Irodalmi Szemle, 1965

1965/1

Az észt grafika a szovjet köztársaságok képzőművészetének egyik legsajátosabbá alakult, legelismertebb és talán leggaz­dagabb ága. Gyökerei elmúlt évszázadok kultúrájába nyúlnak vissza és szervesen összefüggnek a könyvnyomtatás techniká­jával, amely a Balti tenger partján aránylag korán honosodott meg. A rajzkészséget és rajztudást, amely minden grafikai ténykedés alapja, a 19. század elejétől már céltudatosan ápolta a Tartuu-i egyetemen 1803-ban alapított rajziskola, amelyből számos rajztehetség került ki. Nekik köszönhető, hogy a múlt század nagy észt egyéniségeinek, hazafiaknak, költőknek és tudósoknak emberi megjelenését, az észt táj melankolikus szépségét, s a finnugor származású észt nép életének külön­féle sajátosságát kiváló egykorú rajzok dokumentálják. Ugyan­akkor a század második feléből számos eredeti grafikával illusztrált észt könyvet ismerünk, ami aránylag ritka jelenség, mert ez az a kor, amelyben a xylolit a grafikai művészetet a könyvnyomtatás folyamatából Európa-szerte kiszorította. Az úgynevezett „tiszta grafika" műfajának megalapítója Észt­országban Johann Köler, az észt képzőművészet úttörő egyéni­sége volt. Őt követte a század kilencvenes éveiben a nagy észt grafikus fivérpár, Paul és Kristjan Raud. Az első észt művészstúdiót, amely köré számos fiatal grafikai tehetség csoportosult, Ants Laikmaa századunk első évtizedében alapí­totta meg. Rövidesen olyan markáns művészegyéniségek vet­ték át a vezetését, mint Nikolai Triik, a tallini képzőművészeti főiiskolán a grafikai diszciplínák tanára, Ada Vabbe, a linó­leummetszet kiváló művelője, a sokoldalú Paul Liivak, vagy Eduard Vitral­, az észt rézkarc Párizsban élő, európai hírű mestere. A huszas évek végén és a harmincas évek elején az észt grafika különösképpen fellendül, új technikákkal gazdagodik, témaköre bővül, formanyelve bekapcsolódik a nyugati áramla­tokba. Ez a gazdagodás és növekedés újabb irányt vesz a má­sodik világháború után, amikor az észt grafika is részt próbál venni a szovjet képzőművészet felvilágosító és társadalom­­alakító feladataiban. Ám abban az arányban, amelyben súlya és tekintélye gyarapodik, fogynak jellegzetes nemzeti vonásai és csökken az a képessége, hogy a művet a belső élmény iga­zával hassa át. A kultusz korának e szimptómáján az észt grafika ma már szerencsésen túljutott. Átsegítették a fiatal grafikusok, az a nemzedék, amely a XX. kongresszus után lépett az iskolából az életbe, s amelynek az alkotásaiból az Irodalmi Szemle mai számában szemelvényeket hozunk. E művek technikai skálája az akvatintától a linóleum- és fametszeten át a rézkarcig terjed, s valamennyi műfajban szinte megkapó tökéletességet ér el. Specifikumát azonban mégis azok az értékek határozzák meg, amelyek ezeket az alkotásokat a mondanivaló keresetlen igazával s a kifejezés harmonikus szépségével emotív művészi élménnyé emelik. (T.) Eszt­rafika

Next