Inainte, mai 1958 (Anul 15, nr. 4109-4133)

1958-05-03 / nr. 4109

Proletari din ioafe fáríle, önijí-vaj 'ANUL' XIVj Nr. 4109 sîmbAtA 3 M A I 19E8 ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.& Și AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA 4 pag. 20 ban! I Sail» leffiintal Intei die 1 Mai Ilia solidaritafii internationale a celor ce muncesc din lumea intreand Oamenii muncii din Craiova au demonstrat puternic pentru socialism si pace VottCa CerturalA Re^onsto Craiova Zorii întâiului Mai au găsit Craiova îmbrăcată în haine de sărbătoare. Miile de steaguri roșii și tricolore care fluturau în adierea viatului răcoros de dimineață, nenumăratele care înfloreau peste tot lozinci locul, portretele marilor dascăli ai proletariatului internațional Marx, Engels, Lenin, ale conducătorilor PCUS și ai PMR, ghirlandele de verdeață, precum pavoazarea sărbătorească a tuituror întreprinderilor, instituțiilor și clădirilor publice vesteau sosirea marii sărbători de 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Cu mult timp înainte de începerea mitingului de 1 Mai, zeci de coloane de oameni ai muncii se îndreptau spre locul de desfășurare a marii manifestații. Piața din fața facultății electrotehnice, ca și străzile, din împrejurimi deveniseră neîncăpătoare pentru zecile de mii de oameni ai muncii veniți să sărbătorească cu bucurie măreața zi de 1 Mai. Oriunde te-ai fi uitat, rămîneai încîntat de minunata priveliște a bucuriei maselor. Miile de drapele roșii și tricolore, lozincile scrise cu alb pe roșu, graficele de producție care înfățișau în modul cel mai grăitor succesele remarcabile ale tuturor colectivelor de muncă din întreprinderile industriale, din agricultură și silvicultură, din instituții, carele alegorice reprezentând aspecte ale muncii din cele mai variate domenii de activitate, bucuria nemărginită care se oglindea pe față fiecăruia, în fiecare privință, îți vorbeau despre măreția sărbătorii de 1 Mai. Uralele și lozincile nu mai conteneau: „Trăiască 1 Mai, Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc!“, „Trăiască Partidul Muncitoresc Român, forța conducătoare și organizatoare a poporului muncitor, inspiratorul victoriilor noastre!", „Trăiască bastionul de neclintit al păcii și socialismului, puternicul lagăr socialist în frunte cu Uniunea Sovietică!""—iată numai citeva din lozincile care răsunau pînă în înaltul văzduhului, strigate din piepturi viijoase de muncitori și purtate mai departe de miile de participanți la marea manifestație. Mulțimea salută cu aplauze și aclamații entuziaste pe conducătorii organelor regionale de partid și de stat, care se îndreaptă spre tribuna instalată în fața facultății electrotehnice, unde se va desfășura mitingul de 1 Mai. La tribună urcă tovarășii: Cornel Fulger, membru supleant al C.C. al P.M.R, prim secretar al Comitetului regional de partid; Iori Moangă, membru al Biroului Comitetului regional de partid, președinte al comitetului executiv al Sfatului popular regional, Ion Predescu, Gheorghe Pop, Petre Golea și Petre Oprița, secretari ai Comitetului regional de partid, membri ai Biroului Comitetului regional de partid, ai biroului comitetului orășenesc de partid, membri ai comitetelor executive ale Sfaturilor populare regional și orășenesc, reprezentanți al altor organe de stat și ai organizațiilor de masă. Fanfara militară intonează Imnul de Stat al Republicii Populare Române. Mitingul de 1 Mai este deschis de Iov. Dumitru Ivanovici, prim secretar al comitetului orășenesc de partid Craiova. In numele Comitetului regional de partid și al comitetului executiv al Sfatului popular regional, tovarășul Cornel Fulger felicită pe oamenii muncii cu prilejul zilei de 1 Mai, rostind apoi o cuvintare despre semnificația deosebită a acestei marie sărbători și despre succesele cu care oamenii muncii din regiunea Craiova au întîmpinat Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc. Tovarășul Ion Moangă a dat citire unei telegrame de salut j către C. C. al P.M.R. și guvernul R.P.R. / După miting, conducătorii organelor regionale de partid și de stat au luat loc în tribuna oficială din Piața Al. I. Cuza. ( Fanfara militară dă onorul, ( după care în sunetele unui marș < începe marea demonstrație a oamenilor muncii din Craiova. ) Vin stegari. In aplauzele și uralele celor prezenți la locul demonstrației, își face apariția în fața tribunei un grup de oameni ai muncii care poartă două mari drapele roșii și unul tricolor. Urmează apoi alte grupuri de manifestanți, care poartă mari portrete ale dascălilor proletariatului international—Marx, Engels, Lenin. Un grup de muncitori, poartă un mare medalion pe arcăra și în ceilalți ani și acum, în urma stegarilor au apărut pionierii—primăvara patriei noastre. Ei și-au anunțat prezența încă din depărtare, prin sunetele de tronubui fundal roșu se poate citi „Trăiască 1 Mai“. In depărtare se vede o adevărată pădure de drapele- Stegarii au ajuns acum în fața tribunei. Razele soarelui fac să strălucească mai puternic purpuriul și tricolorul steagurilor. Pe piepturile multor stegari strălucesc decorații, răsplată a meritelor deosebite în producție. Ei pășesc plini de mîndrie prin fața asistenței din tribună, care-i primește cu vii aplauze, pete și răpăitul tobelor. In fruntea nesfîrșitei coloane două pioniere poartă portretul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, în semn de dragoste și recunoștință față de Partidul Muncitoresc Român, prin grija căruia copiii patriei noastre se pot bucura pe drept cuvînt de o copilărie fericită și de un viitor luminos. Trec acum cîțiva pionieri poartă drapfelul organizației care de pionieri Craiova, apoi alții care poartă un panou înfățișînd insigna pionierilor și apoi steagurilor unităților și purtătorii detașamentelor pionierești din orașul nostru. îmbrăcați în frumoase uniforme albastre, cu roșu la chipiu, trec acum pionierii care deservesc trenul pionierilor, urmați de un grup de aeromodeliști, care poartă cu mîn■drie pe sus aeromodelele construite de ei-Deodată coloana cravatelor roșii se oprește. In fata tribunei, un grup de pionieri înscrie pe asfaltul pieței simbolul sărbătorii de azi—„1 Mai". Trec apoi mii de pionieri. Unii poartă în mîini baloane multicolore, alții batiste albe și roșii Marți din ei oferă tovarășilor din tribune frumoase buchete de flori. Din torentul viu al pionierilor, se revarsă asupra tribunei zeci și sute de buchețele de liliac—floarea primăverii. Carul alegoric care urmează acum înfățișează activitatea ce o desfășoară pionierii în cadrul Casei pionierilor. O machetă a globului pămîntesc înconjurată de o orbită strălucitoare pe care se află primul satelit artificial sovietic al pămîntului provoacă entuziasmul tuturor celor prezenți care aplaudă cu însuflețire măiestria pionierilor ce au realizat această lucrare interesantă. Citiți în pagina I la alte aspecte de la demonstrație. Primăvara patriei Cuvîntarea tovarășului Cornel Fulger membru supleant al C.C. al P.M.R., prim secretar al Comitetului regional P.M.R. Craiova DRAGI TOVARĂȘI ȘI TOVARĂȘE. In fiecare an, oamenii muncii sărbătoresc ziua de 1 Mai — Ziua solidarității internaționale a celor ce muncesc din întreaga lume. Cu multă bucurie, în această zi de sărbătoare muncitorească, vă felicit și vă transmit salutul călduros al Comitetului regional de partid și al comitetului executiv al Sfatului popular regional. Cu ocazia acestei mari sărbători a frăției oamenilor muncii din toate țările lumii, vă urez, dragi tovarăși, noi succese în muncă spre binele patriei și al întregului nostru popor muncitor, pentru triumful cauzei socialismului și al păcii. Vă doresc din inimă dumneavoastră, familiilor dumneavoastră și tuturor oamenilor muncii din orașul și regiunea Craiova, fericire, bucurie și deplin succes în aplicarea în viață a politicii partidului și guvernului, garanție sigură în ridicarea bunei stări materiale și culturale a oamenilor muncii. TOVARĂȘI, Oamenii muncii din țara noastră sărbătoresc ziua de 1 Mai ca oameni liberi, într-o țară liberă și stăpîni pe munca lor. Cu mândrie patriotică ei trec în revistă succesele dobîndite sub conducerea Partidului Muncitoresc Romîn. Prin munca plină de abnegație a eroicei noastre clase muncitoare, a harnicei țărănimi muncitoare, a intelectualilor legați de popor — într-un timp scurt, sub ochii noștri s-au înlăturat urmele întunecatei guvernări burghezo-moșierești. Dintr-o țară înapoiată, Romînia s-a transformat într-o țară cu o puternică industrie socialistă în continuă dezvoltare și cu o agricultură în plină transformare socialistă, cu o știință și o cultură înaintate, necunoscute în vechea Romînie burghezo- moșierească." Cu sprijinul neprecupețit al marii Uniuni Sovietice și al celorlalte țări socialiste, în anii regimului democratpopular nivelul producției industriale a întrecut cu mult cea mai înaltă producție obținută de regimul burghezo-moșieresc, fiind de aproape 3 ori mai mare decît în 1938. Constituie o mîndrie pentru nioi toți faptul că în țara noastră s-au creat noi și numeroase ramuri ale economiei naționale. In anul 1957 au intrat în funcțiune laminorul de la Roman, unul dintre cele mai mari și moderne de acest fel din sud-estul Europei, reactorul atomic și ciclotronul românesc, se construiește o nouă oțelărie la Hunedoara, cea mai mare și mai modernă din țara noastră, iar de curînd au intrat în funcțiune uzina chimică de la Hunedoara,cu o bouă baterie de seimicool la uzinele „Victoria”, Călan și alte asemenea obiective. Muncind cu abnegație pentru îndeplinirea hotărârilor Congresului al II-lea al Partidului Muncitoresc Român, în cinstea măreței sărbători de 1 Mai, muncitorii, inginerii și tehnicienii din industria noastră socialistă raportează cu mîndrie partidului și guvernului că sarcinile de plan și angajamentele luate au fost îndeplinite și depășite. Numai oțelarii reșițeni au dat peste plan de la începutul anului pînă acum peste £ 500 tope oțel, jaf, jei de la „Oțelul roșu” au dat peste 4000 tone oțel ,pete plan. TOVARĂȘI, Iar Regiunea Craiova, ținută de vechile regimuri în cruntă înapoiere economică și culturală, a cunoscut în anii puterii populare o dezvoltare vertiginoasă, devenind o regiune industrialagrară cu o cultură în continuă dezvoltare. Alături de întregul popor muncitor din țara noastră, oamenii muncii din regiunea Craiova avostați în întrecere socialistă și-au îndeplinit și depășit cu succes sarcinile de plan și angajamentele luate în cinstea zilei de 1 Mai, aducind o contribuție însemnată la creșterea producției și productivității muncii, la reducerea prețului de cost, la îmbunătățirea condițiilor de trai al poporului muncitor. Ne mândrim cu constructorii de mașini și unelte agricole de la uzina „7. Noiembrie”, care conduși de organizația lor de partid au realizat planul de producție pe luna aprilie 1958 înainte de termen, evidențiindu-se tovarășii Petre Gîlă, — mecanic, Victor Rădulescu și Ștefan Buzatu — strungări și alții. De asemenea, bravii noștri petroliști de la Trustul de extracție a petrolului „Oltenia” au dat peste plan în cinstea zilei de 1 Mai peste 1600 tone țiței, depășindu-și angajamentele luate. La schela Biiceni s-a evidențiat brigada de intervenții condusă de Constantin Cilică care a depășit planul cu 14 la sută, iar la Țicleni brigada condusă de Constantin Popescu a dat peste plan 1000 tone țiței. Din rîndul muncitorilor uzinelor „Electroputere”, merită evidențiată echipa condusă de comunistul Ilie Ștefan, cea condusă de candidatul de partid Ștefan Anghel și alții, care s-au aflat permanent în fruntea întrecerii socialiste, atrăgînd prin exemplul lor întregul colectiv la lupta pentru realizarea și depășirea angajamentelor luate în cinstea zilei de 1 Mai. Putem fi mândri — și socotim această mîndrie pe deplin justificată — pentru faptul că în toate uzinele și întreprinderile din regiunea noastră s-au obținut rezultate însemnate în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai. Rezultate îmbucurătoare a obținut țărănimea muncitoare din țara noastră pe calea transformării socialite a agriculturii. Peste un milion și jlimătaie de țărani muncitorii au înscris în unitățile cooperatist-socialiste, cu aproape patru milioane hectare. In regiunea Craiova fac parte din unitățile socialist-cooperatiste peste 62 la sută din familiile de țărani muncitori cu circa 460.000 hectare. Raioanele Gura Jiului și Cujmir sunt complet cooperativizate, iar raioanele Calafat, Băilești, Segarcea sînt aproape complet cooperaliizate. Oamenii muncii din GAS, SMT, GAC, CAP și întovărășiri agricole, cît și țăranii individuali sărbătoresc ziua de 1 Mai prin mobilizarea tuturor forțelor pentru terminarea la timp a campaniei agricole de primăvară și îngrijirea în bune condiții a culturilor în vederea obținerii de recolte cît mai mari pa fiecare hectar de pământ. Vă rugăm ÎCSEtimm la EOi. 3-al