Inainte, martie 1954 (Anul 11, nr. 2818-2843)

1954-03-02 / nr. 2818

r PROLETAPI ÚÍN TOATE TÜR/LE, UNIȚI ’VA I ORGAN AI COMITETULUI REGIONAL RM.R. ÎL ȘI AL STATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA ANUL X NR. 2818 MARȚI 2 MARTIE 1954 4 PAGINI — 20 BANI Iti interiorul ziarului: F- Mancă culturala in sprijinul dezvoltării agriculturii, (pag. 2-a). ?h. Foileton. Plus sau minus?..'. (pag. 2-a). s—,, tip cernic. „Neamul Șoimăreștilor) de Mihail Sadoveanu. (pag. 2-a). 35 Au depășit sarcinile de plan. (pag. 3-a). — Mai multă preocupare pentru realizarea planului de producție. (pag. 3-a). 3 Cești din satele și comunele regiunii noastre. Ritmul colectărilor în comuna Lipov trebuie grăbit. (pag. 3-a). — Lipsuri ce nu mai pot dăinui.' (pag. 3-a)." — In legătură cu transferarea regiunii Grimeea din componența R. S.F.S.R. în componența R.S.S. Ucrainene, (pag. 4-a). —1 Note externe. O importantă condiție pentru slăbirea încordării internaționale, (pag. 4-a). —■ Lucrările celui de al VI-lea Congres al P.C. Bulgar, (pag. 4-a). —■ Nota Ministerului Afacerilor Externe al R.P. Polone adresată S. U.A. (pag. 4-a). fie mitetul Camiral al Paraduhui Comunal al Uniunii Sovietice Ca prifice Moscova (Agerpres)." TASS transmite Hotărârea G.C. al PCUS cu privire la Ziua internațională a femeii — 8 martie. Anul acesta poporul sovietic sărbătorește 8 martie — Ziua internațională a femeii. —■ in ajunul alegerilor pentru Sovietul Suprem al U.R.S.S., într-o atmosferă de puternic aviat politic și în muncă, de luptă a întregului popor pentru înflorirea continuă a patriei noastre, în condițiile luptei active a Uniunii Sovietice pentru slăbirea încordării internaționale și preîntâmpinarea unui nou război, pentru pace între toate popoarele. Sub conducerea Partidului Comunist, oamenii muncii din Uniunea Sovietică îndeplinesc cu succes programul măreț al construcției comuniste. Bizuindu-se pe succesele obținute in dezvoltarea industriei socialiste și făcând-o să progreseze continuu, poporul sovietic prin munca sa creatoare, plină de abnegație, traduce in viață măsurile partidului și guvernului avînd ca țel un avint considerabil al tuturor ramurilor agriculturii și producției obiectelor de consum popular, ridicarea bunăstării materiale și a nivelului cultural al tuturor trame oilor sovietici. O uriașă contribuție la cauza comună a întăririi forței Statului Sovietic, la cauza luptei pentru comunism, o aduc femeile sovietice. Milioane de femei sovietice participa activ la construcția comunistă, dau dovadă de o energie nesecată, de inițiativă creatoare, de aptitudinii și talente organizatorice. Ingrijindu-se permanent de educația politică și de creșterea culturelă a femeilor sovietice, de crearea condițiilor necesare pentru participarea lor conștientă și activă la conducerea țării, la construcția economică și culturală, Partidul Comunist le-a scos pe drumul larg al activității social-politice. Femeile sovietice participă activ la conducerea statului, sute de mii dintre e la s-au dovedit a fi activiste de stat capabile. Dintre deputații Sovietului Suprem al URSS, 280 sunt femei, dintre deputații în Sovietele Supreme ale republicilor unionale și autonome 2.209 sunt femei și peste jumătate de milion de femei sunt deputați în sovietele locale. Cele mai bune fiice ale poporului sovietic au fost desemnate la apropiatele alegeri drept candidate pentru locurile de deputați în Soțvietul Suprem al U.R.S.S. Educate de Partidul Comunist, femeile sovietice s-au manifestat ca patriote demne în lupta pentru dezvoltarea industriei, agriculturii, științei și culturii. Mare este rolul femeilor în industria socialistă. In uzine și fabrici, în transporturi, femeile își însușesc cu succes tehnica înaintată, realizează o înaltă productivitate a muncii și o calitate excelentă a producției, luptă pentru folosirea deplină a rezervelor și a posibilităților întreprinderilor; numeroase femei sunt inițiatoare ale unor noi» metode de muncă în producție. Orinduirea colhoznică a ridicat masele de multe milioane de țărancă la munca creatoare. Glorioasele noastre colhoznice, muncitoare, de la S.M.T. și sovhozuri pășesc în primele rânduri ale întrecerii socialiste pentru obținerea de reolte bogate și constante, pentru«miniim sașisi șeptelului și a» productivității In domeniul creșterii animalelor proprietate obștească- Zeci de mii de femei colhoznice au fost promovate în posturi de președinți de colhozuri, șefe de brigăzi de câmp, responsabile de ferme pentru creșterea animalelor. Multe mii de femei, însușindu-și au succes calificarea de mecanizatori, conduc tractoare, combine, lucrează cu mașini, agricole complexe, in toate ramurile economiei naționale socialiste, ale științei și culturii, în aparatul de stat, la fel cu bărbații muncește rodnic armata numeroasă a femeilor-specialiști. Femeile sovietice ocupă un loc de vază în știință și artă. In instituțiile științifice, de învățămint și cultural-educative din țara noastră lucrează peste 2.700.000 de femei. Prin cercetările, invențiile și descoperirile lor, femeile colaboratori științifici, ingineri și tehnicieni, agronomi și zootehnici eră, îmbogățesc știința sovietică. Femeile scriitoare, artiști plastici, activiste pe tărâmul teatrului și al cinematografiei aduc o importantă contribuție la dezvoltarea artei sovietice. Peste un milion de etaniînvățătoare își consacră forțele ducării și instruirii tinerei generații în spiritul înflăcăratului patriotism sovietic și al prieteniei între popoare, în spiritul devotamentului față de cauza construirii comunismului. Peste două milioane de femei lucrează în instituțiile de ocrotire a sănătății și ale culturii fizice, îndeplinind un rol nobil în ocrotirea sănătății oamenilor muncii. Femeilor sovietice le-au fost puse la dispoziție toate posibilitățile pentru a-și însuși știința și cultura. Peste 1.300.000 de femei învață in școli superioare și in școli medii. Statul Sovietic dă o înaltă prețuire muncii creatoare, pline de abnegație a femeilor patriote. Pentru merite remarcabile față de patrie, 2.346 de femei au fost distinse cu titlurile de Erou al Uniunii Sovietice și Erou al Muncii Socialiste. Pentru lucrări remarcabile în domeniul științei, invențiilor, literaturii și artei, 741 de femei au fost distinse cu Premiul Stalin. Aproximativ 900.000 de femei activiste pe tărîmul științei și culturii, fruntașe în muncă și inovatoare în producția industrială, cunoscute tractoriste, agricultoare, cultivatoare de bumbac, cultivatoare de sfeclă și crescătoare de animale au fost decorate cu ordine și medalii ale U.R.S.S. In Țara Sovietică, femeia-mamă se bucură de un adine respect. Ea îndeplinește o sarcină importantă și de onoare: educarea copiilor — viitori constructori ai comunismului. In U.R.S.S. este in vigoare cea mai înaintată legislație din lume, care asigură protecția mamei și a copilului, ocrotirea muncii femeilor. înaltul titlu de „Mamă-eroină’’, a fost conferit unui număr de 41 mii de mame cu mulți copii. Peste 4.000.000 de femei au fost decorate cu ordinele „Gloria maternă’* și „Medalia maternității . Statul Sovietic manifestă o grijă permanentă față de mamele cu mulți copii și mamele singure, acordîndu-le ajutor material: numai în 1953 s-au cheltuit în acest scop peste 6,5 miliarde rubla. Statul S05 .vietic se îngrijește permanent de tip evrea să participe activ la viața socială și în producție, o ajută in educarea copiilor. An de an cresc cheltuielile pentru construcția de școli, grădinițe de copii și creșe, pentru tabere de pionieri și de notorii pentru copii. Din experiența Uniunii Sovietice, femeile din întreaga lume se conving că numai victoria sociaismului asigură dezrobirea deplină a femeilor și le dă posibilitatea să se afirme în toate domeniile vieții, să-și dezvăluie capacitățile și talentele. Urmînd exemplul femeilor sovietice, femeile din Republica Populară Chineză, din Polonia, Cehoslovacia, Ungaria, România, Bulgaria, Albania, Republica Populară Democrată Coreeană, Republica Populară Mongolă. Republica Democrată Germană participă activ la construirea vieții noi. Femeile din țările de democrație populară sărbătoresc ziua de 8 martie prin noi succese in construirea socialismului, în ridicarea bunăstării poporului și în dezvoltarea culturii. Femeile muncitoare din țările capitaliste întimpină 8 martie ~~ Ziua internațională, a femeii'— in condițiile exploatării crescânde și ale scăderii nivelului de trai al • V , ■ , ■1 ș 1 oamenilor muncii. Goana înarmărilor, creșterea prețurilor în produsele alimentare și la obiectele de larg consum, majorarea impozitelor și șomajul constituie o grea povară pe umerii femeilor. Mizeria, foamea, bolile bat tot mai des la ușile familiilor lor. Femeile muncitoare din țările capitaliste continuă să rămînă intr-o situație de inegalitate față de bărbați. In multe țări ale lumii femeile n-au dreptul de a alege și de a fi alese în organele puterii de stat. Femeile sînt in primul rind acelea care sînt lipsite de lucru, iar pentru muncă egală ele primesc un salariu mai mic decit bărbații. Se intensifică tot mai mult ofensiva împotriva drepturilor democratice ale oamenilor muncii, se iau tot mai multe măsuri represive împotriva organizațiilor democratice care apără drepturile femeilor. Femeile din țările capitalismului nu mai vor să se împace cu această situație, nu vor să trăiască într-o permanentă neliniște pentru viața copiilor lor, pentru fericirea familiilor lor. Femeile luptă tot mai activ pentru drepturi egale cu bărbații în toate domeniile vieții, cer ocrotirea de către stat a maternității, drepturi politice și cetățenești — indiferent de rasă, naționalitate, limbă, religie — dreptul la învățământ și dreptul în constituirea de organizații democrate ale femeilor. Femeile din întreaga lume cer slăbirea încordării internaționale, reglementarea pașnică a problemelor litigioase, realizarea colaborării între popoare, renunțarea la folosirea armei atomice, a armei cu hidrogen și a celorlalte tipuri de arme de exterminare in masă a oamenilor. In cel de al doilea război mondial, milioane de femei au pierdut pe cei mai apropiați ai lor — soți, fii, frați. In numele vieții copiilor, în numele viitorului omenirii, femeile din toate țările se unesc, își ridică glasul in apărarea păcii, împotriva unui nou război. O mare forță în mișcarea democratică a femeilor o constituie Federația Democrată Internațională a Femeilor, care grupează 140.000.000 de femei din 66 de țări» La avangarda mișcării internaționale a femeilor pășesc femeile sovietice. In numele victoriei cauzei păcii și democrației, femeile sovietice dezvoltă legăturile internaționale de prietenie cu femeile din țările de democrație populară, cu femeile muncitoare din țările capitaliste și din colonii. Femeile muncitoare din întreaga lume văd in femeile sovietice prietenele lor credincioase în lupta activă pentru pace, pentru interesele lor vitale, pentru năzuințele și aspirațiile lor. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice felicită călduros femeile sovietice cu prilejul Zilei internaționale a femeii —■ 8 martie, Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice își exprimă convingerea fermă că femeile din Uniunea Sovietică — muncitoare și colhoznice, activiste pe tărâmul științei și culturii, specialiste în industrie și agricultură, lucrătoare din comerț, funcționare sovietice — prin munca lor activă. Creatoare, vor face să crească și de acum înainte gloria și bogăția patriei noastre, forța și tăria ei, vor fi in primele rînduri ale luptătorilor pentru construirea comunismului în țara noastră. Comitetul Central al Partidului Comunist adresează tuturor femeilor munci, joate în industrie, construcții, transporturi, agricultură chemarea dor, lupta cu perseverență pentru obținerea de noi și noi succese în întrecerea socialistă pentru îndeplinirea și depășirea celui de al 5-lea plan cincinal de dezvoltare a U.R.S.S., pentru folosirea deplină a tuturor posibilităților și rezervelor economiei socialiste. CUI al P.C.U.S. cheamă femeile muncitoare, ingineri, tehnicieni și maiștri să lupte și mai energic pentru ridicarea productivității muncii, reducerea prețului de cost și îmbunătățirea calității produselor, pentru sporirea producției la fiecare metru de suprafață de producție, pentru folosirea mai rațională a utilajului, se cheamă să studieze și să aplice pe scară largă experiența fruntașilor și inovatorilor in producție, cuceririle științei și tehnicii. C.C. al P.C.U.S. speră că femeile care lucrează în industria ușoară și alimentară vor depune toate eforturile pentru realizarea cu succes a sarcinii întregului popor — creșterea considerabilă a producției mărfurilor de consum popular, vor da dovadă de inițiativă creatoare și inventivitate pentru a obține o calitate superioară și varietatea sortimentului de mărfuri. G.C. al P.G.U.S. cheamă femeile colhoznice, muncitoare de la S.M.T.-uri și sovhozuri, specialiste în agricultură să lupte pentru biruirea rapidă a rămînerii în urmă in dezvoltarea creșterii animalelor, in producția de cartofi, legume și zarzavaturi, pentru dezvoltarea continuă a producției de cereale și a tuturor celorlalte ramuri ale agriculturii, să introducă mai largin producția colhozurilor și sovhozurilor cuceririle științei și experiența înaintată în domeniul ridicării producției la hectar a culturilor (cerealiere, legumicole și tehnice, în domeniul productivității creșterii animalelor, să lupte cu perseverență pentru dezvoltarea gospodăriei obștești a colhozurilor, pentru îmbunătățirea activității S.M.T.-urilor și sovhozurilor, pentru ei»«* este țara noastră a unui belșug de alimente pentru populației și de materii prime pentru industria ușoară. C.C. al P.C.U.S. cheamă femeile lucrătoare pe tărâmul culturii să-și îndrepte toate forțele și aptitudinile creatoare spre dezvoltarea continuă a științei, literaturii și artei sovietice,’ a invățămintului public și ocrotirii sănătății, iar femeile funcționare — spre îmbunătățirea prin toate mijloacele a muncii aparatului de stat. In calea mersului nostru înainte, spre comunism, există destule greutăți: la noi mai există întreprinderi și unele ramuri ale industriei care rămân în urmă, care stu îndeplinesc planurile, mai există multe colhozuri, S.M.T.-uri și sovhozuri care rămân în urmă. C.C. al P.C.U.S. își exprimă convingerea că femeile sovietice își vor îndrepta eforturile și energia spre biruirea acestor dificultăți și lipsuri în munca noastră. Sarcinile arzătoare ale construcției comuniste din țara noastră, impun organizațiilor de partid să continuie să atragă femeile la muncă în industrie, transporturi, construcții, agricultură, să intensifice munca politică de mase și culturaleducativă în rîndurile femeilor, să se preocupe permanent de ridicarea calificării lor profesionale și a nivelului lor cultural și tehnic, să promoveze cu curaj femeile în munci de conducere în aparatul de partid, sovietic, în economie, sin^dicate. Comsomol. C.C. al P.C.U.S. propune organizațiilor de partid, sovietice, economice, sindicale și comsomoliste să se preocupe și mai mult de îmbunătățirea condițiilor de muncă și de trai ale femeilor, manifestînd o grijă deosebită pentru femeile, mame, să le ajute în educarea copiilor. Este necesară instituirea unui control silnic asupra respectării riguroase a legilor sovietice privitoare la protecția muncii femeilor și a măsurilor luate de, stat în ce privește grija permanentă față de femei și copii, trebuie îmbunătățită activitatea școlilor, grădinițelor de copii, cireșelor, taberelor de pionieri, ospătăriilor publice, spălătoriilor, atelierelor de croitoifie și a celorlalte întreprinderi menite să deservească nevoile de trai ale populației. Trebuieîntărit controlul asupra îndeplinirii planurilor privind construirea de școli, grădinițe de copii, cresc, instituții medicale și pentru deservirea nevoilor de trainie populației. Recunoscând rolul deosebit al femeilor în educarea copiilor, C.C. al P.C.U.S. este convins că femeile sovietice vor depune toate eforturile pentru a educa o tinără generație harnică, curajoasă, capabilă să biruie orice greutăți, credincioasă poporului său și patriei sovietice. Femeile din Uniunea Sovietică trebuie să fie și pe viitor in avangarda luptei pentru pace între toate popoarele și pentru preîntimpinarea unui nou război, trebuie să întărească legăturile lor internaționale cu femeile muncitoare din toate țările. Comitetul Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, salutând femeile sovietice cu prilejul Zilei internaționale a femeii * 8 martie — le urează fierbinte noi succese în muncă în toate ramurile economiei naționale, a științei și culturii, pentru binele și fericirea poporului sovietic care pășește cu încredere înainte, spre comunism. Hotărârea C. C. a[ R C. S. la Mă internațională a femeii-8 martie Noi fruntași în producție Muncitorii de la întreprinderea minieră Baia de Fier din regiunea Craiova, sub îndrumarea organizației de partid, cu ajutorul maiștrilor și tehnicienilor, luptă pentru a da viață sarcinilor ce le revin. Ca rezultat al dezvoltării întregcerii socialiste și formei ei superioare —, mișcarea stahanovistă — la această întreprindere minieră în ultima perioadă de timp au fost confirmați noi fruntași în producție. Printre aceștia se află comunistul Caraconcea Constantin — șef de serviciu, artificierii Rădoi Dumitru și Radu Constantin, mecanicul Sfrancioc Dumitru, precum și muncitorul Flondor Gh. Ion. Brigada condusă de minerul stalianovist Zguroiu Ioan pe baza rezultatelor obținute a devenit brigadă fruntașă. Folosind din plin înaintata tehnică sovietică, colectivul de muncă de la întreprinderea minieră Baia de Fier din regiunea Craiova, luptă pentru a îndeplini înainte de termen sarcinile ce-i revin. * S. MIHAILESCU coresp, Pregătiri pentru campania agricolă de primăvară Comitetul executiv al sfatului popular comunal Gîrcov raionul Corabia, cu sprijinul, primit din partea organizației de partid, a luat din timp măsuri pentru pregătirea în bune condițiuni a campaniei agricole de primăvară." Astfel, tomnea la cele 4 centre de reparat unelte din comuna Gircov, precum și la cele 3 centre din satul Ursa, ce aparține tot de această comună, se desfășoară în bune condițiuni. Pînă în prezent, s-au reparat 86 de care, 90 la sută din numărul plugurilor planificate a lucra în campania agricolă de primăvară, precum și alte unelte agricole ca sape, grape, etc. In această acțiune fierarii Florea Boca, Toata Ștefan, Dumitru Năpârcă, Florea CL, de li centrele de reparat unelte din comuna Gîrcov, precum și fierarii Marin Soteica și Petre Breșteanu din satul Ursa, au efectuat lucrările de reparații pe baza planificării, reparațiile făcute fiind de bună calitate. Pentru încercarea puterii de germinație a semințelor, s-au constituit 15 centre de germinat la locuințele deputaților și țăranilor muncitori. Paralel cu celelalte munci ce se desfășoară în comuna Gîrcov, a fost selecționată și cantitatea de semințe necesară însămînțărilor pe o suprafață de 700 hectare.  IITOR IONESCU coresp» Au terminat reparațiile organizîndu-și bine munca, colectivul de mecanizatori de S.M.T. Plopșor raionul Plenița, te și-ai realizat cu două zile înainte de termen angajamentele luate. Rezultatele obținute de către muncitorii de la această stațiune se datoresc în mare măsură aplicării metodei sovietice Bugacev, de reparare a mașinilor pe ansamble și subansamble. Ca rezultat al insuflețitei munci depusă de către acest harnic colectiv, s-au putut pune în stare de funcționare 22 tractoare, 35 de pluguri, 12 semănători, 14 cultivatoare, 35 de grape și altele. Muncitorii din echipa condusă de către tov. Nenin Constantin, care au primit steagul de echipă fruntașă, pe stațiune, au constituit în permanență un demn exemplu '»rtU rt RSRtru toți mecanizatorii*