Inainte, octombrie 1954 (Anul 11, nr. 2999-3025)

1954-10-01 / nr. 2999

1 A S-A ANIVERSARE A REPS1DUCII POPULARE CHINEZI Astăzi 1 octombrie, poporul chinez sărbătorește cea de a 5-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze. Crearea statului popular chinez a constituit un eveniment de o uriașă însemnăare istorică mondială. In viața popoarelor Asiei s-a produs o cotitură radicală. 600 milioane de oameni s-au eliberat de sub jugul imperialismului. Intregul sistem capitalist a primit o nouă și puternică lovitură. Pentru poporul chinez, această zi a devenit o mare sărbătoare națională, împreună cu poporul chinez ea este sărbătorită de poporul nostru, de întreaga omenire progresistă. Republica Populară Chineză a învins sub steagul marxism-leniinismului. Călăuzindu-se de principiile acestei mărețe înățături, Partidul Comunist Chinez, în frunte cu tovarășul Mao Tze-rlun, a condus poporul chinez la victorie în lupta pentru libertate și democrație. In răstimpul celor cinci ani care au trecut de la proclamarea Republicii Populare Chineze, China a devenit cu adevărat o mare putere, a dobîndit o suveranitate reală, transformindu-se intr-un puternic bastion al păcii și securității în Extremul Orient și în întreaga lume. In China democrat-populară au fost înfăptuite uriașe transformări care au schimbat radical înfățișarea străvechiului pămînt chinez, asigurînd anunțul economiei țării. Prin reforma agrară, țăranii chinezi au primit zeci de milioane hectare pămînt care în trecut aparținuseră viorilor. In felul acesta au fost distinse rădăcinile feudalismului. Agricultura Chinei a spornit pe o cale înfloritoare. Clasa muncitoare din China a restabilit complet și a lărgit considerabil producția industrială. Marile succese obținute în construcția economică au permis trecerea la dezvoltarea planificată a economiei naționale. In anul 1953 s-a trecut la realizarea primului plan cincinal al republicii. Un prim rezultat important al îndeplinirii planului de stat de dezvoltare a economiei naționale, îl constituia lărgirea construcției industriale și sporirea volumului producției industriale. Greutatea specifică a industriei chineze s-a ridicat în 1953 pînă la 31 la sută, în comparație cu 28 la sută cît era în 1952. In anul care a trecut au intrat în funcțiune — total sau parțial — 36 mari unități industriale. Numărul cooperativelor meșteșugăreni a crescut, cu 43 la sută, iar valoarea globală a producției lor — cu 76 la sută. In agricultură, numărul cooperativelor de producție a crescut de la 3.663 cît erau in 1952, la 14.901) în 1953. Dezvoltarea neîncetată a economiei socialiste a asigurat întărirea și dezvoltarea continuă a orânduirii democrat-populare în R.P. Chineză ți a consolidat baza materială, necesară pentru trecerea țării la socialism. Ca urmare a dezvoltării producției industriale și agricole s-a ridicat conitieratin bunăstarea materială a poporului chinez. Numărul muncitorilor și funcționarilor în toate ramurile economiei naționale a sporit cu aproximativ 15 la sută. Salariul oamenilor muncii a crescut cu 5 la sută. Succese considerabile au fost realizate în domeniul culturii, învămîntului public și ocrotirii sănătății. Succesele repurtate de China Populară au provocat însă furia turbată a reacțiunii internaționale, care nu se împacă cu gîndul că a pierdut posibilitatea de a exploata marele popor chinez. Profund dușmane Republicii Populare Chineze, cercurile agresive imperialiste au organizat împotriva poporului chinez numeroase acte provocatoare. Ele au sprijinit și instigat bandele dankaișiste spre a ataca Republica Populară Chineză, au instituit embargoul asupra comerțului cu această mare țară, nu s-au dat în lături de la cele mai odioase mijloace spre a menține China Populară in afara O.N.U. Imperialiștii, în frunte cu cei din S.U.A., au suferit un eșec puternic în încercările lor de a izola Republica Populară Chineză. Faptele dovedesc că, atît pe plan politic cît și pe plan economic, Republica Populară Chineză și-a cîștigat un uriaș prestigiu internațional. 25 de țări cu o populație de peste 1 miliard de oameni au recunoscut R.P. Chineză și au stabilit relații diplomatice cu ea. In cei cinci ani de existență a Republicii Populare Chineze, însemnătatea ei pe arena internațională a crescut enorm. Contribuția Chinei Populare la conferința de la Geneva, care a dus la încetarea războiului din Indochina, a dovedit că nici o problemă litigioasă privind Asia sau orice altă parte a lumii, nu poate fi soluționată fără participarea Republicii Populare Chineze. De aceea, încercările imperialismului american de a împiedica pe adevărații reprezentanți ai mareui popor chinez să-și ocupe locul legal în Organizația Națiunilor Unite, sunt sortite unui eșec (Continuare la pag. 4-a): [ , FESTIVALUL FILMU 'Azi, 1 octombrie a. c. în cadrul „Festivalului filmului chinez”, la cinematograful „Maxim Gorki”, din localitate rulează filmul „Recolta îmbelșugată. M Abordini tema muncii pașnicei filmul Recolta Îmbelșugată” dă o imagine grăitoare a eforturilor depuse de țăranii chinezi pentru irigarea unor terenuri nefertile și bucuria minunatelor rezultate obținute.4 In clișeu: O pcenji diri ’ »Í1A ANUL X Nr. 2999 VINERI 1 OCTOMBRIE 1954 4 pagini, 20 bani I M NUMĂRUL DE AZI, și 5 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze (pag. 2-a), ~in plin avgnt al mtuncii creatoare. Printre constructorii de mașini și unelte agricole (pag. 3-a). ~ „Ne îndeplinim angajamentele luate” (pag. 3-a). In inima munților (pag. 3-a). — La fabricarea conservelor (pag. 3-a). Inovatorul Ion Tobă (pag. 3-a). — Sosirea delegației guvernamentale a Uniunii Sovietice la Purkin (pag. 4-a). — Presa vest-germană deispre lucrările conferinței de la Londra (pag. 4-a). —■ [UNK] Poporul francez se pronunță împotriva reînarmării Germaniei pe ci,denitale (pag. 4-a). —1 Venin și dolari (pag. 4-a)l TELEGRAMA Tovarășului MAO TZEN DIN Președintele Republicii Populare Chineze Pekin Cu prilejul alegerii Dv. ca președinte al Republicii chinez noi succese pentru continua dezvoltare și întărire Populare Chineze, Prezidiul Marii Adunări Naționale a a Republicii Populare Chineze. Republicii Populare Romîne vă transmite cele mai căi PREZIDIUL MARII ADUNĂRI NAȚIONALE duroase felicitări și vă urează Dv. și marelui popor A REPUBLICII POPULARE ROMINE In cinstea celui de al il-lea Congres al P. M. R. și a zilei de 7 Noiembrie să pomân noTi avínt întrecerii in agricultură PENTRU OBȚINEREA DE RECOLTE BOGATE Și-au predat în întregime cotele pe anul 1954 Numeroși țărani muncitori din comuna Gura Văii, raionul Tr- Severin, și-au predat în întregime cotele pe anul 1954. In fruntea acestora se află Comuniștii Gh. Mărculescu și Vasile Voinovici, țăranii muncitori Nichifor Faur, Ioana P. Petcu, Constantin Mărgeanu, M. Barbu și Ion Mărculescu. LSTOICA^ coresp. O brigadă de tractoare fruntașă Pe terenurile gospodăriei colective din satul Ciocoi, comuna Fălcoi, raionul Caracal, lucrează brigada 8-a de la SMT Caracal, condusă de tov. Petre Pirvu. Pentru a-și aduce contribuția la îndeplinirea mărețelor sarcini puse de proiectul de Directive ale celui de al doilea Congres al PMR, cu privire la dezvoltarea agriculturii în următorii 2-3 ani, tractoriștii din această brigadă muncesc cu mult elan în actuala campanie de toamnă. Pînă la 27 septembrie, ei au însămînțat în cruce, la această gospodărie, 30 ha. grâu și 15 ha. cu orz. Tot pînă la acea dată ei au efectuat arături adinei de toamnă pe 135 ha., din care 35 sînt ale țăranilor muncitori cu gospodării individuale. Această brigadă și-a îndeplinit planul ce-i revenea din campania agricolă de toamnă în procent de aproape 40 la sută. In aceste lucrări s-a evidențiat tractoristul Constantin Bîrzolovici care zilnic ară cîte 6 hectare în loc de 3,10 cît are norma Punctul de propagandă agricolă din Afumați Organizația de bază și comitetul executiv al sfatului popular din comuna Afumați raionul Băilești, fost luat inițiativa înființării unui punct de propagandă agricolă In dimineața zilei de 26 septembrie a.c., punctul de propagandă agricolă din comuna Afumați, și-a început activitatea. In cadrul consfătuirii care a avut loc cu acest prilej, inginerul agronom Constantin Drăniceanu, a lămurit împreună cu țăranii muncitori numeroase probleme legate de aplicarea celor mai avansate metode agrotehnice în campania înrămînător de toamnă. Numeroși țărani muncitori, printre care Ștefan Negoi mu, Constantin M. Deca, Alexandru Savu, Florea Sărineanu, Ion Păgilă, Ioana Pagina, etc., au primit lămuriri din partea inginerului agronom. Clișeul nostru înfățișează un aspect de la o discuție în cadrul punctului de propagandă agricolă. Inginerul Constantin Drăniceanu, dă lămuriri țăranilor muncitori asupra soiurilor de semințe._____ Recoltează culturile de toamnă Comitetele executive ale sfaturilor populare comunale din raionul Cujmir, sprijinite de către comitetul raional de partid și sfatul popular raional, desfășoară o intensă muncă pentru terminarea la timp și în bune condițiuni a recoltării culturilor de toamnă. Ca urmare a activității depuse, în acest raion, porumbul a fost recoltat în procent de 85 la sută, iar floarea soarelui în procent de 93 la sută. V. VIȘAN coresp; La G.A.5. Filiași, însămînțările de toamnă sunt. In foi Pînă de curînd, la gospodăria de stat Filiași s-au executat alături pentru însămînțări de toamnă pe o suprafață de aproape 400 de ha. Muncitorii de la subunitatea Scăești au început primii însămințare ai griului de toamnă. Tractoristul Dmmitru Stoică in numai două zilei a reușit să însămînțeze peste 50 ha., aceasta întrucît el a lucrat cu un cuplu de 3 semănători la djij tractor I.A.R. X. FRATILA ppresps Cînd lipsește munca politică Datorită slabei munci politice desfășurată de organizația de bază, și de sfatul popular comunal Sadova, campania muncilor agricole de toamnă se desfășoară cu încetineală. Articolele publicate la gazeta de perete nu tratează nimic în legătură cu desfășurarea campaniei de toamnă. Datorită slabei munci politce, nici pînă în momentul de față în comuna Sadova n-a început executarea arăturilor adinei ,de toamnă. , De asemenea, predarea cotelor de porumb, și floarea soarelui se desfășoară cu încetineală. Față de această situație, organizația de bază din comuna Sadova va trebui să desfășoare o largă muncă politică, iar comitetul executiv al sfatului popular comunal va trebui să ia neîntîrziate măsuri organizatorice menite să ducă la urgentarea muncilor agricole de toamnă. G. PAPA ZI A â cores p. In întîmpinarea Zilei Forțelor Armate ale R. P. R. Experiența Armatei Sovietice. In împrejurările create prin eliberarea țării noastre de către glorioasa Armată Sovietică, poporul nostru muncitor condus de Partidul Comunist Român, a pornit cu hotărîre lupta pentru cucerirea puterii politice din mîinile claselor exploatatoare, pentru instaurarea regimului de democrație populară, cucerirea cea mai de preț a poporului muncitor din țara noastră. Statul nostru democrat-popular, care întruchipează puterea oamenilor muncii, are menrea să consolideze cuceririle revoluționare ale clasei muncitoare, să reprime cu hotărîre împotrivirea dușmanului de clasă din interior, să organizeze apărarea țării împotriva eventualelor agresiuni externe, să organizeze lupta pentru construirea socialismului. In acest scop, partidul clasei muncitoare a dus o luptă hotărîtă pentru a crea armata noastră populară de astăzi, mîndrie a întregului popor muncitor, a cărei menire este de a păzi hotarele țării, independența, suveranitatea poporului român și pacea. In opera de construire, instruire și educare a Armatei noi, Partidul Muncitoresc Român a folosit și folosește minunata experiență a Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, în construirea celei mai puteßri fi « mai multe _armate din lume, armata păcii, eliberatoare» și apărătoarea popoarelor — Armata Sovietică. Glorioasa Armată Sovietică — creată de Lenin și Stalin — pentru apărarea cuceririlor Marii Revoluții Socialiste din Octombrie, prin victăriile istorice obținute în luptele cu fasciștii germani și militariștii japonezi, a arătat că ea este cea mai puternică și modernă armată din lume. In cursul Marelui Război pentru Apărarea Patriei, — una dintre cele mai crîncene încleștări din cîte a cunoscut omenirea —• Armata Sovietică a obținut o măreață victorie, datorită științei și artei sovietice care a ajuns la un înalt nivel de dezvoltare, datorită calității ostașilor sovietici care luptau în numele civilizației, în numele progresului și viitorului omenirii, datorită valorii cadrelor și superiorității armamentului și tehnicii de luptă, datorită orînduirii sociale și de stat a Uniunii Sovietice. Iată motivele pentru care Armata Sovietică a putut să rezolve în mod strălucit cele mai importante probleme ale strategiei, artei operative și tacticei tuturor armelor acumulând o vastă experiență pentru pregătirea și conducerea operațiunilor militare în cele mai grele și diferite condiții, cucerind mărețe victorii la Moscova, Stalingrad, Kursk și pe toate câmpurile £ e hgfaig fi £ sA la Bersig, devenind cea mai puternică armată modernă din lume. Această experiență a Armatei Sovietice constituie pentru Armata R.P.R. un tezaur, un izvor nesecat din care ne adăpăm pentru organizarea, instruirea și educarea trupelor noastre. Ea constituie în același timp un izvor nesecat de cunoștințe și îndrumare, un îndreptar în pregătirea de luptă și politică a cadrelor și unităților Forțelor Armate ale R.P.R.. Militarii Forțelor Armate ale R.P.R., își îndeplinesc în bune condiții sarcinile ce Ie revin în pregătirea de luptă și politică, deoarece folosesc exemplul ostașilor și comandanților sovietici în aplicarea cunoștințelor și deprinderilor căpătate din însușirea regulamentelor, în cunoașterea și întrebuințarea tehnicei de luptă. Ofițerii, sergenți și cartnicii Armatei R.P.R. cunosc și folosesc exemplul soldatului Antipov, îndrăgostit de arma sa, al comandantului de tun Ivancenco, care-și îngrijește tunul cu ochii din cap, al sergentului Chiselev trăgător neînfricat la o pușcă antitanc, sau al lui Ivan Goredub, de trei ori Erou al Uniunii Sovietice, 1. Pe baza exemplului de luptă al Armatei Sovietice, militarii Armatei R.P.R. creează în cadrul aplicațiilor și exercițiilor tactice tot felul de tilultür Opiati de mm iar călăuz eului de luptă, dau celor pe care-i instruesc explicații juste, dezvoltă calitățile de luptă ale militarilor de toate gradele, învață cum trebuie să acționeze pentru a obține succesul în luptă, pe orice vreme, în orice teren, ziua și noaptea, în condițiuni grele și în situații complexe și des schimbătoare, careracterizează războiul modern. Intr-un cuvînt, eroicele fapte de arme ale ostașilor sovietici ca și măiestria organizatorică, metodică și de luptă a comandanților lor, sînt un puternic imbold, un nesecat izvor și un sprijin prețios pentru militarii Forțelor noastre Armate. Din viața și experiența comandanților și soldaților sovietici, soldații și comandanții Armatei noastre Populare învață să fie stăpîni ai unei înalte pregătiri de luptă și politice, fără de care bărbăția, curajul, eroismul și dîrzenia în luptă sînt zadarnice. Experiența Armatei Sovietice de asemenea, învață pe comuniștii și atemîștii din Armata noastră Populară, să fie în fruntea tuturor acțiunilor, exemple desăvirșite de patrioți înflăcărați, cu înalte cunoștințe militare și politice. Bogată și imensă este experiența Armatei Sovietice și ea constituie far călăuzitor pentru Forțele Armate ale Republicii Populare Ro țSÎM» L GQMSA