Budapesti Szemle. 1869. 13. kötet, 41-44. szám

43-44. szám - JAPAN ÉS NÉPE. – Második közlemény. – Hunfalvy Jánostól

JAPÁN ÉS NÉPE. MÁSODIK KÖZLEMÉNY. I. A japániak ősi vallása a s­z i 111 o­ v­a 11 á s vagyis k­a­mi-tisztelet*), mely részint a természet, részint a hősök tisz­teletében áll. Ehez Kongfutsze tanai járultak, melyek Óiná­ból származtak Japánba s mint lényegesen erkölcstanok nagy be­folyást gyakoroltak a japániak életére. Később a Kr. utáni VI századtól kezdve ugyancsak Sinából Buddha vallása terjedt, mely Japánban sajátságos, az indiai és sinai buddhismustól nagyon különböző alakot és kifejlődést nyert. Kivált a buddhavallásúak sok külön felekezetre szakadtak, s a kormány egyaránt tűrte a különböző felekezeteket. A bonczok vagyis papok ugyan erősen czivakodtak egymással illető felekezeteik tanításai elsőbbsége fö­lött , de a nép a vallási üldözésre, vakbuzgóságra és hithühre so­hase adta magát. Kiki azon hitet és tant vallotta, amely neki legjobban tetszett; gyakran egyazon családnak tagjai különböző felekezetekhez tartoztak, mégis egyetértésben és békeségben éltek, mint a keresztyén hithirdetők csodálkozva megjegyezték.­­ A ke­resztyén vallás elnyomatása óta a kormány a buddha-vallást ál­lami vallássá tette, de a nép még most is a kami-tiszteletet gya­korolja leginkább, a felsőbb osztályok pedig leginkább Kong­futsze erkölcstanaihoz ragaszkodnak. *) „Szin-tu" sinai szó s annyit jelent , mint „régi vallás" ; japáni nyelven kaui i­n 0-111 i d s­z i-nek nevezik e vallást, mely annyi mint „a ka­ini­k tana vagyis útja." Budapesti Szemle XIII. köt. 19

Next