Magyar Pedagógia 5. (1896)
BEKSITS IGNÁCZ: Az egyiptomi iskolák III.
198 BEKSITS IGNÁCZ: AZ EGYIPTOMI ISKOLÁK. Ш. A szerzetesek elemi iskolái. Európa a cultura nyomait a Nílus mentében képes Afrika belsejében legtávolabb felmutatni. A tengerparti városokban kisebbnagyobb mértékben már találkozunk ugyan európai szokásokkal, de a szárazföldön csak a Nílus partján tudott legmesszebb beférkőzni a civilisatio. És ezt a hosszú szárazföldi útját Európának a kereszt és a szuronyok jelölik Afrikában ! — Csakhogy mikor a piros zubbonyú katonák feljutottak a Cittadella tetejére, akkor már a kairói templomtornyok keresztjén tündöklő forró napsugarakat bámulva nézegették a homokpuszták fekete lakói. Ezeket a szuronyokat pedig a rend és biztonság őreinek, a keresztet meg — a lelkieken kívül — a tanítás hirdetőjének kell tartanunk Egyiptomban ! Azt lehet mondani, hogy a hány a kereszt, annyi az iskola a pyramisok hazájában , mert a templomok közönségesen kolostorokban végződnek, hol a szerzetesek a mi elemi iskoláinkhoz hasonló tanintézeteket tartanak fenn, melyeknek közös czéljuk a szív és a lélek nemesítésén kívül a nevelés, úgy az elme kiművelése is. Kairóban leginkább a ferenczrendiek, a vidéken meg többnyire a missionariusok tartanak fenn ilyenféle iskolákat, melyekben a tanítás módjára nézve alig lehet különbséget tenni, hacsak olyféle megkülönböztetést nem teszünk köztük, mint aminőt tehetünk a mi négy és hat osztályú elemi iskoláink között. Tananyaguk azonban egészen más, mint a mieinknek. Ezekben az iskolákban túlnyomólag a bevándorlottak gyermekei foglalnak helyet, de vannak köztük a benszülöttek közül is, kik a valláson kívül mindent együtt tanulnak a többivel. A ferenczrendi szerzetesek fősúlyt a nyelvismeretre fektetnek, így az abc elsajátítása után hozzáfognak a franczia, olasz és itt-ott az angol nyelv begyakorlásához. Az írást és olvasást a falitáblákról, majd az erre a czélra készült olvasókönyvekből, palatáblákon és irkákon sajátítják el. A tanulók eleinte a falitáblákról, majd az olvasókönyvből olvassák el a megtanult betűket, majd az ismert betűkből alkotott szavakat. Ugyanezen betűket és szavakat többnyire az irkákon is lemásolják, a