Inainte, ianuarie 1953 (Anul 10, nr. 2462-2484)

1953-01-06 / nr. 2462

— ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL RM.R. — ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAOVA Marți 6 Ianuarie 1953 Anul X Nr. 24624 PAGINI - 20 BANI ?.oV Să pășim cu forțe sporite în noul an Am pășit în cel de al treilea an al cincinalului. Sub conducerea înțeleaptă partidului, cei ce muncesc din paatria noastră au reușit în cursul anului trecut să realizeze însemnate victorii în opera de construire a socialismului. Pe tot întinsul țării s'au înălțat mărețe construcții, care într’adevăr arată măreția zilelor epocii în care trăim. Cu sprijinul marii Țări a Socialismului victorios, în cursul anului trecut producția industrială a țării noastre a crescut cu 300 la sută față de anul 1948. Au intrat în funcțiune termocentralele „Gheorghe Gheorghiu-Dej”-Doicești, „Ovidiu II”, noul furnal de la Hunedoara, fabricile „Carbochim”, „Argeșul”, etc. Desfășurând larg întrecerea socialistă, cei ce muncesc din regiunea noastră au întâmpinat cea de a 5-a anivrsare a Republicii Populare Române cu realizarea angajamentelor pe care și le-au luat. K 1 fabrici și întreprinderi asia ’ regiune au îndeplinit vii și chiar mai înainte sarmale ale planului de stat pe 1952, însuflețiți de rezultatele obținute anul trecut, sub conducrea și cu sprijinul partidului clasei muncitoare oameni muncii din țara noastră au unit cu elan bătălia jndeplinirii Hanului de stat pe înainte de termen. Pentru realizarea acestui el, pretutindeni, sal>iei, uzine, șantiere, muncitori și tehnicienii și-au sporit angajmentele luptând cu dârzenie " pentru a realiza cincinalul în patru ani. încă din primele ore ale primei zile de runcă în noul an, în fabricile și întreprinderile regiunii noastre, muncitorii tineri și vârstnici, ingineri și tehnicienii, cadrele de conducer, au pornit umăr la umăr într’un puternic avânt patriotic spre noi succese in producție. Și rezultatele n’au întârziat să se arate. La fabricile „Electroputere”, metalurgica „7 Noembrie”, la întreprinderea Poligrafică, la șantierele navale Tr. Severin, pretutindeni, colectivele de muncitori și tehnicieni au dat normă.-după normă peste plan. Strungarul stahanovist Ymnea Tom de la fabrica „Electroputere"”, lucrează în contul anului 1955, a izbutit să -depășească, norma zilnică cu 500 la sută. La Depoul CFR Craiova, comunistul Pește Ilie mecanic cincisutist de locomotivă a izbutit ca in primele două zile de muncă, să realizeze pe locomotiva 142.012 o economie de combustibil convențional in valoare de 1050 lei, iar stahanoviștii Fluture Florea, Popescu î. Ioan și mulți alții, deasemeni ,au situat in fruntea întrecerii pentu realizarea a cât mai însemnate economii. Dovadă a hotărîrii și dragosteiuncitorilor și tehnicienilor față de partidul clasei muncitoare, sunt minunatele succese realizate în primele zile ale noului an, cât și angajamentele pe c are ei și le-au luat pentru a dezvolta succesele dobândite prin acu ia. La Depoul de locomotive Craiova, strungarul stahanovist Popescu Constantin și-a luat ca angajament să aplice metoda de tăiere rapidă a metalelor Bâkov-Bortkevici și să dea zilnic cu 40 la sută mai multe produse peste plan. El a izbutit să-și depășească angajamentul luat și zilnic să realizeze sarcina de plan în medie cu 240-250 la sută. Asemenea stahanovistului Popescu Constantin, zeci și sute de muncitori își depășesc simțitor prevederile zilnice de plan, dovedind prin realizări concrete planul și hotărîrea lor ca in anul acesta să dezvolte succesele de până acum și să creeze condițiile pentru ca, așa după cum a arătat iubitul nostru conducător, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, planul cincinal să fie îndeplinit în patru ani. Pășind cu elan sporit în noul an de activitate, sarcina de căpetenie a tuturor muncitorilor, tehnicienilor și a cadrelor de conducere va trebui să fie lupta pentru lichidarea lipsurilor și deficiențelor avute, fiecare străduindu-se să ridice nivelul muncii sale. Pentru ca planul pe 1953 să poată fi îndeplinit înainte de termen, conducerile întreprinderilor, fabricilor și uzinelor, organele de partid și sindicale vor trebui să ia cele mai practice măsuri astfel ca fiecare muncitor să cunoască îndeaproape sarcinile de plan ce-i stau în față. In această direcție va fi nevoie a se analiza adânc posibilitățile existente, ducându-se o luptă activă pentru lichidarea formalismului și birocratismului. In îndeplinirea planului de stat pe 1953, de o mare importanță este creșterea continuă a nivelului profesional și politic al muncitorilor și tehnicienilor, folosirea deplină a tehnicei celei mai înaintate, extinderea inițiativelor stahanoviștilor noștri și a metodelor sovietice de muncă. Dezvoltarea întrecerii socialiste și a mișcării stahanoviste care constituie veriga de bază în lupta pentru îndeplinirea planului, este de asemenea o sarcină de mare importanță. Pentru realizarea mărețelor sarcini care le stau in față, organizațiile de partid și sindicate, au datoria de cinste de a desfășura o temeinică muncă de agitație, popularizând succesele obținute de fruntași și stahanoviști, mobilizând colectivele de muncitori și tehnicieni la luptă activă pentru îndeplinirea sarcinilor planului de stat pe 1953 înainte de termen. Ridicând tot mai sus steagul întrecerii socialiste, dezvoltând succesele obținute de stahanoviști și muncitorii fruntași, învățând necontenit din experiența oamenilor sovietici constructori ai comunismului, să dovedim prin succesele noastre în producție, voința și dârzenia de a lupta pentru întărirea regimului de democrație populară, pentru înflorirea scumpei noastre patrii, factor activ în uriașul lagăr al păcii condus de marea și invincibila Țară a Socialismului victorios, Uniunea Sovietică, în frunte cu marele stegar al păcii, tovarășul Stalin. In Interiornist »unulul î N Sr. Y11 jE — Munca ideologică a Partidului Muncitoresc Român. (pag. 2-a). — 1573 cursuri de alfabetizare funcționează în regiunea noastră. (pag. 2-a). — Sărbătorirea pomului de iarnă, (pag. 2-a). — Pentru popularizarea documentelor Congresului Popoarelor pentru Apărarea Păcii dela Viena. (pag. 3-a). — Au luat din^ pentru organizarea temeinică a muncii. (pag. 3-a). *— O sesiune de sfat popular comunal care nu și-a atins scopul. (pag. 3-a). — Decorarea specialiștilor feroviari sovietici care au lucrat la calea ferată chineză Cianciun. (pag. 4-a). — Să fie lichidate organizațiile! de spioni și diversionișli din Ger mania occidentală! Scrisoarea generalului de armată V. I. Ciuikov către înaltul comisar ad-interim al S.U.A. în Germania. (pag. 4-a)." — Apelul Partidului Comunist Francez în legătură cu criza guvernamentală din Franța, (pag. 4-a)! SĂ DESFĂȘURĂM LARG ÎNTRECEREA SOCIALISTĂ PENTRU ÎNDEPLINIREA ȘI DEPĂȘIREA PLANULUI PE 1953. PRIMELE ECONOMII Pășind în cel de al treilea an al cincinalului, muncitorii feroviari de la Depoul de locomotive Craiova și-au sporit angajamentele, străduindu-se a realiza sarcinile primului nostru cincinal în patru ani. La această unitate feroviară, prin aplicarea metodelor sovietice s-a reușit ca anul trecut mecanicii cincisutiști și fochiștii de locomotivă să realizeze economii în valoare de 2.663.805 lei. Luptând pentru a dezvolta succesele obținute, brigăzile de mecanici și fochiști de pe locomotive, au izbutit în primele zile ale acestui an să traducă în viață o serie de angajamente luate. Pe locomotiva cu seria 142.012 mecanicii Pește Ilie și Mihalache Ilie, au realizat în primele două zile ale anului 1953 o economie de combustibil convențional în valoare de 1050 lei. Hotărît să realizeze noi succese în bătălia pentru cât mai multe economii, colectivul ce deservește locomotiva 230.116, printre care se află și tânărul stahanovist Fluture Florea, a economisit la două drumuri aproape 5000 kgr. combustibil, iar stahanovistul Popescu T. Ioan și mecanicul Florea Constantin, au realizat o economie de combustibil în valoare de 709 lei. Personalul atelierelor auxiliare ale Depoului de locomotive Craiova, în zilele de 2 și 3 Ianuarie 1953, printr’o mai bună organizare muncii, cât și datorită aplicării a metodelor de lucru ale stahanoviștilor sovietici, a dobândit primele succese. Stahanovistul Popescu Constantin care și-a luat ca angajament să dea zilnic cu 40 la sută mai multe produse peste plan, a reușit ca în aceste două zile să realizeze o depășire de 148 la sută a sarcinilor de producție, iar sudorul comunist Popescu Grigore, care deține titlul de stahanovist, depășește și el zilnic planul cu 87 la sută. In întrecerea socialistă, strungarul Popov Petre a dat două norme și jumătate zilnic iar tov. Goangă Grigore a îndeplinit zilnic planul de producție cu 213 la sută. Colectivul Depoului C.F.R.Craiova, avântat în întrecerea socialistă luptă cu hotărîre pentru ca angajamentele să fie traduse în fapte, astfel ca sarcinile planului de stat pe 1953 să fie îndeplinite cu mult înainte de termen. Noi brigăzi U.T.M-iste la S.R.N. nr. In cadrul unei ședințe ce a avut loc zilele trecute la organizația de bază UTM nr. 9 din LRN nr. 2 Tr. Severin, s’au confirmat încă două brigăzi UTM-iste de producție. Conducerea primei brigăzi s’a încredințat tov. Butoi Petre, un bun muncitor și tovarăș de muncă. Cea de a doua brigadă va fi condusă de tov. Jianu Ștefan, care a dat dovadă în ultimul timp de mult spirit organizatoric în desfășurarea lucrului. . Maiștrii atelierului construcții unde vor lucra aceste brigăzi și-au luat angajamentul că vor sprijini efectiv muncă brigăzilor și se vor interesa in permanență de felul in care ele își vor desfășura activitatea. Cei doi responsabili de brigăzi au mulțumit pentru încrederea acordată și și-au luat angajamentul că vor face față cu cinste sarcinilor primite. Ei și-au mai luat angajamentul ca încă din primele zile ale anului 1953, să depășească cu mult normele din anul trecut. Organizația de bază UTM nr. 11 a confirmat un post UTM-ist de control, în cadrul căruia au fost aleși cei mai buni UTM-iști și tehnicieni. Ca responsabil al acestui post a fost ales tehnicianul 2 din Tr. Severin Ghimiși Constantin, care a primit cu multă bucurie această sarcină, luându-și angajamentul că o va duce la bun sfârșit. In încheiere, tov. Tătucu Nicolae, secretarul organizației de bază UTM din SRN 2 Tr. Severin, a arătat sarcinile brigăzilor și ajutorul permanent pe care organizația UTM trebue să-l acorde acestor brigăzi, pentru a îndeplini cu cinste sarcinile de plan pe anul 1953. Ședința s’a încheiat într’o atmosferă de entuziasm, tinerii UTM- iști afirmându-și hotărîrea de a întâmpina noul an cu noi și importante succese în muncă. Să asigurăm buna desfășurare a campaniei agricole de primăvară! Pregătiri în comuna Băilești Țăranii muncitori din comuna Băilești, au pornit o serie de pregătiri în vederea însămânțărilor de primăvară, pentru a obține o recoltă bogată în vara anului viitor. Astfel, ei au cărat până acum peste 4000 tone gunoi de grajd pe ogoare. In vederea reparării tuturor uneltelor agricole necesare executării însămânțărilor de primăvară, sfatul popular comunal a organizat din timp 18 centre de reparat, la care au început să fie revizuite mașinile și uneltele agricole. Totodată, pentru a se asigura o calitate superioară recoltei, sfatul popular a înființat o serie de centre de germinație. In fruntea țăranilor muncitori care s’au preocupat de cărarea gunoiului de grajd pe câmp, s’au găsit Ion Vițelaru, Florea Lilea, Marin Poenaru, Marin Jianu și alții, iar în fruntea celor care și-au reparat primii uneltele agricole au fost Alexandru Paraschiv, Alexandru Tunaru și Ion Ciuciulete. Totodată, pentru îmbunătățirea condițiilor de trai al oamenilor muncii, secția agricolă de pe lângă comitetul executiv al sfatului popular raional Băilești a luat o serie de măsuri pentru lărgirea bazei legumicole din cuprinsul raionului. In acest scop, au fost trimiși pe teren tehnicieni care au identificat la gospodăriile agricole colective Galicea Mare, Plosca, Băilești, Cioroiași, un teren de 32 ha, dintre care 20 ha. irigabile și 12 ha. teren neirigabil. ALEXANDRU BECHERESCU coresp. Ne găsim la începutul anului 1953, — anul hotărîtor al cincinalului și în sectorul agricol. In această perioadă, sfaturile populare raionale și comunale, organizațiile de partid și de massă trebue să pornească de pe acum la organizarea, pregătirea și repararea atelajelor necesare pentru începerea la timp și în bune condițiuni a muncilor agricole de primăvară. Acest lucru nu a fost înțeles însă nici până acum de organele sfaturilor populare comunale din raionul Segarcea cât și de cele ale sfatului popular raional, care nici până acum nu au luat măsuri pentru repararea uneltelor. In comuna Măceșu de Sus de exemplu, cele 10 centre de reparat unelte pentru care s’au planificat reparațiile a 380 care, 380 pluguri și aproape 300 grape, nici până la data de 25 Decembrie nu-și ridicaseră cărbunii dela cooperativă. In asemenea situație se găsesc și comunele Panaghia, Foișor, Drănic, Intorsura, Barca și Goicea Mică, unde agenții agricoli care sunt însărcinați cu aceste munci nu s-au străduit nici până acum să stabilească tabelele cu prețurile și cu cetățenii ce urmează să-și repare uneltele la fiecare centru. Deasemeni cele două S.M.T.-uri din raion, Barca și Segarcea, până la data de 20 Decembrie nu prelucraseră nici planul de reparații cu muncitorii și tehnicienii, în timp ce S.M.T. Bonțida în cinstea zilei de 30 Decembrie, reușise să repare un însemnat număr de tractoare și alte atelaje. Datorită lipsei de răspundere față de tractoarele și mașinile statului, și lipsei de control din partea conducerii S.M.T.Bârca, brigada de tractoriști de la acest S.M.T. ce a lucrat la Măceșu de Sus în campania de toamnă lăsase tractoarele in părăsire pe câmp. Cum era deci posibil să se înceapă repararea tractoarelor și mașinilor la S.M.T.Bârca, dacă nu se aduseseră toate tractoarele în stațiune până la acea dată? Aceste lipsuri se datoresc în mare parte și comitetului executiv al sfatului popular raional Segarcea în frunte cu tov. Marinescu Dumitru, președintele sfatului, Călinescu Ilie, Ștefănescu Nicolae și ceilalți membri ai comitetului executiv, care deja o vreme încoace au rupt legătura cu terenul, din care cauză sfaturile populare comunale nefiind controlate au lăsat treburile să meargă la voia întâmplării. Pentru lichidarea grabnică a acestor lipsuri grave, comitetul executiv al sfatului popular raional Segarcea trebuie să treacă de îndată la organizarea, îndrumarea și sprijinirea sfaturilor populare comunale, cuprinzând în felul acesta întreaga massă de colectiviști, tractoriști și țărani muncitori pentru pregătirea cu succes a campaniei agricole de primăvară. N. SPANU coresp. In raionul Segarcea pregătirile în vederea campaniei de primăvară se desfășoară cu încetineală Din tarile de democrație populară Noi succese ale muncitorilor constructorii din R. P. Chineză In anul acesta va începe în China de Nord-Est construcția pe scară largă de clădiri administrative, școli, cămine și alte clădiri. Acest lucru este posibil datorită elaborării proiectelor-tip. Institutul de proiectări al ministerului industrial al Chinei de Nord-Est a elaborat 14 categorii de proiecte-tip adaptabile la diferite complexe de clădiri. Bazate pe proiectele-tip sovietice, acestea vor grăbi construcția prin prefabricarea unor instalații ca: cercevele, pervazuri, lemnăria și altele. Aceasta va face să scadă cheltuielile, să se reducă timpul construcției și să se îmbunătățească calitatea lucrărilor. Activitatea editorială a Uniunii asociațiilor pentru prietenia bulgaro-sovietică Uniunea asociațiilor pentru prietenia bulgaro-sovietică editează un mare număr de cărți și broșuri despre Uniunea Sovietică, despre înaintatele metode sovietice dinucru. In ultimul trimestru al anului 1952 Uniunea a editat 10 broșuri, cu un tiraj total de 100.000 exemplare. De un mare succes se bucură broșurile „însemnătatea istorico-mondială a Congresului al XIX-lea al P.C.U.S.”, „Socialismul înseamnă prietenia între popoare”. Apare periodic buletinul „Știri din URSS”. In ajutorul cercurilor pentru prietenia bulgaro-sovietică, create pe lângă întreprinderi și la sate, se editează materiale despre experiența fruntașilor sovietici în muncă din industrie și agricultură. Au fost editate în mare tiraj broșurile „Organizarea muncii la așezarea cărămizilor „în cinci”, „Din experiența sovhozurilor și colhozurilor in ceea ce privește buna iernare a vitelor”, „Lupta crescătorilor de oi sovietici pentru ridicarea productivității oilor”. Palatul tineretului din Katowice Palatul tineretului din Katowice, care poartă numele președintelui republicii, Boleslav Bierut, este înzestrat cu instalațiile cele mai moderne. Aci, tinerii sunt ajutați să-și lărgească în mod considerabil cunoștințele tehnice. Recent, la o întrunire a personalului didactic cu tinerii care frecventează în mod regulat diferite cursuri ținute la Palat, s-a arătat că Palatul posedă aproximativ 50 de ateliere bine înzestrate. Pe lângă acestea există o bibliotecă cu 17.000 volume, o sală de spectacole și un centru de radioficare. Sala de jocuri, sala de gimnastică și minunatul basm acoperit, înzestrate cu tot utilajul sportiv necesar, dau posibilitatea tinerilor elevi să practice numeroase sporturi. Un număr de 7.000 de tineri —• Cei mai buni elevi ai școlilor din Silezia — activează în acest mare centru al tineretului. Sub îndrumarea și supravegherea personalului didactic, ei își îmbogățesc cunoștințele câștigate în școală și își dezvoltă aptitudinile.