Inainte, august 1954 (Anul 11, nr. 2948-2972)

1954-08-01 / nr. 2948

In întîmpinarea celui de al ll-lea Congres al cooperației Adunările generale ale unităților cooperatiste, conferințele uniunilor raionale și conferința Uniunii regionale, au analizat și dezbătut termeinic felul cum cooperația de aprovizionare și desfacere din regiunea Craiova și-a îndeplinit mărețele sarcini trasate de Rezoluția plenarei C. C. al P.M.R. din 3-5 martie 1949, precum și de Hotărîrea guvernului și partidului din 6 mai 1953. Ca urmare a acestui fapt numeroase unități ale cooperației de aprovizionare și desfacere și-au îmbunătățit simțitor activitatea. Totuși, față de condițiile create de statul nostru democratpopular, față de nevoile de aprovizionare a țărănimii muncitoare cu produse industriale și a clasei muncitoare cu produse agroalimentare, activitatea multor unități cooperatiste este încă nesatisfăcătoare. In întâmpinarea celui de al II- lea Congres al cooperației de aprovizionare și desfacere din R. P.R., unitățile cooperatiste din regiunea Craiova, trebuie să desfășoare o intensă activitate în scopul îndeplinirii și depășirii planului de achiziții și contractări, a planului de circulația mărfurilor, să lupte pentru dezvoltarea producției bunurilor de larg consum prin folosirea la maximum a resurselor locale, pentru intensificarea muncii de înscriere de noi membri cooperatori .încasarea părților sociale.rn această direcție este demn de urtimat exemplul cooperativei Giurtura din raionul Craiova, care în Întâmpinarea celui de al II-lea Congres și-a îndeplinit cu 120 la sută planul de achiziții pe trimestrul II, a încasat în întregime părțile sociale subscrise de membrii cooperatori, a atras aproape 20 de țărani muncitori să devină membri sOfari ai cooperativei și totodată depășit planul de desfacere a U furiilor industriale pe trimes II cu TIO la sută. ■ oi în cinstea celui de al II-Iea Congres al cooperației de aprovizionare și desfacere, cooperativa din comuna Salcia, raionul Filiași, și-a depășit cu mult planul de contractări pe trimestrul II, reușind să contractezi cu numeroși producători agricoli îngrășarea și livrarea de către aceștia a unui număr de 20 bovine, 10 ovine, 115 miei și 23 de porci. Cu sprijinul organizației de bază, consiliul de conducere al cooperativei din comuna Gorofenii din Dos, și-a intensificat simțitor activitatea, lămurind țăranii muncitori că este în interesul lor și al întregului popor muncitor să-și valorifice surplusul de produse agricole prin cooperativă. Rezultatul acestei munci politice de lămurire este că țăranii muncitori și-au valorificat prin cooperativă în cursul lunilor precedente peste 9.1Q0 kg. griu, 2.639 kg. floarea soarelui ,12.954 kg. porumb, 1.860 kg. ceapă verde, peste 8.800 ouă, etc. Trebuie spus însă că, nu peste tot unitățile cooperației de apro, vizionare și desfacere desfășoară o muncă organizată pentru valorificarea produselor țărănimii muncitoare. Din această cauză, la cooperativele din comunele Grecești, raionul Strehaia, Cilieni, raionul Corabia, Seaca de Pădure, raionul Plenița, Braniște, raionul Cujmir și altele, valoarea produselor achiziționate este nesatisfăcătoare în comparație cu valoarea produselor industriale desfăcute prin cooperative, necorespunzînd nici posibilităților crescînde ale țăranilor ,muncitori și nici puterii organizatorice a acestor unități cooperatiste. Multe cooperative din cadrul uniunilor raionale Filiași, Tr. Severin, Tg. Jiu, Novaci, Baia de Aramă și Caracal, în loc să se ocupe de achiziții, să desfășoare o largă muncă politică de lămurire în acest scop, s-au transformat în simple organe de recepționare a produselor, lăsînd îndeplinirea planului de achiziții la voia întâmplării. Activitatea nesatisfăcătoare a multor cooperative din raioanele Olteț și Balș, de pildă, se oglindește și în atitudinea de subapreciere pe care o manifestă consiliile de conducere, atât ale cooperativelor sătești, cît și ale uniunilor raionale respective față de sporirea cantităților de mărfuri pe calea dezvoltării bunurilor de larg consum. Pe de altă parte, trebuie arătat că, mai există unele cooperative din cadrul uniunii raionale Vînju Mare, ale căror consilii de conducere n-au tras învățămintele necesare din lipsurile scoase la iveală, de către adunările generale și continuă încă să încalce principiile democrației interne, să nu respecte prevederile statutului cooperației. Neținînd o strînsă legătură cu masele și alunecînd pe panta dăunătoare a ingifării, președinții consiliilor de conducere ale cooperativelor din comunele Terpezița și Gogoșu, raionul Craiova, Botoșești-Paia și Bălăcița, raionul Vînju Mare etc. nu creează condițiile necesare pentru ca masele de cooperratori să poată contribui în suficientă măsură la descoperirea și lichidarea lipsurilor care frînează activitatea unităților cooperatiste; de multe ori el înăbușe critica justă a țăranilor muncitori. Cel de al II-lea congres al cooperației de aprovizionare și desfacere, va dezvălui în adincime lipsurile în activitatea cooperației și va adopta hotărîri menite să contribuie la lichidarea acestor lipsuri. (Continuare în pag. 4-a): Ordinul Ministrului Forțelor Armate ale Republicii Populare Romîne Nr. 6 București, 1 august 1954. Tovarăși matrozi și soldați,cartnici și sergenți! Tovarăși ofițeri, amirali și generali! Astăzi poporul nostru muncitor și forțele sale armate sărbătoresc Ziua Marinei Republicii Populare Romîne. ] Vă salut și vă felicit cu prilejul Zilei Marinei Republicii Populare Romîne. Urez marinarilor militari și oamenilor muncii din șantierele de construcții navale noi succese în întărirea continuă a forțelor maritime militare ale statului nostru democrat-popular. Exemplu de înaltă măiestrie militară, de cunoaștere și mînuire la perfecție a teluricei de luptă al glorioșilor marinari și tehnicieni ai flotei maritime militare sovietice, să vă fie model în pregătirea voastră ca apărători de nădejde ai hotarelor maritime și fluviale ale scumpei noastre patrii, i . In cinstea Zilei Marinei Republicii Populare Romîne, ORDON: m . Astăzi, 1 august 1954, se vor trage în semn de salut 21 de salve de artilerie de pe navele de război și bateriile de coastă din orașele Constanța și Galați. . . Trăiască Ziua Marinei Republicii Populare Române! Trăiască poporul nostru muncitor și forțele sale armate! , Trăiască guvernul R.P.R.! Trăiască Partidul Muncitoresc Român! Ministrul Forțelor Armate ale R. P. R. General de armată EMIL BODNARAȘ ANUL X Nr. 2948 DUMINICĂ 1 AUGUST 1954 4 pagini, 20 bani ÎN NUMĂRUL DE AZI. — Din marea țară a constructorilor comunismului, (pag. 2-a). — Viața de partid. Cum am organizat munca politică la aici. (pag. 3-a). — Sporește volumul mărfurilor de consum popular, (pag. 3-a). — Mai multă atenție problemei economiilor, (pag. 3-a). — Ziua Marinei Republicii Populare Române. (pag. 3-a). — Ciu En-lai a părăsit Moscova pierind la Pekin. (pag. 4-a). — Cunoscuți oameni politici din Anglia, Franța și Germania occidentală se pronunță pentru recunoașterea R.P. Chineze și admiterea ei în O.N.U. (pag. 4-a). — Ape’« adicat cetățenilor vietnamezi din țară și din străinătate"de către Comitetul Național al Frontului Național Unit din Vietnam. (pag. 4-a). ;— Greve și demonstrații "Se pro; test în Italia, (pag. 4-a). IN CINSTEA ZILEI DE 23 AUGUST Chemarea raionului Caracal pentru organizarea lamei săptămâni-record la treieri. Pentru ca in cinstea celei de a 10-a aniversări a eliberării patriei noastre să obținem succesul deplin în campania agricolă de vară, comitetul de partid și comitetul executiv al sfatului popular raional în numele oamenilor muncii din întreprinderi și de pe ogoare din raionul Caracal, cheamă toate raioanele din regiunea Craiova la organizarea unei săptămânirecord de treieriș, de la 2 august la § august 1954, cu următoarele obiective: 1. Organizarea treierișului pe cete, și urmărirea felului în care se desfășoară întrecerea socialistă și patriotică în unitățile socialiste, între comune, sate, circumscripții și individual, iar la arci întrecerea între cete organizată pe schimburi, pentru a asigura mersul zilnic al fiecărei batoze timp de 15 -18 ore, astfel ca fiecare batoză să treiere în medie 16.000 kg. zilnic, depășind viteza zilnică la treieriș cu peste 30 la sută. 2. Organizarea treierișului la 10 batoze după metoda Nicolai Brediuk la gospodăriile colective și ȘTEFAN RADULESCU ”■prim secretar al comitetului raional ,de partid , întovărășirile agricole și asigurarea treierișului în timpul nopții prin iluminatul electric a 5 arii. 3. Folosirea rațională a tuturor atelajelor, atât pentru căratul cotelor și uiumului la bază, cît și pentru executarea dezmiriștitului, făcind în așa fel ca în cadrul săptămînii-record să se atingă procentul de 50 la sută la dezmiriștit, iar transportarea cotelor la baza de recepție să meargă în ritm cu reserișul; 4. Intensificarea muncii politice de masă la aiii și bazele de recepție. In acest scop se vor folosi agitatorii, gazetele de perete, echipele artistice de la comune, precum și brigăzile artistice de agitație. 5. Pentru urmărirea rezultatelor din săptămînarecord și pentru a ajuta munca acolo unde situațiile vor cere, vom antrena și sprijini colectivele de coordonare și control în vederea ținerii unei evidențe zilnice. Sub îndrumarea organizațiilor de partid, oamenii muncii din raionul Caracal, vor depune toate eforturile pentru ca la 15 august, treierișul și predarea cotelor către stat să ia sfîrșit. PETRE BODIN ,reședințele comitetului executiv, al sfatului popular raional își îndeplinesc angajamentele Muncitorii, tehnicienii și inginerii de la trustul nr. 6 construcții și-au luat, in cinstea zilei de 23 August, însemnate angajamente. Unul din angajamentele principale era înființarea unei secții producătoare de bunuri de larg consum. Constructorii de pe șantierele întreprinderilor acestui trust, sprijiniți efectiv de conducere, au trecut la înfăptuirea acestui angajament. Secția producătoare de bunuri de larg consum, a luat ființă, urmînd ca din primele zile ale lunii august să producă articole de menaj și uz casnic. Sporesc volumul economiilor aplicînd metodele sovietice Membrii colectivului de muncă de la depoul de locomotive din ,Tr. Severin, aplică cu mult succes metodele înaintate de lucru. In scopul utilizării la maximum a locomotivelor, colectivul de conducere al depoului a elaborat un plan concret de măsuri tehnicoorganizatorice, pe baza căruia s-a trecut la aplicarea înaintatelor metode sovietice Klavdia Baranovskaia, Lunin-Papavin, Blinov și Daviilenco. De asemenea, au fost luate măsuri pentru curățirea țevilor de fum cu aparatul de suflat aburi, la locomotivele care lucrează în procesul de dublă tracțiune și, după fiecare drum, la locomotivele trenurilor de marfă și călători. Ca rezultat al acestor măsuri și al aplicării metodelor sovietice, în ultima perioadă au fost realizate economii, la consumul Ia de combustibil, în valoare de 56,260 lei. TINERI FRUNTAȘI AI ÎNTRECERII SOCIALISTE Sute și mii de tineri din regiunea Craiova, au obținut importante succese in munca, in cinstea conferinței pe țara a Uniunii Tineretului Muncitor. In clișee (stiigă), ajustorul mecanic Macovei Nicolae, de la uzina de mașini și unelte agricole ’„7 Noiembrie”", a îndeplinit zilnic cite două norme (dreapta): tinăra muncitoare Dinuț Floarea de la fabrica „Electroputere” dă zilnic peste normă, cu 120J la sută mai multe lucrări. Mai multă atenție bazei furajere Gilort In raionul Gilort, unele consilii de conducere ale gospodăriilor colective și unele comitete executive ale sfaturilor populare comunale, au înțeles importanța pe care o are mărirea bazei furajere în dezvoltarea sectorului zootehnic, însămînțînd însemnate suprafețe cu plante de nutreț. Astfel, numai în primăvara aceasta pe loturile zootehnice ale sfaturilor populare s-au însămînțat 86 ha. cu porumb și ovăz furajer, iar în gospodăriile colective 130 ha. cu lucernă și trifoi. Cu toate acestea, Gilort necesarul bazei în raionul furajeve n-a fost asigurat. Și aceasta, numai din cauză că, nu toate comitetele executive ale sfaturilor populare comunale și consiliile de conducere ale gospodăriilor colective privesc cu simț de răspundere această importantă problemă. Dînd dovadă de lipsă de răspundere față de asigurarea bazei furajere, președintele sfatului popular al comunei Pojogeni, Romanos Petre, n-a luat măsuri din timp pentru recoltarea și depozitarea în bune condiții a furajelor din lotul zootehnic. Din această cauză, o cantitate de peste 13.000 kg. fin și trifoi s-a alterat. Același lucru s-a întâmplat și în comunele Scrada și Prigoria unde suprafețe întinse cu finețe n-au fost cosite nici pînă acum. Din vina secției agricole sfatului popular raional (șef secație Bădoi Ion), care n-a trimis tehnicienii cadastrali să facă comasarea izlazurilor la unele gospodării agricole colective, acestea sînt nevoite să-și restrîngă sectorul zootehnic, pe motiv că n-au unde să pășuneze vitele. Așa spre exemplu, la gospodăria colectivă Vierșani, vitele pasc pe șanțurile șoselei. Și nu e de mirare dacă toate cererile adresate de colectiviștii din Vierșani serviciului cadastral pentru comasarea izlazurilor n-au fost rezolvate nici pînă acum, deoarece între Bălan Vasile șeful serviciului cadastral și Bădoi Ion șeful secției agricole, există familiarisme. De asemenea, tehnicianul cu baza furajeră, al secției agricole raionale, nu este lăsat să-și ducă munca în domeniul respectiv, fiind folosit în alte munci străine sectorului său de activitate. Raionul Gilort este un raion cu un sector zootehnic dezvoltat, ceea ce înseamnă că trebuie să aibă și o puternică bază furajeră. Nepăsarea care a dăinuit pînă acum față unei baze furajere de asigurarea dezvoltate în raionul Gilort, trebuie să fie lichidată. Inginerii și tehnicienii secției agricole a sfatului popular raional Gilort, trebuie să acorde o permanentă grijă pentru dezvoltarea bazei furajere, condiție de bază pentru mărirea șeptelului de animale. De asemenea, comitetul executiv al sfatului popular raional, trebuie să ducă o permanentă muncă de îndrumare și control, asupra felului sfaturile populare comunale cum se îngrijesc de recoltarea și depozitarea furajelor de pe loturile zootehnice, cît și asupra măsurilor pe care acestea trebuie să le ia pentru extinderea suprafețelor însămînțate cu plante de nutreț. Intovărașii și din Jirov au terminat recoltatul, dezmirișîitul și treieratul Organizația de bază din intovătățirea agricolă din comuna Jirov raionul Strehaia, a desfășurat o susținută muncă politică de joasă educînd pe membrii întovărășirii să execute toate lucrările agricole de vară, la timp și după regulile agrotehnice. Folosind îndrumările organizației de bază, membrii întovărășirii agricole din Jirov au recoltat griul în pîrgă și apoi, cu ajutorul brigăzii a VI-a de tractoriști, de la S.M.T. Strehaia, au executat dezrabișfirul pe cele 17 hectare de pa care s-au recoltat păioasele. La 5 zile după terminarea recoltatului, așa cum recomandă agrominimul, întovărășiții au transporttat griul la aici și l-au treierat,1 j obținînd o producție la hectar, mult mai mare decit țăranii muncitori cu gospodării individuale. Printre fruntașii întovărășirii agricole din comuna Jirov, se numără deputatul Figrea Petrișor și Julia Matican. GH. UNICA cqi'gsp» Țăranii muncitori din raionul Corabia își predau cotele într-un cadru sărbătoresc. Țăranii muncitori din comuna Ștefan cel Mare, raionul Corabia, urmînd exemplul comuniștilor, au depus toate eforturile, reușind să termine la timp recoltatul păroaselor. Faraiéi cu recoltatul păroaselor, ei au început și treierișul. Atit la arii, cît și in sectoarele comunei, agitatorii organizației de bază și deputații sfatului popular, desfășoară o intensă muncă politică, indemnind țăranii muncitori să-și predea cotele datorate statului. Zilele trecute, primul convoi, compus din 16 care, a transportat cotele a peste 30 de țărani muncitori la baza de recepție. Convoiul a pornit spre baza de recepție într-un cadru sărbătoresc, împodobit cu drapele roșii și tricolore și cu diferite lozinci, care mobilizau țăranii muncitori să-și predea în întregime și din cele mai bune cereale cotele către stat. Țăranii muncitori din comunele Grojdibod și Celei, prin care a trecut convoiul spre baza de recepție, s-au hotărît să urmeze și ei exemplul țăranilor muncitori fruntași din comuna Ștefan cel Mare. Ca urmare a acestui fapt, numeroși țărani muncitori din aceste comune pornesc, zilnic, spre baza de recepție, cu carele încărcate cu cereale, predîndu-și cu dragoste carele către stat. C. SALCEANU i coresp. Treieră cu două batoze cuplate la un tractor In scopul folosirii La maximum, a întregii capacități de lucru a tractoarelor, pentru a elibera de la treieriș alte tractoare necesare executării dezmiriștitului și altor munci agricole, tractoristul Stoenescu Ion, împreună cu batezarul Dincă Virgil, de la S.M.T. Filiași, care sunt repartizați, in această campanie, în comuna Răcari, aplică metoda înaintată de cuplare a două batoze la un singur tractor. Datorită folosirii acestei metode, ei reușesc, ca batozele respective, să-și realizeze zilnic norma și totodată fac economie de carburanți și lubrefianți. Numai în patru zile, au realizat o economie de 100 litri motorină ,și 10 litri benzină; g. frațila opreștj i