Inainte, iunie 1960 (Anul 17, nr. 4750-4775)

1960-06-01 / nr. 4750

ANUL XVI — Nr. 47 PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA 20 BANI MIERCURI 1 IUNIE 1960 Avîntați in întrecerea socialistă in cinstea celui de-al lll-lea Congres al P.M.R., muncitorii de la Uzinele mecanice — Tr. Severin obțin zi de zi însemnate succese în muncă. Printre brigăzile fruntașe se numără și brigada de constructori navali condusă de comunistul Constantin Firu, care reușește să depășească cu regularitate sarcinile de plan intre 20—28 la sută, lată-i pe membrii acestei brigăzi in clișeul alăturat. însemnate depășiri de plan la I. R. I. L. Cujmir Antrenați în întrecerea socialistă în cinstea celui de-al III-lea Congres al P.M.R., muncitorii și tehnicienii de la I.R.I.L. Cujmir au obținut importante succese în muncă. In perioada de la 1—20 mai A.C. ei au reușit să realizeze planul producției globale în procent de 140 la sută la sectoarele: metalurgie, alimentație publică, morărit, materiale de construcție etc. Cele mai de seamă succese au fost obținute, în această perioadă de muncitorii din sectorul materiale de construcție, unde planul a fost realizat în proporție de 200 la sută. S-au evidențiat în mod deosebit muncitorii: Ion Rădoi, Constantin Bidiche, Ion Sava, Ion Trandafir, Eugen Daia, Nicolae I. Predi, Anghel Badea și alții. DRAGU CALIOPI, coresp. Dezvoltarea multilaterală a avuției obștești— principala sarcină a gospodăriilor colective CIRSTEA FLOREA astfel, potrivit planului de producție la sfîrșitul anului Membrii colectiviști au discutat și țeres pe marginea 1,reședinitele G.A.C. ,,16 Februarie, acesta colectiva nonproiectului de Ci Ciupercenii Vechi," raionul Calafat stră va ajunge la rective ale celui de lal III-lea Congres al P.M.R." pe care le consideră un vast program pentru înflorirea patriei, pentru bunăstarea tuturor celor ce muncesc. In proiectul de Directive se pune un deosebit accent pe dezvoltarea multilaterală a invuției obștești a gospodăriilor colective, pe sporirea continuă a producției lor agricole vegetale și animale. Propria experiență ne-a dovedit că dezvoltarea multilaterală a G.A.C., întărirea ei continuă, constituie baza creșterii veniturilor gospodăriei și ale fiecărui colectivist. Luptînd pentru traducerea în viață a sarcinilor ce decurg din proiectul de Directive, membrii colectivei noastre își propun să depună toate eforturile pentru sporirea producției agricole, astfel ca în acest an să obținem în medie la hectar cel puțin 1600 kg. griu, 3000 kg. porumb boabe, 1280 kg. semințe de floarea-soarelui, 20.000 kg. rădăcini de sfeclă de zahăr. In același timp, colectiviștii noștri sunt hotărîți să folosească din plin toate posibilitățile pentru dezvoltarea altor ramuri aducătoare de venituri și mai cu seamă pentru creșterea animalelor. De un efectiv le‘316 taurine, 156 porcine, 1500 ovine, circa 2000 păsări. După socotelile noastre, încărcătura la suta de hectare va fi la sfîrșitul anului 1960 în gospodăria noastră colectivă de 17 5 taurine, vreo 15 porcine, 83,3 ovine și circa 200 păsări. Dar, dacă sporim numărul de animale, se înțelege că avem nevoie și de construcții pentru adăpostirea lor Studiind proiectul de Directive, am tras concluzia că este foarte nimerit ca gospodăriile colective să-și ridice construcții ieftine cu fonduri proprii. Ca și în anii trecuți, anul acesta, noi vom ridica construcțiile planificate cu materiale din resurse locale, prin munca voluntară a colectiviștilor și cu fonduri proprii. Ne-am propus ca in acest an să construim două grajduri pentru 100 vite mari, o maternitate pentru 30 scroafe, o îngrășătorie pentru 200 capete, un saivan pentru 500 oi, o magazie pentru cereale și altele. Colectiva noastră are largi posibilități de sporire a producției agricole Statul nostru ne-a sprijinit și ne (Continuare în pag. 3-a) 8.272 lei economii Colectivul de muncitori și tehnicieni, de la cooperativa „Pacea” din Tr. Severin, a răspuns chemării la întrecere lansată în cinstea celui de-al III-lea Congres al partidului, angajîndu-se ca în lunile martie, aprilie și mai 1960 să obțină economii in valoare de 10.000 lei. Datorită măsurilor tehnico-organizatorice luate în ce privește reducerea consumurilor specifice și valorificarea deșeurilor — acest colectiv a reușit ca numai pina la sfirșitul lunii aprilie 1960 să realizeze economii în valoare de 8.272 lei. ALEXANDRU ROATA coresp. La Caracal—o secție de produse lactate Inginerul Paul Zinca din cadrul Direcției de sistematizare, arhitectură și proiectarea construcțiilor Craiova a realizat, în faza sarcină de proiectare, studiile corespunzătoare pentru o secție de produse lactate care se va construi la Caracal. Proiectul realizat cu sprijinul special și i’ar din cadrul I.C.Î.L. Craiova — cuprinde elemente noi, deosebit de importante în tehnologia produselor lactate. Artiști amatori din Oltețu la Craiova Aseară în sala Teatrului Național din Craiova, a fost prezentat un frumos program de către un colectiv de artiști amatori din mai multe localități ale raionului Oltețu. Publicul spectator a aplaudat cu căldură minunatele cîntece și dansuri, precum și evoluția brigăzii artistice de agitație. Vitrina frigidere la magazinele O. C. L. Alimentara Pentru o deservire igienică și cu mărfuri alimentare proaspete, conducerea O.C.L. Alimentara din orașul Craiova a luat inițiativa de a dota magazinele cu vitrine frigidere. De curînd, un număr de 19 unități din orașul nostru au fost dotate cu asemenea vitrine. Seară literară Ieri dună amiază. La Casa prieteniei romîno-sovietice ARLUS, a avut loc o seară literară jie tema: „Actualitatea în noul roman al Galinei Nicolaeva’. Cu acest prilej a vorbit tov. Tatiana Nicolescu, conferențiar universitar din București. A fost prezentat aii filmul sovietic „Voluția”. Legume timpurii Stațiunea experimentală legumcolă Ișalnița a I.C.N.V. (Institutul de cercetări horti-viticole) a extins anul acesta cultura legumelor timpurii și extratimpurii. De curînd, la această stațiune s-au recoltat primele cantități de varză timpurie, care au și fost scoase pe piața orașului Craiova. Pînă acum, stațiunea a distribuit peste 300 kg. varză, fiind în curs de recoltare alte mari cantități. Citiți în pag. 4-a. — Cuvîntarea rostită de N. S. Hrușciov la Kremlin se bucură de aprobarea caldă a oamenilor sovietici. — Declarația Prezidiului Consiliului Mondial al Păcii. — Uzina „Manomitr” a trecut la ziua de muncă de 7 ore. — „Krasnaia Zvezda” despre sesiunea ordinară a S.E.A.T.O. de la Washington. — Situația din Turcia. — Un nou amestec al S.U.A. în treburile interne ale Cambodgiei. — Se intensifică opoziția împotriva politicii guvernului Kiși. — In legătură cu provocările clicii militariste americane pe căi maritime. Cu cinci zile înainte de termen Apropierea celui de al III-lea Congres al P.M.R. a sporit avântul oamenilor muncii din regiunea noastră. Echipa de muncitori betoniști și dulgheri care lucrează la reconstrucția unui podeț de pe linia Filiași—Tr. Severin, și-a depășit normele silnice de producție cu 30 la sută, reușind să termine lucrările cu mult înainte de termen. Tot astfel, celelalte echipe de muncitori din cadrul secției de construcții nr. 22 s-au străduit să se achite cu cinste de sarcinile ce le reveneau privind lucrările de reconstrucție. Echipele respective au efectuat lucrările cu cinci zile înainte de termen. Ca urmare, restricțiile de viteză pe distanța unde au lucrat acești harnici muncitori au fost ridicate, permițind o mai bună circulație a trenurilor. Pentru merite deosebite în această muncă s-au evidențiat Ion Răchitan și Mircea Enache, precum și maistrul Ludovic Ciki. în săparea sondelor — viteze de lucru ridicate Sondorii din cadrul Trustului de foraj Tg. Jiu 66 ocupă îndeaproape de perfecționarea metodelor în activitatea de săpare a sondelor. Una din problemele importante rezolvate în acest domeniu o constituie extinderea continuă a forajului ,cu turbina, foraj care trebuie să ajungă, pe baza indicațiilor date în proiectul de Directive ale celui de-al III-lea Congres al partidului, la 70 la sută în anul 1963. Echipînd instalațiile de foraj cu capacități care să asigure debitul de noroi, presiunea, densitatea și vîscozitatea corespunzătoare, sondorii din cadrul acestui trust au reușit ca în cursul lunii mai să dezvolte zi de zi succesele obținute în extinderea forajului cu turbina. Dacă în prima decadă a lunii mai, sondorii din cadrul trustului și in special cei din cadrul întreprinderii de foraj Bîlteni au săpat cu turbina circa 1.000 de metri, la data de 30 mail a.c. situațiile relatau ,ca in cadrul acestei unități s-au săpat cu turbina 3.504 metri, cifră record înregistrată în cadrul trustului. Această realizare în domeniul forajului cu turbină este cu atit mai importantă, cu cit în raport cu anii trecuți cind se săpau numai cite 100—500 metri cu turbina, în anul acesta, respectiv în luna mai, metrii forați cu turbina reprezintă 28 la sută din întregul volum de foraj, urmînd ca în luna iunie, pe baza unor situații preliminare, metrii săpați cu turbina să reprezinte aproximativ 40 la sută din întregul volum de foraj. Rezultatele de pînă acum îi conving tot mai mult pe sondorii din șantierele acestui trust să promoveze cu mai mult curaj forajul cu turbina, întrucît asigură viteze de lucru ridicate. In ultima vreme, în raport cu forajul cu masa care poate atinge o viteză de 1,75 m./oră, forajul cu turbina a atins o viteză mecanică de lucru de 7,14 m./oră lucru-sapă. Iată deci elemente destul de convingătoare care să-i determine pe sondori să extindă forajul cu turbina ca un element important în reducerea prețului de cost și scurtarea timpului de foraj. După 30 de zile din luna mai, în fruntea întrecerii socialiste pentru viteze de lucru cît mai ridicate, se situau brigăzile de foraj de la sondele nr. 5, 78, 86 etc. Minunată este viata copiilor noștri! Copiii, viitorul patriei noastre/ In jurul lor este adunată toată grija părinților, a poporului, a statului, a partidului nostru iubit/ Copiii noștri cresc ca florile sub razele calde ale soarelui. Fericită le este copilăria! Luminos le este viitorul ! Asupra fericirii lor, veghează ca un mare și înțelept părinte, Partidul Muncitoresc Român, căruia copiii îi datorează copilăria lor plină de bucurii, iar noi ii datorăm viața liberă și fericită pe care o trăim in scumpa noastră patrie. ...Un copilaș a venit pe lume! Priviți clișeul și veți vedea cît de fericită este mama. Fericită, pentru că și-a văzut visul cu ochii și încă pentru ceva, pentru îngrijirea de care s-au bucurat în maternitatea Craiovei ea și copilul ei. S-au dus pentru totdeauna timpurile cind femeile nășteau la voia întimplării, lipsite de asistență medicală. De ce mureau atât de mulți copii nou născuți, în vremea regimului burghezomeșteresc? Tocmai pentru că lipsea asistența medicală la naștere. Acum, maternitățile și casele de naștere împînzesc regiunea noastră, ca de altfel și întreaga țară. Asistența medicală înainte de naștere și după ce copilul a văzut lumina zilei, iată prima manifestare a grijii față de copii, în regimul nostru democrat-popular. ...Mai avem puțin și mergem la școală! Dar până atunci, avem destulă vreme să ne jucăm în voie, prin parcurile și grădinițele Craiovei. Așa s-ar părea că discută cei trei copii pe care îi înfățișăm în clișeul alăturat. Pentru cel mai mic, atracția mingii este foarte mare. Peste citeva clipe, ei vor începe jocul și nimic nu este mai frumos, decit jocul copiilor, asupra, cărora se transmite și fericirea părinților, bucuroși de condițiile minunate care li s-au creat, de a-și crește și educa copiii. Iată deci numai cîteva cuvinte despre copilăria fericită pe care o trăiesc micile vlăstare, sunt soarele ocrotitor al partidului: _1_1 Copilașii au crescut. Dar, multe din mamele lor sunt ocupate în producție. Unde-și lasă ele copiii? Încuiați în casă sau prin vecini, ca in trecut? Nu! Ele își lasă copiii la crosc și cămine, unde micuțele vlăstare primesc o îngrijire bună și o educație aleasă! Iată trei copilași de la căminul de zi al fabricii de textile „Independența” din Craiova. Bucuria se citește cu ușurință pe fețele lor zîmbitoare, iar buna îngrijire de care se bucură se poate vedea după otrăjarii lor biocălați. Numeroase asemenea unități există în regiunea noastră și existența lor constituie încă o dovadă a grijii față de popii. Sîntem școlari. Iar pentru rezultatele bune obținute la învățătură și la am devenit pionieri. Cum ne petrecem timpul liber? In mod foarte plăcut, mergem la Casa pionierilor din Craiova, unde învățăm lucruri foarte folositoare în cadrul cercurilor practice. Cei trei pionieri din clișeul alăturat, sunt entuziasmați de ceea ce fac. La urma uzinei, nu e de loc simplu să construiești un asemenea planor, numai din lemn și placaj! Dar, cine știe? Poate că cei trei vor ajunge constructori vestiți de avioane, sau poate piloți temerari. Viitorul le zimbește. Viitorul este al lor. Viitorul copiilor noștri va fi fericit, ca și prezentul! Adunare consacrată sărbătoririi Zilei Internaționale a copilului Ieri după amiază, în sala Filarmonicii de Stat „Oltenia“ din Craiova, a avut loc o adunare consacrată sărbătoririi Zilei Internaționale a copilului. La adunare au participat sute de femei din întreprinderi și instituții, gospodine, precum și numeroși oameni ai muncii din oraș. Cu acest prilej, tovarășa Ciontu Constanța, președinta comitetului regional al femeilor, a făcut o expunere cu privire la semnificația sărbătoririi Zilei Internaționale a copilului. Printre altele, vorbitoarea a arătat că sărbătorirea zilei de 1 iunie, ca zi a solidarității oamenilor iubitori de pace de pretutindeni în lupta pentru apărarea vieții copiilor, pentru ocrotirea lor, pentru a le asigura o viață fericită, lipsită de griji, a devenit o tradiție scumpă pentru multe popoare. Hotărîrea de a sărbători această zi s-a născut din voința a milioane de oameni din diferite colțuri ale lumii, care luptă pentru pace, pentru apărarea vieții, pentru apărarea copiilor, a acestor mlădițe ale viitorului care nu trebuie să cunoască grozăviile războiului. Oamenii muncii din patria noastră sărbătoresc în acest an ziua de 1 iunie, în atmosfera de entuziasm și avînt creator prilejuită de apropierea marelui eveniment din viața partidului și a țării — cel de-al III-lea Congres al P.M.R. In patria noastră, creșterea și educarea copiilor, grija pentru viitorul lor fericit, constituie o problemă importantă de stat, o preocupare a întregului popor. De la vîrsta cea mai fragedă, copiii se bucură de o îngrijire atentă în familie și în instituțiile de stat special create pentru creșterea și educarea lor. Cită deosebire este între grija și dragostea cu care sunt înconjurați în țara noastră cei mici încă de la nașterea lor și mizeria lar care erau osârdiți în timpul regimului burghezo-moșieresc. Pe atunci, lipsa asistenței medicale dădea pradă morții un număr înspăimântător de copii, iar nașterea unui copil era o povară pentru familiile de oameni ai muncii. Această situație a fost lichidată datorită grijii partidului față de copii, viitorul de aur al patriei. In regiunea noastră, ca și în întreaga țară, a luat ființă o vastă rețea de unități medicale pentru copii. Există la noi numeroase creșe și grădinițe unde mamele ocupate în producție își lasă copiii pe timpul zilei, numărul unităților preșcolare și școlare s-a extins considerabil, toți copiii de vîrsta școlară sînt cuprinși în sistemul de învățământ. La fei trăiesc și copiii din celelalte țări socialiste, care au învățat din bogata experiență și din realizările minunate ale Uniunii Sovietice în domeniul ocrotirii copiilor. Copiii din țările capitaliste, copiii celor mulți, au parte însă de o copilăre tristă, plină de lipsuri și mizerie, foarte mulți dintre ei nu pot urma nici măcar cursurile școlilor primare, sunt lipsiți de asistență medicală. In încheiere, vorbitoarea a spus: „Oamenii muncii din țara noastră sunt alături de toți oamenii cinstiți din lume, care luptă pentru apărarea păcii, pentru viața copiilor. Ei știu că fiecare realizare pe tărîmul economiei naționale se răsfrînge asupra creșterii nivelului de trai al întregului nostru popor muncitor, asupra bunăstării lor și a copiilor. Sărbătorirea zilei de 1 iunie, semn de dragoste față de tinerele vlăstare, de încredere în viitorul fericit al patriei, este un minunat prilej ca poporul nostru să-și manifeste solidaritatea cu oamenii iubitori de pace de pretutindeni, în lupta pentru apărarea vieții copiilor, pentru a le asigura o viață lipsită de griji“. După expunere, a fost prezentat un program artistic^ Cred în seninul ochilor Dacă vei fi atent vei putea desluși in bătaia inimii mele, bătaia inimilor de mamă din lumea întreagă, pentru făptura cea dragă! Te uită. E ziua încărcată de soare și mireasmă de tei. E ziua copiilor mei. Cum am? Sumedenie! Mai mult dect fulgii de nea ce-i poți prinde-nr-o mînă Și cît ii iubesc? Mai mult ca pe ochii ce-i am îi iubesc, mai mult îi iubesc. M-am învățat să lc simnt răsuflarea caldă la finul meu. Pentru ei niciodată nu i nimica prea greu. Leagănul lor este leagănul viselor mele. Zîmbetul lor este oglinda zilelor mele Copilul mi-i geamăn cu viața de azi, cu viața cea. nouă. Pentru trăinicia acestei minuni. Pentru trăinicia aprigei veniți noastre dorințî pășiți avintata asalt neînfricat împotriva acelor ce-ncearcă să năruie leagănul pruncilor noștri, împotriva cetății de monștri Ce vor fac război Și-nainte că toată puterea ca noi. Pentru făptura cea dragă Uniți-vă glasul maic din lumea întreagă. Să luptăm pentru viață și pașnice zile MARIANA IONESCU COPILULUI Sub ochii noștri crești, încet, încet, Ieri doar un vis Azi un boboc Miine — un buchet. Ieri numai dor Azi un odor Neprețuit Spre viitor De năzuim E să te știm Tot fericit Așa cum ești Acum Cind la -nceput de drum, Cafeana zilei ti ferești Sub ochii noștri crești și crești. M. ANCUȚESCU