontul construirii vieții noi, socialiste, pentru pace. Muncitorii și tehnicienii de la această întreprindere sunt hotărîți să-și intensifice eforturile în cinstea proiectului de Constituție care consfințește mărețele cuceriri ale poporului nostru muncitor sub conducerea partidului clasei muncitoare. 'fun Ci A ( ' STVs Și-au îndeplinit în întregime planul de colectări Paralel cu tinerișul, membrii gospodăriilor agricole colective și țăranii muncitori din regiunea Craiova își predau cu drag cotele de cereale către stat. Astfel, în regiunea noastră până zilele trecute, s-a reușit să se realizeze peste 80 la sută din planul de colectare a grâului, iar la secară peste 75 la sută. Urmând pilda comuniștilor și a membrilor gospodăriilor agricole colective, țăranii muncitori din raioanele Cujmir, Filiași și Vânju Mare, au îndeplinit cu succes, înainte de termen planul de colectare a cerealelor. Succese în ceea ce privește achitarea cotelor de cereale datorate statului pe acest an, s’au obținut și in alte raioane, cum ar fi bunăoară în raionul Băilești, unde predarea cotelor se desfășoară într’un ritm din ce în ce mai accentuat. Fruntași pe raion la arăturile de vară De îndată ce au isprăvit treeratul și predarea integrală a cotelor de cereale datorate statului, țăranii muncitori din comuna Almăj, la îndemnul agitatorilor organizației de bază, au trecut să execute de urgență arăturile de vară, pentru a asigura în acest fel o bogată recoltă în anul viitor. Muncind cu avânt, ei au reușit să execute complect arăturile de vară, conform planului stabilit de secția agricolă a sfatului popular, devenind astfel fruntași pe raion în zilele acestea s’au împlinit doi ani de când a luat ființă gospodăria agricolă cultivă „Progresul” din comuna Gighera, raionul Gura Jiului. In urma prelucrării proiectului de Constituție a Republicii Populare Române, încă 13 familii de țărani săraci și mijlocași s-au înscris în această gospodărie agricolă colectivă. Printre cei înscriși se află și bătrânul țăran mijlocaș Nilă această campanie. Și țăranii muncitori din comuna Sârbești, raionul Novaci, după ce au terminat tieerișul, au început să facă arătura tarlalelor, pentru a asigura o recoltă bogată în anul viitor. Chiaburi ca Dumitru Popescu și Bălășoiu Vasile au încercat să saboteze efectuarea arăturilor de vară, căutând să împrăștie diferite svonuri mincinoase, însă muncitori din Sârbești i-au țăranii demascat. Bulubașa, care a adus în gospodărie cele 4 ha, pământ, un car și doi boi. „Am 70 de ani, și toată viața am muncit fără să cunosc nici o bucurie, a spus acest bătrân când a venit cu cererea. Eu încă mai pot munci la grădinărie și voi lupta pentru a fi de folos gospodăriei noastre colective”. FÂNEL CRIȘU coresp. încă 13 farmii de țărani muncitori au intrat în gospodăria colectivă Vizitând Țara Socialismului victorios Crescuți și educați de gloriosul Partid Comunist Bolșevic al lui Lenin și Stalin, oamenii sovietici cuceresc zi de zi noi victorii, construind comunismul și apărând măreața cauză a păcii. In fotografia de față, o parte din membrii grupului de delegați români care au vizitat recent Uniunea Sovietică privesc cu bucurie canalul Fergana din regiunea Andriansk, o importantă construcție care vestește că zorii comunismului s-au ivit și în Republica Socialistă Sovietică Uzbekîstan. Printre ei se află și numeroși delegați din regiunea Craiova care au avut minunatul prilej de a vizita țara constructorilor comunismului. ——— — mmm