Népszava, 2010. augusztus (137. évfolyam, 178-202. szám)
2010-08-02 / 178. szám
Homályosak a kormány nyugdíjtervei Januártól 40 év szolgálati idő után életkortól függetlenül nyugdíjba mehetnek a nők - tudta meg lapunk a Fidesz szakpolitikusától. Iván László kijelentette, a kabinet már döntött erről, a parlament az őszi ülésszakon pedig szavaz az ügyben. Más konkrét lépésről egyelőre nem nyilatkozott, annyit mondott: őszre „korszerű és igazságosabb” nyugdíjellátást dolgoznak ki. Miután ennél több nem derült ki, így továbbra sem tudni, folytatják-e a nyugdíjkorrekciós programot, megőrzik-e a méltányossági nyugdíjemelést, kifizetik-e a nyugdíjprémiumot és változatlan formában marad-e a korhatáremelés. Iván szerint az elfogadott, bevezetett törvények „egyelőre változatlanul mennek tovább”. A KDNP nyugdíjkoncepciója szerint egyébként 70 éves kortól vezetnék be az állampolgári alapnyugdíjat, az öregségi nyugdíj alapja pedig az egyéni számlás rendszer lenne. Az MSZP a nyugdíjak csökkenésétől és a korhatár drasztikus emelésétől tart. (Hír és háttér a 11. oldalon) Ajánló Házakat robbanthat a pálinkafőző A pálinkafőző berendezések kereskedői bizonyára jól jártak az otthoni főzés engedélyeztetésével: információink szerint sorra vásárolják fel a berendezéseket a gazdák, főként Szlovéniában. A pálinkafőző készülék nem olcsó és nem veszélytelen. A nagyobb űrtartalmú berendezések akár egymillió forintba is belekerülhetnek, és ha szakértelem nélkül szerelik össze őket, még a szomszédok is komoly veszélybe kerülhetnek. A főzés ráadásul komoly tudást igényel. 12. oldal Drágul a hazai dinnye Az időjárás sajnos idén sem kedvezett a dinnyének. Tavaly ötven-hatvan forintot kértek a termelők a közkedvelt gyümölcs kilójáért, idén ez a szám a száztíz forintot is elérheti. Nem egyszerű a hazai dinnye megkülönböztetése sem a külfölditől, szerencsére néhány jellegzetes ismertetőjegy alapján megtalálhatják kedvenc csemegéjüket azok, akik magyar dinnyét szeretnének falatozni. 16. oldal Két Red Bull és egy Ferrari a dobogón a fordulatos Magyar Nagydíjon Jubileumhoz méltó futam Jubileumhoz méltó, fordulatokban gazdag versenyt rendeztek hét végén a Hungaroringen: a 25. Formula-1-es Magyar Nagydíjat az ausztrál Mark Webber nyerte, miután a szombati időmérőn s a versenyen is a leggyorsabb köröket autózó csapattársát, Sebastian Vettelt egy meggondolatlan manőver nyomán megbüntették. Mindazonáltal a Red Bull-csapat mindkét versenyzője felállhatott a dobogóra, közéjük a Ferrari spanyol kétszeres világbajnoka, Fernando Alonso ékelődött. A futam leglátványosabb s legveszélyesebb jelenetei akkor zajlottak, amikor a címvédő Jenson Button és Vitantonio Liuzzi balesete miatt a pályára hajtott a safety car, s aki csak tehette, a boxba gurult kerékcserére. A Renault egyik technikusának figyelmetlensége miatt Robert Kubica összeütközött Adrian Sutillal, míg Nico Rosberg Mercedesének jobb hátsó abroncsát nem sikerült rögzíteni: elgurult a boxutcában, ahol egy szerelő megsérült. A csapatot 50 ezer dollárra büntették. A vb-pontversenyben összesűrűsödött az élmezőny, az első és a negyedik helyezett között mindössze 15 pont a különbség. (Részletek a 14. oldalon) A Red Bull-csapat 100., Webber 150. futamát ünnepelhette a tegnapi győzelemmelFotó: Szalmás Péter Horváth Csaba: Megállítható a Fidesz-úthenger Budapest soha nem hajolt meg Mintateremtő társadalmi összefogást kívánt kialakítani egy civil főpolgármester-jelölt mögött, ám ez megbukott a pártpolitika makacsságán - ismerte el Horváth Csaba, hangsúlyozva: február 26-a óta ő az MSZP városvezető-jelöltje. A politikus elmondta: nem foglalkozik jóslatokkal, szerinte az október 3-i szavazás lesz az igazi közvéleménykutatás. Kijelentette, hogy az MSZP az első vonalban fog küzdeni azért, hogy megállítsa a fideszes úthengert, ehhez pedig erőt ad neki, hogy Budapest soha nem hajolt meg, amikor erre kényszeríteni próbálták, mindig a haladás városa maradt. Megjegyezte: abban mindenki egyetért, hogy a városban komoly változásokra van szükség, de kérdés, a feladatra ki a legalkalmasabb. A Fidesz KDNP jelöltje, Tarlós István szerinte olyan üzemeltetői szemléletet képvisel, mellyel Budapest a legnagyobb magyar faluvá válva elvesztené előnyét, és lemaradna a többi európai nagyvárostól. (írásunk a 9. oldalon) Egy mondat Milyen házigazdája volt a száguldó cirkusznak Magyarország? Dávid Sándor, a Hungaroring sajtófőnöke: Immár huszonötödik alkalommal bizonyítottunk a világnak: tökéletes rendezés, tökéletes futam! Akivel csak beszéltem, mindenki elégedettségének adott hangot. Lewis Hamilton, a McLaren pilótája: Én is, a csapat is szeret Magyarországra jönni, egyfelől azért, mert itt mindig remek a hangulat, másfelől pedig nekünk rendre jól megy a Hungaroringen. Ezúttal csak az volt a gond, hogy az eredmények nem jöttek... Bernie Ecclestone, az F1 tulajdonosa: Úgy látom, akárcsak jómagam, a versenyzők, istállók is otthon érzik magukat önöknél, meg vagyok győződve arról, hogy mindenki szívesen jön ebbe a csodálatos országba. Ráadásul a versenyek is mindig izgalmasak. A regisztrációs adó eltörlésével óvatosabban kellene bánni Roppant kényes kérdés a gépjárműregisztrációs adó megszüntetésének vagy megtartásának ügye. Ebben egyetért az autósszakma. Egy elhamarkodott döntés a hazai gépkocsipiacot drámai mértékben meggyengítené. Az újautó-értékesítés idén az év első felében sem talált még magára. A használtkocsi-kereskedelem egyelőre valamivel jobb helyzetben vészelte át a gazdasági válságot. A Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete - az autós nagykoalícióval egyetemben - azt javasolja, hogy a regadó felső határát húzzák meg 1,2 millió forintban annak érdekében, hogy ne ösztönözze a külföldi forgalomba helyezést az adó mértéke, további bevételkiesést okozva ezzel az államnak. A Magyar Gépjármű-kereskedők Országos Egyesülete szerint 2-3 év alatt lehetne kivezetni a regisztrációs adót az autókereskedelemből, az új és a használt járművek piacát is ide értve. (Bővebben az 5. oldalon)