Irodalmi Szemle, 2019

2019/1 - PALÓC HUNGAROFUTURIZMUS

IRODALMI SZEMLE LXII 2019 1 ÓRA: 1,80 € / 800 FT ELOFIZETOKNEK: 1,50 € / 600 FT PALOC HUNGAROFUTURIZMUS ALAPITAS EVE: 1958 LXII. ÉVFOLYAM ALAPITO FOSZERKESZTO: FOSZERKESZTO: MIZSER ATTILA (ATTILA.MIZSER@GMAIL.COM) SZERKESZTO: NAGY CSILLA (CSILLESTER@GMAIL.COM) NEMETH ZOLTAN (NEMETX@GMAIL.COM) LAPTERV ES TORDELES: GYENES GABOR, VACLAV KINGA KEPSZERKESZTO: GYENES GABOR KORREKTOR: SZANISZLO TIBOR FOMUNKATARSAK: EBhifiHWWIihi jozsef arpad SzERKESZTOBIZOTTSAG: BALAZS IMRE JÓZSEF, BARCZI ZSÓFIA, CSANDA GABOR, DARVASI FERENC, N. TÓTH ANIKÓ, NAGY HAJNAL CSILLA, POLGAR ANIKO, SZALAY ZOLTAN SZERKESZTOSEG: MADACH EGYESULET, P.O.BOX 7, 820 11 BRATISLAVA ISSN 1336-5088 web: www.irodalmiszemle.sk FACEBOOK.CoM/IRODALMISZEMLE sZERKESZTOSEG.IRODALMISZEMLE@GMAIL.COM SZAMUNKAT ANDRUNG HEINZELMANN ALKOTÁSAIVAL ILLUSZTRALTUK . MEDDIG ALLAT Andrung Heinzelmann (1990, Kovácspatak) íro, képzomuvész. Az Irodalmi Szemlében most köz­­lésre kerü­lo sorozata a bestiarium mufaji hagyo­­mányához kapcsolódik. A vonalas, többnyire mo­­nokrom rajzok fokuszában hetköznapi haziállatok, vadállatok, vagy (ritkábban) animalis jegyekkel rendelkező fantázialények (mutánsok, androidok, kitalált egyedek) állnak, amik (akik) a portrékon rendszerint valamilyen antropomorf cselekmény közben látszódnak. Az állatok karaktere - az utóbbi kategóriától elte­­kintve - többnyire hetkoznapi; azonban a muve­­let, amit vegeznek, kü­lonleges, és a korü­lmenyek, amelyek körü­lveszik őket, minden esetben rend­­hagyoak. Nemcsak azert erzekeljü­k igy, mert az itt ábrázolt cselekveseket a valosagban emberekhez rendeljük. Hanem azert is, mert a torténések az emberi világ rendkívü­li eseményeihez kapcsolód­­nak, pontosabban olyan pillanatokra világítanak rá, amelyek a humán kategoriákat tekintve is át­­menetiséget hordoznak. A titok, a meghasonlás és a kiszolgáltatottság keretezi a tematikákat: az állatok felfednek vagy elrejtenek valamit, önma­­gukkal, a külvilággal vagy az általános morális kategóriákkal kapcsolatban. Miközben beszédet mondanak, barikádot epítenek, lehallgatják önma­­gukat, vagy épp „rájuk parkol az élet”, nyilvánvaló­­an nemcsak szüksegszeruen állati természetü­krol vallanak, hanem - az állatszimbolum-tavak és az állatmesek tradíciójához illeszkedve - etikai allas­­foglalást, vagy legalabbis (tarsadalmi) kérdésfelve­­tést hordoznak. Heinzelmann tablai egyébkent strukturalisan is kapcsolódnak a bestiariumokhoz, az állatok ábrá­­zolásához több szöveges szint is tartozik. Minden képben egy-két mondatos, kézzel beirt felirat nar­­rálja a látványt, emellett viszonylag gyakran talál­­kozunk a kép hátterében megjelenő, a vizualitas reszet képezd, ter­­es időviszony-jelold, kontextus­­teremtő verbalis kódokkal. A harmadik szint pedig a kep keretein kivul szerepeltetett, nyomtatott cím, amely rontott artikulacioval ismétli meg a kez­zel­ beirt, narrativ mondatot. Így hát nemcsak az a kerdes, hogy amit (akit) a kepen látunk, meddig ember/allat, hanem az is, hogy aki a kepet nézi és a cimet olvassa, meg ez, vagy pedig mar az... (ncs) A CIMLAPON: POGARKA GIVLID ROB A HATLAPON: FLAMINKOGA DANG­­DZSADAT NESZ

Next