Inainte, iulie 1957 (Anul 14, nr. 3852-3877)

1957-07-02 / nr. 3852

fröfetáflríír MST í*rífcrfffi$$0 ^vnn ALi COMITETULUI REGIONAL Al^satului popular regional^craiovîa ANUL XIII Nr. 3852 MARTI 2 IULIE 1957 4 pagini, 20 bani O BRIGADĂ FRUNTAȘA ’ Biscuiții simpli și cei pregătiți cu cremă »de cacao, denumiți „ Eugenia”, produși de fabricile unite „Partizanul” din Craiova,1 sunt foarte mult căutați de populație și mai ales de către tineret,1 pentru calitatea superioară și postul lor plăcut. Colectivul de muncitori și tehnicieni al secției a II-a biscuiți, se străduiește zi ja zi să fabrice cantități cu Iunari de asemenea biscuiți fie calitate cit mai bună. .n întrecerea socialistă pornită în cinstea zilei de 23 August și a zilei de 7 Noiembrie,’ una dintre brigăzile fruntașe din schimbul de dimineață este și aceea condusă de maistrul de fabricație Ilie Bălașa, care și-a organizat cu pricepere munca brigăzii sale, astfel încît zilnic reușește să-și depășească planul de producție cu 400—500 kg. biscuiți. De la 1 și pînă la 26 iunie a.c., această brigadă a reușit să fabrice peste plan o cantitate de 5.600 kg. biscuiți. Brigada nu s-a oprit la aceste realizări ci și-a luat noi angajamente, ale căror obiective prevăd depășirea planului de producție zilnică cu 250.300 kg. biscuiți, realizarea a 45 kg. economii de hîrtie de ambalaj pînă la 23 August, etc. Pentru realizarea acestor angajamente a fost organizată mai temeinic întrecerea socialistă. Principalele obiective ale întrecerii sînt: depășirea planului zilnic de ambalaj cu 15—20 kg. biscuiți, și îmbunătățirea calității. Muncitoarele fruntașe în producție, Elena Udrea, Ioana Brutuș, Ana Băț și Elisabeta Stănoiu, sînt în întrecere socialistă, avînd ca obiectiv depășirea planului zilnic cu cel puțin 10—15 kg. biscuiți „Eugenia”. O INOVAȚIE PREȚIOASA îmbunătățirea continuă a condițiilor de muncă, perfecționarea procesului tehnologic și introducerea mecanizării în producție, constituie preocupări de frunte pentru colectivul in**prinderii „l Iunie’: Craiova datorită activității rodnice pe care o desfășoară cabinetul tehnic, numărul inovațiilor și inovatorilor crește de la o lună la alta. In ultimul timp, în cadrul acestei întreprinderi, a fost realizată o prețioasă inovație, ca urmr"“ * * ind-Averii ce se desfăta în cinstea zilei de 23 August și a zilei de 7 Noiembrie. Inginerul Grigore Ionescu a conceput și realizat un dispozitiv nimit agitator mecanic tip ancoră, acționat de un electromotor care se adaptează la cazanele de fiert unele produse zaharoase; înainte, această operație se făcea manual, fiind folosiți nu mai puțin de șase oameni, iar calitatea produselor nu era cea mai bună, iar Primul dispozitiv care a fost executat și pus la probă dă rezultate din cele mai bune. Astfel, timpul de fierbere al produselor zaharoase se reduce la jumătate, productivitatea muncii crește cu peste 50 la sută, iar calitatea se îmbunătățește cu 8—10 procente. In același timp se asigură protecția și tehnica securității ieruncii prin înlăturarea accidentelor, iar prețul de cost al manoperei se reduce de la 0,65 lei per kg. la 0,49 per kg. Economiile antecalculate anual la o producție de 48 tone rahat, se ridică la suma de 7.680 lei. Un procent de 60 la sută este executat și al doilea dispozitiv care va fi montat la celălalt cazan. După ce ambele dispozitive vor intra în funcție, producția secției rahat va crește aproape cu 100 la sută. Important este faptul că, la o producție de 180 tone anual se economiește suma de 28.800 lei, prin reducerea consumului de combustibil cu 40 la sută și înlocuirea eforturilor manuale. Dispozitivele au fost realizate cu materiale din resurse proprii. _ In întîmpinarea Festivalului Mondial de la Moscova Cu tinerii din Turnu Severin în cîntec și voie bună De obicei străzile severinene sunt populate, în zilele de vară, cam la o oră, două, după revărsatul zorilor. Duminica trecută Insă, spre deosebire de celelalte zile, ele au cunoscut afluxul trecătorilor mult med de vreme, deoarece in ziua aceea a avut loc in bătrinul oraș dunărean primul Festiva raional și orășenesc al tineretului. 'n „Plafa Teatrului” tinerii din Sein au amenajat tribuna oficială pe care au imbrăcat-o în albastru și au pavoazat-o cu lozinci, tablouri și flori. De la această tribună, primul secretar al comitetului raional U.T.M., rev. Dumitru Zaharia a declarat deschis Festivalul tineretului din orașul raional Tr. Severin. Cele mai importante rezultate obținute de tinerii din oraș și raion, în deosebi de cei organizați in cele peste 130 brigăzi urmiște de producție, au fost prezentate de către primul secretar al comitetului orășenesc de partid Tr. Serverin, iov. I. Păpușoiu. Apoi, in ritmul fanfarelor a inceput imonstrația tinerilor din oraș și raion, deschisă, ca de obicei, de tinerele vlăstare, pionierii. Au trecut prin fața tribunei oficiale mulți manifestanți, purtind drapele albe, albastre, tricolore și roșii, steme ale F.M.T.D., U.I.S. și U.T.M., grafice de producție, lozinci. Cu acest prilej, tinerii de la atelierele C.F.R. (unitate al cărei personal este in majoritate format din tineret) au raportat că in cinstea Festivalului ei s-au ținut de cuvânt și, alături de vârstnici, au îndeplinit planul de producție pe primul semestru al anului încă de la data de 19 iunie. Tot in cinstea Festivalului, tinerii de la IPROFIL au sporit productivitatea muncii pe ultima lună cu 20,40 la sută, iar cei de la fabrica de ciment din Gura Văii cu 26 la sută, îmbrăcați in pantaloni albaștri și cămăși albe, au defilat tinerii de la Șantierul Naval, cei care au depus în contul Festivalului lor. in urma acțiunii suma de 30.000 de colectare și valorificare a fierului vechi, a borcanelor și sticlelor goale. N-au lipsit de la această sărbătoare nici tinerii din insula Ada-Kateh. Despre ei, ziarul local, in pagina special rezervată Festivalului orășenesc și raional, scria printre altele, tn numărul său de duminică : „In cadrul celor 5000 ore de muncă voluntară, tineretul din Ada-Kaleh a făcut din insulă o adevărată „Perlă a Dunării”... Și nu numai atît, pe luna trecută, in frunte cu Mehmet Sadiir, Musa Anife și Rüsten Aișe, tineretul insular de la fabrica de confecții a economisit materie primă in valoare de peste 8000 lei. Aceasta, bineînțeles tot in cinstea evenimentului pe care l-au sărbătorit și el. De la sate au participat, la festival, și tineri colectiviști, întovărășiți și membri ai cooperativelor agricole de producție. Mult a plăcut spectatorilor echipa căminului cultural din Băvănești. Elena și Maria Sprinceană, Elena Pârvuțescu și celelalte tinere îmbrăcate in frumoase costume oltenești, au cules bine meritate aplauze după ce au executat o suită de dansuri populare in fața tribunei oficiale. După terminarea demonstrației, pe terenul „Voința” s-au intilnit in diferite competiții, reprezentanți ai colectivelor sportive locale și din Ada- Kaleh, iar nu după amiaza zilei reprezentanți ai colectivelor sportive din raioanele Tr. Severin și Vinju Mare. Pe stadionul „Tineretului” au avut loc, de asemenea, ritliniri sportive între diferite formații din localitate, in timp ce in pădurea Crihala echipele artistice ale căminelor culturale din Ada-Kateh, Drăgulești, ale întreprinderii IPROFIL și altele, au prezentat interesante programe pe scena special amenajată în aer liber. Seara, târziu, Festivalul tineretului din orașul și raionul Tr. Severin s-a terminat, dar multă vreme tinerii nu vor da uitării această minunată sărbătoare, prilej de nespusă bucurie și voie bună. N. BUZATU Echipa de clanuri a Șantierului Naval—Tr. Severin, sunt populare în fața tribunei oficiale, executind dan. Se încearcă transformatorii electric! Pentru succesul măsurilor de experimentare a sistemului de salarizare îmbunătățit? inginerii laboratorului central al uzinelor ?,Electroputere” au hotărît să-și aducă o contribuție suplimentară la îmbunătățirea calității produselor? în special a transformatorilor. Ei au realizat astfel, în cursul lunii iunie, instalația de încercare a transformatorilor? folosind materiale existente în întreprindere urmărind prin aceasta o nouă și importantă perfecționare a transformatorilor. In clișeul nostru, inginerul Marx Albrit face încercarea unui transformator; Cifre și fapte din raionul Tg. Jiu • Fondul obștesc al celor două G.A.C. din raion a crescut simțitor în acest an. Astfel, G.A.C. din Stejerel a cumpărat două perechi de boi și 72 oi, iar G.A.C.. din Simbotin și-a mărit fondul de bază cu încă 95 oi. • Statul nostru acordă țăranilor întovărășiți importante credite pe termen lung. Așa de exemplu, întovărășirea ’„Dumbrava”?, din Drăghiceni? a primit suma de 5.000 lei pentru procurarea pomilor necesari plantării, întovărășirea ?,Bistrița?? din Peștîșani a primit în același scop suma de 4.407 lei, etc; Execută praștia II-a Pentru obținerea unor producții de porumb cut mai mari, țăranii muncitori din comuna Severinești raionul Tr. Severin, sunt hotăriți să execute lucrările de Întreținere a culturilor la timp și în bune condiții. Pină acum, ei au terminat de executat pravile la In Jurtumib. De cuTÍnaj o parte din țăranii muncitori din comuna Severinești au pornit la executarea celei de a doua prășite. Numai la cîteva zile ei au executat pravila Il-a pe o suprafață de cca. 100 hectare. Printre primii care au terminat de executat pravila Il-a se numără țăranii muncitori Ion Dănciulescu, Iulian Duca, Petre Dăiescu și alții. GH. BORONTEA Muncitorii feroviari obțin noi succese Nenumărați sunt muncitorii atelierelor C.F.R. din Turnu Severin, care dobîndesc zi de zi noi succese în muncă în cadrul întrecerii socialiste pentru cinstirea zilei de 23 August și a zile de 7 Noiembrie. Sînt bine cunoscuți muncitorii fruntași ai atelierelor, printre care strungarul Vintilă Gheorghe, care depășește norma zilnică cu 110 la sută, mecanicul Dîgă Ștefan care depășește norma cu 105 la sută, lăcătușul Bondoc Gheorghe cu 95 la sută? etc. Și muncitorii depoului de locomotive Turnu Severin au obținut rezultate frumoase în întrecerea socialistă, reușind să depășească sarcinile de plan pe prima și a doua decadă a lunii iunie cu 107 la sută și să realizeze economii de combustibil în valoare de peste 28.000 lei. Cele mai bune rezultate le-au obținut mecanicii Gheorghe Stana, Nicolae Trușcă, Gheorghe Jan dără și alții. y A. BAGHINA? coresp; FRUNTAȘI ÎN MUNCĂ Anica Iuliș — auncitoare librica de bere din Tr. Severin depășește norma de producția c- 15^-25 la sută în fiecare schin Utemistul Mihai Dădăcioiu, lăcătuș uzina de mașini și unelte agricole „7 Noiembrie Craiova, depășește norma zilnică cu 50—65 la sută. Festivitatea sărbătoririi „Zilei învățătorului“ Duminică 30 iunie a fost o zi de sărbătoare pentru cadrele didactice din regiunea noastră. După cum se știe prin grija Partidului Muncitoresc Român și a guvernului Republicii Populare Române, această zi a fost închinată învățătorilor din satele și orașele noastre. Cu această ocazie, în toate raioanele regiunii noastre, precum și în orașul Craiova, au avut loc adunări festive în care cei mai merituoși învățători și profesori au primit „Ordinul Muncii”, medalii, titlul de învățători fruntași, precum și premii în bani, învățătorii și profesorii din orașul Craiova au ținut adunare festivă în sala Teatrului Național. Au fost de față tovarășii Ion Apostolatu, secretar al Comitetului regional P.M.R., Ioana Stancoveanu, vicepreședinte al comitetului executiv al Sfatului popular regional, activiști de partid și de stat, reprezentanți ai organizațiilor obștești, părinți ai elevilor, etc. In cuvîntul de deschidere, tov. Gh. Militaru, secretar al comitetului orășenesc de partid, a adresat un călduros salut învățătorilor și profesorilor din orașul Craiova, arătînd semnificația deosebită a sărbătoririi „Zilei învățătorului”, care dovedește înalta prețuire pe care partidul, guvernul și întreg poporul nostru o acordă acelora care educă tinerele vlăstare ale patriei noastre. Tov. Artiștei Dumitru, președinte al sfatului popular-oraș, a făcut o scurtă trecere în revistă a succeselor obținute în munca cultural-educativă de cadrele didactice în orașul nostru în anul școlar 1956—1957. Arătînd realizările cadrelor didactice în procesul de învățămînt, ca și în munca de alfabetizare și de răspîndire a culturii în mase, vorbitorul a subliniat importanța deosebită a muncii cu cartea — condiție esențială în înfăptuirea revoluției culturale în țara noastră. Din partea părinților elevilor a vorbit Dr. T. Bieru, care a mulțumit cadrelor didactice pentru grija pe care o manifestă în educația elevilor, subliniind necesitatea unei cit mai strînse legături a părinților cu școala. In cuvinte de caldă mulțumire E. Cimpoieru, în trecut neștiutor de carte — și-a exprimat recunoștința față de acei care ridicîndu-i de pe ochi negura neștiinței, i-au dat posibilitatea să se bucure de toate binefacerile științei și culturii. In continuare, învățătorilor și profeisorilor care au obținut cele mai bun rezultate în muncă le-au fost tnmlnr» ordine și medalii. Tov. Pleșoiiu Maria i-a fost conferit „Ordinul ’ clasa IlI-a, iar tov. .Ștefan și Medalia Muncii”. Tov. A. Ghirea, D Ciccîrlan, T. Matiași, au primit titlul de învățători și profesori fruntași. De asemenea, numeroase cadre didactice au primit premii din partea comitetului executiv al sfatului popular orășenesc. In numele celor care au primit distincții au vorbit tov. D. Ciocîrlan și M. Pleșoianu. In încheiere au fost trimise telegrame C.C. al P.M.R., Consiliului de Miniștri, C.C. al Sindicatului muncitorilor din învățămînt, Comitetului regional de partid și comitetului executiv al Sfatului popular regional. In încheiere, artiștii Teatrului Național au prezentat piesa „Ultima generație”. „Ziua învățătorului” s-a încheiat cu o masă tovărășească. * In cadrul adunării festive a cadrelor didactice din raionul Craiova, dupA’ cuvîntul de salut rostit de ta Stroe Gh. prim secretar al comitetui de partid raional și după cuvîntul a tov. Albăstroiu Nicolae, președinta altetului executiv al sfatului popular, care a trecut în revistă frumoasele realizări obținute de cadrele didactice în munca de învățămînt au fost evidențiați o serie întreagă de profesori și învățători, printre care Chiriță Florea, Vlad Ion, Rusu Maria, Popescu Nicolae, Cireașă Nicolae, Augustin Ana, Cioș EPÎP fiSi f Gheorghe și guiți alții, aspect de la adunarea festivă din sala Teatrului Național.