Inainte, ianuarie 1958 (Anul 15, nr. 4009-4032)

1958-01-04 / nr. 4009

^5 C2 Proletari din toate |2rfie: «nf|T-v2.| ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA 27.871 tei economii la reducerea cheltuielilor de circulare Mișcarea pentru reducerea cheltuielilor de circulație a mărfurilor la cooperativa de consum „7 Noiembrie“ din raionul Tr. Severin a luat o mare amploare. Lucrătorii cooperativei se preocupă îndeaproape de buna aprovizionare a magazinelor cu mărfurile solicitate de consumatori. Ca urmare a acestui fapt planul de aprovizionare cu mărfuri al cooperativei a fost depășit cu mult. Transportarea mărfurilor de la depozitul uniunii raionale a cooperativelor de consum la magazinele cooperativei „7 Noiembrie“ s-a făcut pe cît posibil cu mijloace de transport proprii. Atît buna aprovizionare cu mărfuri industriale a cooperativei, cît și folosirea mijloacelor de transport proprii au făcut să se realizeze o economie de 27.871 lei pe trimestrul IV 1957. 7. VASILE coresp. Bibliotecă cu rodnică activitate In centrul comunei Iancu Jianu din raionul Balș, nu departe de căminul cultural, se află biblioteca sătească înființată numai de cîțiva ani. Vitrina acestei biblioteci, in care sunt aranjate cu gust cărțile sosite in ultimul timp, iți dovedește că aici se desfășoară o rodnică activitate. Cărțile sunt clasificate și aranjate în ordine alfabetică. Trebuie remarcată de asemenea activitatea desfășurată in cadrul acestei biblioteci de bibliotecarul Staicovici Pompiliu, care dă aproape întotdeauna indicații cititorilor asupra cărților cerute. In afară de aceasta În fiecare dimineață el trece pe la fiecare casă de țăran muncitor și împarte cărți. Tot atunci ii vizitează și pe cei ce n-au restituit la timp cărțile împrumutate de la bibliotecă. Biblioteca din comuna Iancu Jianu, care participă la concursul organizat între bibliotecile sătești, a obținut în ultimul timp rezultate frumoase. Numărul cititorilor acestei biblioteci a ajuns la 544, iar numărul cărților citite la 4.145 de volume. De asemenea, s-au făcut recenzii asupra romanelor „Mitrea Cocor” de Mihail Sadoveanu și „Pasărea furtunii” de Petre Dumitru, s-au prezentat diferite cărți agrotehnice, s-au ținut 10 citiri în colectiv, 3 dimineți de basm și s-au organizat două expoziții de cărți. O mare atenție s-a acordat de către colectivul bibliotecii și concursului „Iubiți cartea”. Numai acum câteva zile încă 7 participanți la acest concurs au primit insigna de „Prieten al cărții”. N. MOGOROAȘE coresp. ANUL div Nr. 4009 SÎMBĂTĂ 4 IANUARIE 1958 4 pagini) 20 bani In clișeu: maistrul Constantin Arnăutu, șeful echipei de montori, Aurel Mincă și lăcătușul Savu Năstase făcînd ultimele verificări la mașinile de tocat nutreț R.M.S. G. INOVATORII AU FOST RECOMPENSAȚI Din zi în zi, la mina Rovinari crește continuu numărul inovatorilor. Inovațiile aplicate au adus serioase îmbunătățiri în procesul de producție. Conducerea întreprinderii și comitetul sindical încurajează mișcarea de inovații și raționalizări, atît din punct de vedere material cît și moral. In această direcție, numai în ultimele două luni, peste 5.000 lei din fondul întreprinderii au fost acordați ca prime Inovatorilor de la Rovinari. Astfel, excavatoristul Siie Doicaru a fost recompensat cu suma de 400 lei pentru inovația „alungirea axelor la rolele de susținere a benzilor de cauciuc“, prin a cărei aplicare s-a înlăturat definitiv căderea acestor role, asigurîndu-se o mai bună funcționare a benzii. De asemenea și inovația „dispozitiv de dirijare a benzii de la capul de întoarcere“ a fost recompensată cu suma de 500 lei. Și colectivul de Inovatori care a propus și realizat buncherul dozator a încasat rata a doua din prima de inovație, în valoare de 800 lei. Au fost premiați de asemenea, pe lîngă inovatorii respectivi și colaboratorii care au dat sprijin la punerea în practică a inovațiilor amintite. EMIL BOCANCIOS coresp. 4 .............. — COMUNICAT despre starea sănătății tovarășului dr. Petru Groza, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale In urma intervenției chirurgicale făcute în ziua de 17 noiembrie 1957, s-a produs o ameliorare subiectivă, boala continuând să evolueze. In ultimele zile a apărut o înrăutățire a stăr generale și locale pentru care se aplică tratamentul adecvat: Acad. prof. dr. N. C. Lupu; Prof. dr. C. Iliescu; Prof. dr. I. Făgărășanu; Prof. dr. T. Burgheli ; Prof. dr. T. Spîrchez; Dr. E. Erhana; Dr. D. Popescu, București. 1 ianuarie 1958* Citiți în pagina 4-a — Declarația adoptată în unanimitate la conferința de la Cairo. — Cauzele nepopularității politicii americane. Un articol al revistei „New Republic“. —• încheierea congresului studenților din Africa neagră care studiază în Franța. — Situația grea a înului din Brazilia. Cu hotărîre la muncă în noul an •k 41 . Candidata de partid Băcescu Polina de la fabrica de confecții „Tudor Vladimirescu” din Tg. Jiu a pornit în noul an de muncă cu hotărîrea de a obține noi succese în producție. Iat-o în clișeul nostru lucrind cu atenție la raglanele Băcescu bărbătești. Polina își depășește zilnic norma cu Î5 —20 la sută numărindu-se printre muncitoarele care dau produse de calitate superioară. * + * Secție dentară la cooperativa meșteșugărească „Arta decorativă“ In preajma noului an, cooperativa meșteșugărească „Arta decorativă” Craiova a deschis in orașul nostru o secție dentară, prevăzută cu un cabinet modern utilat și o sală de așteptare, secție menită să deservească pe oamenii muncii. Cabinetul dentar, care este înzestrat cu instrumentele necesare pentru cele patru compartimente ce vor lucra aci, va putea executa orice lucrări ca: extracții dentare, lucrări protetice (fixe și mobile), din viplă și materiale plastice ca superpont și superachini. Valoarea totală cu care a fost dotată secția dentară a cooperativei „Aria decorativă” din orașul nostru se cifrează la suma de 50.000 lei. In cadrul acestei secții vor lucra specialiști stomatologi, operatori și tehnicieni cu o înaltă calificare profesională. înființarea in orașul nostru a secției dentare din cadrul cooperativei „Arta decorativă” constituie o nouă dovadă a grijii permanente pe care statul nostru o acordă apărării sănătății celor ce muncesc. Alegerile de deputați în sfaturile populare—eveniment important in viața politică a țării Ziarele de ieri au publicat Decretul Prezidiului Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne pentru stabilirea datei alegerilor de deputați În sfaturile populare, care a fost fixată la 2 martie 1958. • Faptul că la această dată oamenii muncii din patria noastră sunt chemați ă-și exprime in mod liber voința lor înnn ceea ce privește componența noilor zi populare ce se vor constitui c ă ll martie a.c. este o nouă dat v izită a aduncului democratism al o* ■VîmTipții noastre de stat, în care itispixga o putere politică și economică a preriingr poporului muncitor. In baza inpmtuției Republcii Populare Române, poporul este liber să-și trimită pe cei mai buni reprezentanți ai săi în organele centrale și locale ale puterii de stat. i Rod al adîncilor prefaceri revoluționare înfăptuite după 23 August 1944 de poporul nostru muncitor sub conducerea partidului, sfaturile populare reprezintă in condițiile regimului democrat-popular, mijlocul principal de atragere la conducerea treburilor obștești a celor mai largi mase de oameni ai muncii. Prin comunitatea deplină de interese cu cele ale oamenilor muncii, prin faptul că sunt alese nemijlocit de către cei ce muncesc prin vot universal, egal, direct și secret și datorită faptului că deputații care intră in componența lor sunt oameni ai muncii din Întreprinderi industriale, din agricultură, din instituțiile de cultură etc., sfaturile populare sunt cea mai democratică formă de organizare a puterii de stat cunoscută In itoria țării noastre Iată de ce, alegerile de deputați in sfaturile populare, ce vor avea loc in ziua de 2 martie 1958 reprezintă cu adevărat, un important eveiment in viața politică a patriei noastre. Prin intermediul sfaturilor populare statul democrat-popular organizează participarea activă a celor mai largi mase de oameni ai muncii la viața politică a țării, stimulind energia clocotitoare și inițiativele creatoare ala maselor, in scopul ducerii pe mai departe cu succes a construcției socialiste care se desfășoară cu avint in toate domeniile de activitate. Caracterul de masă al sfaturilor populare și izvorul tăriei lor constă in faptul că ele Întruchipează și contribuie la Întărirea de nezdruncinat a alianței clasei muncitoare cu țărănimea muncitoare, asigură rolul conducător al clasei muncitoare in această alianță. Prin felul de organizare, prin componența lor și prin activitatea desfășurată, sfaturie populare sunt o expresie a frăției dintre poporul român și minoritățile naționale, bazată pe deplina egalitate in drepturi, consfințită de Constituția RPR. Datorită caracteristicilor proprii, sfaturile populare se deosebesc fundamental de vechile organe administrative burghezo-moșierești (primăriile și prefecturile), care apărau interesele claselor exploatatoare, acționind împotriva oamenilor muncii. Ca organe locale ale puterii de stat, consecvent democratice, sfaturile populare au ridicat la conducerea directă a treburilor de stat și obștești zeci de mii de oameni ai muncii. Numai in regiunea Craiova sunt aleși in sfaturile populare un număr de 13.092 deputați, din care trebuie subliniat in mod deosebit faptul că 3.486 sunt femei. In cei 7 ani de existență, sub conducerea directă a partidului, sfaturile populare din regiunea noastră, ca de altfel și din Întreaga țară, s-au dovedit organe capabile să desfășoare o susținută activitate organizatorică in rândul maselor, să contribuie la consolidarea puterii populare și la construirea socialismului. S’unind la temelia activității lor strinsa legătură cu masele de oameni ai muncii, sfaturile populare din regiunea noastră, prin intermediul celor 1782 comisii permanente și a celor peste 10.000 comitete de cetățeni, au contribut puternic la atragerea maselor in conducerea treburilor obștești. Multiplele realizări pe tărâmul dezvoltării economice a comunelor și raioanelor, pentru dezvoltarea industriei locale, pentru cooperativizarea agriculturi, pentru intensificarea muncii culturaleducative de masă etc. sunt dovezi sigure ale faptului că sfaturile populare s-au maturizat. Prin traducerea la vită a Legii nr. 6 de organizare și funcționare a sfaturilor populare, izvorită din Rezoluția Plenarei C.C. al P.M.R. din decembrie 1956, sfaturile populare și-au lărgit considerabil atribuțiile și sarcinile in conducerea activității economice și social-culturale pe plan local. încă de pe acum, sfaturile populare au datoria de a lua măsurile corespunzătoare pentru a se crea condițiile cele mai bune desfășurării campaniei electorale. In baza legii pentru alegerea deputaților in sfaturile populare, ele au datoria de a trece la delimitarea circumscripțiilor electorale, la Înscrierea cetățenilor in listele de alegători și afișarea acestor liste in termenul stabilit de lege, pentru a se crea condiții necesare verificării lor de către alegători și de a se completa aceste liste. Sfaturile populare au de asemenea datoria de a se Îngriji d.t. timp de repartizarea unor camere destinate secțiilor de votare și de asigurarea unui număr corespunzător de cabine și urne de votare. Călăuziți de ideea că alegerile de la 2 martie a.c. trebuie să dual Io («iXw luna na mal •]•<_<t — “"Vi» »■ autuioAvu J»v iubi uvifiaiiC II sfaturilor populare, la ridicarea activității lor la un nivel mai Înalt, organizațiile care vor face propunea de candidați al F.D.P. ți oameni muncii care vor aproba aceste propuneri vor trebui să dea dovadă de multă exigență tn desemnarea drept candidați ai F.D.P. a celor mai bunii merituoși oameni ai muncii, cu talent organizatoric și spirit de inițiativă, atașați cu trup și suflet regimului nostru democrat-popular și cauzei poporului, care au dovedit prin fapte , merită încrederea de a reprezenta interesele maselor de oameni ai munci in organele locale ale puterii de stat unde vor fi aleși. Alegerile de deputați in sfaturile populare de la 2 martie 1958 vor dovedi incă odată strinsa legătură dintre partid, guvern și popor, vor dovedi atașamentul de neclintit al maselor de oameni al muncii față de măreața operă de construire a socialismului in patria noastră. Votind pentru victoria in alegeri a candidaților Frontului Democrației Populare, masele vor vota pentru propria lor bunăstare, pentru prosperitatea patriei, pentru un viitor mai bun, pentru pacai « *Я< DIN TARA Electrocentrală — automat Hidrocentrala Kuibîșev va fi dirijată de un dispecer din Moscova de la o distanță de 900 km. In sala mașinilor cu cele 20 de turbogeneratoare (2.100.000 kW) vor lucra în total patru oameni — șeful de schimb, mecanicul de serviciu, un lăcătuș și un electromontor. Pentru prima dată se face o experiență de dirijare de la distanță a unei gigantice centrale electrice și aceasta este prima etapă în crearea sistemului energetic unic al părții europene a Uniunii Sovietice. Centrul de dispeceri de la Moscova este înzestrat cu aparatură telemetrică specială pentru prelucrarea datelor referitoare la funcționarea centralei electrice. Funcționarea hidrocentralei este în Întregime automatizată. A fost creat un sistem complex de dirijare, incluzînd 11.500 de aparate de comandă, relee, aparate de măsurat electrice și alte dispozitive. Lungimea totală a cablurilor de legătură depășește 500 de kilometri. Toate firele conductorilor converg la tabloul central de comandă a centralei, unde este instalat așanumitul operator automat de grup. Potrivit programului stabilit de dispecerul de la Moscova, operatorul pornește agregatele și repartizează sarcinile intre ele in așa fel incit să asigure hidrocentralei regimul de lucru cel mai avantajos și randamentul maxim. Sistemul de telecomandă automată sporește considerabil siguranța lucrului agregatelor și liniilor de transport de energie. Inginerii sovietici au elaborat un nou sistem de reglare rapidă a tensiunii. Hidrocentrala Kuibîșev poate fi pe bună dreptate calificată o remarcabilă construcție hidrotehnică a zilelor noastre, o adevărată capodoperă a tehnicii sovietice. La Riga a început producția în serie a noului tip de sonde — „A-22”. Cu prilejul încercărilor, noul aparat, care este folosit la studierea stratosferei, a dovedit o superioritate considerabilă față de aparatele construite anterior. Construcția noului aparat este foarte simplă. Aceasta s-a realizat datorită faptului că la fabricarea unor subansambluri au fost folosiți cu succes înlocuitori. De pildă, la receptorul de umiditate se foloseau de obicei fire de păr. In practică s-a constatat insă că la mari înălțimi aceste receptoare nu funcționau. După numeroase experiențe specialiștii au înlocuit părul cu o peliculă animală, care este mult mai sensibilă în condițiile temperaturilor joase. Este original și dispozitivul de codificare al noii radiosonde. Pe o peliculă extrem de subțire, de grosimea unei foițe de țigară, sunt aplicate 300 caneluri, abia perceptibile cu ochiul liber. Această peliculă servește drept „blocnotes” sui generis tn care se înregistrează automat date pe care după aceea aparatul le transmite pe pământ cu ajutorul semnalelor radio. Fabrica de patefoane din Leningra a pus la punct producția unui aparet de ras care poate fi folosit atit acasă, cît și in tren sau in excursie. El nu necesită nici energie electrică, nu apă. Este suficient să se apese pe u buton și aparatul este In stare d funcționare. Noul aparat de ras s) ascute În mod automat. El a fost denumit „Sputniks Cazane de apă caldă ca plită și cuptor Uzina de cazane din Ivanovo, din cadrul Direcției regionale a industriei locale, a elaborat o nouă construcție a cazanului de apă caldă pentru bucătării „Kvk”. In acest cazan se poata încălzi concomitent apa pentru rețeaua de Încălzire și pentru prepararea alimentelor, deoarece el este prevăzut cu plită și cuptor. Focarul agregatului este adaptat de asemenea pentru arderea lemnelor și rumegușului. Primele cazane de apă caldă pentr bucătării „Kvk” au și fost furnizate rețelei comerciale. Ciorapi extensibili Fabrica „Aurora” din Riga a asimilat producția de ciorapi extensibili din fire de kapron elastice de un tip special. Ciorapii se potrivesc oricărui picior. Confecționați din fir dublu de kapron, ei sunt foarte rezistenți și s poartă bine. Rețeaua comercială a și primit primul lot de ciorapi extensibili. Pînă la sfîrșitul anului trecut, fabrica „Aurora” a livrat organizațiilor comerciale cel puțin 5.000 perechi de asemenea ciorapi. CONSTRUCTORILOR COMUNISMULUI ★ * O noua radiosondă Aparatul de ras „Sputnik“ Uzina metalurgică „G. I. Petrovsk“, fostă Uzina Briansk, din orașul Dnepropetrovsk, de la a cărei întemeiere s-au împlinit anul trecut 70 de ani, a făcut mari progrese tehnice, in comparație cu anii 1913 productivitatea pe cap de muncitor a crescut de 5,5 ori. Uriașele furhale automatizate au o productivitate înaltă. Producția de fontă este de cîteva ori mai mare ca cea din anul 1913. In clișeu : furnalele uzinei.