Inainte, noiembrie 1953 (Anul 10, nr. 2718-2741)

1953-11-01 / nr. 2718

I — ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL RMR.— fIL V AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA | ANul IX Nr. 2718 | DuMInică 1 Noembrie 1953 | 4 PAGINI— 20 BANI Să dăm mai multă atenție creșterii animalelor O preocupare de frunte a regimului nostru de democrație pipilară, o constitue dezvoltarea permanentă a sectorului zootehnic. Dezvoltarea agriculturii este inseparabil legată de creșterea vitelor. O agricultură socialistă lucrată în mod științific este strâns legată de continua dezvoltare a zootehniei productive. Pentru a fi îngrășat, pământul are nevoie de cât mai mult gunoi de grajd provenit de la animale. Cel puțin odată la câțiva ani, el trebue cultivat cu porumb furajer sau cu alte plante ce formează hrana de căpetenie a animalelor și care au ca proprietate de a reface structura solului. Pe lângă faptul că dezvoltarea zootehniei productive contribue, la dezvoltarea agriculturii, oferă și alte avanttagii. Animalele asigură carnea, laptele, untul, brânza, etc., pentru oamenii muncii. Prețuind just aportul ce-i aduce dezvoltarea zootehniei la ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc, Plenara C.C. al P.C.U.S. a adoptat pe baza raportului prezentat de tovarășul Hrușciov, un program de măsuri care să ducă la sporirea simțitoare a creșterii animalelor. în Uniunea Sovietică,în țara noastră, Consiliul de Miniștri al R.P.R. și C.C. al P.M.R., examinând măsurile ce trebue luate pentru aplicarea Hotăririlor Plenarei lărgite a C.C. al P.M.R. din 19-20 August, în ceea ce privește îmbunătățirea într-un timp apropiat a aprovizionării oamenilor muncii, precum și a industriei alimentare și industriei ușoare cu carne, produse lactate și alte produse animale, au stabilit că este necesară dezvoltarea cât mai largă a creșterii și îngrășării animalelor, precum și încurajarea vânzării lor către unitățile de stat și cooperatiste. »Guvernul și partidul consideră că în țara noastră există condiții pentru a asigura creșterea producției în sectorul animal și pentru a se putea satisface pe deplin nevoile de aprovizionare cu carne ale populației și industriei alimentare. In acest scop a fost elaborată Hotărirea cu privire la îmbunătățirea sistemului de contractări și achiziții a animalelor și produselor animale. Ridicarea continuă a nivelului de trai al celor ce muncesc nu constă însă numai în asigurarea hranei. Oamenii muncii din regiunea noastră ca și cei din întreaga țară, au nevoie de îmbrăcăminte mai multă, mai bună, mai călduroasă și maieftină. Mai multe animale înseamnă abundență de încălțăminte în magazinele de stat și cooperative. Dezvoltând încontinuu creșterea animalelor, colectiviștii și țăranii muncitori cu gospodării mici și mijlocii obțin venituri mari. Să luăm bunăoară numai un singur exemplu. O vacă bună de lapte poate da într-un singur an în medie 3.000-3.500 litri lapte din care se pot extrage sute de kilograme de brânză, zeci de kgr. unt și smântână. Valorificate prin cooperativă, prin unitățile de stat sau pe piață, aceste cantități aduc crescătorului de animale mari câștiguri de bani cu care-și poate asigura în buneondițiuni hrana și îmbrăcămintea familiei. In regiunea Craiova, sunt dovezi grăitoare care conving pe deplin țăranii muncitori de avantagiile ce le oferă creșterea animalelor. De exemplu, gospodăriile colective „Filimon Sârbu” din Piscu Vechi și „Viață nouă” din Poiana Mare, raionul Calafat, au realizat în primele opt luni ale anului curent, de la fermele zootehnice venituri de peste 70.000 lei fiecare. Statul de democrație populară a creat și crează din an în an condiții tot mai bune pentru creșterea animalelor.In regiunea noastră au fost aduse până acum mii de oi cu lână fină și semifină. Numai în perioada August — Octombrie au fost aduși 5.145 berbeci reproducători de rasă și 264 tăurași. In toamna acestui an, Prezidiul Marii Adunări Naționale, a elaborat un Decret-lege, potrivit căruia asistența sanitară veterinară, materialele biologice, medicamentoase și desinfectante necesare pentru prevenirea și combaterea epizotilor, se acorda in mod gratuit. Ca urmare a gratuității acordată de stat la medicamente și îngrijire sanitară veterinară, „pesta aviară”, (ciuma păsărilor) și îâia oilor, precum și alte boli ale animalelor, au fost reduse complect. Pe zi ce trece, în regiunea Craiova, se extinde aplicarea metodelor sovietice de îngrijire a animalelor cum ar fi de pildă: monta repetată, reducerea perioadei intre două fături, îmbăierea generală a oilor bolnave în emulsie de entomoxan și altele. Aplicând metoda sovietică — monta repetată, la gospodăria colectivă „Jean Dobrescu” din comuna Drăghiceni raionul Caracal, sa reușit ca din 170 d, #36 să fere câte doi miei. Multe gospodării de stat și colective, precum și crescătorii de animale folosesc metoda sovietică a furajării raționale, care crează mari surplusuri de cantități la carne și alte produse animale. Cu toate că șeptelul de animale sa refăcut întrio oarecare măsură, față de marea creștere a consulatului populației, cantitatea de carne și produse animale de care dispunem este cu totul insuficientă. Aceasta se datorește în mare măsură și faptului că mulți medici veterinari zootehnicieni și agenți veterinari de la sate sunt slab pregătiți pentru a se putea îngriji îndeajuns de creșterea animalelor. (Continuare în pag 4-a); % Cooperativă fruntașă pe raion la valorificări și achiziții O deosebită atenție a dat consiliul de conducere al cooperativei din comuna Cărpiniș raionul Novaci muncii de achiziții și valorificării de produse agricole. Astfel, numai în câteva zile s’au valorificat și achiziționat prin cooperativă și sucursalele ei următoarele produse: 1100 kgr. nuci, 309 kgr. prune uscate, 645 bucăți ouă, 528 kgr. cartofi, 879 kgr. secară, 189 kgr. lână și două bovine. In felul acesta, cooperativa din comuna Cărpiniș a devenit fruntașă în acțiunea de valorificare și achiziții. In întâmpinarea zilei de 7 Noembrie și a alegerilor, țăranii muncitori din această comună au intensificat acțiunea de valorificare a surplusurilor lor de produse, In interiorul ziarului: = lurid Prieteniei Româno-Sovietice, Din activitatea tineretului Uniunii Sovietice, (pag. 2-a). Regiunea se pregătește de ttr] legen. (pag.3-a). — întrebări și răspunsuri cu privire la contractările de animale, (pag. 3-a). — In comuna Risipiți,însământările s’au terminat, (pag. 3-a). — Consfătuire cu crescătorii de animale, (pag. 3-a); 9 — Unde poate duce lipsa de răspundere, (pag. 3-a). — Contentar extern. Sarcini mărețe în lupta oamenilor muncii din lumea întreagă pentru progresul social și o pace trainică, (pag. 4-a). — „Comuniștii sunt gata să colaboreze cu toți francezii adversari ai tratatelor dela Bonn și Paris”.- De via rația lui Maurice Thonz". (pag. 4-a). —" A S-a sesiune a Adunării Gaberaia a O.N.U. încercări de a șterge urmele crimelor americane în Coreea, (pag. 4-a); Schimb de onoare la fabrica «Electroputere». Harnicii muncitori tineri și vârstnici de la fabrica „Electroputere” Craiova, întâmpină cu noi realizări in muncă ziua de 7 Noembrie și alegerile de deputați in sfaturile populare. In scopul obținerii de noi succese în muncă, conducerea și comitetul de întreprindere cu sprijinul comitetului de partid al fabricii au organizat un schimb de onoare in ziua de 30 Octombrie, in cinstea zilei de 7 Noembrie și a alegerilor. Comuniștii Ciulică Constantin și In cinstea zilei de 7 Noembrie și a alegerilor de deputați în sfaturile populare, muncitorii de la Atelierele C. F. R. Tr. Severin, reușesc să obțină noi și importante succese în producție.Astfel, pe ultima perioadă de timp planul de producție a fost realizat în proporție de 110,20,la sută. Productivitatea muncii a crescut cu 15,69 la sută, iar salariul mediu al muncitorilor a crescut cu 13,02 la sută. Aceste succese importante se duVoieilă Constantin, sudori, au dat în ziua schimbului de onoare câte trei norme. Rabotorul stahanovist Stancu Constantin a dat 7,8 norme, iar stahanovistul Ștefan Traian a realizat intri un schimb 3 norme. Exemplul comuniștilor a fost urmat îndeaproape de către utemiști, care s-au străduit să îndeplinească angajamentele ce și le-au luat în cinstea zilei de 7 Noembrie și a alegerilor. Astfel, utemista Pițigoi Stela, frezoare fruntașă, a dat în teresc aplicării pe scară largă a metodelor sovietice de muncă, precum și ale stahanoviștilor și fruntașilor noștri în producție. Astfel, strungarul stahanovist Tânjeală Mihai aplicând metoda de tăiere rapidă a metalelor a stahanoviștilor sovietici Bucov-Bortchevici, dă produse în contul lunii August 1954. Deasemeni montatorul de vagoane Simulescu Alexandru, aplicând metodele sovietice de muncă cum ar fi cele ale stahanoviștilor Li dia ziua schimbului de onoare 3 norme, strungarul stahanovist Stoian Ion a realizat peste plan 3 norme, iar lăcătușul fruntaș Frunză Florea a dat 2 norme. Realizările harnicilor muncitori de la „Electroputere” obținute în ziua schimbului de onoare, sunt exemple vii ale dragostei cu care constructorii de mașini electrice întâmpină ziua de 7 Noembrie și alegerile de deputați în sfaturile populare. Corabelnicova, Cotlear etc. și-a depășit sarcinile de plan cu 52 la sută, calificând în acelaș timp 4 tovarăși la locul de muncă. La Atelierele C.F.R. Tr. Severin, ca rezultat al aplicării metodelor sovietice, cât și al recuperării deșeurilor și reducerii consumurilor specifice, s’au realizat economii în valoare de 333.319 lei. S. SOLOMON coresp. ★ ★ Feroviarii obțin noi succese Țăranii muncitori din comuna Breasta au terminat însămânțările de toamnă îndată după terminarea campaniei de recoltare, agitatorii organizației de bază din comuna Breasta au desfășurat o intensă muncă politică in rândul țăranilor muncitori, îndemnându-i să aplice regulile agrotehnice la însămânțările de toamnă. Ascultând sfaturile agitatorilor, toți țăranii cu gospodării mici și mijlocii din comună și-au reparat din timp uneltele, au condiționat sămânța și au pregătit terenul destinat însămânțărilor de toamnă. Comuniștii și deputații din comună au fost primii care au pornit la însămânțări. In scurt timp, exemplul acestora a început să fie urmat de zeci și sute de țărani muncitori. Fiecare zi, fiecare clipă, fiecare atelaj de muncă a fost folosit cu chibzuială. Organizația de bază, îndeplinindu-și rolul de conducător politic a inițiat întrecerea patriotică între țăranii muncitori și intre sate. Acest fapt a avut drept urmare intensificarea ritmului însămânțărilor în întreaga comună. Muncind în întrecere patriotică, zilele acestea țăranii muncitori din comuna Breasla au terminat însămânțările de toamnă. Printre cei dintâi care au terminat de însămânțat, se află țăranii muncitori Neacșu Ilie, Miroiu Dumitru, Eva Gheorghe, Ciobanu Nicolae, Roșu Gheorghe și alții. In momentul de față țăranii muncitori din comuna Breasta muncesc cu elan la executarea arăturilor adânci de toamnă. GHERGHINOIU MARIN coresp. Folosind metodele apicultorilor sovietici Gospodăria de stat din comuna Tâmburești raionul Gura Jiului, poseda una din cele mai mari stupine din țară. Lucrările sectorului apicol al acestei gospodării de stat sunt conduse de stahanovistul Alexandru Marcovici și de ajutorul lui, stahanovistul Ionescu Petre. Folosind o serie de metode ale apicultorilor din colhozurile din Uniunea Sovietică, muncitorii de la stupina gospodăriei de stat Tâmburești au reușit să înregistreze mari succese in depășirea planului de producție. Aplicând metoda stahamvittei sovietice Filatova, stahanovistul Marcovici Alexandru a reușit să reducă consumul de miere al albinelor, depășind astfel prevederile planului cu 74 la sută. In clișeu, stahanovistul Alexandru Marcovici, explicând utemiștilor care lucrează în sectorul apicol, roadele aplicării metodelor de lucru folosite de stahanoviștii sovietici. f.................................... * ★ —--------...... -- ------------------------------- Pentru belșugul oamenilor sovietici Zilele acestea a fost dată publicității Hotărîrea Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. și a C.C. al P.C.U.S. cu privire la lărgirea producției de mărfuri industriale, de larg consum și îmbunătățirea calității loc. *Această Hotărâre de mare însemnătate pentru popoarele sovietice, a fost primită cu deosebit interes de oamenii muncii din țara noastră, care privesc cu bucurie cum crește necontenit uriașa forță economică a marii noastre prietene — Uniunea Sovietică-Hotărîrea Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. și a C.C. al P.C.U.S., se ocupă de problemele fundamentale ale dezvoltării producției de mărfuri industriale de larg consum și îmbunătățirea calității acestora, cuprinzând măsurile menite să asigure sporirea considerabilă și rapidă a bunurilor de consum popular, în scopul satisfacerii nevoilor mereu crescânde ale oamenilor sovietici. Hotărîrea oglindește cu putere că preocuparea pentru asigurarea unui belșug de produse industriale de calitate superioară destinate populației orașelor și satelor, grija necontenită pentru ridicarea permanentă a buneistări materiale și culturale a oamenilor sovietici, constitue legea supremă pentru Guvernul Sovietic și Partidul Comunist al Uniunii Sovietice. In urma înfăptuirii cu succes a politicii de industrializare a țării dusă pe Partidul Comunist, Uniunea Sovietică dispune în prezent de o puternică industrie grea, cu o tehnică desăvârșită, care este cea mai înaintată din lume. Aceasta a asigurat dezvoltarea rapidă, de sine stătătoare și independentă de țările capitaliste, a economiei naționale a Uniunii Sovietice. Baza dezvoltării întregii economii —■ industria grea — a luat un asemenea avânt încât ea reprezintă peste 2/3 din volumul global al producției industriale. Aceasta a creat posibilitatea sporirii considerabile a investițiilor capitale pentru dezvoltarea ramurilor industriale producătoare de mijloace de consum. Hotărîrea trasează un program vast, cu măsuri de mare amploare, în scopul ca în următorii 2-3 ani, prin dezvoltarea industriei ușoare, să se ridice considerabil nivelul cantității și calității mărfurilor industriale de larg consum pentru întreaga populație a țării. In anii ce au trecut de la al doilea război mondial, industria ușoară a U.R.S.S. a atins și chiar depășit cu mult nivelul antebelic al producției bunurilor industriale de consum popular. In anul 1953 se vor produce 5.300.000.000 m. țesături de hirmdae. nrliefi îmi A4 1 >1 sută mai mult ca în 1940; 200.000.000 m. țesături de It nu. aaica cu aproximativ 70 la sută mai mult ca în 1940, de cinci ori mai multe țesături de mătase, de 2,2 ori mai multe lenjerie tricotată, etc. In ansamblu, producția bunurilor de larg consum va depăși în 1953 cu 72 la sută nivelul atins in anul 1940. Spre a satisface nevoile mereu crescânde ale oamenilor sovietici, Hotărîrea trasează sarcina urgenți de a se spori considerabil, în următorii 2—3 îui, gradul de asigurare a populației cu mărfuri industriale — țesături, îmbrăcăminte, încălțăminte, veselă, mobilă și alte bunuri de uz cultural-social și casnic. Paralel cu aceasta, va fi lărgită simțitor producția bunurilor de consum popular produse de industria locală și cooperatistă, precum și de industria grea. Hotărîrea subliniază că paralel cu creșterea cantitativă a producției mărfurilor de larg consum, o importanță tot atât de mare o are și îmbunătățirea calității acestora. Ea pune in fața tuturor lucrătorilor din industria producătoare de bunuri de larg consum sarcina de a produce mărfuri durabile, de calitate superioară. Odată cu traducerea in viață a sarcinilor trasate de Hotărîre, oamenii sovietici se vor bucura de un belșug nemaiîntâlnit de produse de larg consum, care vor satisface din ce în ce mai mult cerințele lor. De la țesăturile de bumbac, lână sau mătase, până la motociclete, aparate de radio și televiziune, frigorifere și mobilă, de bună calitate, vor fi puse la dispoziția consumatorilor sovietici. Nenumărate fabrici și mari întreprinderi ale industriei bumbacului, lânei, inului, pielăriei și încălțămintei, vor lua ființă in zeci de orașe ale Uniunii Sovietice. Ele vor fi înzestrate cu cel mai perfecționat utilaj tehnic. Volumul investițiilor capitale in cadrul Ministerului mărfurilor industriale de larg consum va crește în anul 1954, în suma de 5.850.000.000 de ruble, față de 3.148.000.000 ruble prevăzute pe 1953. Grija fața de ridicare a nivelului material și cultural al poporului sovietic constitue firul conducător al măsurilor Hotăririi Consiliului de Miniștri și C.C. al P.C.U.S. cu privire la lărgirea producției de mărfuri industriale de larg consum și îmbunătățirea calității lor. Mersul victorios al poporului sovietic pe calea spre comunism, succesele obținute de el, sporesc energia creatoare a oamenilor muncii din țara noastră care, sub conducerea partidului, cu ajutorul frățesc al Uniunii Sovietice, constructs cu succes socialjgippl.