Inainte, noiembrie 1954 (Anul 11, nr. 3026-3050)

1954-11-02 / nr. 3026

Să acordăm toată atenția învățământului de partid învățământul de partid constituie d un puternic mijloc de înarmare teoretică a comuniștilor, cu atotbiruitoarea învățătură marxist-leninistă, cu priceperea de a se putea călăuzi după teoria revoluționară în activitatea lor practică, de zi cu zi, pentru înfăptuirea politicii și hotăririlor partidului și guvernului nostru. De aceea, pentru partidul nostru, îmbunătățirea calității desfășurării la un înalt nivel a propagandei de partid, constituie obiectul unei griji deosebite. A trecut o lună de zile de la începerea noului an școlar în școlile serale de marxism-leninism și în cercurile și cursurile de partid de la orașe. In această perioadă, deși scurtă, s-a putut vedea că, în majoritatea cazurilor, organizațiile de partid au o mai mare preocupare față de pregătirea politico-ideologică a comuniștilor în cadrul învățămîntului de partid. Totuși, în organizarea și în conducerea învățămmîntului de partid se mai manifestă încă lipsuri. Unele organizații de partid neglijează conținutul și calitatea propagandei de partid. In lecțiile predate, teoria marxist/ leninistă nu este suficient aplicată la activitatea practică și la sarcinile actuale ale partidului. Unele organizații de partid consideră că, din moment ce cursurile au început, învățămîntul de partid se va desfășura „de la sine’”. Astfel, la fabrica „Electroputere”, organizația de bază nr. 1 nu a dus suficientă muncă politică cu membrii de partid înscriși la cursuri, subapreciind în mod nejustificat importanța învățămîntului de partid, iar la „Competrol”, propagandistul Ilie Ion, predă lecțiile la Un nivel scăzut, rupte de activitatea comuniștilor de fiecare zi. Zilele acestea are loc deschiderea învățămîntului de partid la sate. Anul acesta, o serie de comitete de partid raionale și organizații de bază din S.M.T., gospodării de stat, gospodării colective și de la sate, au selecționat și calificat, cu mai mult simț de răspundere, propagandiștii, au stabilit din vreme cercurile și cursurile ce vor funcționa și au ajutat pe membrii și candidații de partid să-și aleagă forma de învățămînt cea mai potrivită, corespunzătoare nivelului și dorinței fiecăruia. Comitetul de partid raional Vînju Mare, de pildă, a desfășurat o largă muncă politică pentru prezgătirea noului an școlar. Pe baza activității desfășurate, numărul cercurilor și cursurilor și în special al comuniștilor încadrați să studieze teoria marxist-leninistă, în învățământul de partid, a crescut mult față de anul trecut. In raioanele Craiova și Novaci, propagandiștii au fost pregătiți temeinic asupra primelor lecții din programul de învățământ, chiar de către membrii birourilor comitetelor de partid raionale. Aceasta dovedește grija și răspunderea organelor de partid pentru a asigura, în anul școlar, o mai bună desfășurare a învățămîntului de partid. Pregătirea politico-ideologică a comuniștilor este o condiție hotărîtoare pentru îmbunătățirea activității organizațiilor de partid și pentru ridicarea muncii de partid la înălțimea actualelor sarcini puse de partid. Sunt însă comitete de partid, ca cele din raioanele Plenița și Olteț, unde nu s-a înțeles suficient acest lucru, din care cauză, numărul membrilor de partid înscriși în învățământ este mai mic decât anul trecut. Partidul combate cu tărie atitudinea de a lăsa ca studiul comuniștilor să se desfășoare la voia întîmplării. Practica și experiența muncii de propagandă au arătat că propagandistul constituie figura centrală în învățămîntul de partid. De pregătirea și priceperea propagandiștilor, de iscusința pedagogică a acestora, depind calitatea propagandei de partid, însușirea marxist - leninismului de către comuniști. Or, tocmai acest lucru n-a fost înțeles de comitetele de partid raionale Caracal și Plenița. Tov. Șt. Rădulescu, prim secretar al comitetului de partid raional, Caracal, este de părere că pregătirea propagandiștilor, nu își are rost în perioada actuală, cînd se dă bătălia pentru îndeplinirea planului de însămînțări și colectări și că acest lucru mai poate fi amînat, deși cursurile urmează să se deschidă în aceste zile. O asemenea părere este profund greșită și în contradicție cu hotărîrile partidului. Azi, cînd, practica construirii socialismului ridică probleme noi în viață, cînd partidul pune în fața întregului popor muncitor sarcinile lichidării rămânerii în urmă a dezvoltării agriculturii față de dezvoltarea industriei și a creșterii producției bunurilor de larg consum, este necesar mai mult ca oricînd să se asigure ridicarea învățămîntului de partid pe o treaptă mai înaltă. Una din preocupările de seamă ale organizațiilor de partid în această perioadă, trebuie să fie grija pentru conținutul de idei al propagandei de partid, pentru creșterea forței ei de mobilizare a comuniștilor, lupta împotriva dogmatismului și bacherismului care împiedică pe comuniști să-și însușească și să folosească forța vie a marxismleninismului, ca pe o călăuză în activitatea lor practică de zi cu zi. Comitetele de partid raionale și orășenești trebuie să folosească propaganda de partid pentru a explica aprofundat sarcinile ce stau în fața comuniștilor, pentru a-i înarma cu măsurile luate recent de partid și guvern, care au scopul să ducă la ridicarea nivelului de trai material și cultural al oamenilor muncii, și în special cu documentele celui de al II-lea Congres al partidului. Acest lucru cere comitetelor de partid să-și îmbunătățească munca cu cadrele de propagandiști, să le dea un permanent ajutor teoretic, și metodic, prin pregătirea lor cu regularitate în seminariile permanente ce trebuie conduse de cei mai pregătiți activiști de partid. Organizațiile de bază sunt datoare să asigure trimiterea regulată a propagandiștilor la pregătirile ce se fac in cadrul seminariilor de partid, să le asigure condiții optime de studiu, să-i pună în curent cu sarcinile ce stau în fața organizațiilor de bază. In lecții și convorbiri, propagandiștii au datoria să lege ideile teoretice de sarcinile practice ale activității partidului, să explice în mod viu și convingător pe bază de exemple concrete din întreprinderea sau satul respectiv, necesitatea dezvoltării industriei bunurilor de larg consum, a ridicării producției agricole, a măririi productivității muncii și a reducerii prețului de cost De asemenea, trebuie să arate importanța îmbunătățirii schimbului dintre oraș și sat, și a achitării obligațiilor către stat. Propaganda de partid trebuie să ajute pe comuniști și în special cadrele de partid, de stat și din economie, în studierea temeinică a economiei politice marxiste, înarmîndu-i cu priceperea de a conduce cu competență industria și agricultura, îmbunătățirea continuă a învăță mîntului de partid, ridicarea calității propagandei, presupun un control sistematic din partea organizațiilor de partid asupra felului cum comuniștii își însușesc teoria marxist-leninistă, cum aplică în activitatea lor practică, la locul de producție cele învățate, cum își îndeplinesc rolul de avangardă în lupta pentru înfăptuirea in practică a sarcinilor politice și economice puse de partid. Organizațiile de bază trebuie să mobilizeze pe cursanți și să le creeze condiții de a participa regulat la învățământul de partid. Să pornim cu toată hotărirea de la începutul anului școlar, pentru a ne îmbogăți nivelul cunoștințelor și a ne însuși atotbr viitoarea învățătură a lui Marx, Engels, Lenin, Stalin. 2 NOEMBRIE 1954 ANUL XI NR. 3026 MARTI 4 pagini, 20 bani ÎN NUMĂRUL DE AZI, CHIVU STOICA: Lupta pentru ridicarea productivității muncii și reducerea prețului de cost în Romînia populară. (Articol apărut in „Pentru pace trainică, pentru democrație populară!”). (pag. 2-a). .— Pentru grabnica realizare a lucrărilor prin autompunere în raionul Caracal, (pag. 2-a). — 170.000 kilometri de-a lungul liniei ferate, (pag. 3-a). — Succese în munca de achiziții ale cooperativelor din raionul Tg. Jiu. (pag. 3-a). ■ In raionul Plenița ritmul colectărilor trebuie grăbit. (pag. S-a). —, In inampinarea celei de a 37-a aniversări a Marii Revoluții Socialiste din octombrie, (pag. ^-a);"— Impresiile conducătorilor Paritidului Comunist Ghilaez care au vizitat Expoziția realizărilor economice și culturale ale U.R.S.S.' (pag. 4-a); PENTRU ÎNDEPLINIREA PLANULUI DE ACHIZIȚII ȘI CONTRACTĂRI ★ ★ ★ Roadele muncii agitatorilor (De la corespondentul nostru), îndrumați de organizația de bază, agitatorii din comuna Izvorăl, raionul Tr. Severin, au desfășurat o rodnică activitate în rândul țăranilor muncitori privind problema achizițiilor și contractărilor prin cooperativă. Aceasta a făcut cu putință ca în decurs de 20 zile un mare număr de țărani muncitori să încheie contracte cu cooperativa pentru livrarea de vite mari. Așa au procedat țăranii muncitori Ion D. S. Dumitrescu, Constantin Dubovan, Constantin Petre, și alții, care s-au angajat să predea vitele cu un spor de greutate de peste 100 kg. fiecare. . Faptul că prin cooperativa din comuna Izvorăl se valorifică însemnate cantități de produse vegetale și animale se datorește, în primul rînd, exemplului pe care l-au dat membrii consiliului de conducere. Astfel, tov. Nicolae D. Novac, vicepreședinte al consiliului de conducere, a contractat cu cooperativa un parc de peste 80 kg. Tot astfel au procedat și alți lucrători din cadrul cooperativei. Țăranii muncitori din comuna Izvorăl care au vândut la preț de achiziții diferite produse vegetale și animale, au cumpărat diferite mărfuri din cadrul comerțului de întimpinare cum ar fi: scândură, ciment, etc. Munca desfășurată de către membrii consiliului de conducere al cooperativei din comuna Baldovinești, raionul Balș, a făcut ca tot mai mulți țărani muncitori să-și valorifice surplusul de produse prin cooperativă. Ca urmare a acestui fapt,planul de achiziții, pe luna octombrie, a fost depășit la porumb cu peste 1500 kg., la produse animale cu sută la sută, la grîu cu 40 la sută. In această acțiune s-au evidențiat tov. Antin Dincă, Marin Ionescu și Ilia Marin, care au dus o temeinică muncă de lămurire în rîndul țăranilor muncitori lămurindu-i asupra importanței valorificării surplusurilor de produse prin cooperativă. •Au depășit planul la achiziții Cooperativă fruntașă la valorificări Consiliul de conducere al cooperativei de aprovizionare și desfacere din comuna Gărpiniș, raionul Novaci, sprijinit permanent în muncă de către organizația de bază și sfatul popular comunal, a putut să devină fruntaș pe raion la valorificarea produselor agricole. In cinstea zilei de 7 Noiembrie, cooperativa și-a realizat planul pe anul 1954 în procent de 159 la sută. Printre țăranii muncitori care au valorificat însemnate cantități de struguri și nuci sunt: Ion Navieș, Nicolae Popescu, Constantin Făsui, Aurel Balotescu, Dumitru Șchiopu, Gheorghe Bucălae și alții, care au valorificat prin cooperativă cîte 180-957 kg. struguri și nuci. Pentru produsele valorificate prin cooperativă, țăranii muncitori din comuna Gărpiniș au primit mărfuri industriale cu valoare de 12.000 lei. G. POCIUMP poresp. Achiziții Datorită muncii organizate, desfășurată de consiliul de conducere al cooperativei din comuna Pciștișani, raionul Tg. Jiu, țăranii muncitori își valorifică tot mai însemnate cantități de produse agro-alimentare. Primii care au înțeles această acțiune sunt: Ion Vlădulescu, care a valorificat 60 kg. gutui și 40 kg. peste plan nuci, Elena Grigore 180 kg. gutui, Ion Moșilă 130 kg. nuci și alții. Astfel, planul de achiziții a fost îndeplinit în proporție de 180 la sută, peste prevederi fiind achiziționate 2.500 kg. nuci, 1.700 kg. castane, precum și alte fructe în valoare de 12.500 lei. V. BUȘOIU coresp. Exemplu demn de urmat Cooperativa „23 August’’ din orașul Băilești este fruntașă pe raion în munca de achiziții și contractări de produse vegetale și animale. Numai în primele două decade ale lunii octombrie, un număr de peste 1.500 țărani muncitori și-au valorificat surplusul de produse la această cooperativă. Pină la data de 20 octombrie a.c., prin această cooperativă au fost valorificate la preț de achiziție: 84.397 kg. porumb, 3.584 kg. grîu, 7.009 kg. floarea soarelui, 500 ouă, 3.600 kg. zarzavaturi, ti te. Dacă planul la achiziții și contractări a fost îndeplinit și chiar mult depășit, aceasta se datorește în primul rînd faptului că țăranii muncitori au găsit să cumpere de la cooperativă, produsele industriale de care au nevoie. La aceasta se mai adăugă și rodnica muncă politică pe care au desfășurat-o membrii de partid, agitatorii organizației de bază, deputații, etc., în rndul țăranilor muncitori, pentru a-i convinge de avantajele ce le au, vinzând cooperativei la preț de achiziție sau de contractare, surplusul lor de cereale. . A. CALOTĂ coresp. Nepăsare față de îndeplinirea planului de achiziții Cooperativa din comuna Calopăr, raionul Segarcea, are mari posibilități de a achiziționa însemnate cantități de produse agro - alimentare de la țăranii muncitori din comună, întrucât asemenea produse există din abundență, numai că membrii consiliului de conducere al cooperativei nu se ocupă cu spirit de răspundere de lămurirea și convingerea producătorilor agricoli de a-și valorifica surplusul de produse prin cooperativă, mulțumindu-se numai cu achizițiile ce se fac în cadrul comerțului de întâmpinare. Rar poți vedea pe tov. Paraschiva Ancuța, președintă și pe Petre Simion, achizitor al cooperativei, prin sat, discutând cu țăranii muncitori despre avantajele ce ie au dacă își valorifică surplusul de produse agricole vegetale și animale prin cooperativă. Lipsa de preocupare a consiliului de conducere al cooperativei din comuna Calopăr a făcut ca planul de achiziții pe luna octombrie, ca de altfel și pe lunile anterioare să nu fie îndeplinit. De exemplu la grîu a fost realizat numai 13 la sută din plan, iar la porumb doar 20 la sută. MÎNDRIA Acum cîteva zile am vizitat fabrica de țigarete din Tg. Jiu. Aci, ca și în alte fabrici și întreprinderi din regiunea noastră, întrecerea socialistă în cinstea zilei de ?< Noiembrie a cuprins pe toți muncitorii. Peste tot, în toate secțiile fabricii, se desfășoară o muncă rodnică, încununată de succes. După ce am vizitat mai toate secțiile fabricii, m-am oprit în sala de confecționat țigarete. Aflasem că aci lucrează comunista, fruntașă în producție, Elisabeta Mirlău. Din cele discutate cu tovarășii ei de muncă, am putut constata că este una din cele mai bune muncitoare ale fabricii, cu care întreg colectivul se mândrește. Lucrînd alături de ceilalți trei tovarăși din brigadă, această muncitoare, obține, pe zi ce trece realizări tot mai însemnate. O preocupare permanentă, pentru Elisabeta Miii țău, o constituie îngrijirea în cele mai bune condiții a utilajului. Și intr-adevăr, nici o mașină din secția de confecționat țigarete nu este mai bine îngrijită ca a sa. Cînd a fost trimisă la școala de calificare, Elisabeta Mirlău nu cunoștea mai nimic în meseria de mecanic. A muncit mult, a învățat, s-a documentat și roadele acestei munci perseverente n-au întârziat să se arate. După absolvirea școlii de cinci luni, ea a ieșit prima pe atelier calificată în meseria de mecanic. Pe o tăbliță lingă mașina la care lucrează, am putut citi angajamentele luate în întîmpinarea măreței zile de 7 Noiembrie: depășirea în medie zilnică a sarcinilor de plan cu 5 la sută, îmbunătățirea calității produselor cu 7 la sută. Muncind cu avînt, zi de zi, ea obține o depășire a acestui angajament de 11-13 la sută și un indice de calitate de 8,25 la sută. De curînd, ea a calificat la locul de muncă pe muncitoarea Sava Săvoiu. Acum, datorită învățăturilor primite de la comunista Mirlău, această muncitoare dă produse de cea mai bună calitate. Elisabeta Mirlău se află în întrecere cu muncitoarea Ana Sandu. Aceasta nu face altceva decât să întărească prietenia între cele două muncitoare, contribuind astfel la obținerea de realizări însemnate la locul de muncă. Elisabeta Mirlău, împreună cu membrii echipei știu că de aplicarea metodelor sovietice, depinde obținerea de noi succese în producție..Dacă am putut obține rezultate îmbucurătoare pină în prezent, aceasta se datorește în primul rînd aplicării metodei sovietice Voroșin”. Acestea au fost cuvintele pe care mi le-a spus Elisabeta Mirlău continuîndu-și mai departe, cu aceeași îndemânare și atenție, lucrul la mașina de confecționat țigarete. Datorită succeselor pe care le obține în procesul de producție, casa acestei muncitoare este din ce în ce mai îmbelșugată. Cei doi copii ai săi se bucură astăzi de condiții optime de dezvoltare. Nicolae, cel mai mic dintre ei, își petrece ziua la căminul fabricii de țigarete, împreună cu alți copii ai muncitorilor de aci. Dorina, fata cea mare, este elevă în clasa a II-a elementară. Ca și mama ei în producție, ea este fruntașă la învățătură. * Cu adevărat, muncitoarea Elisabeta Mirlău, constituie mîndria fabricii de țigarete din Tg. Jiu. Tot mai mulți muncitori din această fabrică, îi urmează exemplul, depășindu-și sarcinile de plan, întâmpinând astfel cu noi și noi realizări ziua de 7 Noiembrie, a 37-a aniversare a Marii Revoluții Socialiste din Octombrie. 1. SAULS CL FABRICI! Veșfii din regiune în raionul Segarcea a fost îndeplinit planul de însămînțări Organele de partid și de stat din raionul Segarcea, au acordat un larg sprijin desfășurării în bune condiții a campaniei agricole de toamnă. Datorită unei intense munci politico-organizatorice, pe suprafața de 3452 ha, ce a fost însămânțată în toamna acestui an, s-au împrăștiat 46.318 tone îngrășăminte naturale. De asemenea, 4.477 tone semințe, au fost selecționate și tratate după cele mai înaintate reguli agrotehnice. Folosind întreaga capacitate de lucru a tractoarelor, mașinilor și atelajelor agricole, oamenii muncii de pe ogoare din acest raion au depășit în ultimul timp viteza medie zilnică, însămînțind câte 1.856 ha în loc de 1.200 cît era prevăzut. Ca urmare a acestui fapt, pină în dimineața zilei de 1 noiembrie a.c., planul însămînțărilor de toamnă a fost îndeplinit în procent de 100,5 l». sută. Ca și în alte ocazii, în fruntea acestei acțiuni au fost membrii celor 6 gospodării colective și ai celor 18 întovărășiri agricole. La însămînțat s-au evidențiat în mod deosebit colectiviștii din Valea Stanciului și Goicea Mică, țăranii muncitori întovărășiți din comunele Calopăr și Cerat, precum și cei din satul Dîlga. Au terminat însămînțăile Măsurile politico-organizatorice luate în ultimul timp de către sfaturile populare, din raionul Caracal, pentru folosirea întregii capacități de lucru a tuturor atelajelor și mașinilor existente, au atras după sine depășirea zilnică a vitezei de lucru la însămînțări. Datorită acestui fapt, 12 gospodarii colective au terminat în întregime însămințările de toamnă .Urmând exemplul colectiviștilor, organizindu-și bine munca, țăranii muncitori din comunele Stoenești, Preajba și Boșoteni, au realizat în întregime planul insămînțărilor de toamnă. Printre cei dintâi care au terminat însămințările în comuna Stoenești sânt deputații: Ion Vîrban, Ion Bodea, Petre Țîncu și țăranii muncitori Matei Marin, Florea Dumitrescu, Ilie Nicotină și alții. P. ENE, coresp. Folosesc metodele sovietice Colectivul de muncitori de la combinatul „Probaliment” Tr. Severin, muncește cu eforturi sporite pentru a obține noi realizări in muncă în cinstea zilei de 7 Noiembrie. Organizând mai bine locul de muncă, folosind metodele sovietice Popov și Rețchin, muncitorii Nicolae Gonea, Ion Costică, Mircea Foleanu și alții au dat în cursul lunii octombrie, zilnic cu 50-80 la sută mai multe produse peste plan. La această întreprindere, numărul muncitorilor care aplică metode sovietice de muncă a crescut simțitor, ln ultimul timp. I STOICAN coresp. Noi sortimente Valorificând resursele locale, membrii colectivului de muncă, de la întreprinderea economică de interes local Balș, luptă cu avînt sporit pentru creșterea necontenită a producției mărfurilor de consum popular. Recent, în secția oarte, au început să fie produse diferite sortimente noi cum ar fi: ghivece, olane pentru sobe, vaze de flori, etc. Primul stoc din aceste noi sortimente, a fost livrat pentru desfacerea unităților comerciale, din reședința raională Slatina, regiunea Pitești.