Inainte, aprilie 1955 (Anul 12, nr. 3153-3178)

1955-04-01 / nr. 3153

Toată atentia învățămîntului ___ de partid la sate în rîndurile comuniștilor cît și ale celor fără de partid, a crescut mult în ultimul timp interesul față de pregătirea lor politică și ideologică. Față de acest interes, organizațiile de partid au desfășurat de la începutul anului școlar în învățămîntul de partid o muncă mai intensă pe tărîmul educării marxist-leniniste a comuniștilor. Ca u urmare, a acestor preocupări a crescut simțitor nivelul politic și ideologic al membrilor de partid ceea ce a dus la o îmbunătățire a activității organizațiilor de partid. Imbinînd cunoștințele politico-ideologice cu sarcinile practice ale construcției socialismului în patria noastră, membrii de partid luptă cu mai mult succes pentru îndeplinirea sarcinilor de plan, pentru transformarea socialistă a agriculturii, pentru o recoltă sporită. Ținînd cont că oamenii muncii de pe ogoare au și început o muncă mai intensă în vederea îndeplinirii Cu succes a campaniei agricole de primăvară și întreținerea culturilor, învățămîntul de partid la sate se încheie în această perioadă de timp. Multe organizații de partid, au Început astfel să se pregătească temeinic în această direcție. Perioada aceasta de puține zile ce au mai rămas pînă la încheierea anului școlar în învățămîntul de partid la sate, trebuie folosită din plin de către toate organizațiile de partid, de fiecare propagandist și cursant în parte. Just au procedat unele organizații de bază, așa cum este cea de la G.A.S. Rogova, care au analizat felul cum se desfășoară învățămîntul de partid, luînd măsuri concrete, menite să ducă la lichidarea lipsurilor existente, la o bună pregătire pentru convorbirile recapitulative de sfîrșit de an. Faptele dovedesc însă că nu peste tot învățămîntul de partid la sate s-a desfășurat în condiții dintre cele mai bune. Unele cadre de partid au subapreciat îndrumarea cercurilor și cursurilor de partid. Pe bună dreptate tov. Constantin Ciu din comuna Vișina Nouă a criticat cu tărie în cadrul conferinței raionale de partid Corabia, faptul că, deși prin comună au trecut mai mulți activiști ai comitetului de partid raional, nici unul n-a participat la cursul seral de partid. Acest dezinteres din partea activiștilor, a dus la situația că multe cursuri de partid au rămas cu lecțiile in urmă, s-au desfășurat la un nivel scăzut. O situație asemănătoare s-a prezentat pînă nu de mult și în raioanele Gilort, Olteț, Novaci și altele, unde o bună parte din cercuri și cursuri de partid au rămas cu lecțiile în urmă. Pentru lichidarea lipsurilor existente în cadrul învățămîntului de partid la sate și pentru o bună pregătire a convorbirilor recapitulative de sfîrșit de an, comitetele de partid raionale și organizațiile de bază, trebuie să ia de îndată, măsuri pentru urgentarea ținerii lecțiilor, acolo unde s-a rămas în urma. Măsurile luate de comitetul de partid raional Corabia care a pregătit cei mai buni activiști și i-a repartizat pe lîngă cercurile și cursurile de partid rămase în urmă, să le ajute in vederea terminării lecțiilor și pregăirii pentru convorbirile recapitulative, trebuie adoptate de toate comitetele de partid raionale. O inițiativă bună în această direcție a avut-o și organizația de bază din comuna Breasta raionul Craiova. Această organizație de bază, împreună cu propagandista cursului, a întocmit un plan de muncă prevăzînd zile de studiu, consultații pe grupe, etc. De asemenea, au fost întocmite problemele ce vor fi supuse discuției, care au fost aduse la cunoștința cursanților. Ținînd cont de faptul că anul școlar în sistemul învățămîntului de partid, din cadrul organizațiilor de bază sătești, se apropie de sfîrșit, este deosebit de important, în momentul de față, să concentrăm atenția tuturor organizațiilor de partid în vederea cuprinderii problemelor ridicate de recentele hotărîri elaborate de partid și guvern. In această peioadă de timp, comitetele de partid raionale trebuie să se preocupe îndeaproape de pregătirea propagandiștilor, să i controleze și să le dea un ajutor permanent în muncă în vederea bunei desfășurări a cursurilor. Trebuie curmate cu fermitate, încercările unor organizații de bază sau propagandiști de a recîștiga timpul pierdut prin discutarea mai multor teme într-o singură ședință, ori prin prelungirea discuțiilor. O asemenea grabă poate dăuna mult muncii de educare politică a maselor, poate duce la scăderea nivelului ideologic al propagandei. Comitetele raionale de partid, trebuie să acorde o mare atenție pregătirii convorbirilor recapitulative de sfîrșit de an. Este necesar ca aceste convorbiri recapitulative, să se desfășoare la un înalt nivel ideologic și teoretic. La aceste convorbiri, trebuie să participe activ toți cursanții încadrați în sistemul învățămîntului de partid. Cu prilejul convorbitor, trebuie creată o atmosferă care să-i atragă pe cursanți, dîndu-le posibilitatea să-și arate cunoștințele asupra materialului însușit în timpul anului. Organele raionale de partid, au sarcina să înarmeze cadrele de propagandiști, prin seminariile permanente, prin consultații colective și individuale, cu temeinice cunoștințe privitoare la cele mai importante probleme din programul de studiu al acestui an de învățămînt și, totodată, să le ridice simțul de răspundere. Este recomandabil ca, colectivele de lectori și conferențiari de pe lîngă comitetele raionale de partid să sprijine cercurile și cursurile de partid atît înainte cît și în zilele cînd s-au organizat seminare recapitulative, să dea consultații colective și individuale cursanților și să îndrumeze organizațiile de bază în vederea bunei pregătiri a încheierii anului școlar în învățămîntul de partid. încheierea anului școlar în sistemul învățămîntului de partid trebuie să prilejuiască o temeinică analiză a muncii fiecărui propagandist și cursant în parte, asupra felului cum s-au achitat de sarcinile ce le reveneau. Desfășurarea în bune condițiuni a activității cursurilor și cercurilor, organizarea temeinică a convorLor recapitulative, este menită să contribuie la continua înarmare ideologică a membrilor de partid, candidaților de partid și a tuturor oamenilor muncii, care luptă pentru construirea unei vieți noi, fericite a poporului muncitor. Obțin succese în învățămîntul de partid In ultimul timp, In cadrul cursului seral de partid de la oficiul raional P.T.T.R. Băilești, au fost obținute succese de seamă. In scopul ridicării nivelului lecțiilor, biroul organizației de bază a ajutat propagandistul cursului (tov. Maria Pisică) să folosească exemple concrete din viața practică. In lecțiile predate. Unii cursanți ca Grigore Olanu, Gheorhe Caluschi, Nicolae Dobre și alții, își îndeplinesc cu multă conștiinciozitate sarcinile ce li s-au atribuit, constituind exemplu demn de urmat pentru ceilalți. In vederea închiderii cursului, organizația de bază a luat măsuri pentru sprijinirea propagandistului în organizarea de consultații, mente să lămurească unele probleme ce nu erau înțelese de cursanți. De asemenea, tovarășii sînt ajutați în de aproape la recapitularea problemelor predate în cursul anului, în scopul de a se pregăi temeinic pentu convorbirile recapitulative de sfîrșit de an. ANUL XI NR. 3153 VINERI 1 APRILIE 1955 4 pagini, 20 bani In cinstea zilei de 1 MAI încălțăminte peste plan și de calitate 1 Mai— Ziua internațională a celor ce muncesc — este întimpinată de muncitorii cooperativei de producție meșteșugărească din orașul Craiova, cu noi și însemnate realizări în producție. Odată cu depășirea normelor, ies la iveală noi fruntași în producție, care luptă cu eforturi sporite pentru îndeplinirea angajamentelor luice, pentru o mai bună aprovizionare a magazinelor, cu încălțăminte trainică și de sezon. In centrul preocupărilor fiecărui muncitor de la această cooperativa, stă grija față de îmbunătățirea calității produselor finite, lărgirea sortimentelor și reducerea prețului de cost. In această directe, o muncă plină de elan defășoară tov. Eugen Chiroiu și Dumitru Șarpe, de la secția cusut tălpi, Maximilian Pițurcă de la secția cusut rame și alții. Un exemplu demn de urmat îl constituie muncitoarea Maria Gologan, care lucrează în contul lunii iulie a acestui an. Cursuri pentru ridicarea calificării muncitorilor Ca urmare a îndeplinirii prevederilor contractului colectiv, conducerea întreprinderii economice „30 Noiembrie“ din Tg. Jiu, sprijinită de organizația de partid se preocupă îndeaproape de calificarea și recalificarea muncitorilor cu mai puține cunoștințe profesionale. In acel scop, au luat ființă 3 cursuri de calificare profesională. La cursul de mecanici meta»lurgiști se califică 5 tovarăși, la cursul de tîmplărie 7, iar la cursul de electricieni 5 tovarăși. Aceste cursuri au durata între 3-6 luni. Elevii acestor cursuri depun un interes deosebit atît la însușirea lecțiilor teoretice cît și la aplicațiile practice in ateliere. Mulți dintre ei au devenit stăpîni pe profesia ce și-au ales-o, îndeplinind cu regularitate normele ce le sînt încredințate. Așa de pildă, tînărul Gheorghe Enulescu s-a calificat în meseria de mecanic, Marin Dumitru în meseria de tîmplar și alții. De asemenea, ridicarea calificării fiecărui muncitor se face pe baza unor cursuri de specialitate. V. BUȘOIU coresp. ÎN INTERIORUL ZIARULUI: — O zi obișnuită la „Electro, putere”, (pag. 2-a). Pe urmele materialelor publicate. (pag. 2-a). — Viața de partid. Pentru continua îmbunătățire a nivelului de trai al oamenilor muncii. (Conferința orășenească de partid Craiova). (pag. 3-a). — Colțul roșu din G.A.G. „7 Noi— Ageracoop Tr. Severin — frmniembrie”, susține campania agrico taș în munca de achiziții, (pag. lă. (pag. 2-a). 3-a). — îngrijirea albinelor primăvară (pag. 3-a). — Despre convocarea conferinței reprezentanților oamenilor muncii și sindicatelor din țările Europei. (pag. 4-a). — Iumînarea Premiului Internațțional Stalin „Pentru întărirea păcii între popoare” profesorului Prisoi no. (pag. 4-a). Cu toate forțele la realizarea COLECTIVIȘTII ÎN FRUNTE Membrii gospodăriei colective „Drumul lui Lenin“ din comuna Amărăștii de Sus, raionul Caracal, s’au pregătit temeinic pentru insămînțările de primăvară. Ascultînd de îndemnurile tehnicienilor agonomi, nu» dată după topirea ză»pezii și scurgerea apei, colectiviștii din comuna Amărăștii de Sus au început Insă» mintările de primă»vară. Pe terenul pregătit din toamnă, ei au în ceput în ziua de 20 martie însamînțarea mazării. Folosind la execitarea acestei mun»ci, atelajele proprii, ei au însămînțat în prima zi de muncă 12 ha. cu mazăre. Succese deosebite au obținut din prima zi de muncă, brigada condusă de colectivistul Ștefan Ghinea și purtătorii de atelaje Vasile Antonie și Grigore Mercea. Urmînd exemplul colectiviștilor, și tăranii muncitori cu gospodarii individuale din această comună, au însămințat, numai într-o singură zi, 6 ha. cu ovăz și 2 ha. cu mazăre. Printre cei dimii care au ieșit la însamînțări, se numără și țăranul muncitor Marin I. F. Marin, fruntaș în obținerea de recolte bogate. ENE POPA coresp. URMEAZĂ EXEMPLUL COLECTIVIȘTILOR Odată ce terenul s-a zvîrat și s-a putut intra in cîmp, membri gospodăriilor agricole colective, întovărășirilor agricole și țăranii muncitori din raionul Cuîmir au pornit la executarea lucrurilor agricole de primăvară. In vederea pregătirii terenului, pentru însămînțări, membri gospodariei agriole colective „Steagul roșu“ din comuna Salcia, de pildă, au executat arături pe o suprafață de 28 ha. Imediat după aceasta, ei au efectuat grăparea terenurilor pentru a menține astfel umiditatea în sol. Urmînd exemplul colectiviștilor, și țăranii muncitori cu gospodării individuale, Nicolae Ciobanu, Florea Ciu»lea și Z. Oprea au executat alături de primăvară, însămînțînd, totodată fiecare cire 0,50 ha. cu maizăre. De asemenea, țăranii muncitori din comuna Cetate au însămînțat 2 ha. cu linte și au pregătit alte 5 ha. pentru a le însămînța cu mazăre. Printre țăranii muncitori din comuna Cetate, fruntași la însămînțări, se numără Constantin Gogoneață, Ștefan Porumbelu, Ion Mociorlescu, etc. In prezent, tot mai mulți oameni ai muncii de pe ogoarele raionului Cujmir au pornit la rusămintari, dornici ca în acest an să obțină recolte tot mai bogate. 1. DANILESCU coresp. A IEȘIT PRIMUL LA ARAT Țăranul muncitor Ceadiu Ifrim, din satul Bărboi, raionul Stre»haia, deputat in sfatul popular comunal, a ieșit primul din comună să facă arătura pe un teren nearat în toamna trecută. In prima zi de muncă, el a executat arătura pe o suprafață de 0,25 ari în grădina de legume și zarzavaturi, cu care prilej a încorporat și gunoi de gunoi. Țăranul muncitor Ceacîru Ifrim este convins că, însămnțind fiecare plantă la epoca optimă și aplicînd, în timpul perioadei de vegetație, lucrările necesare de întreținere, poate smulge pămintului recolte bogate. AL. DRAGHICI coresp. O FRUMOASĂ INIȚIATIVĂ Țăranii muncitori din comuna Negoești, raionul Amaradia, sînt gata să înceapă însă»mînțările de primăvară. Cei din intovă» rășirile „Drumul socialismului“, „Vasile Roaita “ și „Octombrie roșu“, așteaptă și ei ca să se zvînte tere nul pentru a»l putea lucra cu tractoarele și mașinile de la SMT Filiași. Pe acest teren ei vor însămînța în cuiburi așezate un păstrat, întreaga suprafață destinată pentru porumb. Pentru buna reușită a campaniei de primăvară, Intovărăriții din Negoești au luat o frumoasă inițiativă, anume aceea de a chema la întrecere patriotică pe țăranii muncitori din comunele Goești și Adîncata, pentru terminarea campaniei de primăvară la timpul stabilit de epocile de însămnțare, contribuind în felul acesta la obținerea de recolte sporite la hec tar. M. CORNESCU coresp. însămînțărilor! Însămânțează plante medicinale Pentru asigurarea materiei prime întreprinderilor producătoare de medicamente, este necesară cultivarea de plante medicinale. In regiunea noastră sînt mulți țărani muncitori care au încheiat contracte cu statul pentru cultivarea de plante medicinale. Printre aceștia se găsesc și țăranii muncitori din comuna Cerăt, raionul Segarcea. Ei au și început insămînțatul plantelor medicinale pe cele 10 hectare planificate. Printre cei care au terminat însămînțatul plantelor medicinale se găsesc țăranii muncitori Drîgă Marin și Tuta Marin. Ei știu că respectînd contractele încheiate cu I. C. C. Plafar, predînd o cantitate mai mare de plante medicinale statului, contribuie la bunăstarea și sănătatea poporului muncitor. I. IACOB coresp. Au început însămințările Membrii gospodăriei colective „Nicolae Bălcescu“ din comuna Găvănești, raionul Balș. Înfrunte cu comunistul Anna Constantin și atemistul Gheorghe Andrei, au pornit cu hotărîre la îndeplinirea sarcinilor ce le revin în lupta pentru obținerea a cel puțin 2000 kg. porumb boa» de la ha. Pornind la însămînțări, pînă acum cîteva zile, ei au semănat 2 ha. cu mazăre. Pe măsură ce terenul se zvîria, ei continuă să însămînțeze cuiturile prevăzute în plan. In felul acesta, ei vor asigura o recoltă sporită la ha., vor contribui la ridicarea nivelului de trai al celor ce muncesc. VASILE ROȘU coresp. Cei dintîi la însimîntat îndată ce inginerii și tehnicienii agronomi au determinat epoca optimă de însămînțări, agitatorii de partid din comuna Baia de Aramă au îndrumat țăranii muncitori să iasă la însămînțat. Dorind să obțină in acest an o recoltă mai bogată decît în anii trecuți, tot mai mulți țărani muncitori din comuna Baia de Aramă au răspuns îndemnului agitatorilor, pornind la insămînt țări. Printre cei dinții țărani muncitori din comună, care au pornit la însămînțat, se numără fruntișia recoltelor bogate Gheorghe Cosma, deputații comunali T. Victor, Grigore Cosma și alții. H. COSMA coresp. FENTEU BELȘUGUL STEI... Să fi fost ora 5 dimineața, cînd în remiza cea nouă a gospodăriei agricole colective „16 Februarie” Segarcea, acolo unde se aflau semănătorile și semințele selecționate, au început să sosească membrii echipelor de cîmp. In partea dreaptă a remizei, spre magazia de cereale, brigad érul gospodăriei, Vasie Tutunaru, controla cu atenție arsonajele semănătorii. Nu dpă mult timp, a sosit și colectivistul Ilie Anghel. El s-a apropiat de semănătoarea pe care o controlase de cu seară. Știe el de ce este nevoie să controlezi cu așa mare atenție fiecare lucru. In primăvara aceasta, echipa a IV-a, pe care o conduce, este hotărîtă să cîștige întrecerea cu echipa a II-a a lui Florea Stan. Anul trecut, ambele echipe au ieșit fruntașe iar recoltele obținute pe terenul lucrat de ele au fost cele mai mari. Pe cîmp Cind soarele începuse să-și trimită primele raze de dimineață, cele patru echipe de colectiviști erau de mult pe teren. Sacii din căruțele înșirate pe drumul de țară, care despărțea tarlaua de orz da un teren, grau aproape gol. Dar parte de acest loc, în urma semănătorilor trase de puternicele tractoare K. D., harnicii colectiviști mergeau cu atenție, veghind ca distribuitoarele să împartă egal semințele în tuburi, tuburile să nu se înfunde, iar discurile să meargă în pămîntul afinat, la adicimea prevăzută de agrominim. La un moment dat, brigadierul Vasile Tutunaru observase că semănătoarea la care lucra echipa a II-a nu mai mergea. Cei doi colectiviști conductori îi făceau semn cu mîna. Intr-o clipă, harnicul brigadier a fost între ei. — Eli Ciungule, ce s-a întîmplat? — Tubul ăsta ne face mereu bucata — îi răspunse colectivistul necăjit. S-a strîmbat și se inundă mereu. După ce s-a uitat la tubul cu pricina, brigadierul Vasile Tutunaru luînd cheia franceză, i-a demontat și îndreptat fierul și apoi l-a montat la loc. Alături de terenul echipei a II-a lucrează de tot membrii echipei a IV-a. Din cînd în cînd, brigadierul Vasile Tutunaru își notează în carnet turele semănătorilor, controlează calitatea lucrului, iar acolo unde i se pare că șampa&jtoarea a lăsat semințe mai la suprafață, cheamă pe conductor și îi spune: „Florea, ai grijăI Reglează bine tuburile. Uite aici ai însămînțat cu 2 cm. mai la suprasfață”. Cei doi șefi ai echipelor s-au întîlnit la capătul tarlalei. — Pînă acum, tovarășe Stan, sînt cu 6 rînduri de semănătoare mai înaintea ta, i-a spus Ilie Anghel, șeful echipei a IV-a, șefului echipei a II-a, Stan Florea. — Nu-i nimic nene Anghel, la urmă vom vedea. Cine termină primul ăa cîștigă întrecerea. Soarele primăvăratec s-a acuns după perdeaua de sacimi. Cei tineri au început să strîngă sacii goliți de semințe. Patarla, brigadierul, inginerul agronom și șefii de echipe recepționează calitatea lucrărilor agricole. • A doua zi, mai era puțin de însămînțat în tarlaua de orz. Echipa a IV-a de cîmp, încă de dimineață, câștiga*ă față de echipa a II-a, mult avans la însămînțări. Ea a terminat ultima suprafață dîn cele 16 hectare de teren însărsiințate cu orz. Peste două ore și membrii esteîpsi Sik» 9Ü 12S* »9% Șeful echipei a IV-a, Ilie Anghel, împreună cu membrii echipă sale, au început pregătirea terenului pentru insămnatul ovăzului și coreandrului. In cele două ore cîștigate, ei au verificat semănătorile, au încărcat sacii, iar două echipe au sulus buruienile, pentru a ușura cultivarea tenului din tarlaua cu ovăz, îndeplinesc angajamentele în trecerea socialistă, care a cuprins pe toți colectiviștii din gospodăria agricolă „16 Februarie”, Segarcea, contribuie la îndeplinirea muncilor agricole de primăviră. Prin folosirea la maximum a atelajelor, alături de tractoarele brigăzii a I-a, condusă de harnicul tractorist Ștefan Cușmireant, oot activiștii au realizat, pînă la 23 martie, peste 90 la sută din însămint țările din urgența I-a. In frunte sînt membrii echipei a IV-a condusă de Ilie Anghel. Ei, împreună cu ceilalți colectiviști din gospodăria agricolă colectivă „16 Februarie” Segarcea,„ S-au angajat să termine în cel mai scurt timp țigări în țările, MI 4OTTO