Inainte, septembrie 1960 (Anul 17, nr. 4828-4853)

1960-09-01 / nr. 4828

PROLETARI DIN TOATE ȚĂRILE, UNIȚI-VA ORGAN AL COMITETULUI REGIONAL P.M.R. ȘI AL SFATULUI POPULAR REGIONAL CRAIOVA ANUL XVI — NR. 48384 PAGINI 20 BANI JOI 1 SEPTEMBRIE 1960 Citiți în pag. 4-a. — Noi amănunte asupra aterizării navei cosmice sovietice. — Presa americană despre rezultatele conferinței de la San Jose. — A 6-a expediție sovietică în Antarctica. — Noi incidente provocate de rasiști în S.U.A. — Cum sunt tratați diplomații africani în S.U.A. — Vești din R. D. Vietnam. — Brandt și Adenauer merg mînă în mînă. Sesiunea extraordinară Adunări Naționale a Marii a R. P. Române Miercuri dimineața au continuat lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale a R. P. Române. Ședința a fost deschisă de tovarășul Constantin Pîrvulescu, președintele Marii Adunări Naționale. S-a trecut la discuții asupra raportului prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim secretar al C.C. al P.M.R., membru al Prezidiului Marii Adunări Naționale, privind: „Situația internațională și politica externă a Republicii Populare Romîne”. Primit ca vii aplauze a luat cuvîntul tovarășul Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale a R.P. Române. Subliniind că actuala dezbatere din cadrul Marii Adunări Naționale în legătură cu situația internațională și politica externă a Republicii Populare Române demonstrează avîntul impetuos cu care poporul nostru apără cauza păcii și hotărîrea țării noastre de a milita ca și pînă acum pentru promovarea coexistenței pașnice," tovarășul Ion Gheorghe Maurer a propus în numele Prezidiului Marii Adunări Naționale și al guvernului ca în fruntea delegației române la cea de-a 15-a sesiune a Adunării Generale a O.N.U. să fie desemnat tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Propunerea a fost primită de deputații Marii Adunări Naționale cu puternice și îndelungate aplauze. In continuare au luat cuvîntul la discuții, deputații: Victor Balojan, circumscripția electorală Derna, regiunea Oradea, Traian Ionașcu, circumscripția electorală Fundulea, regiunea București, Ioan Moldoveanu, circumscripția electorală Filimon Sîrbu, orașul București, general de armată Iacob Teclu, circumscripția electorală Buziaș, regiunea Timișoara, Nicolae Micșan, circumscripția electorală Coșereni, regiunea București, Anton Breitenhofer, circumscripția electorală Săcălaz, regiunea Timișoara, Virgil Trofin, circumscripția electorală Zeletin, regiunea Bacău, Justin Moisescu, circumscripția electorală Nîrlău, regiunea Iași, Maria Rosetti, circumscripția electorală Călimănești, regiunea Pitești. După o scurtă pauză, primit cu vii aplauze, a luat cuvîntul tovarășul Gheorghe Apostol, președintele Consiliului Central al Sindicatelor. Au luat apoi în continuare cuvântul la discuții deputații Ludovic Takács, circumscripția electorală Luduș, regiunea Cluj, Agripina Chișcă, circumscripția electorală Buhuș, regiunea Bacău, Gheorghe Călinescu, circumscripția electorală Balotești, regiunea București, Stanciu Stoian, circumscripția electorală Buzău-Vest, regiunea Ploești, Nicolae Dașcovici, circumscripția electorală Alexandru Sahia, orașul București, Mihail Ralea, circumscripția electorală Huși, regiunea Iași. Primit cu puternice aplauze, a luat cuvîntul tovarășul Chivu Stoica, președintele Consiliului de Miniștri. In numele Comisiei de politică externă a Marii Adunări Naționale, deputatul Mihail Cruceanu, președintele comisiei, a prezentat apoi proiectul de hotărîre pentru aprobarea de către Marea Adunare Națională a raportului prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej cu privire la situația internațională și politica externă a guvernului Republicii Populare Române. Marea Adunare Națională a aprobat în unanimitate raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej: Luînd apoi cuvîntul, tovarășul Ion Gheorghe Maurer a arătat că avînd în vedere importanța deosebită a sesiunii a 15-a a Adunării Generale a Organizației Națiunilor Unite, care urmează să dezbată problema dezarmării generale și totale, precum și alte probleme internaționale de importanță deosebită, în ședința comună a Prezidiului Marii Adunări Naționale și a Consiliului de Miniștri al Republicii Populare Romîne din 31 august a.c. s-a hotărît să se supună spre aprobare Marii Adunări Naționale ca delegația Republicii Populare Romîne la a 15-a sesiune a Organizației Națiunilor Unite să fie condusă de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Intr-o atmosferă de puternic entuziasm Marea Adunare Națională a adoptat în unanimitate o hotărîre prin care aprobă această propunere. Tovarășul Constantin Pîrvulescu a declarat apoi închise lucrările sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale. (Agerpres): Cuvîntul tovarășului Ion Gheorghe Maurer, președintele Prezidiului Marii Adunări Naționale Tovarăși deputați și deputate. Am ascultat cu toții, cu un deosebit interes, raportul ținut feri de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej despre :„Situația internațională și politica externă a Republicii Populare Romîne”. Acest raport a făcut o profundă analiză a factorilor principali care determină evoluția vieții contemporane, a definit cu claritate și vigoare caracterul constructiv al politicii noastre externe,’ a exprimat avîntul, impetuozitatea cu care poporul român, constructor al socialismului, apără cauza păcii. In zilele noastre, problema coexistenței pașnice a țărilor cu orînduiri sociale diferite a devenit problema centrală a relațiilor internaționale. Stabilirea poziției față de coexistența pașnică are o însemnătate capitală atît pentru orientarea politicii externe a fiecărei țări, cît și pentru politica sa internă. Așa cum se subliniază puternic în raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej, Republica Populară Romînă este o putere a păcii, datorită caracterului orînduirii sale economice și sociale. Ea și-a îndreptat și își îndreaptă eforturile, toate mijloacele spre dezvoltarea industriei, a ramurilor pașnice ale economiei, spre construcția de locuințe și de școli, reducerea impozitelor, spre continua ridicare a nivelului de trai al populației. Socialism însemnă dezvoltarea fără precedent a forțelor de producție, înflorirea științei și culturii, în scopul creării unui mare belșug de bunuri materiale și spirituale pentru mase. Tocmai acestea sunt obiectivele trasate de Congresul al 111-lea al partidului nostru, obiective care nu pot fi atinse decît in condițiile unei păci durabile. De aceea în politica externă, țara noastră, călăuzindu-se după principiile coexistenței pașnice, se orientează spre dezvoltarea colaborării economice, culturale, științifice cu celelalte țări, a militat și militează cu sinceritate, cu consecvență pentru rezolvarea pe calea tratativelor a tuturor problemelor litigioase. Piatra unghiulară a politicii externe a Republicii Populare Române o constituie alianța de nezdruncinat, colaborarea economică multilaterală, relațiile de asistență mutuală cu țările sistemului mondial socialist în frunte cu Uniunea Sovietică, glorioasa constructoare a comunismului. întregul popor român acordă o înaltă prețuire politicii constante de pace dusă de Uniunea Sovietică, caracterului ei științific bazat pe analiza profundă a ceea ce este esențial în lupta pentru preînîmpinarea războiului, spiritului ei dinamic, ofensiv, principialității cu care demască pe adepții „războiului rece”. Politica externă a țărilor socialiste s-a impus în mintea și în inima majorității oamenilor ca o politică care are ca țel suprem apărarea păcii, ea a determinat profunde schimbări pozitive în atitudinea și mentalitatea opiniei publice din Occident, a întărit prestigiul sistemului socialist mondial și al ideilor socialismului. Ca putere iubitoare de pace, Romînia a adus contribuția sa în cadrul lagărului socialist, în activitatea diverselor organisme internaționale, în spațțiul geografic în care se află situată, pentru însănătoșirea relațiilor internaționale. Așa cum a arătat tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej în raportul său, țara noastră a adus contribuția ei la rezolvarea unor probleme importante, sprijinind propunerile Uniunii Sovietice pentru destindere în relațiile internaționale, pentru încetarea experiențelor nucleare, realizarea dezarmării, rezolvarea problemei germane în spiritul păcii, manifestîndu-și în același timp inițiativa pentru promovarea unor relații de bună vecinătate și de colaborare multilaterală între statele din Balcani. După cum am văzut, în ultimii ani s-au dezvoltat schimburile culturale, științifice și tehnice ale R.P. Române în diverse state ale lumii. Noi pornim de la ferma convingere că reciproca cunoaștere a culturii pusă în slujba idealurilor umaniste, capodoperele artei și literaturii mondiale, toate valorile spiritului care cultivă ideile păcii și progresului sunt un excelent mijloc de cunoaștere și prețuire reciprocă a popoarelor. In același timp, noi ne pronunțăm pentru extinderea schimburilor științifice, pentru însușirea reciprocă a tot ceea ce reprezintă descoperire și cucerire modernă în știință și tehnică, servind cauza ridicării nivelului de trai al popoarelor, ușurării muncii omului. Acordurile culturale și științifice încheiate de R.P.R., ca și cele de ordin economic, sunt o mărturie a voinței guvernului nostru de a promova și dezvolta acest ansamblu de schimburi care contribuie la o mai bună înțelegere între state, la înflorirea civilizației umane. Datorită acestei politici consecvente de pace, Romînia a devenit în anii noștri o putere politică respectată, suverană și independentă, cu un serios prestigiu internațional, factor activ al păcii. Considerînd că orice stat are o serioasă răspundere în orientarea cursului evenimentelor internaționale, Republica noastră va continua să militeze neabătut pentru triumful principiilor coexistenței pașnice. Actuala sesiune a Marii Adunări Naționale este o nouă și puternică confirmare a acestei linii consecvente în politica noastră externă. Deși principiile coexistenței pașnice, recunoscute ca singurele raționale de către popoare, sunt principii după care ar trebui să se călăuzească în mod normal relațiile tuturor statelor, există însă forțe imperialiste care exercită încă o puternică influență asupra politicii externe a unor puteri occidentale, dispun de pâighnii și mijloace economice, propagandistice și militare cu care încearcă să se împotrivească din răsputeri destinderii internaționale, statornicirii unor relații firești, bazate pe încredere între state. Paralel cu săvîrșirea unei serii de acțiuni agresive, menite să otrăvească atmosfera internațională, aceste cercuri continuă să promoveze cursa periculoasă a înarmărilor nucleare. Considerînd că dezarmarea este problema fundamentală a zilelor noastre, metoda cea mai potrivită pentru a asigura efectiv coexistența pașnică Uniunea Sovietică împreună cu celelalte țări socialiste, după ce au prezentat un plan realist de dezarmare generală și totală care întruchipează năzuințele întregii umanități, au manifestat răbdare și bunăvoință în găsirea unor soluții reciproc acceptabile. Intrucît toate aceste încercări constructive s-au izbit de refuzul puterilor occidentale de a face cel mai timid pas pe calea unor măsuri efective de dezarmare, Uniunea Sovietică a făcut propunerea extrem de importantă ca această problemă să fie discutată la apropiata sesiune a O.N.U., cu participarea reprezentanților popoarelor la cel mai înalt nivel. Este un succes faptul că, în ciuda serioaselor rezistențe din partea unor cercuri apusene, în special din SUA, comisia O.N.U. pentru dezarmare a ajuns la concluzia că problema dezarmării trebuie dezbătută în Adunarea Generală a O.N.U., forul internațional reprezentativ, care a adoptat rezoluția cu privire la dezarmarea generală și totală și care poate și trebuie să ia hotăririle corespunzătoare și să îndrepte tratativele pe un drum real. Pentru a da întreaga autoritate, toată ponderea necesară acestor dezbateri, pentru a se mișca tratativele în problema dezarmării din punctul mort în care au ajuns și a le transforma în discuții eficace, cu rezultate rodnice, este de dorit să se facă încă un pas înainte și să se asigure participarea în cadrul sesiunii ONU a reprezentanților cu cel mai mare prestigiu în viața statelor, împuterniciți de către popoare cu cea mai înaltă răspundere în adoptarea unor decizii importante pentru viața umanității. List. Declarația fostului ministru labuArthur Henderson, membru în Camera Comunelor, publicată de ziarul „The Times” care afirmă că: „Sunt multe de spus în favoarea participării șefilor de guverne la discutarea problemelor dezarmării în cadrul Adunării Generale a O.N.U. In plus, șefii de guverne ar avea astfel prilejul să se întîlnească între ei ca parte a activității morale a Adunării Generale” și care cere premierului britanic Macmillan să conducă delegația țării sale la apropiata sesiune a O.N.U. — arată că această necesitate este înțeleasă de cercuri destul de largi ale opiniei publice din occident, Acordând o deosebită importanță actualei sesiuni a Adunării Generale a O.N.U. în care se va dezbate problema problemelor timpului nostru, dezarmarea generală și totală, Guvernul și Prezidiul Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne propun ca în fruntea delegației noastre la lucrările acestei sesiuni a O.N.U. să fie desemnat omul care întruchipează în modul cel mai desăvîrșit aspirațiile poporului român și voința sa de pace, rovașul Gheorghe Gheorghiu -Dej. Prezența sa în fruntea delegației va conferi reprezentării noastre la O.N.U. întreaga greutate pe care o acordăm acestei sesiuni, va spori aportul, contribuția activă pe care Republica Populară Romînă se străduiește s-o aducă la soluționarea problemelor importante ale vieții contemporane. Exprimăm convingerea că Marea Adunare Națională va sprijini pe deplin această propunere. Suntem încredințați că poporul român va primi cu profundă aprobare, cu multă bucurie vestea că în fruntea delegației noastre la O.N.U. va fi tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, purtătorul de cuvint, solul năzuințelor, al hotăririi sale de a-și consacra toate puterile creatoare făuririi unei vieți noi, luptei pentru apărarea păcii. Hotăririle sesiunii extraordinare a Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne I. Marea Adunare Națională a Republicii Populare Romine întrunită in zilele de 30 și 31 august a.c., în sesiune extraordinară, aprobă Raportul prezentat de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej, prim secretar al Comitetului Central al Partidului Muncitoresc Român, membru al Prezidiului Marii Adunări Naționale cu privire la situația internațională și politica externă a guvernului Republicii Populare Române. II. Marea Adunare Națională a Republicii Populare Române hotărăște ca delegația Republicii Populare Române h. a 15-a sesiune a Organizației NattartHor. Unite, să fie condusă de tovarășul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Afbitane deplină și politica externâ a parfificiliii și guvernului nostru Să trăim și să muncim în pace Am citit cu mult interes Raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej cu privire la situația internațională și politica externă a Republicii Populare Romîne, prezentat la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale a Republicii Populare Romîne. In Raport am văzut dorința statului nostru, dorința mea, a noastră, a sondorilor, a tuturor oamenilor muncii din Republica Populară Romînă de a munci și trăi în pace. Noi dorim să ne construim în pace viața nouă pe care am început-o, să avem liniște deplină, să traducem în viață zi de zi sarcinile mărețe pe care ni le-a pus în față cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român. De aceea, urăsc războiul, urăsc pe cei care promovează cursa înarmărilor, — pe imperialiști — aceia care vor ca printr-un nou război să-și sporească avuțiile. Eu cunosc ce înseamnă războiul: milioane și milioane de vieți omenești pierdute, femei văduve, copii orfani, oameni mutilați, distrugerea multor valori materiale și culturale. Știu de asemenea, PANAI. DUMITRU ajutor — sondor șef întreprinderea foraj — Craiova, că greutățile războiului se vor răsfrînge în primul rînd asupra noastră, a oamenilor muncii. Pe umerii lor vor apăsa, ca întotdeauna, greutățile. Pentru aceasta îmi exprim deplina adeziune la politica externă a partidului și guvernului nostru, politică care are la bază principiul leninist al coexistenței pașnice între state cu sisteme social-economice diferite și a cărei promovare a dus la dezvoltarea relațiilor politice, economice și culturale ale țării noastre cu diferite state — mari și mici. Aceasta este unica politică justă, corespunzătoare intereselor oamenilor muncii de pretutindeni, la care mă alătur cu toată sinceritatea. Promovarea și pe mai departe a unei astfel de politici va duce la destinderea încordării între state, la înfăptuirea și menținerea unei păci trainice și îndelungate. După cum afla din presa noastră și prin radio, în țările imperialiste cheltuielile militare sporesc an de an, imperialiștii creează baze militare pe teritoriile altor state. Acestea îngreunează viața oamenilor muncii din acele țări, duc la creșterea mizeriei și șomajului, amenință pacea popoarelor. Pentru fericirea noastră, a generațiilor viitoare, susțin și voi susține, prin succesele pe care le obțin împreună cu sondorii din brigada, în care lucrezi propunerea de a se întreprinde noi acțiuni concrete în direcția dezarmării generale și totale care este, după cum se arată în Raportul tovarășului Gh. Gheorghiu-Dej, sarcină urgentă și realistă. Pentru a sprijini politica partidului și guvernului nostru, voi depune eforturi susținute în muncă, astfel incit, încă în acest an, schimbul pe care îl conduc să îndeplinească sarcina trasată de cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, ca forajul cu turbina să ajungă la 70 la sută din totalul metrilor săpați. Totodată, la fiecare sondă săpată vom realiza însemnate economii peste plan, Luptînd pentru apărarea păcii saram propriile noastre interese de progres și bunăstare Raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej cu privire la situația internațională și politica externă a Republicii Populare Romine, prezentat la sesiunea extraordinară a Marii Adunări Naționale a R.P.R., este un document de excepțională însemnătate, care demonstrează în mod veridic că politica externă promovată de Partidul Muncitoresc Român, de guvernul R.P.R., de întregul nostru popor muncitor, este o politică de fermă apărare a păcii. Pacea este o cerință vitală a poporului nostru. Pentru ca să-și desfășoare în liniște măreața operă de desăvîrșire a construirii socialismului, pe baza minunatelor perspective deschise de cel de-al III-lea Congres al Partidului Muncitoresc Român, poporul nostru muncitor are nevoie de pace. Iată de ce, așa după cum se arată în Raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej ,,La temelia politicii externe a statului nostru s-a aflat și se află prietenia și alianța indestructibilă cu Uniunea Sovietică și celelalte țări ale lagărului socialist. Coeziunea și unitatea lagărului socialist reprezintă chezășia apărării păcii, garanția victoriei politicii de pace și securitate internațională”. Este o mîndrie pentru fiecare om Ing. C. MOROȘANU director I.R.I.L. „Victoria“ Craiova, al muncii faptul că Republica Populară Romînă militează activ pentru micșorarea încordării internaționale, pentru promovarea principiilor coexistenței pașnice, pentru dezarmarea generală și totală, pentru instaurarea unei păci durabile în lume. Glasul patriei noastre s-a făcut și se face auzit cu tot mai multă vigoare în sprijinul păcii. Inițiativele de pace ale statului nostru, între care propunerile cu privire la promovarea între statele din sud-estul Europei a unor relații de bună vecinătate și de colaborare multilaterală pentru a crea în Balcani o zonă a păcii în care să nu existe arme de distrugere în masă, rampe de lansare a rachetelor și baze militare străine, au fost mult apreciate de opinia publică internațională, care a văzut în ele expresia vie a dorinței sincere de pace a poporului român, dornic de a trăi în pace, în relații de bună vecinătate și colaborare cu toate țările, indiferent de orînduirea lor socială și politică. Prin faptele pe care le comit, cercurile imperialiste dovedesc că sunt potrivnice unei astfel de politici a păcii, promovată cu deplină consecvență de țările lagărului socialist, între care și țara noastră. Trimiterea de avioane de spionaj deasupra Uniunii Sovietice, zădărnicirea conferinței la nivel înalt de la Paris și alte acte provocatoare, dovedesc că cercurile imperialiste urmăresc subminarea păcii.. Planurile lor sunt însă sortite eșecului, pentru că popoarele lumii se conving tot mai mult de necesitatea absolută a păcii, fără de care nu poate exista progres. Concluzia care se desprinde din Raportul tovarășului Gheorghe Gheorghiu-Dej că „Analiza situației internaționale și a raportului de forțe pe arena mondială demonstrează că există premise serioase pentru a se face noi pași pe calea promovării cauzei păcii“ este însuflețitoare pentru fiecare om al muncii din patria noastră, care muncește cu abnegație pentru desăvîrșitrea construcției socialismului. In ce ne privește pe noi,, colectivul I.R.T.L., „Victoria“ — Craiova ne vom aduce și pe mai departe aportul nostru la dezvoltarea economică a regiunii și patriei noastre, la lupta pentru apărarea păcii, pe deplin convinși că în acest fel servim propriile noastre interese de progres și bunăstare^..... Ce însemnătate au economiile Harnicii muncitori, ingineri și tehnicieni de la întreprinderea regională de electricitate Craiova au reușit ca de la începutul anului să obțină succese importante, lună de lună, în domeniul predării lucrărilor în cele mai bune condiții și realizării de economii. Pe baza acțiunii complexe de descoperire și punere în valoare a rezervelor interne, menite să asigure creșterea productivității muncii și reducerea prețului de cost, acest colectiv a reușit ca in primele 8 luni ale anului să obțină realizări importante, productivitatea muncii crescînd cu circa 4 la sută, realizîndu-se economii de peste 3.000.000 lei. Cu economiile realizate de către energeticienii de la întreprinderea regională de electricitate Craiova se pot pune în valoare obiective cum ar fi: 53 km, linie electrică trifazică de 15 kV, sau 105 km. linie electrică aeriană — sistem DCP de 6 kV. Economia realizată de la începutul anului mai poate reprezenta: cheltuielile pentru construirea unei linii electrice în sistem DCP de 15 kV, pe distanța Craiova-Bechet. C. ROȘCA, coresp. ■os în pas cu tehnica Mergînd pe linia indicată de către partid cu privire la promovarea tehnicilor, petroliștii Trustului de extracție Tg. Jiu au început experimentarea injecției cu apă sărată la sondele 350 și 473. Studiile și cercetările întreprinse pînă la data de 30 august au menirea să asigure folosirea apei sărate la injecție în locul apei dulci în scopul creșterii necontenite a receptivității stratelor petrolifere. Republicii Socialiste Cehoslovace în Craiova In după amiaza zilei de ieri, a sosit în Craiova Ansamblul Armatei Republicii Socialiste Cehoslovace, care a prezentat la orele 19 pe stadionul C.F.R__Electro un spectacol în fața unui mare număr de oameni ai muncii din Craiova. La Casa pionierilor In cadrul Casei pionierilor din orașul Craiova a avut loc ieri oe reuniune la care au participat un număr de 150 pionieri. Cu acest prilej s-a trecut în revistă felul cum pionierii și-au petrecut varianța de vară. 1. Reuniunea s-a desfășurat în cintec, joc și voie bună. Colectivul de muncitori de la Centrul mecanic Craiova lucrează cu însuflețire pentru realizarea planului de reparații la tractoare, asigurînd astfel unitățile socialiste agricole in vederea începerii campaniei de toamnă. Iată-i in clișeul alăturat pe mecanicii Marin Diaconu și Marin Mitrică făcând o ultimă revizie la un tractor O.T.C.S. înainte de recepționare.