Népszava, 1967. október (95. évfolyam, 232–257. szám)
1967-10-01 / 232. szám
Világ proletárjai, egyesüljetek! NÉPSZAVA A MAGYAR SZAKSZERVEZETEK KÖZPONTI LAPJA 95. ÉVFOLYAM, 232. SZÁMÁRA 1967. OKTÓBER 1. VASÁRNAP A Munka Törvénykönyve EHET, HOGY VÉLETLEN, de nem tudom kivonni magamat a hatása alól. És ha véletlen, akkor is látok valami szükségszerű összefüggést abban, hogy aznap jelent meg a magyar sajtóban az SZKP Központi Bizottságának a határozata a szovjet nép életszínvonala további emelését biztosító intézkedésekről, amikor a munkaügyi miniszter a magyar országgyűlés elé terjesztette a dolgozók munkaviszonyát szabályozó új Munka Törvénykönyvét. Ha nem is időben, de folyamatában és láncolatában feltétlenül van összefüggés a két esemény között A szocializmus, a kommunizmus építésében elért sikerek tették lehetővé a Szovjetunióban, hogy az általános ötnapos munkahét bevezetésének elhatározása után olyan intézkedéseket foganatosítsanak, mint a béreknek és a nyugdíjaknak az emelése, egyes munkakörökben a nyugdíjkorhatár csökkentése és a többi, amelyek mind a szovjet nép életének szebbé, jobbá tételét szolgálják. Z ÚJ MUNKA TÖRVÉNYKÖNYVE megalkotását is szocialista társadalmunk egy meghatározott fejlődési szakasza tette lehetővé és szükségessé. A szocialista építőmunka olyan szakaszába jutottunk, mikor a gazdaságirányítási rendszer reformjával, a vállalati önállóság növelésével még kedvezőbb feltételeket teremtettünk ahhoz, hogy minden alkotó erőt felszabadítva, az eddiginél is gyorsabban növelhessük társadalmunk gazdasági és politikai erejét. Ilyen értelemben is szoros az összefüggés a két esemény között. Kézzelfogható bizonyítékokkal támasztja alá Gáspár Sándornak, a Szaktanács főtitkárának parlamenti felszólalását, aki hangsúlyozta: »Az a célunk, hogy teljes társadalmi és szociális biztonságot nyújtsunk minden dolgozónak, hogy a munkánk nyomán elérhető legmagasabb életszínvonalat biztosítsuk egész népünknek, hogy minden ember számára elérhetővé tegyük a kultúra, a művészet minden kincsét és mindazt, ami az emberek boldogságához, igazi emberi életükhöz szükséges.« ■a ÉRT EZ A SZOCIALIZMUS CÉLJA és értelme, és és ezt a célt szolgálják a párt és a kormány in- 1ntézkedései, a többi között a gazdasági mechanizmus reformja, a 44 órás munkaidő bevezetése, az új Munka Törvénykönyve, valamint az ennek alapján kidolgozásra kerülő kollektív szerződés is. Ennek a célnak az elsődlegességét bizonyította a parlamentben lezajlott vita is, ahol a képviselők, mélyen átérezve a törvényhozói felelősséget, nagyon nyíltan és nagyon őszintén tették szóvá mindazokat az észrevételeket, aggodalmakat, amelyek a törvénytervezet vitája során az üzemekben, a munkahelyeken elhangzottak. Sokan ugyanis attól tartanak, hogy mivel az új munkatörvény nem részletez mindent, a helyi alkalmazás esetleg önkényeskedéshez, a dolgozók szerzett jogainak csorbításához vezethet. VLA ILÁGOSAN KIDERÜLT az előterjesztett törvény szövegéből, és a vitából is, hogy az új Munka Törvénykönyve minden szinten bővíti a vállalatok és a dolgozók jogait az összes munkaügyi és munkajogi kérdésben, hogy nemcsak lehetővé teszi, de feltételezi is a szocialista demokrácia továbbfejlesztését, a dolgozók nagyobb és érdemibb beleszólását a vállalatok vezetésébe, az üzemi élet ügyeinek intézésébe. Az is kitűnt a vita során, hogy a dolgozók félelme az esetleges visszaélésektől nem teljesen alaptalan, de minden eszközünk és lehetőségünk megvan ahhoz, hogy a Munka Törvénykönyve szellemének minden vállalatnál, minden munkahelyen érvényt szerzünk. És itt külön kel szólni a szakszervezetekről.NAGY MEGTISZTELTETÉST jelent az, hogy az itt ország legmagasabb szintű törvényhozói testületét a szakszervezetekben látja és a szakszervezetek•Lától várja az egyik legfőbb garanciát arra, hogy az új Munka Törvénykönyve a törvényhozók akaratának és szándékának megfelelően érvényesüljön, hogy helyi alkalmazása ne a jogok csorbítását, hanem ellenkezőleg, nagyobb jogvédelmet, hatékonyabb munka- és szociális biztonságot jelentsen. Az országgyűlés ilyen megnyilvánuló bizalma a szakszervezetek iránt nagy megtiszteltetést, de még nagyobb felelősséget jelent minden szakszervezeti tisztségviselő számára, akik a munkások érdekeinek védelmében most már törvényben biztosított, széles körű jogokkal, hatáskörrel rendelkeznek. A SZAKSZERVEZETEK, szakszervezeti tisztségviselők megtisztelő kötelessége tehát közreműködni abban, hogy az új Munka Törvénykönyve szellemének megfelelően, a dolgozók bevonásával készüljenek el az 1968. évi tervek, hogy a munkások és alkalmazottak tapasztalatainak, véleményének figyelembevételével készüljenek fel a kollektív szerződések megkötésére, a munkaidő csökkentésével kapcsolatos feladatokra, a gazdasági mechanizmus reformjának bevezetésére, és a többi tennivalókra, amelyek a dolgozók élet- és munkakörülményeinek javítását, életszínvonaluk emelését szolgálják. . . . Rossmann István ános vezetésével párt- és kormányküldöttség utazik Csehszlovákiába Csehszlovákia Kommunista Pártja Központi Bizottságának és a Csehszlovák Szocialista Köztársaság kormányának meghívására Kádár Jánosnak, a Magyar Szocialista Munkáspárt Központi Bizottsága első titkárának vezetésével október első felében magyar párt- és kormányküldöttség utazik baráti látogatásra Csehszlovákiába. (MTI) és papnő tüntetett a kormánypalota előtt, mivel a Thieus Ky kettős elutasította követeléseiket. A radikális buddhista irányzat vezetője, Thich Tri Quang szombaton már 48 órája folytatott ülősztrájkot az elnöki palotával szemben levő parkban. (Folytatás az 5. oldalon) Diákok és buddhisták kormányellenes tüntetései Saigonban Az ideiglenes nemzetgyűlés különbizottsága érvénytelennek nyilvánította az elnökválasztásokat Johnson. Az Egyesült Államok nem változtat vietnami politikáján Gumibottal támadt a rendőrség szombat reggel Saigonban a tüntető diákokra, miután a dél-vietnami ideiglenes nemzetgyűlés különbizottsága érvénytelennek nyilvánította a szeptember 3-i elnökválasztások eredményeit. A bizottság a kora hajnali órákig tartó ülésezés után 16 szavazattal kettő ellenében, egy tartózkodással hozta meg döntését. A jelentést a 117 tagú nemzetgyűlés elé terjesztik, amelynek keddig kell eldöntenie, jelölik-e a választások győztesét, Nguyen Van Thieut, elnöknek. A különbizottság elnöke Phan Khao Suu, aki az egyik polgári jelöltként saját bőrén érezte a választások csaló jellegét, a nemzetgyűlés épületének lépcsőjén hirdette ki a bizottság határozatát az egybegyűlt, mintegy kétezer fős tömegnek. A túlnyomórészt diáktüntetők ledöntötték az épület előtt álló hat méter magas táblát, amelyen a választások eredményei voltak feltüntetve. A felvonulók — akik közt ott volt a pénteken letartóztatott Truong Din Dzu felesége is — vállra emelték és éltették Phan Khao Suut és felszólították a nemzetgyűlést, írjon ki új választásokat. A diáktüntetés egybeesett egy másik felvonulással, amelyben mintegy ezer buddhista szerzetes A Budapesti Mezőgazdasági Gépgyár debreceni gyáregysége évente mintegy ezer növényvédő gépet ad át a mezőgazdaságnak. A képen: RST 12-es tartálykocsik és axiálventillátorok, amelyek szállításra várnak (MTI Fotó : Bajkor József felvétele) Apró Antal Ulánbátorba utazott Apró Antal, a Minisztertanács elnökhelyettese, Magyarország KGST-beli képviselője elutazott Ulánbátorba, ahol részt vesz a KGST végrehajtó bizottságának most sorra kerülő, 31. ülésén. A Ferihegyi repülőtéren a kormány nevében dr. Trautmann Rezső építésügyi és városfejlesztési miniszter búcsúzott el Apró Antaltól. A búcsúzásnál jelen volt dr. Gál Tivadar, a Minisztertanács titkárságának vezetője, valamint az Országos Tervhivatal és a Külügyminisztérium több vezető munkatársa. Ott volt F. J. Tyitov, a Szovjetunió magyarországi nagykövete és Magaszlavin Zzsamszjan, a Mongol Népköztársaság budapesti nagykövete is. (MTI) A Gazdasági Bizottság határozata a munkába járók távolsági utazási kedvezményeiről A gyárak, üzemek, hivatalok dolgozóinak jelentős része (mintegy 430 ezer ember) a MÁV, a MÁVAUT és a Budapesti HÉV vonalain naponta utazik lakóhelyén kívül eső munkahelyére, a dolgozók más része (mintegy 170 ezer ember) pedig hetente veszi igénybe hasonló céllal főleg a vasút távolsági vonalait. A napi munkába járáshoz csakúgy, mint a hétvégi utazáshoz az állam jelentős kedvezményt biztosít a dolgozók számára. E kedvezmény összege évente megközelíti a másfél milliárd forintot. A kedvezmények jelenlegi rendszere még a jövőben is megfelel annak a célnak, hogy a munkájuktól távolabb lakó és a munkábanfrisis miatt áldozatot vállaló dolgozókat anyagilag mentesítse az utazási költségek nagy részétől. Az állami támogatás folyósításának jelenlegi módja azonban nincs összhangban a gazdasági mechanizmus reformjának azzal a célkitűzésével, hogy a vállalatok munkájához szükséges költségek a vállalatoknál jelentkezzenek. A Gazdasági Bizottság legutóbbi ülésén a gazdaságii mechanizmus reformja követelményeinek megfelelően újonnan szabályozta a munkába járást szolgáló távolsági utazási kedvezményeket. Az új rendelkezés alapelve, hogy sem a jelenleg munkaviszonyban levő, sem a jövőben munkába lépő dolgozókat a munkába járás kapcsán a jelenlegihez képest többletköltség nem terhelheti — ennek megfelelően a dolgozóknak nyújtott utazási kedvezmények továbbra is fennmaradnak. Változást csak a hetenként hazajáró nős, illetve férjezett dolgozók utazási kedvezményében ; ti&E. a határozat. Eddig — mint isrperelés — a hetenként hazajáró nős, illetve férjezett dolgozók havonta háromszor 86 százalékos és kétszer 66 százalékos kedvezménynyel utazhattak. Január 1-től egységesen hetenként egy 86 százalékos kedvezményes utazásra jogosultak. A kedvezmény mértékének 86 százalékában való egységesítése mintegy 10 millió forint évi megtakarítást jelent a dolgozók részére. Az új mechanizmus alapelveivel összhangban a határozat intézkedik arról, hogy a kedvezményes jegyár és a teljes árú jegy árának 80 százaléka közötti különbözetet a munkáltatók fizetik. (20 százalékos kedvezményt továbbra is a közlekedési vállalatok adnak, így a munkáltatóknál felvetődött utazási költség összegét az állami és szövetkezeti vállalatok a nyereségadó terhére, az építőipari vállalatok a termelési költségek között, a költségvetésiből gazdálkodó szervek pedig költségeik terhére számolják el. Az 1968-ban elszámolt kedvezmény összegét rögzítik és 1969-től a túllépés vagy a megtakarítás a vállalati eredményt rontja vagy javítja. A határozatnak megfelelően a közlekedési vállalatok új rendszerű bérletjegyeket adnak ki. A bérleteket a jövőben havi vagy fél havi időtartamra lehet megváltani (a HÉV-nél továbbra is egyhavi bérlet marad érvényben). A bérletet vagy a munkáltatók vásárolják meg dolgozóik részére, vagy pedig a dolgozók váltják meg. A távolsági utazási kedvezmény új rendje 1968. január 1-én lép életbe. am) A magyar hajózás legújabb tengeri egysége Vízen a Hajdúszoboszló Kétszáz üzem vett részt az építésben és a felszerelésben .Hajdúszoboszló legyen a neved, szerencse kísérje utadat. A gyógyfürdőváros képviselője, a »névadó« szavait pezsgősüveg durranása követte, majd méltóságteljesen vízre ereszkedett a Magyar Hajó- és Darugyár angyalföldi sólyateréről a DETERT megrendelésére épített hatalmas hajótest. Születési bizonyítványa épült 1967-ben. Csak az angyalföldi gyáregységben több mint 160 ezer munkaórával. Építésében, különböző berendezések, alkatrészek szállításával, további 200 üzem vett részt. Hossza 74 méter, legnagyobb szélessége 11,3 méter, a parancsnoki állás kétemeletes, önsúlya 900 tonna. Legnagyobb teherbíró-képessége 1650 tonna. Három raktára van, amelyek tetőzete automatikusan nyitható, illetve zárható, a rakodást hat elektromos daru segíti. Az 1000 lóerős Láng-motor segítségével óránként 12 mérföldé® sebességgel haladhat. Távvezérlésű gépek Harminc ember számára van kényelmes hely benne. A konyha teljesen gépesített. A hajó harmincnapos utat tehet meg megállás nélkül, ennyi üzemanyag felvételére képes. A parancsnoki hídról a gépek rávezérelhetők, működésük ellenőrizhető, a korszerű kormányt akár kisujjal is lehet mozgatni. 24 mérföldnyire lát A legkorszerűbb műszerekkel is felszerelik a Hajdúszoboszlót, így 24 mérföldnyi távolságra is »látó« radarral és két kilométeres mélységig hajszálpontos adatokat rögzítő elektromos mélységmérővel. A Hajdúszoboszló, amelyet dr. Bélay József főosztályvezető vett át a megrendelők nevében, még az idén kifut a tengerre. A magyar hajózás tizennyolcadik tengeri egysége lesz. (m. t.) ABajdúayi bomló» * vízre bocsátás pillanatába» (Gonda György felvétele)