Népszava, 1998. november (126. évfolyam, 256–280. sz.)
1998-11-02 / 256. szám
Októberben látványosan emelkedett a BUX 5. oldal 16 OLDAL ÁRA: 42 FORINT 0 126. ÉVFOLYAM, 256. SZÁM 1998. NOVEMBER 2., HÉTFŐ NÉPSZAVA® Újra árvíz fenyeget a Tiszán 3. oldal Táncszínházi siker a Thália falai között 11. oldal Nagyarányú kiadásnövekedés a jövő évi költségvetésben Az ideinél jóval többet költ el bevételeiből a központi költségvetés. Az államháztartás hiánya azonban - hála a szigorított önkormányzati és társadalombiztosítási költekezésnek - így is a kritikus 4 százalék alatt marad. A központi büdzsé számít minden szempontból a legmohóbbnak: bevételei 21, míg kiadásai 29 százalékkal emelkednek majd. A büdzsében 2-3 százalékos fogyasztásbővüléssel számoltak, de ezt tekintve megmagyarázhatatlannak tűnik a fogyasztási adóbevétel 47 százalékos emelkedése. Az agrártámogatások 34 százalékkal bővülnek jövőre,de 2000- ben 13,5 százalékos támogatásmegvonással számolhat az agrárium. Várkonyi Iván NÉPSZAVA A Pénzügyminisztérium az utolsó pillanatban, szombaton készítette el és adta át a jövő évi költségvetés tervezetét a parlamentnek. A Népszava birtokába jutott előterjesztésből kiderül: a kormány nemi változtatott gazdaságpolitikai elképzelésein,továbbra is 5 százalékos gazdasági növekedéssé számolt 11-13 százalékos exportnövekedést és 12-14 százalékos importbővülést. Vár. A büdzsé indoklása szerint idén 16-20 százalékos lesz az,, export, és 20-24 százalékra az import emelkedése, a p kivitel lanyhalásait a villsgazdaság recesszióval magyarázza ii a kormány, és f ezkozhatja magával a behozatal bővülési üteménekcsökkenését is. A kormány az inflációt 10711 százalék, körülire becsüli jövőre; 20 pp.-beh .8, azt követően, pedig 6 százalékra mérséklődhet. A költségvetésben 243 százalékos reálkereset- emelkedésselszámoltak, ugyanilyen mértékű, fogyasztási növekedés mellett. ■ . Ehhez a prognózishoz képest meglepőnek tűnik, hogy a költségvetésben 47 százalékos növekedést irányoztak elő a fogyasztási és a jövedéki adóbevételeknél. A kormányzat ebből a forrásból jövőre 460,9 milliárd,forintra számít'.*' .(Folytatás a 2. oldalon)" Elektronikus munkakönyv a láthatáron Kártyaalapú információs rendszer bevezetését tervezik a Szociális és Családügyi Minisztérium szakemberei a megszüntetett munkakönyv pótlására. A munkakönyv eltörlése nyomán a személyiségi jogokat sértő adatok mellett sok olyan hasznos információ sem áll rendelkezésre, amely megkönnyíthetné a tb-rendszer működését A ,punkakártyáról” szóló előterjesztés még novemberben a kormány elé kerül Fadgyas Gábor NÉPSZAVA A munkakönyvek 1992. június 30-i megszüntetése sok szempontból nehezebbé tette a munkáltatók és munkavállalók dolgát. Sok, a nyugdíjkorhatárhoz közeledő ember számára okoz fejtörést az, hogyan igazolják a szükséges szolgálati időt. A munkaadóknak a munkaviszony megszűnésekor igazolást kell adni, melyben többek között feltüntetik a munkaviszony kezdetét és végét. Ezt sokan elveszítik. A biztosításban eltöltött éveket a tb-nyitvántartások alapján kell figyelembe venni. Ha a dolgozó által „bediktált” munkahelyeknél eltöltött idő nem egyezik a rendszerben neve mellett szereplővel, a nyugdíjbiztosító szakemberei megkezdik a kutatást a hiányzó terminus után. Ha ezt a munkáltató nem tudja igazolni, a nyugdíjbiztosító a munkavállalóval veszi fel a kapcsolatot. Ekkor következik a bizonyítási eljárás: összegyűjtik a dolgozó birtokában lévő igazolásokat, feljegyzéseket. Ha ezek sem nyújtanak alapot az elbíráláshoz, a munkavállaló kollégái igazolhatják a munkaviszonyt. (Folytatás a 3. oldalon) . ALAPÍTVA 1873-ban Megszüntetnék a magyarok előnyét a közbeszerzéseknél Bálint Tóth János NÉPSZAVA A szakértők szerint nem működőképes a közbeszerzési törvény magyar vállalkozásoknak nyújtott, úgynevezett árpreferenciarendszere, éppen ezért a jogszabály megváltoztatására készül a kormány. A legtöbb kritika ugyanis éppen azt a paragrafust érte, amely szerint a magyar cégeknek 10 százalékos árelőnyt kell biztosítani. Egyes szakértői vélemények szerint ugyanis nem szükséges árelőnyt biztosítani a magyar vállalatoknak. Ez egyrészt sérti az Európai Unió versenysemlegességre vonatkozó előírásait, másrészt nincs is szükség a megkülönböztetésre, olyan kicsiny a külföldi pályázók száma a közbeszerzéseknél. • A Közbeszerzési Tanács álláspontja szerint egy elkülönített pénzalap alkalmazásávallehetne előnyt nyújtani a magyar cégeknek a közbeszerzéseknél, ezt a javaslatot azonban a pénzügyi tárca kezdetektől fogva elutasítja. A Közbszerzési Tanács múlt heti ülésén ismét terítékre került, hogy az uniós tagságra készülő Magyarország közbeszerzési ügyekben kérjen-e deregulációs kedvezményt az Európai Uniótól. Az egyik pont éppen a sokat kritizált árelőny kérdése lenne. A tanács tagjainak véleménye megoszlott a kérdésben, a többség azonban úgy vélte, nem indokolt az évenkénti 340-350 milliárd forint értékű állami megrendelések sajátos magyar szabályait hosszú távon fenntartani. Horváth István, a Közbeszerzési Tanács elnöke szerint sem indokolt a külföldi vállalkozásokversenyjogának korlátozása. Elmondta: a közbeszerzésbe vont esetek alig négy százaléka köthető a külföldi pályázókhoz. 4 Häkkinen mindent elvitt A suzukai Japán Nagydíj céljában Mika Häkkinen világbajnoki címét ünnepelte a konstruktőrök versenyében is csúcsra ért McLaren- Mercedes csapat, miután az idei utolsó Forma-1-es futamon a finn pilóta legnagyobb riválisa, a német Michael Schumacher a 31. körben defekt miatt kiállt, összeállításunk a 10. oldalon Reuters-fotó A tudásipar hatalom Glatz Ferenc a hosszú távú tudománypolitikai reformról November első hete Magyarországon a tudományé. Immáron második esztendeje több mint kétszáz rendezvény középpontjába az a hazai szellemiség kerül, amely egyedüli tőkénk ahhoz, hogy Európa uniós tagjaként megálljuk a helyünket. De felkészültek-e a tudományos világban zajló reformra a tudomány művelői? Hogyan lehet a tudománypolitikai gondolkodást korszerűsíteni, stratégiai eszközzé tenni? A témakör legfontosabb kérdéseiről Glatz Ferenc történésszel, a Magyar Tudományos Akadémia elnökével beszélgettünk. Szabó Iréné NÉPSZAVA 4. Ön tudósként és Akadémia elnökeként egyaránt nagy jelentőséget tulajdonít annak: tudománypárti, avagy sem a mindenkori kabinet. .Ilyen szempontból miképp vélekedik az új kormányról? : - Az új Vezetés. száz napjából nem lehet meghatározni az elkövetkező négy évét Az ■eltelt feo alapján úgy látom, hogy ez a kormány nem a tudományban akar spórolni. Az Akadémia 1999-egy 20 százalék körül mozgó tervezett költségvetési növekedése azt tendenciát fuutatja,a amelyben hosszú «Érvek leépülése után pozitív fordulatot 1997 és 1998 hozott. Tény az is, hogy a tudományos élet több aktív szereplője kormánytag lett. A nagy kérdés az,hol lesz a tudomány helye az új kormánystruktúrában. Vitákban eldöntendő kérdés az is: hogyan építkezzen a kormányzati adminisztráció. Mindenképpen óvnék a túlzott végrehajtó hatalmi központosítástól. A tudomány művelésének árt. Kérdés, hogyan gondolkodunk a jövő államáról Európában. Az én felfogásom szerint távlatilag hatalmi áramból szolgáltatót kell csinálni. A Végrehajtó hatalom a tudomány területén a tárcákat koordinálja, és a kutatásszervezést hagyja az autonómiákra. Feladatot állítson és mérjen, de ne irányítson. (Folytatás a 6. oldalon) Glatz Ferenc: hatalmi államból szolgáltatót kell csinálni Nincs pénz a tájsebekre Százötven évet venne igénybe az országban lévő 15 ezer tájseb felszámolása. A környezetvédelmi alap megszüntetése tovább nehezítheti a felszínalatti vizeket ,hisz veszélyeztető, használaton kívüli bányaterületek helyreállítását. (Cikkünk a 3. oldalon) Carlos Menem argentin elnök megbékélni ment Angliába 9. oldal Bagdad felfüggesztette az együttműködést MTI-információk Az ENSZ iraki leszerelésellenőrző különbizottsága (UNSCOM) kamerák segítségével normálisul,''folytatta az iraki helyszínek ellenőrzését- közölte Mis Carlstrom, az ENSZ bagdadi Felügyelő és Ellenőrző Központjának igazgatója vasárnap Bagdadban. . . Irak, szombaton felfüggesztette az együttműködést az UNSCOM-mal. Bagdad azt követeli, hogy vizsgálják meg az Öböl- , háború miatt az ország ellen bevezetett szankciók feloldását- és menesszék Richard Bullert, és...külön- bizottság vezetőjét, , Az ENSZ Biztonsági Tanácsa szombat este egyhangúlag elfogadott nyilatkozatban ítélte el Irakot amiatt, hogy a bagdadi vezetés beszüntette az együttműködést az ENSZ-elenőrök azon csoportjává, amely az ország "biológiái és" Vegyi fegyverkészleteinek, valaminthordozórakétáinak felszámolását lenne hivatott figyelemmel kísérni. A testület megállapította, hogy a szombati iraki bejjelentés a Biztonsági Tanács korábbi döntéseinek nyílt megsértését jelenti. Felszólította Irakot, hogy haladéktalanul és feltételek nélkül tegye újra lehetővé a,helyszíni elleniőrök munkáját. (Folytatás a 8. oldalon) Bírák „próbaidőre” Szakmai, egészségügyi, ezen belül pszichológiai vizsgálatokon is át kel esniük az elkövetkezendő években a bírói pályára jelentkezőknek, hogy elnyerjék kinevezésüket. A közigazgatási bírák egyesületének vezetője szerint a szigorúbb feltételrendszer kidolgozására amiatt volt szükség, hogy valóban megfelelő személyek dönthessenek az emberek sorsáról, azaz csak a tényleg rátermett és elhivatott jelentkezőkből legyen bíró. Nagy Gergely NÉPSZAVA Néhány évvel ezelőtt kis, túlzással szinte mindenki bírói kinevezést kapott, aki a jogi egyetem elvégzése után kétéves, bíróságon eltöltött gyakorlati időt követően szakvizsgát tett. Voltak, akik 24 évesen már dönthettek emberek sorsáról. Ennek következtében főleg a helyi bíróságokon meglehetősen kevés szakmai tapasztalattal rendelkező bírók ítélkeztek. Ezeknek a bíróknak átlagosan még ma sem több a gyakorlata 5 évnél. Ma már az egyetem elvégezése után 8 évet kell várni a szakvizsga megkezdéséig, ezt követően pedig még legalább 2 évig úgynevezett bírósági titkárként kell dolgozniuk azoknak, akik sikeresen tették le a vizsgát. (Folytatás a 3. oldalon) .