Sport-Világ, 1901. január-december (8. évfolyam, 1-50. szám)

1901-01-05 / 1. szám

1901. 1. sz. Fehér torna- és vivő-ingek rövid ujjal 45 kr. és 50 kr. Fehér angol torna- és vivó-czipe­reczés Andrássy­út 13. talppal 1.50 kr., közönséges 1.25 kr. Vivó-sweater 1.20 kr. Vivő-nadrágok és harisnyák. KERÉKPÁROZÁS. »MAGYAR [KERÉKPÁROS-SZÖVETSÉG« ÜLNÖKSÉGE. Elnök: Teasdale Ottó [ V­. nuna-út II.­­ VII., Murányi-utcza 01. Alelnökök : Dr. Kelényi Imre, VII., Dohány-utcza 3. Dr. Minich Jenő, Kassa.Titkár: Barátosi Balogh Benedek, VI., Szemere­­y utczai iskola. Kapitány: Dr. Léhner Jakab, Mosony-Halászi. Jegyző: Tarján Elemér, IX., Lónyay-utcza 13. H.-kapitány : Kutassy Vincze,V., Sétatér-utcza 8. Pénztáros : Mikolik Gyula, IV., Sütő utcza 5, II. em. Pénztár. Ellenőr: Nagyenyedi Borsos Jenő, IX., Ferencz-körút 42, földsz. Elnökségi tagok : Dr. Ary Pál, I., Uri-utcza 68 ; Reinstingl Ede, VII., Kertész-utcza 25 ; Dósa Ferencz, IX., Lónyay-utcza 20; Friedrich Nándor, VIII., Eszter­­házy utcza 6; Jász Károly, József-körút 21, II. em. ; Kiss János, Erkel-utcza 9,I. em. 3; Kisunyomi dr. Korch­­máros Kálmán, VI . Eötvös-utcza 46, II. em.; Köves Boldizsár, IX., Rákos-utcza 11; Ottó Ferencz, VII., Elemér-utcza 6; Strasser Ulrich, V., Nádor-utcza 45; Bolgár Tivadar, Pécs ; Joó Béla, Arad ; dr. Káldy Imre, Szombathely ; Lassgollner Kálmán, Debrec­­en ; Mattya­­sovszky György, Eperjes ; Meák Gyula, Szeged ; Zech­­meister Kálmán, Győr. Titkári előadó : a titkár , turisztikai előadó :• Kiss János; jogi előadó: Dósa Ferencz; sportügyi előadó: Dr. Korchmáros Kálmán. A szövetség czélja: A kerékpárosság ter­jesztése és fejlesztése; a kerékpársport és turisz­tika előmozdítása ; a szövetség tagjai sportérde­kének megóvása; a kerékpársport-irodalom támo­gatása ; a versenyzés és az ezzel összefüggő kérdéseknek egyöntetű szabályok segélyével való rendezése. A szövetség tagjai: egyletek és magánosok lehetnek. Szövetségi egyletekül tekintetnek azon kerék­páros- és sportegyletek, melyek a ra. kir. bel­ügyminisztérium által jóváhagyott alapszabályokkal bírván, legalább 10 kerékpáros tagjukkal belépnek és az ezek után járó szövetségi tagdíjat egyleti pénztárukból fizetik. A szövetségbe való belépés egyletek részéről írásbeli bejelentéssel történik. E bejelentésben köteles az illető egylet bejelentett tagjainak név­sorát, pontos lakczímét, életkorát, azok társadalmi állásának közlése mellett bemutatni. Magánosok belépése szintén írásbeli bejelentés útján, a beiratási és 1 évi tagdíj beküldése mellett történik, ily bejelentés azonban 2 szövet­ségi tag aláírásával ellátandó. A szövetségbe belépő egylet 10 korona, magá­nos­­­ag 3 korona beiratási díjat fizet. A beiratási díjat be nem küldött egylet fel nem vehető, illetve a magános jelentkezése a hivatalos lapban nem közölhető. A tagdíj szövetségi egyletek tagjai részére évi 4 korona, melyet az illető egylet pénztára fizet. Magánosok vagy nem szövetségi egyletek tagjai részére 4 korona Nagy jelvény 3 korona, kis jelvény (melltű) 2 korona. A szövetség alap- és versenyszabályai, valamint a tagjelentkezési ívek a titkártól szerezhetők be. Minden a szövetséget illető beadvány és köz­lemény a titkár, mindennemű pénzküldemény kizárólag a szövetségi pénztáros czímére inté­zendő. Tagsági kedvezmények: Azon jogokon kívül, melyek a szövetségi tagsággal az alap­szabályok értelmében járnak, a M. K. Sz. tagjai még oly sok egyéb kedvezményben is részesül­nek, hogy ha ezek közül egyet is csak igénybe vesznek, bőven megtérült számukra a 4 korona évi tagdíj. A tagok díjtalanul kapják a szövetség összes kiadványait, így az ország minden útvonalát­­ ismertető túrakönyvet, a kedvezmények jegyzékét, a túrabejegyzési füzetet, melynek adatai alapján jogosítva vannak pályázni a szövetség által ki-­­ tűzött és évenkint kiosztásra kerülő túradijakra,­­ a külföldre menetelnél vámmentességet, a cs. kir. szab. Dunagőzhajózási társulat, valamint az Első­­ magyar folyam- és tengerhajózási társulat hajóin,­­ a M. A. V. és magánvasútakon, a szövetségi szállókban, turista-otthonokban és fürdőhelyeken,­­ kerékpárkereskedésekben stb. stb. nagy árenged­ményben részesülnek. A szövetség irodája: Budapesten, VI., Andrássy­ út 24. sz. (Klivényi étterme) emeletén van, hol a szövetségi irodatiszt minden hétfőn,­­ szerdán és pénteken d­­u 4—6 óráig hivatalos­­ órákat tart és a tagoknak útbaigazítással szolgál.­­ ______ SPORT­VILÁG A múlt év utolsó versenyei: Pak­s, dec­ember 30. A karácsonyi ünnepek jól sikerült pénzügyi­­ eredménye arra indította a párisi téli velodrom­­ igazgatóságát, hogy pótversenyeket rendezzen de­­­­czember 30-tól kezdve. Ezen versenyek eredménye: Nemzetközi verseny, 1000 m. 1. előfutam: Wattelier 1., Le Veler 2. Du­rand 3. 2. előfutam: Bastien 1., Mille 2., Muranger 3. 3. előfutam: Bonnevie 1., H. Fossier 2., Tar­­tampion 3. 4. előfutam: Bourotte 1., Michiels 2., Ser­­brugus 3. 5. előfutam: Cissac 1., Brécy 2., Louret 3. 6. előfutam: Guignard 1., Rugere 2., Trousse­­lier 3. 7. előfutam: Denesle 1., Deleu 2., Jue 3. 8. előfutam : Dangla 1., Riozza 2., Poupart 3. 9. előfutam: Grogna 1., Fossier 2., Rollin 3. 1. minősítő futam: Bonnevie 1., Cissac 2., Bourotte 3. 2. minősítő futam: Dangla 1., Guignard 2., 3. minősítő futam: Grogna 1., Bastien 2., Denesle 3. Döntő futam : Dangla 1., Grogna 2., Bonnevie 3. Motocycle rekordkísérlet: 1000 m. Osmont 1' 31". Az eredmény — tekintve a 125 m. kerületű kis pályát — nagyon jó. Match. 1500 m. Jacquelin 1., Baugé 2. Páris, dec­ember 31. Jacquelin—Baugé-match. 10,000 m. Jacquelin 16' 30" 1., Baugé 2. Két körrel (250 m.) nyerve. Nemzetközi handicap. 1000 m. Dougla 1., Jue 2., Denestre 3. Paris, január 1. Nemzetközi verseny: 1000 m. A döntőben Grogna 1, Rollin 2, Bourotte 3. Üldöző­verseny. Jacquelin 3 km. után behozta Baugé-t és ezzel megnyerte a versenyt. Buenos­ Ayresben múlt hónapban nagy ver­senyek folytak le. Tudvalevőleg az európai — nagyobbára olasz — versenyzők egész raja ott van jelenleg, így Singrossi, Penella, Minozzi, Contenet, Gentel, Eros, Parmac, Cornet, Buisson és Ferrario. Egész sereg verseny folyt le közöttük, leg­nagyobb érdeklődést azonban a nagy nemzetközi verseny keltett, melyben Minozzi győzött félgép­­hoszszal Contenet ellen, harmadik Gentel lett, negyedik pedig Eros. Hatnapos verseny Bostonban. Dec­ember 31-én vette kezdetét a hatnapos verseny Bostonban. A verseny abban különbözik a newyorki hatnapos versenytől, hogy a verseny­zők nem váltják fel 12 óránként egymást, hanem naponta 10 órát kerekeznek és pedig két rész­letben. Mindennap d. u. 1 órakor kezdődik a verseny és este hatig tart, ekkor egy órai szünet után 7 órakor folytatják egész éjfélig. A résztvevő versenyzők: Gougoltz, Mac Eachern, Kaeser, Walthour, Müller, Gimm, Wal­ler, Frederic, Stinson, Fischer, Babcock, Aucou­­turier, Raser, Mc.­Lean, Turville, Downey és Dubois. A versenyzők legtöbbje ismeretes még a newyorki hatnapos versenyről, sajnos, hogy a győztesek: Elkes és Mac Farland nem verse­nyeznek, szintúgy a második pár egyike, Pierce sem. Indulás után rögtön Gongoltz van az élen és a vezetést mégis tartja a 3-ik óra végéig, a­mikor általános bukások következnek be. Komolyabb baja egy versenyzőnek sem esett. Ezután sok bukás történik és ezek száma 57-re rúg az első napon, a­minek fő oka a rosszul épített kis pálya. A verseny állása az első 10 óra végén : Gougoltz, Walthour, Kaeser, Mac­Lean, Mac Eachern, Downey és Fischer 388 km. 500 km. , tehát 33 m. 850 km. óránkénti átlag, a­mi veze­tés nélkül nagyon respektábilis eredmény. Gimm-et bukás okozta sérülés miatt kórházba szállították. Második nap a versenyzők — kivétel nél­kül sérülten — folytatják a versenyt. Gongoltz ismét vezet, fájdalmai miatt azonban csakhamar feladja a versenyt. Mac Eachern elbukik és 40 perczig eszméletlenül fekszik. Mikor magához tér és folytatja a versenyt, a közönség ezt nagy lelkesedéssel fogadja és a lelkesedés tetőfokát éri el, mikor a bíró kijelenti, hogy Mac Eachern elvesztett köreit beszámítják és úgy tekintik, mintha az elsőkkel együtt haladna. 3. oldal: A kerékpározás első százada. Az új esztendővel átléptünk a XX. századba, a­mi alkalmat nyújt arra, hogy az elmúlt század haladását áttekintsük. E helyen a kerékpár­ról, a XIX. század ez érdekes találmányáról, akarunk megemlékezni és nem lesz érdektelen visszapillantást vetni arra a rohamos haladásra, a­mit Drais báró találmánya a század folyása alatt mutatott. 1816—Drais báró. Sauerbronni Drais Frigyes Károly báró 1785 április 29-én született Karlsruheban. 1816-ban találta fel azt a kétkerekű faalkalmatosságot, melyből az emberi találékonyság később a mai kerékpárt és automobilt létrehozta. Ezen a talál­mányon rajta ülő egyén ülve, talpával a földön lépve, haladt előre. A kezdetleges járművet fel­találója 1818. január 19-én Párisban, deczember 22-én pedig Londonban kiállította és az újságot róla ily czímmel emlékeztek meg: »a velocipede nevezetű gép leírása«. A találmányt senki se vette komolyan és ke­gyetlen gúnynyal kritizálták, csak néhány ritkaság­­gyűjtő szerezte be gyűjteménye számára. Némi keletnek Angliában örvendett, a­hol gyerek­játéknak használták az úgynevezett »hobby horse«-ot. Drais báró 1851. deczember 10-én halt meg szülővárosában meglehetős nyomorúságos viszo­nyok közt, ma több helyen szobrot emeltek em­lékének. 1861—Michaud és a pedál. Drais báró találmánya csaknem feledésbe ment már, mikor 1861-ben Michaud Péter párisi­­ kocsigyártó feltalálta a pedált, melylyel a kere­ket hajtani lehetett. Az első pedált Ernő fia

Next