Pesti Hírlap, 1938. július (60. évfolyam, 145-171. szám)
1938-07-01 / 145. szám
BUPAPEST, 1938 Előfizetés a Képes Vasárnappal és a Képes Pesti Hírlappal együtt egy hóra 4.5 pengő, negyedévre 10 pengő 80 fillér. Egyes példányszám ára 8 fillér, vasárnap 12 fillér (a mellékletek nélkül) PÉNTEK, JULIUS 1 Szerkesztőség: Vilmos császár-út 78. Telefon 112-295. Főkiadók: Vilmos császár út 78. Tel. 112-295. Erzsébet körút 1. Tel. 135-296. A fiókok jegyzékét vasárnaponként az apróhirdetések élén közöljük A levegő meghódítása E sorok írója a század elején olvasott egy cikket a Természettudományi Közlönyben. A cikk szerzője — a nevére már nem emlékezünk — matematikai formulák bőségével bebizonyította, hogy a levegőnél nehezebb készülékkel sohasem fog repülni az ember. A cikk kétségtelenül az akkori tudományosság színvonalán állott, hiszen máskülönben nem nyomtatta volna ki az említett, kitűnően szerkesztett és értékes folyóirat. Soha még az élet nem cáfolta meg ennyire meglepően a tudományos elmélkedést. A cikk megjelenésének idejében az óceán túlsó oldalán nagy tiokban, minden emberszemtől elzártan Jn/fcKa favában kisérjfeteztek a Wright-testvérik^TKik készülékükkatfajnai repülőgg€?tiau4ífrtioz erősen hasonlitot Kazdetleges ■ af^miányikkal egyi#-már^ végezték azokat^a nyaktörök szöcskeugrásokat, ^melyből a mai repülőtechnika kifejlődött. Payeztg idővel később a Rákos mezején már magyar gépek is búgtak és bukdácsoltak a levegőben, vakmerő magyar fiúk sorozata halt mártírhalált a huszadik század legjellegzetesebb és legnagyobb hatású találmányáért. A repülőgép startjánál tehát a magyar nemzet is együtt startolt a többi nemzettel. Magyar bátorság és magyar zsenialitás is hozzájárult ahhoz, hogy az emberiség, a századelejei tudós ma már komikusan ható jóslata ellenére is, meghódította a levegőt. A start után azonban lemaradtunk. Mindenki tudja miért. A megcsonkított ország szegénységén kívül ez az ok: a trianoni szerződés sok egyéb tiltó parancsa között a magyar repülők szárnyát is lemetszette. Mégpedig nemcsak a hadi-, hanem a polgári repülőkét is. Nekünk, magyaroknak, tehát még ezután kell meghódítanunk a csonka ország fölött kéklő levegőeket. Annyi mulasztás után minden magyar lélek öröme, az utolsó időben komoly és széles arányú akciók bontakoznak ki ebben az irányban. Amint köztudomású, az utolsó napokban döntő jelentőségű értekezlet volt a miniszterelnökségen, ahol nagyfontosságú határozatokat hoztak a kormányzó hetvenéves születésnapja alkalmából létesített Horthy Miklós Nemzeti Repülőalap gyakorlati megteremtése, felhasználása és a magyar repülés kifejlesztése érdekében. Nemsokára kibontakozik a munka egész széles frontja, a magyar polgári repülés és a magyar pilótaképzés erős tempóban fog megindulni. Érdekes véletlen, hogy éppen most tartja Budapesten közgyűlését a Légi Vállalatok Nemzetközi Szövetsége, amelyen húsz állam ötvenhárom képviselője tárgyalja a felhők országútjának nemzetközi érdekű kérdéseit. A közgyűlésen Imrédy Béla miniszterelnök nyitotta meg a tanácskozást és üdvözölte Magyarország külföldi vendégeit. A magyar miniszterelnök beszédében elsősorban azt hangoztatta, az aviatika is azt a célt szolgálja, hogy közelebb hozza egymáshoz az embereket. Természetes, hogy ezt a célt is szolgálja. És az is természetes, hogy a békét akaró és a békéhez ragaszkodó Magyarország miniszterelnöke elsősorban ezt a célt látja meg és ezt a célt hangsúlyozza. A tételt nem is kell sokáig magyarázni. Nem kell mást tennünk, csak végignézni egyetlenegy nap repülőforgalmának a budapesti statisztikáját. Elcsodálkozhatunk rajta, milyen közel jutottak hozzánk Európa városai. Úgyszólván nincsen már olyan hely Európában, ahová reggeltől estig el ne lehetne repülni Budapestről. De itt látjuk a budapesti repülőtéren azokat az óriási gépeket is, amelyek a messzi rejtelmes világokat, Indiát, Ausztráliát, a távol keletet párnapos távolságra hozzák Európához. Olyan meseországok ezek, amelyeket azelőtt csak hetekig tartó körülményes hajóúttal lehetett megközelíteni. Valóban, a repülőgép kézzelfoghatóan kesebb hozza egymáshoz az embereket. A mapolgári repülőgép tervbevett nagyarányú fejlesztésének éppen az a célja, hogy mi is részt vegyünk a közelebbhozásnak ebben a nagy emberi értékű munkájában. Közben azonban arra is gondolnunk kell, hogy a repülőgép az emberek közelebb hozásával együtt közelebb hozza hozzánk az új és borzalmas veszedelmek lehetőségét is. A kék levegőbolt nemcsak nevető napsugárból áll, az égi pálya nemcsak a békés gépmadarak kedves és szemkápráztatóan szép versenytere, hanem eddig ismeretlen borzalmas veszedelmek forrása. Anélkül, hogy hibásak lennénk benne, eljöhet az idő, amikor a Budapest fölött megjelenő repülőgépek nem békés utasokat hoznak magukkal, hanem rettentő pusztítást terjesztő bombákat és gyilkos gázfelhőket, amelyek gyermekeink és asszonyaink életét is fenyegetik. A ránk boruló levegőeget tehát nemcsak azért kell meghódítanunk, hogy részt vegyünk a nemzetek békés versenyében, hanem azért is, hogy a magyar égtől távol tartsuk azokat a félelmetes katonai gépeket, amelyek ma ezerszámra épülnek minden országban. A légvédelem nem üres frázis ma már, hanem, sajnos, életszükség. Ezért hálásak lehetünk azok iránt, akik meg akarják teremteni a magyar élet és a magyar vagyon védelmének minden gyakorlati lehetőségét. Ma csütörtökön egy olyan szerv is ülésezett Budapesten, amelynek éppen ez a feladata. A Légvédelmi Liga országos elnöki tanácsa volt ez a szerv, amely József kir. herceg elnöklete alatt ült össze és arról tanácskozott, hogy Fábry Dániel országos légvédelmi parancsnok lelkes munkáját folytatva, miképpen szervezze meg a védekezést az ország minden részében. Mindennek az erőfeszítésnek, mindennek a munkának egy a célja: az, hogy a magyart békében és háborúban egyaránt úrrá tegye a magyar levegőégben. Ezért mindannyiunk hazafias kötelessége, hogy szeretettel és odaadással támogassuk azt a munkát, amelynek a tempója még csak ezután fog kialakulni. Mindenki erejéhez mérten, sőt erején felül adakozzék a Horthy Miklós Repülőalapra; ne sajnálja senki a személyes fáradságot és a személyes áldozatot, ha úgy fordul, hogy részt kell vennie a most meginduló hatalmas és végtelenül fontos közös erőfeszítésben. Tartsuk szem előtt azt, hogy magyar pilóták vezetése alatt magyar szinű gépek tömege röppenjen a felhők felé, nemcsak a békés nemzetközi vetélkedésben örömét találó magyar becsület, hanem mindannyiunk érdeke, a magyar családok, gyerekek, anyák és feleségek biztonsága is parancsolóan követeli. Henderson angol képviselő javulást lát Közép-Európában A kérdések csak a dunavölgyi államok szorosabb politikai és gazdasági együttműködésével oldhatók meg — A Pesti Hírlap londoni tudósítójának telefonjelentése — London, jan. 30. London diplomáciai és politikai körei még mindig bizonyos aggodalommal figyelik a jelenlegi nemzetközi helyzetet, de bizakodva várják a közeli jövőt. Parlamenti körökben azok a képviselők, akik hosszabb idő óta foglalkoznak az európai helyzettel, kevésbé veszélyesnek tartják és az utóbbi időben az európai béke fenntartásáért aggódó képviselők kevesebb interpellációt intéznek a kormányhoz nemzetközi kérdésekben. A spanyol ügyben a brit és olasz diplomácia titkos tanácskozásokat folytat a polgárháború befejezése érdekében. Úgy tudjuk, hogy az utolsó két hét alatt sikerült a legnagyobb együttműködést biztosítani a két kormány között. A középeurópai kibontakozást illetően kedvező jelentések érkeztek a brit fővárosba. Közép- ■ európa helyzete iránt az érdeklődés Londonban igen nagyfokú. A brit kormány nem tekinti megtoldottnak a dunavölgyi kérdést mindaddig, gímig igazságosan nem rendezik a problémákat. Az öszszes parlamenti pártok nagy érdeklődéssel figyelik a cseh kormány elnöke és a csehországi nemzetiségek vezetői között most folyó tárgyalásokat. Londoni értesülések szerint Hodzsa miniszterelnöknek sikerült az összes kisebbségekkel ideiglenes megállapodást létesíteni, amelyet hat hónapon belül, ha a megoldási terv jól működik, bizonyos módosításokkal véglegesítenének. Alkalmunk volt beszélgetni az időszerű nemzetközi kérdésekről Henderson Arthur alsóházi taggal, aki a következőket mondotta: — Úgy látom, hogy Középeurópában legutóbbi látogatásom óta határozott javulás állt be. Ez azonban semmiképen sem jelenti azt, hogy a hónapok óta tartó középeurópai válság végleg elintéződött volna. Minden attól függ, hogy a kisebbségi kérdésben milyen eredményt tud elérni a cseh kormány a mostani tárgyalások folyamán. Bár értesülésem szerint a cseh miniszterelnöknek a német és a magyar kisebbségek vezetőivel folytatott tárgyalásai sikerrel kecsegtetnek, ma még mindig nem lehet tisztán látni. Egy bizonyos: a legközelebbi hat hónap döntő jelentőségű lesz. Nyugateurópában fokozatosan felismerik, hogy a Dunavölgy kérdését lehetetlen elhanyagolni, hisz annak békés megoldása életkérdés egész Európára nézve. Ma már nemcsak a nyugateurópai közvélemény, hanem a kormányok is belátják, hogy országuk biztonsága függ a középeurópai problémák rendezésétől. Meggyőződésem szerint ehhez szükséges az ottani nemzetek jóakaratú együttműködése is és^^**rjmnmL hallom, hogy ebben az irányban kedve^&^'^^fen^alakult ki. f - HoávarL^epzeli képviselő úr — kérdeztük —a igazságtalanságok jóvátételét? , Szorosabb poitikai és gazdasági együttműködéssel a DunaLigf ellen. Mindig az volt a meggyőződésem és én azt hangoztatom, hogy az ellentétek és nézeteltérések, amelyek Magyarországot a kisantanttól elválasztják, nem intézhetők el erőszakkal, hanem csak közös jóakarattal és megértéssel. Engem megnyugtat az a tudat, hogy a brit kormány mindent el fog követni, ami módjában áll, hogy a többi európai hatalmakkal egyetértésben olyan megoldást hozzon létre, amely igazságos, végleges és az összes dunai államokat kielégítő rendezést biztosít. Végül kérdésünkre kijelentette Henderson képviselő, hogy rengeteg munkája mellett a középeurópai kérdést állandóan napirenden tartja. Érdeklődése az ottani viszonyok iránt csak fokozódott és valószínűleg amf végén ismét ellátogat MoLarorSSityViT! *" | Léderer Lajos.