Inainte, ianuarie 1954 (Anul 11, nr. 2769-2793)

1954-01-03 / nr. 2769

! ! PROIETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNI TTVA / ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL RM.R. — 5/ AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA, Anul X Nr. 2769 Duminică 3 ianuarie 1954 4 PAGINI - 20 BANI SPRE NOI. SUCCESE IN ANUL 1954 Victoriile repurtate în anul 1953 de către poporul nostru muncitor, condus de partid, sunt fapte de netăgăduit, care dovedesc că oamenii muncii din patria noastră liberă și independentă, pășesc mereu înainte, hotărîți să construiască socialismul. 1 Succesele noastre obținute cu sprijinul dezinteresat și neprecupețit, acordat de către marea noastră 1 eliberatoare și prietenă Uniuea Sovietică — sunt realizări demne de relevat, contribuții de seamă aduse cauzei apărării și statornicirii păcii în întreaga lume. Izbânzile poporului nostru muncitor obținute pe frontul construirii pașnice a socialismului sunt tot atâtea dovezi trăitoare că voința poporului nostru muncitor este de neînvins, că Unitatea indisolubilă dintre partid, ■ g*/ern și popor, este de nezdrun/cinat. In anul 1953, oamenii muncii din țara noastră au făcut pași serioși pe drumul creșterii bunei stări materiale și culturale a întregului nos f óru popor muncitor. Ca o urmare firească a elaborării programului de măsuri economice, s'a trecut la implicarea cu consecvență a politicii economice a partidului nostru, în centrul preocupărilor partidului , fiind omul cu nevoile lui. Chezărâte că așa stau lucrurile, o constiuue faptul că statul, pentru a sprijini înfăptuirea măsurilor economice adoptate de partid și guvern, sprijină dezvoltarea industriei grele și a industriei ușoare, în special a celei producătoare de bunuri de arg consum și de uz casnic, acordă investiții dezvoltării acestor ramuri ale economiei noastre naționale pentru continua lor dezvoltare. 1* Așa după cum a stabilit predoara lărgită a C.C. al P.M.R. din ■ august 1953, pentru anii 1953-1955 fondul de consum destinat satisfacerii nevoilor materiale și cul 1uale ale oamenilor muncii va trebui să crească până la 72,2 la sută, iar fondul de acumulare să fie redus și să reprezinte 27,8 la sută din venitul național. Anul 1954 a fost întâmpinat de către oamenii muncii din regiunea I,Craiova prin succese deosebite in muncă. Peste 50 fabrici, uzine, întreprinderi și cooperative de producție meșteșugărească, au îndeplinit sarcinile anuale de plan pe 1953 înainte de termen. Colectivul uzinei de mașini agricole „7 Noembrie” Craiova, încă de la data de 6 noembrie lucra pentru anul 1954. Muncitorii de la Atelierele C.F.R. Craiova și Tr. Severin, precum și cei de la Depoul de locomotive din orașul nostru, au luptat și au reușit să-și îndeplinească angajamentele luate. La 1 decembrie ,1953, feroviarii acestor unități, ca o urmare firească a clanului de care au dat dovadă în întrecerea socialistă, au putut raporta partidului și guvernului țării, întregului popor muncitor, că au îndeplinit sarcina de plan pe îl953 în iitlum. Și asemenea exemple se pot ,da multe din regiuntea noastră. [Toate aceste fapte" dovedesc că poporul nostru muncitor, condus de pairiid, se îndreaptă cu pași siguri, mereu înainte, Spre făurirea bunei stări materiale și culturale aggiei, ce muncesc din țara noastră. ‘Acum când facem bilanțul activității desfășurate în decurs de un an de zile,’ când am pășit într’un nou an, nu trebue să uităm însă nici o clipă că dușmanii poporului nostru muncitor, atât cei din lăup- I tail, cât și cei din afară, în agonimia lor, nu se dau înlături dela cele mai mârșave acțiuni îndreptate împotriva intereselor poporului nostru muncitor." Demascarea și prinderea bandei de spioni și asasini , din țara noastră acum câtva timp, încercările veninoase ale chiaburilor și uneltelor lor, supt tot atâtea dovezi, că in svârcolirile lor neputincioase, dușmanii înrăiți ai regimului nostru democrat-popular și ai păcii, caută pe orice cale să se pună de acurmezișul mersului nostru înainte. Pe noi, cei ce luptăm pentru a făuri socialismul, asemenea mârșevii nu pot decât să ne întărească hotărîrea de a lupta pentru zădărnicirea tuturor uneltirilor ticăloase ale dușmanilor pânnei noastre. De aceea, ca o necesitate, se impune din partea fiecărui om al muncii, cetățean pașnic, să-și sporească vigilența, să fie treaz la orice încercare nebunească a dușmanilor regimului nostru, să demaște teu mult curaj încercările lor perfide, și astfel să-și aducă contribuția la măreața cauză a construirii socialismului în patria noastră. Minunate sunt perspectivele ce stau în fața oamenilor muncii din regiunea Craiova. Pentru satisfacerea nevoilor mereu crescânde ale celor ce muncesc, se va dezvolta larg industria producătoare de bunuri de larg consum și de uz casnic, vor lua ființă noi secții anexe pe lângă fabricile existente, se vor dezvolta larg întreprinderile economice raionale, vor fi puse în valoare inepuizabilele resurse locale, vor fi date în folosință noi localuri de școli, cluburi, biblioteci, etc. Pentru apărarea sănătății celor ce muncesc va fi lărgită rețeaua sanitară. Pentru a fi duse la îndeplinire sarcinile de cinste ce revin fiecărui om al muncii din regiunea noastră, se cere din partea fiecărui să sporească eforturile în muncă, să lupte pentru înfăptuirea programului de măsuri economice de care depinde creșterea nivelului material și cultural al celor ce muncesc. Pășind într-un nou an de muncă, oamenilor muncii din regiunea Craiova le revine sarcina de a dezvolta succesele obținute până acum în întrecerea socialistă, de a lupta pentru descoperirea și punerea in valoare a inepuizabilelor rezerve interne de producție. Un nou avânt trebue să dăm luptei pentru introducerea unui sever regim de economii, in vederea reducerii prețului de cost. A folosi cu pricepere și în întregime mașinile de lucru, a păstra și îngriji cu ochii din cap bunurile poporului, a lupta pentru buna gospodărire a fabricilor și întreprinderilor, iată alte sarcini de care depinde în mare măsură creșterea producției și productivității muncii. Pășind într’un nou an de muncă, organizațiile de partid, comitetele de întreprindere și conducerile administrative din regiunea noastră vor trebui să ducă o susținută muncă de lămurire și îndrumare muncitorilor și tehnicienilor în veaderea însușirii și aplicării într’o mai mare măsură a tehnicii înaintate. In acelaș timp, organizațiile de partid de la sate, consiliile și comitetele de conducere ale gospodăriilor colective și întovărășirilor agricole, conducerile gospodăriilor agricole de stat și din S.M.T.-uri, trebue să lupte pentru pregătirea in cele mai bune condițiuni a campaniei agricole de primăvară, în vederea sporirii recoltei la hectar, pentru o mai bună aprovizionare cu produse agricole a parfițenilor muncii. Cu avânt sporit in muncă, mândri de succesele obținute până acum, încrezători în ce ne surâde, conduși de partidul clasei muncitoare, să desfășurăm larg bătălia pentru făurirea buneistări materiale a celor ce muncesc, pentru continua înflorire a patriei noastre scumpe, contribuind prin munca și lupta noastră la apărarea celui mai de preț bun al întregii omeniri 135 pacea. In interiorul ziarului: E E GEA privitoare la măsurile pentru dezvoltarea creșterii animalelor, în anii 1954 - 1956, in Republica Populară Romană (in pag. II, III și IV). Răspunsurile lui Gr. 31. MALENCOV președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S. la întrebările domnului Kingsbury Smith Moscova 2 (Agerpres). — Tass anunță: Ziarele din 1 ianuarie publică răspunsurile lui G. M. Malencov, președintele Consiliului de Miniștri al U.R.S.S., la întrebările domnului Kingsbury Smith: La 28 decembrie 1953, domnul Kingsbury Smith, directorul general pentru Europa al agenției International News Service, s-a adresat lui G. M. Malencov cu rugămintea de a-i răspunde cu prilejul anului nou la câteva întrebări. Dăm mai jos întrebările domnului Kingsbury Smith și răspunsurile lui G. M. Malencov: „ PRIMA ÎNTREBARE: " « Ce ați dori să urați ds. poporului american în anul 1954? RĂSPUNS: Urez din toată Inima poporului american fericire și o viață pașnică. Urez poporului american succese în dezvoltarea legăturilor de prietenie cu toate popoarele și rezultate rodnice în nobila acțiune de apărare a păcii împotriva tuturor încercărilor de a o tulbura. A DOUA ÎNTREBARE: Sperați că noul an va aduce o întărire a legăturilor de prietenie dintre popoarele Americii și Rusiei? • ' s RĂSPUNS: In primul rând ar fi de dorit îmbunătățirea relațiilor dintre țările noastre. Eu cred că nu există piedici obiective în calea îmbunătățirii în noul an a relațiilor dintre Uniunea Sovietică și S.U.A. și a întăririi legăturilor tradiționale de prietenie dintre popoarele țărilor noastre. Sper că așa va fi: A TREIA ÎNTREBARE: Cum apreciați dvs. posibilitățile de menținere a pâcii în întreaga lume și de slăbire a încordării internaționale în anul 1954? RĂSPUNS: Toate popoarele sunt dornice de o pace trainică și există posibilități favorabile pentru slăbirea continuă a încordării internaționale în anul 1954. Guvernele, și în primul rând guvernele marilor puteri, nu pot să nu plece urechea la glasul popoarelor și nu pot să nu țină seama de năzuința lor crescândă spre o pace trainică. In ceea ce privește Guvernul Sovietic, el a făcut, face și va continua să facă și de aici înainte totul pentru ca popoarele să trăiască în pace, pentru ca încordarea internațională să fie micșorată și pentru ca între state să fie stabilite relații normale. A PATRA ÎNTREBARE: Care este, după părerea dvs., cel mai important pas care ar putea fi întreprins in interesul păcii în întreaga lume în anul 1954? RĂSPUNS: Un astfel de pas ar fi încheierea unui acord între state în virtutea căruia semnatarii să-și ia angajamentul solemn și necondiționat de a nu folosi arma atomică, arma cu hidrogen și alte arme de exterminare în masă. Un astfel de acord ar ușura posibilitatea de a se ajunge la înțelegere cu privire la interzicerea completă a armei atomice și cu privire la instituirea unui strict control internațional asupra respectării interzicerii de a se folosi energia atomică în scopuri de război. In acelaș timp, Guvernul Sovietic ar considera necesar să se ajungă la o înțelegere cu privire la reducerea considerabilă a tuturor celorlalte tipuri de armament și a forțelor armate. Toate acestea ar micșora, fără îndoială, cheltuielile de stat pentru nevoile militare și ar ușura situația economică a populației. j A B Cuvântarea cu care C. E. Voroșilov, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S. sa adresat poporului sovietic cu prilejul anului nou Moscova 2 (Agerpris). Tass transmite textul cuvântării cu care C. E. Voroșilov, președintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., s’a adresat poporului sovietic cu prilejul anului nou: Dragi tovarășii Dragi cetățeni ai marii Uniuni Sovieticei, Muncitori și muncitoarei, Colhoznici și colhoznicei Intelectuali sovieticii Ostași ai Forțelor noastre armatei, Glorios tinerei sovietici Vă felicit cu prilejul anului nou! In anul ce s'a scurs, 1953, oamenii sovietici au depus o muncă sârguincioasă și rodnică în interesul patriei iubite. Datorită energiei nesecate a oamenilor muncii din țara noastră, se realizează cu succes cel de al V-lea Plan Cincinal de dezvoltare a economiei naționale. In ciuda uneltirilor dușmanilor externi și interni ai socialismului, crește și se întărește forța Statului Sovietic. Patria noastră socialistă devine mai bogată și mai frumoasă. Crește bunăstarea materială și nivelul cultural al tuturor oamenilor sovietici. Indestructibilă, ca monolitul, este prietenia dintre popoarele măreței noastre Patrii. De nesdrmcinat este alianța frățească dintre clasa muncitoare și țărănime și de neclintit este unitatea moral-politică a societății sovietice. Partidul Comunist al Uniunii Sovietice, puternic prin dragostea și încrederea oamenilor muncii, ține sus steagul victorios al lui Marx-Engels-Lenin-Stalin, unind și îndrumând toate eforturile și energia poporului în vederea construirii societății comuniste. Grija pentru interesele vitale ale poporului, pentru înflorirea patriei noastre, ca reazim de nădejde al prieteniei din ce în ce mai tari dintre popoare — iată țelul suprem al Partidului Comunist și Guvernului Sovietic. Partidul și guvernul nostru își îndreaptă toate eforturile spre a întări într’o măsură și mai mare forța Statului Socialist, spre a ridica și mai mult bunăstarea oamenilor sovietici. De grija pentru binele și fericirea poporului sunt pătrunse cunoscutele Hotărîri ale celei de a V-a sesiuni a Sovietului Suprem al U.R.S.S., ale Plenarei din septembrie a C.C. al Partidului Comunist și Hotărîrile Guvernului nostru, adoptate in anul încheiat în problemele: agriculturii, producției mărfurilor de consum popular și dezvoltării comerțului sovietic. Comitetul Central al Partidului Comunist și Guvernul Sovietic au ferma convingere că poporul nostru, popor constructor al societății comuniste, va traduce cu succes în viață, cu energia creatoare ce-i este proprie, aceste hotărîri extrem de importante. Ocupat cu munca constructivă, poporul sovietic este pentru pace și apără cauza păcii. Năzuința noiastră de a asigura pacea între popoare, iată baza de granit a politicii externe, pe care a dus-o și o va duce ferm Guvernul Sovietic, îndeplinind voința poporului său. Alături de Uniunea Sovietică, în lagărul unit al luptătorilor pentru marea cauză a păcii în lumea întreagă, luptă cu abnegație marele popor chinez, oamenii muncii din țările de democrație populară și multe milioane de oameni simpli și cinstiți din țările capitaliste. Plin de încredere în forțele sale, poporul sovietic — stăpânul patriei sale mari și fericite, plin de forțe creatoare și energie, întâmpină cu bucurie anul nou 1954. In numele Comitetului Central al Partidului nostru și al Guvernului Sovietic, vă felicit din toată inima, dragi tovarăși, cu prilejul anului nou." Acest an să fie un an de realizări și mai mari in muncă, de creștere a forțelor și tăriei patriei noastre, de întărire continuă a capacității ei de apărare! Un an de sporire a bunurilor materiale și culturale pentru toți oamenii sovietici! Acest an să fie un an de destindere mai departe a încordării internaționale, un an de mari realizări în stabilirea unei păci trainice și îndelungate în lumea întreagă ! La mulți ani, dragi tovarăși ! Această cuvântare a fost ascultată de milioane de oameni sovietici. Ei au ridicat paharul pentru înflorirea patriei lor iubite, pentru pace și prietenie între popoare. ANIVERSAREA A 6 ANI DE LA PROCLAMAREA REPUBLICII POPULARE ROMÂNE ADUNAREA FESTIVĂ DE LA TEATRUL NAȚIONAL DIN CRAIOVA Cea de a șasea aniversare a proclamării Republicii Populare Române, a fost sărbătorită cu entuziasm de către toți oamenii muncii din patria noastră. Această măreață zi, a fost sărbătorită cu multă însuflețire și de oamenii muncii din orașul Craiova. In sala Teatrului Național, sute de muncitori, fruntași ,în producție și stahanoviști, activiști ai organizațiilor de partid și de masă, oameni de știință și artă, s’au întrunit în adunare festivă pentru a sărbători cea de a 6-a aniversare a Republicii Populare Române. Sala era frumos pavoazată și împodobită cu lozinci, tablouri flori.. Pe fundalul scenei drapat și în roșu, erau așezate la loc de cinste tablourile tovarășului G. M. Malencov, tov. dr. Petru Groza și al tovarășului Gheorghe Gheorghiu- Dej. Adunarea a fost deschisă prin intonarea Imnului Republicii Populare Române și a Imnului Sovietic. In aplauzele întregii săli, au luat loc la masa prezidiului, tovarășii: Dăescu Vasile, Stanică Dumitru, Petrișor Alchiu, Năzdrăvan Romulus, itahanoviștii Ion D. Ion, Misipga,au Ilis, Chipiu Nicolița, precum și tov. Verdeață Agapia și Mălăianu Petre. Deschizând adunarea festivă, tov. Năzdrăvan Romulus, președintele sfatului popular al orașului Craiova, a dat cuvântul tov. Stănică Dumitru, președintele sfatului popular regional. Vorbind despre însemnătatea zilei de 30 decembrie, tov. Stănică a arătat că în această zi se împlinesc 6 ani de când, sub conducerea partidului, clasa muncitoare din țara noastră în strânsă alianță cu țărănimea muncitoare, a dărâmat monarhia, cel din urmă câine de pază al burghezo-moșierimii, stâlp al reacțiunii interne și internaționale care era o stavilă serioasă în calea progresului țării și zădărnicea orice năzuință spre o viață liberă a poporului nostru muncitor. Răsturnarea monarhiei reprezintă încununarea luptelor de secole duse de poporul nostru muncitor pentru libertate și independență națională, iar proclamarea Republicii este rezultatul firesc al transformărilor revoluționare petrecute in țara noastră, după 23 august 1944. După eliberarea țării noastre de către glorioasa Armată Sovietică, Partidul Comunist a organizat lupta poporului în frunte cu clasa muncitoare și lupta țăranilor muncitori, reușind înfăptuirea unui prim act revoluționar, desființarea moșierimii ca clasă. Proclamarea Republicii Populare Române, a însemnat o nouă și importantă etapă în viața poporului nostru: trecerea la înfăptuirea sarcinilor revoluției socialiste. Cucerirea puterii politice de către clasa muncitoare, a dat posibilitatea ca, sub conducerea partidului, să se smulgă din mâinile burgheziei puterea economică. Astfel, în iunie 1948, s-a înfăptuit naționalizarea principalelor întreprinderi industriale, bancare, de transport, etc.. Ca urmare a acestui act revoluționar, în sectorul socialist al economiei, creat în urma naționalizării, exploatarea omului de către om a fost lichidată. In anii puterii populare, clasa muncitoare, ținând cu fermitate in mâinile sale cârma statului, a dovedit că este în stare să conducă politica și economiia statului nostru mai bine decât burghezia și să creeze un mod de producție superior celui capitalist, care a făcut din țara noastră o țară printre cele mai înaintate din lume. In continuare, tov. Stănică a arătat succesele și realizările obținute de poporul nostru muncitor în industrie, în agricultură, în comerț și în transport, precum și pe tărâm cultural. Traducerea in viață a hotărîrilor plenarei lărgite a CC al P.M.R. din 19-20 august 1953, a deschis largi posibilități de îmbunătățire a vieții poporului nostru muncitor în toate sectoarele vieții. In încheere, tov. Stănică a spus: „In aceste clipe de mare sărbătoare pentru poporul nostru, noi ne îndreptăm cu recunoștință gândurile către marea noastră prietenă și eliberatoare, Uniunea Sovietică, bastionul păcii și către Partidul Muncitoresc Român și Comitetul său Central, care cu înțelepciuni ne conduc spre noi victorii. Mândri de succesele noastre, încrezători in viitorul patriei, noi înălțăm azi Republicii imn de slavă, ale cărui cuvinte exprimă marile simțăminte ale unui popor liber, stăpân pe soarta sa”. Festivitatea a fost complectată cu ,un bogat program artistic, compus din coruri și dansuri naționale, precum și dintr’un program de piese orchestrale, executat de Ansamblul artistic „N. Bălcescu”, și Filarmonica de Stat „Qherija”.