Trybuna Ludu, wrzesień 1961 (XIV/240-269)

1961-09-01 / nr. 240

——I ' n '»^m /r\ 1« a. m rail rl 11 P wszystkich krajów WM I Wk; | | 1 1 i 1 ^,|| IBI i B ( | | | 1 Polskiej Źjednoczonej — Uczcie się? Bill JL J W J? B^BL M ML SL1L MB -A Cl \^Bl ILIl. L-gg£*»- . NR 240 (4552) ROK XIV WARSZAWA - PIĄTEK 1 WRZEŚNIA 1961 ROKU WYDANIE A Cena 50 gr ŻYCZYMY SUKCESÓW W NAUCE! Wakacje skończone. Nowy rok szkolny 1961162 rozpoczyna. we wszystkich typach szkól blisko 6 min uczniów. Prace, podejmuje ok. 220 tys. nauczycieli. Przybyło ponad 400 nowych budynków szkolnych, z czego 142 szkoły Tysiąclecia. Ten rok szkolny jest szczególnie istotny ze względu no pierwsze i najważniejsze przygotowania do realizacji ustawy o rozwoju systemu oświaty i wychowania. Jak wiadomo, właściwa reforma rozpocznie się w roku szkolnym 1963/64, ale takie prace jak ustalenie sieci szkoły 8-letniej, opracowanie planu nauczania w zreformowanej szkole, projektów podręczników — muszą być zakończone już w tym roku. nie Nakłada to duże obowiązki tylko na administrację szkolną, ale także na wszystkie placówki z nią współpracujące, jak towarzystwa i instytuty naukowe, ośrodki metodyczne itp. Na szczególną uwagę zasługuje w tym reku rozwój szkolnictwa zawodowego. Liczba uczniów w tych placówkach powiększy się o przeszło 200 tys. M. in. 'rozpoczyna pracę 70 nowych techników zawodowych, ok. 50 szkół zasadniczych. Poważnie wzrasta sieć szkół przyzakładowych, w których liczba słuchaczy podwoi się w br. i wynosić będzie ponad 46 tys. Reforma szkolna zakłada znaczny rozwój szkolnictwa zawodowego na wsi. Już w bieżącym roku Uość szkół przysposobienia rolniczego zwiększy się o 450 placówek i obejmie ponad 76 tys. słuchaczy. Mianem „małej reformy” określą się te zmiany w planach nauczania, które będą realizowane już od września br. Zmierzają one, jak wiadomo do podniesienia sprawności szkcly, wyników nauczania, do lepszego przystosowania nauki szkolnej do wymogów życia współczesnego, do wzmocnienia oddziaływania wychowawczego i ideologicznego. Praca trudna i bardzo skomplikowana, której głównym wykonawcą będą nauczyciele. Doceniając ich dotychczasowe osiągnięcia, wysiłek' włożony w poszukiwanie nowych, lepszych metod wykonywania zawodu, — chcemy u progu nowego roku życzyć wychowawcom naszych dzieci powodzenia w pracach przygotowawczych do reformy ustroju szkolnego, lepszych wyników w pracy, a 6-milionowej rzeszy uczniów coraz lepszych wyników w nauce. Foto A. Marczak G. Pajetta opuścił Polskę Opuścił Polskę, udając się w drogę powrotną do Włoch, członek kierownictwa Włoskie. Partii Komunistycznej Giancarlo Pajetta. G. Pajetta przebywai ostatnio w szpitalu w Warszawie po wypadku samochodowym, jakiemu uległ w lipcu br. Przed wyjazdem G. Pajettc odwiedzili członkowie Biura Politycznego, sekretarze KC PZPR Edward Ochab i Roman Zambrowski i przeprowadzili z nim serdeczną rozmowę. Odjeżdżającego na lotnisku żegnali: członek Biura Politycznego, sekretarz KC PZPR Edward Ochab oraz zastępca kierownika Wydziału Zagranicznego KC Józef Kowalczyk. Obecny był radca ambasady /włoskiej w Warszawie Pier Lorenzo Crovetto i naczelnik Wydżiału w MSZ Jerzy Fidler. RZYM (PAP). W czwartek Giancarlo Pajetta pöwröcil~3c Na lotnisku Pajettę witali członkowie kierownictwa partii komunistycznej, charge d’affaires Ambasady. Polskiej w 'Rzymie. Marian Wielgosz oraz liczni przyjaciele i towarzysze. Sprzeczne wiadomości z Brazylii Obie izby parlamentu uznały Goularta następcę Quadrosa ® Walki zbrojne w stanie Rio Grande do Sul? • Goulart zatrzymał się w Argentynie RIO DE JANEIRO (PAP). W ciągu ostatnich godzin bezkrwawy dotychczas spór o sukcesję po prezydencie Quadrosie znowu się zaostrzył. Goulart, który w czwartek nad ranem odleciał z Nowego Jorku do Brazylii, oświadczy! dziennikarzom raz jeszcze, że zgodnie z konstytucją uważa się za legalnego prezydenta. Goulart. podkreślił, że chciałby uniknąć wojny domowej w Brazylii, ale dodał, iż za swój pierwszy obowiązek uważa ustanowienie w kraju prawa i porządku. niu W kilka godzin po opuszczeprzez Jorku, obie Goularta Nowego izby parlamentu brazylijskiego zebrawszy się na wspólnym posiedzeniu oficjalnie uznały wiceprezydenta następcą Quadrosa. W specjalnej proklamacji parlament oznajmia. że ,,szacunek dla konstytucji wymaga inauguracji Joao Goularta jako prezydenta z pełnomocnictwami, jakie powierzy! mu naród". To sformułowanie, odwołujące się do konstytucji, zjednoczyło trzy główne partie polityczne parlamentu, nie zawsze idące razem: Partię Pracy, której przywódcą jest Goulart, Partię Socjaldemokratyczna (Quadrosa) oraz Konserwatywną Unię Narodowo-Demokratyczną. Według agencji UPI. uchwala kongresu ..uniemożliwia, jak się wydaje, wszelkie próby kompromisu między nim a wojskiem". Tymczasem wódz sił antygoulartowskich, minister wojny Denys, ogłosił dekret rozwiązujący całą 3 armię brazylijską. która stacjonuje w rodzinnym stanie wiceprezydenta. Rio Grande do Sul. Jak wiadomo, dowództwo tej armii opowiedziało się po stronie Goularta. W środę rano Denys na odległość „udzielił dymisji” dowódcy 3 armii, generałowi Lopesowi, ale ten nie usłuchał rozkazu. Agencje amerykańskie donoszą, że 3 armia liczy około 60.000 żołnierzy, co ma stanowić dwie trzecie całości sił lądowych Brazylii. W stolicy Rio Grandę do Sul, Porto Alegre, wierny Goulartowi gubernator Brizolla kazał zatopić u wejścia do portu cztery barki oraz pousuwać boje sygnalizacyjne, aby uniemożliwić Denysowi dokonanie, napaści od strony morza. Goulart, który w czwartek wieczorem miał przybyć do Montevideo albo do Buenos Aires uda się stamtąd najprawdopodobniej właśnie do Porto Alegre. W czwartek rano • Agencja Associated Press doniosła, że gubernator stanu Guanabara. Carlos Lacerda, zaciekły przeciwnik reakcjonista polityczny Goularta, podał się do dymisji. Inne agencje nie potwierdziły tej wiadomości. .Przed tygodniem ostre napaści słowne Lacerdy na Quadrosa były jedną z przyczyn, które skłoniły tegc ostatniego do ustąpienia. NOWY JORK (PAP). Jak podała z Rio de Janeiro Agencja Associated Press, marszałek Denys rozkazał w czwartek rano jednostkom drugiej armii brazylijskiej, lotnictwa i marynarki. aby przystąpiły do działań zbrojnych przeciwko stanowi Rio Grande do Sul, który jest bastionem sił wiernych Goulartowi, (Dokończenie na sir. 8) Joao Goulart W 22 rocznicę Września Zpomsdzenie ludności stolicy • Manifestacje w całym kraju 31 sierpnia br. — w przeddzień 22 rocznicy napaści Niemiec” hitlerowskich na Polskę i wybuchu II,wojny światowej — w Sali Kongresowej Pałacu Kultury i Nauki odbyło sic uroczyste zgromadzenie mieszkańców stolicy. Olbrzymią salę wypełnili do ostatniego miejsca mieszkańcy Warszawy, robotnicy i pracownicy, działacze społeczni; pracownicy nauki. oficerowie Wojska Polskiego, kobiety, mlcdzież. Nad stoiem prezydialnym, obok spływającego cd sklepienia sali w dół biało-czerwonego sztandaru — dwie daty: 1939, Witani długotrwałymi oklaskami zajmują miejsca za słojem prezydialnym przedstawiciele najwyższych władz partyjnych i państwowych: Stefan lędrychowski, Ignacy l.oga-Sowiński, Edward Ochab, Adam Rapacki, Marian Spychalski. Roman Zambrowski, Stanisław Kulczyński, Czeslaw Wy cech, Bolesław Podedworny. Witold Jarosiński, Ryszard Strzelecki, Zenon Nowak. Za stołem prezydialnym zajmują także miejsca gospodarze miasta. Walenty Titkow i Janusz Zarzycki oraz działacze społeczni, posłowie na Sejfu, naukowcy. W prezydium zgromadzenia zasiadł także przvbyjvjjo Warszawy członek Biura Politycz^ .lcgo^KC SEłłnśrićli Mueckcnberger. Obecny był ambasador Niemieckiej Republiki Demokratycznej w Polsce, Richard Gyptner. .Orkiestra gra polski hymn narodowy, po czym zgromadzenie otwiera w imieniu Stołecznego Komitetu Frontu Jedności Narodu I sekretarz KW PZPR, Walenty Titkow. Witany serdecznymi oklaskami zabraL głos członek Biura Politycznego KC PZPR." minister spraw zagranicznych Adam Rapacki. (Tekst przemój wierna pbdajemy na str. 3f Przemówienie A. Rapackiego było wielokrotnie przerywane burzliwymi oklaskami. Z kolei wygłosił przemówtenie członek Biura Politycznego KC SED, Erich Mueckenberger. (Tekst przemówienia podajemy na str. 2). Przemówienie gościa z NRD przyjęli zgromadzeni długo niemilknącymi oklaskami. Na zakończenie zgromadzenia zebrani odśpiewali Międzynarodówkę. (PAP) * 31 sierpnia oddając hoid pa. mięci ofiar walki z faszyzmem, społeczeństwo wielu miejscowo śei kraju złożyło na żołnierskich cmentarzach i u sióp pomników wieńce i kwiaty. W Katowicach zapłonęły znicze przy płycie rozstrzelanych w dzielnicy Bogucice, w Parku Kościuszki na miejscu bohaterskiej walki harcerzy w 1939 r. oraz na cmentarzu poległych żołnierzy radzieckich. Delegacje górników, wojska, powstańców śląskich, zakładów pracy i instytucji złożyły wieńce pod Pomnikiem Wdzięczności. (Dokończenie na str. 3] LI U Fragment prezydium zgromadzenia ludności stolicy Foto CAF Przemawienis tcw. Miickenbergera na str. 2 Przemówienie łow. Rapackiego na sir. 2 D:iś major Titow przybywa do Berlina demokratycznego BERLIN (PAP). Dziś o godz 15.30 czasu miejscowego przybywa samolotem do Berlina demokratycznego major Herman Titow. Przebywać on będzie w NRD do wtorku, odwiedzając w tym czasie poza Berlinem — Magdeburg i Lipsk. Władze NRD oddały do dyspozycji majora Titowa na czas jego pobytu Pałac Niederschoenhausen, berliński odpowiednik naszego Belwederu. *Święto energetyków KRAKOW. Tradycyjne święto — „Dzień energetyka” obchodziło 31 sierpnia br. ponad 61 tysięcy pracowników tego przemysłu. Na centralne uroczystości, które odbyły się w Krakowie przybyli przedstawiciele partii i rządu z wiceprezesem Rady Ministrów- Pioirem Jaroszewiczem, pierwszym zastępcą przewodniczącego, Komisji planowania przy Radzie Ministrów — Tadeuszem Gedc, ministrem górnictwa i energetyki — Janem Mitręgą. W uroczystościach, obok licznej rzeszy przedstawicieli zakładów energetycznych z całego kraju wzięła, udział ^ delegacja. energetyków czechosłowackich. Obecny był minister budowy elektrowni ZSRR Włodzimierz NoWikow Obchody zainaugurowało zwiedzani« największej z wybudowanych w ubiegłym 5-leciu — elektrowni w Skawinie, w której zainstalowano turbogeneratory o mocy 100 megawatów każdy. Agregaty te, — największe z czynnych w kraju — oraz większość aparatury sterowniczej dostarczy! dla elektrowni skawińskiej Związek Radziecki, W godzinach popołudniowych w sali Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie odbyła się centralna akademia. Przemówienie wygłosił wicepremier Piotr Jaroszewicz przekazując w imieniu KC PZPR i rządu zgromadzonym na sali przedstawicielom polskiego przemysłu energetycznego serdeczne pozdrowienia i życzenia dalszej owocnej pracy. Mówiąc o roli i znaczeniu przemysłu energetycznego w gospodarce krajowej wicepremier stwierdził, że stanowi on niezbędną bazę materialną techniczną decydującą o rozi woju wszystkich dziedzin życia. Energetyka polska — to wielki i nowoczesny przemysł, którego produkcja — w myśl opracowywanych obecnie wytycznych — winna wynieść ok. 1980 r. 200 mld kilowatogodzin. Będzie to 6-krotnie więcej niż w roku bież. i przeszło 60- krotnie więcej aniżeli produkowały wszystkie elektrownie w Polsce w roku 1945. (Dokończenie na str. 41 Dziś w Belgradzie konferencja państw niezaangażowanych BELGRAD (PAP). Dziś rozpoczyna się tu konferencja państw niezaangażowanych. W obradach . biorą udział delegacje następujących krajów: Afganistanu,, Algierii, Arabii Saudyjskiej, Birmy, Cejlonu. Cypru, Eticpii, Ghany, Gwinei Indii, Indonezji, Iraku, Jemenu, Jugosławii, Kambodży, Kuby. Libanu, Mali, Maroka, Nepalu, Somali, Sudanu, Tunezji Zjednoczonej Republiki Arabskiej. Obecni też będą obserwatorzy z niektórych krajów Ameryki Łacińskiej, a także przedstawiciele szeregu stron-liictw i organizacji politycznych i społecznych z różnych państw. Pierwsze posiedzenie otworzy prezydent Jugosławii, Tito. Konferencja zatwierdzi opracowany uprzednio tymczasowy porządek obrad, ewentualnie wprowadzając pewne zmiany, Przypuszcza się, że na wstępie dokonana będzie ogólna wymiana poglądów na sytuację m i ę d zy n a ro dc wą. W ciągu czwartku przybyli do Belgradu dalsi szefowie i członkowie delegacji. Przybyli ra. in. premier Nehru, szef delegacji Indii, prezydent Ghany, Nkrumah, premier Afganistanu Sardar Mohammed Daud, cesarz Etiopii Haile Selassie. Z Gwinei przybyła na konferencję delegacja, na której czele stoi minister spraw zagranicznych Beauvogui Lansana. Między przybyłymi już dawniej do Belgradu uczestnikami konferencji odbywają się spotkania. Tak więc np. prezydent ZKA Nasser spotkał się w swej rezydencji z prezydentem Kuby, Dortjcosem. Konferował on również z szef am: delegacji Arabii Saudyjskiej, Libanu, Jemenu oraz ma odwiedzić prezydenta Sudanu, Abbóuda i prezydenta Indonezji, Sukarno. Prasa belgradzka, poświęca specjalne artykuły znaczeniu konferencji państw niezaangażowanych w obecnej sytuacji międzynarodowej. Pamiętna września 1939 roku arł mie hitlerowskie runę* ły na Polskę — odwiecznym szlakiem, niosąc po drodze śmierć i zniszczenie. Nigdy nie zapomnimy tych dni. Nie zapomnimy bomb, które padały na miasta i wioski, nie zapomnimy lat okupacji,’ Oświęcimia i Majdanka, milionów ofiar, które pochłonął. faszyzm niemiecki, gruzów Warszawy ruin wielu, wielu miast i wsi. i 1 września zaczęła się druga wojna światowa, która pochłonęła dziesiątki milionów ofiar. Od jej wybuchu minęły 22 łata. Od jej zakończenia — kiedy w gruzach legła III. Rzesza — lat 16. A więc — zdawałoby się dostatecznie wiele czasu upłynęło aby uczynić wszystko ćo . możliwe i raz na zawsze przekreślić groźbę, jaką stanowił dla świata niemiecki militaryzm. Tymczasem dzisiaj, w 16 lat po wojnie, jesteśmy świadkami wręcz przeciwnych zjawisk. Polityka mocarstw zachodnich, które już raz w historii pomogły podnieść głowę militarystom niemieckim i zbudować machinę hitlerowską III Rzeszy — wydała owoce: Niemiecka Republika Federalna stała się najpoważniejszą w Europie zachodniej podporą agresywnego -Paktu Atlantyckiego, a także siedliskiem nacjonalizmu. szowinizmu i odwetu. Czując, że jej wkład zbrojny do NATO czyni zeń niezastąpionego partnera — NRF coraz brutalniej ukazuje prawdziwe swe oblicze. Roszczenia terytorialne wobec Polski i innych sąsiadów Niemiec, są przyczyną nieustającego wzrostu napięcia w tym rejonie Europy. Prowadzona wszelkimi możliwymi środkami akcja przeciwko Niemieckiej Republice Demokratycznej — jest źródłem niebezpiecznych, zapalnych sytuacji.* Ale właśnie napięcie, właśnie nieporozumienia i konflikty są pożywką, niezbędną dla kontą tynuowania wyścigu zbrojeń niezbędną dla rosnących aspiracji NRF, której rząd z całą konsekwencją zmierza do uzbrojenią armii zachodnionic. mieckiej w broń atomową. Nic dziwnego, że NRF, zainteresowana w napięciu j w rozwijaniu zbrojeń — jest dzisiaj główną przeszkodą na drodze jakiegokolwiek porozumienia między Wschodem a Zachodem. Nic też dziwnego, że z roku na rok coraz bardziej głos NRF waży na polityce jej zachodnich sojuszników, niepomnych lekcji historii. M Y, Polacy, wyciągnęliśmy wnioski z historycznych doświadczeń. Nauczyliśmy się rozumieć logikę wydarzeń, które sprawiły, że na zachodzie Niemiec odrodzone zostały siły militaryzrau . i imperializmu niemieckiego. Nasza polityka, polityka Polski Ludowej obrała jasny cel: służenie bezpieczeństwu naszego kraju i sprawie pokoju na świeeie. Dlatego też mówimy dzisiaj jasno i niedwuznacznie: nie możemy się pogodzić z sytuacją kiedy pozostałości wojny, brak traktatu pokojowego z Niemcami i sytuacja w Berlinie zachodnim, stanowią pożywkę dla militaryzmu niemieckiego, dia judzenia przeciw Polsce, dla nadziei - na nowy „Drang nach Osten” Taka sytuacja nie może trwać dłużej — militaryzm niemiecki musi zostać Okiełznany. Jest to paląca konieczność, zwłaszcza w obecnym momencie, kiedy w odpowiedzi na propozycję zawarcia traktatu pokojowego z NRD. NRF i mocarstwa zachodnie grożą rozpętaniem wojny, Wiemy, że historia sprzed lat 22 nie może się powtórzyć, że nie ma dziś takiej siły. która drogą „pokojową" jak powiada Adenauer a tym bardziej drogą wojenną — jak zapewne m yś 1 i — mogłaby zagrozić naszym granicom. Układ sił na świeeie zmienił się na tyle, że wszelka próba wywołania konfliktu zbrojnego spotkałaby się z druzgocącą odprawą najpotężniejszego dziś w świeeie mocarstwa -— ZSRR i innych krajów Układu Warszawskiego, Opublikowane dziś oświadczenie rządu ZSRR w sprawie podjęcia prob z bronią jądrową jest jeszcze jednym poważnym ostrzeżeniem pod adresem awanturników imperialistycznych. powinno im odebrać ochotę do igrania’ z ogniem i przyczynić się — do zwycięstwa zdrowego rozsądku, do zwycięstwa pokoju. P ODŻEGANIU do wojny w sercu Europy trzeba położyć kres. Dlatego popieramy propozycje ZSRR, abv zawrzeć traktat pokojowy z obu państwami niemieckimi. w ten bowiem sposób można przerwać błędne koło zbrojeń i roszczeń odwetowych w zachodnich Niemczech i tym samym zapewnić trwały pokój w Europie. Dlatego jesteśmy za rozwiązaniem sprawy Berlina tak, aby przestał on być źródłem niebezpiecznych napięć i ewentualnych konfliktów. Dlatego jesteśmy za jak najszybszymi, rokowaniami. !DIatego, jeśli Zachód nie zechce podpisać traktatu obu państwami niemieckimiz — zdecydowani jesteśmy uczynić to jeszcze w tym roku z Niemiecką Republiką Demokratyczną. Wraz ze Związkiem Radzieckim, którego potęga stoi na straży naszego bezpieczeństwa; wraz z bratnią NRD, która w trudnych warunkach stawia czoła skierowanej przeciwko sobie i przeciw nam ofensywie militaryzmu i rewizjonizmu: wraz z Czechosłowacją i innymi krajami socjalistycznymi; wraz z całą pokojową opinią na świeeie — mówimy dzisiaj ze stanowczością i spokojem: trzeba można zahamować niebezpiei czny proces rozwoju militaryzmu niemieckiego trzeba i można poskromić odwetowe tendencje w NRF. Trzeba tylko z dobrą wolą zasiąść przy wspólnym stole i rokować. Czyż nie widzą tego również społeczeństwa krajów zachodnich. które również wiele nauczyła ostatnia wojna? Czyż nie opowiadają się coraz bardziej zdecydowanie za ’ negocjacjami, które mogłyby doprowadzić do porozumienia i złagodzenia napięcia w centrum Europy? Najważniejszym i najpilniejszym zadaniem jest uczynienie wszystkiego, aby zapobiec groźbie konfliktu, przyczynić się do zwycięstwa zasady pokojowego współistnienia, zapewnić spokojne, bezpieczne życie obecnym i przyszłym pokoleniom. i NUMERZE KAROL MAŁCUŻYNSK] Wrześniowe refleksie TASZCZ Nad polskim Wrześniem (Filnii 3ELINA KULIK Prawda leży pośrodku ZDZISŁAW JAGIELSKI Ziemia i woda TERESA GRABOWSKA LESZEK GOLINSKI Po fesüwalu piosenki Depesza N. Cliruszczowa do premiera Konga C. Adouli MOSKWA (PAP). Premier Związku Radzieckiego, Nikiia Chruszczów wysłał w czwartek wieczorem do Cyrille Adouli depeszę w związku z mianowaniem go na stanowisko premiera Republiki Kongij.skiej, życząc premierowi, rządowi i narodowi kongijskiemu sukcesów w sprawie umocnienia niezależności i jedności kraju. • Rząd radziecki — stwierdza depesza — będzie w dalszym ciągu utrzymywać stosunki dyplomatyczne z Republiką Kongijską i ze ’swojej strony dokładać wysiłków w celu rozwijania stosunków przyjaźni i wzajemnego zrozumienia między obu krajami. Cdonek Biura Politycznego KCSED E. Mueckenberger w Warszawie 31 sierpnia br. przybył do Warszawy na zaproszenie_KC PZPR członek Biura Politycznego'Komitetu Centralnego SED (Socjalistycznej Partii Jedności Niemiec): I sekretarz komitetu okręgowego SED'we Frankfurcie n. Odrą — Erich Mueckcnber. ger. Wziął on udział w zgromadzeniu zorganizowanym w przeddzień 22 rocznicy napaści Niemiec nltierowsKigh—na—Kglske Na lotnisku Okęcie gościa witali: członek Biura Politycznego sekretarz KC PZPR — EDWARD OCHAB, I sekretarz Komitetu Warszawskiego PZPR — WALEN« TY TITKOW, kierownik Wydziału Propagandy KC — LEON STASIAK i zastępcą jslcnuyjo.ika Wydziału _Zagranięznf&p—KC — Jozef Kowalczyk. Obecny był Ambasador NRD w Polsce — RICHARD GYPTNER. 31 sierpnia br. w godzinach wieczornych Erich _^lueękenberger oguścił "Wśrśzawę, udając się w drogę powrotną do Berlina. Na lotnisku Okęcie gościa żegnali: członek Biura Politycznego, Sekretarz KC PZPR — Edward Ochab, I sekretarz Komitetu Warszawskiego PZPR — Walenty Titkow’, kierownik Wydziału Propagandy KC — Leon Stasiak i zastępca kierownika Wydziału Zagranicznego KC — Józef Kowalczyk, Obecny był ambasador NRD w Polsce — Richard Gyptner. (PAP' A Plany sierpniowe przed terminem KATOWICE. 31 sierpnia br. górnicy wykonali z nadwyżką miesięczny plan wydobycia węgla kamiennego. O wyjątkowo pomyślnej pracy górników w sierpniu świadczy fakt, że po raz pierwszy od dłuższego czasu wszystkie kopalnie zrealizowały swe zadania. * Pomyślnie zakończyły także realizację sierpniowych planów produkcyjnych załogi hui wchodzących w skład Zjednoczeń Hutnictwa, Żelaza i Stali. Wykonane zostały z poważnymi nadwyżkami plany produkcji stali, wyrobów walcowanych i koksu, a w surówce żelaza zadania produkcyjne zrealizowano w 100 -proc. * Ministerstwo Komunikacji informuje, że Polskie Kolej« Państwowe wykonały sierpniowy plan przewozu ładunków w 101,7 proc. Dodatkowo przewiodły one ck. 421 tys. t przesyłek. & Niemal wszystkie zjednoczenia przemysłu drzewnego wykonały przed terminem sierpniowy pian produkcji. Zakłady przemysłu celulozowego przekroczyły zadania. Gorzej pracował przemysł meblarski, któremu do pełnego wykonania zadań zabrakło ok. 1 proc. (PAP) RZESZÓW. Nasz przemysł naftowy wykonał sierpniowy plan wydobycia ropy naftowej w 101 proc., a plan eksploatacji gazu i.gazoliny — w 106 proc. Miesięczne zadania zrealizowały wszystkie zakłady eksploatacji. (c. bł.) Ciepło i słonecznie Piękną, słoneczną pogodę miała wczoraj ca.a Polska. Najwyższą temperaturę; plus 2i st. C zanotowano w Słubicach nad Odrą. Dziś, 1 września w Warszawie P1HM przewiduje piękny słoneczny dzień z niewielkimi przelotnymi zachmurzeniami. Temperatura maksymalna 26 do 2*1 stopni. Również w pozostałych rejonach kraju słonecznie. Najcieplej będzie w południowo-zachodnich częściach Polski (28 st.). Na Wybrzeżu i w północnych częściach kraju, temperatura maksymalna — 20 st. — Wiatry niewielkie (R>