Népszava, 2003. február (131. évfolyam, 27-50. sz.)
2003-02-28 / 50. szám
Esterházy olaszul Esterházy Péter Harmonia caelestis című művének olasz nyelvű fordítását mutatják be ma 18 órakor az Olasz Kultúrintézet konferenciatermében (Bp. VIII., Bródy Sándor u. 8.). A bemutatón a szerző mellett jelen lesz Inge Fortinelli, Giorgio Pressburger, Antonio D. Sciacovelli, Donatella Failoni. (Népszava) A színek karneválja Kopacz Mária festőművész munkáiból nyílik kiállítás Karnevál címmel ma 17 órakor a Budapest Kiállítóteremben (Bp. V., Szabad Sajtó út 5.). A kiállítást Vécsi Nagy Zoltán művészettörténész és Szakolczai Lajos irodalom- és művészetkritikus nyitja meg. (Népszava) Örök kiszolgáltatottság „A kiszolgáltatottság túléli a különböző társadalmakat” - mondja Fekete Györgyi színművésznő, aki Heinrich Böll: Katharina Blum elvesztett tisztessége című regényének színpadi változatában lép fel. „Bereményi Géza a színpadi adaptációban ezért növelte meg Katharina gazdáinak, a Bloma házaspárnak a súlyát. Ez a dráma ugyanis egyaránt szól a kiszolgáltatottaknak és azoknak a válságáról, akiknek kiszolgáltatják őket. Blománét alakítom, akinek egyénisége igazolja az emberi függőség örök tragédiáját: az ember a diktatúrákban szervezetektől, a szabad társadalmakban viszont személyektől és személyek bosszújától szenvedhet.” A darabot ma este az egri Gárdonyi Géza Színház társulata mutatja be Galambos Péter rendezésében. (Népszava) Szikora lett a szolnoki direktor Két pályázó közül Szikora Jánost bízta meg a szolnoki Szigligeti Színház vezetésével csütörtöki ülésén a város önkormányzata; a megbízatás ez év júniusától négy évre szól. Az igazgatói poszt másik aspiránsa Bozsó József színész volt. Viszockij-emlékkönyv Emlékkönyv jelent meg Vlagyimir Viszockij hatvanötödik születésnapja alkalmából. A kötetet Keskeny Ernő nagykövet és Viczai Péter Viszockij-kutató mutatja be ma 18 órakor az Orosz Kulturális Központban (Bp. VI., Andrássy út 120.). A könyvbemutatót zenés irodalmi est, és a művész 1980- as koncertjének vetítése kíséri. (Népszava) TÉVÉNÉZŐ Ígg Feltámadunk a tévében Két javakorabeli férfiember arra tette fel az életét, hogy a világ minden rendű, rangú, nemű és korú múmiáját felkutassa, kiássa, megvizsgálja, felboncolja éskoncolja, nyugodjék bár a boldogtalan előd a messzi Egyiptomban vagy épp a távoli kelet kolostoraiban. Bebalzsamozott őseinknek immáron nem az örök világosság, hanem röntgensugarak fényeskednek, a végítélet prófétája pedig tévéstábok, önjelölt szakértők és kutatók alakjában zavarja nyugodalmukat. A „kutatók” fáradozása persze korántsem hasztalan, hisz oly épületes felfedezésekkel gazdagítják jelenkorunk tudományos gondolkozását, mint hogy bizony vesekő, a rák, a szívgyengeség vagy a szívtájéki késszúrás régen is éppoly károsnak mutatkozott párjaink egészségére, miként a modern nagyváros aszfaltrobotosaira. Fáradozásukat látva az egyszeri nézőt szinte elfogja a nyugtalanság, nem ártalmas az a sok röntgensugár, mellyel a tömérdek halottat vizsgálják, nem teszik ki magukat betegségeknek, nem hívják ki maguk ellen a leszármazottak haragját, míg nyakig merülnek a múmiába. Látjuk, ahogy nehéz munkájuk végeztével békésen bevacsorálnak, szállodai szobájukban álomra hajtják gondűzött fejüket. Egyvalamiben kétségkívül hasonlítanak őseinkhez, akik testükből emeltek balzsamozott aranyszobrot a halál ellen: önmaguknak állított villanyképükben percenként huszonnégy kockával repítik világgá, hogy az ember halandó, hiúsága azonban örök. Feltámadunk a tévében! Podhorányi Zsolt 6 KULTÚRA 2003. FEBRUÁR 28., PÉNTEK NÉPSZAVA Mundruczó Kornél, a Szép napok rendezője MONDJA A MAGÁÉT Az ember önmagából dolgozzon A locarnói nemzetközi fesztiválon már tavaly Ezüst Leopárdot nyert, itthon a mozikban a jövő héten mutatják be. Mundruczó Kornél második játékfilmjére, a Szép napokra szokatlanul sokáig kellett várnia a hazai közönségnek. A most ötödéves rendező hallgató újravágta filmjét. Erről, szereplőiről és egy ajánlásról is beszélgettünk. (A filmet a Laurin Film gyártotta és az SPI forgalmazza.) - Miért volt szükség rá, hogy újravágja a filmjét? - Nem voltam elégedett például a végével. A tenger, ahogy belegyalogol fiú, irodalmi toposznak hatott, nem belülről fogalmazódott a filmbe. Nem tudtam, mi bajom van, túl sokat gondoltam rá, és ez azt jelentette, hogy még nincs kész. A Nincsen nekem vágyam semmi vagy az Afta után ilyen nem volt. Letettem őket, és nem gondoltam rájuk többé. A Szép napok most van kész. - Egy kész film újravágására elég ritkán kerül sor. - Ritka, mert nagyon drága folyamat. Több mint húszmillióba került. Ilyesmire itthon nincs pénz, nincs támogatási alap. Philippe Bober francia producer állta a költségeket. Cannesban figyelt fel a Szép napokra, és azonnal meghívta Szarajevóba, ahol ő a nemzetközi filmfesztivál programigazgatója. Akkor mondta, szeretne a filmmel foglalkozni. Én azt mondtam, szeretnék még a filmen dolgozni. Egyetértett velem. Ezután együtt szedtük szét Petrányi Vikivel hármasban , és vágtuk újra a filmet. - Mit jelent az, hogy foglalkozik a Szép napokkal? - Egy filmkereskedő cég producereként a világ különböző országaiban működő forgalmazóknak ad el filmeket, de gyárt is. Olyan filmeket jegyez például, mint a svéd Dalok a második emeletről vagy Lars von Trier Hullámtörése. Még nem tudni, a Szép napok hány ország moziforgalmazásába kerül be, mert ez hosszú folyamat. - A főszereplő fiú ugyanaz a Polgár Tamás, akire az aszódi nevelőintézetben talált rá az Afta című kisfilmjéhez. Egyenesen rá írta ezt a szerepet? - Ő ihlette a Szép napok történetét és rá írtam a szerepet. Az Afta felvételeire naponta vittük ki az intézetből, aztán felezték a büntetését, a Szép napokat már pár hónappal a szabadulása után kezdtük forgatni. Az Afta után tudtam, ezzel a fiúval szeretnék tovább dolgozni. Csodálatos ember, érzékeny, őszinte. Hihetetlen energiákat sűrít az arca, nem játszik, egy az egyben ő maga. Közben úgy lehet vele dolgozni, mint egy profival. - A Szép napok nagy felfedezése az akkor első éves színésznövendék, Tóth Orsolya. Hogy talált rá? - Nagy gondban voltunk a filmbeli Majával, olyan lányt akartam, amilyeneket a Schiele-festményeken látni. Rengeteg lányt megnéztünk, semmi. Munkatársaim, Zsótér Sándor és Petrányi Viki ajánlották, nézzem meg Orsit. Nálam a szereplőválogatáson nincs szituációs játék, nincs versmondás. Csak fotózás van. Az érdekel, mit mond az arca. Orsi nem volt hajlandó megszólalni, csináltam róla néhány fotót, gondoltam, ennyi. Aztán megnéztük az előhívott képeket, és abban a pillanatban biztosan tudtuk, hogy tökéletesen a mi figuránk. Giulietta Massinán láttam olyan őszinteséget, figyelmet, mint amilyenre Orsi képes. - Miért érezte fontosnak, hogy a címlista felett Bíró Yvette-nek ajánlja a filmjét? - Bíró Yvette nagyon fontos ember számomra. Itthon is tart évente mesterkurzusokat, így ismertem meg. Sokat kaptam tőle. A szárazságra való hajlamot, s azt a bizonyosságot, hogy folyamatosan és bátran szembe kell menni mindazzal, ami éppen divatos. Ráébresztett, hogy a társadalmi tudás, a filozófiai tudás, a moráls tudás nem az, amiből film születik. Az ember saját magából dolgozzon, mert az az egyetlen alapanyag a kezében, ami igazán érdekes. - Tavaly a szemle után sokan szemére vetették, hogy a Szép napok túl brutális világot mutat. Nem bántja? - Ellenkezőleg. Bennem jó érzés ébredt attól, hogy sokkal jobban megosztotta a nézőket, mint a Nincsen nekem vágyam semmi. Igaznak tartom azt a gondolatot, hogy ha mindenkinek tetszem, nem tetszem igazán senkinek. Bársony Éva A társadalmi, filozófiai, morális tudás nem az, amiből film születik Fotó: Szalmás Pitén PSZICHOLÓGIA , AMI BELEFÉR Későn érő típus Be kellett indítani a szülést. A gyermek fejlett volt, már fejjel lefelé fordult a szülőcsatornában (ahogy kell), eltelt 40 hét és még kettő, mégse szánta rá magát a megszületésre. „Ráérős, nyugodt kölyök lesz” - tréfálkozott a szülésznő, és nem tévedett. Sanyika kortársai már régen ültek és álltak, ő még 8 hónaposan halogatta a próbát. Az óvodában Sanyika volt az utolsó, aki be tudta fűzni a cipőjét, ő evett legkésőbb villával, ő rajzolt leglassabban. „Későn érő típus” - mondták rá gyakran, ő megértette, hogy mit várnak tőle. Nem sokat. Megértette, hogy hozzászoktak már a tempójához, és éles eszű fiú lévén azt is felfogta, hogy nem jár ő rosszul ezzel a szereppel. Ha például főzés közben fogyott el, a liszt, anyának eszébe se jutott Sanyikát zavarni a boltba, tudta, hogy mire feltápászkodik, mire cipőt húz, addig lemegy a nap, bezár a közért, kisüti a palacsintát, így hát a nővérét vagy a húgát küldték. Sanyikéról az iskolában is tudták, amit tudni kellett, ott se nagyon szalajtották, ott se őt állították ki szerepelni, ha vendég jött, röpdolgozat helyett a hosszú otthoni fogalmazás volt az ő stílusa, ebben jó is volt, megírta a piszkozatot, aztán javítgatta, végül már számítógépet kapott, hogy valamelyest gyorsítsanak a ritmusán. Sanyika bekerült a középiskolába, már harmadikos volt, de nem csodálkozott senki, hogy még nem udvarol. A fiúk az osztályban már regényeket meséltek a szexuális kalandjaikról, a lányok hallgattak, de élményben sokszorosát élték át, mint a velük egykorú fiúk. Sanyika volt mindenki lelki szemetesládája, de ő maga, ő még nem.„Későn érő típus” - sóhajtott anya -, de nem úgy, mintha bánná. Semmi nyom a lepedőn, semmi óvszer, semmi vész, semmi baj. „Későn érő típus” - sóhajtott apa, de ő már ráncolta a homlokát. Ő inkább egy tökös fickót nevelt volna a két lánya mellé, ő vitte volna focizni, bunyózni, biliárdozni Sanyikát, de soha nem jókor jutott eszébe: mindig 2-3 évvel előbb. Végül Sanyika leérettségizett és dolgozni kezdett. A szülei szerint jó arány volt, hogy hetente egyszer aludt el, a főnökei nem egészen így értékelték. A következő munkahelyén rugalmas munkaidőt küzdött ki magának, így nem tűnt fel, hogy meddig alszik. Alig három-négy fontos ügyet felejtett el naponta, a szokásos húsz-huszonöt intéznivaló között ez még kimagyarázhatónak látszott. A munkahelyén is türelmesek voltak vele, okos, udvarias gyerek, csak éppen ilyen későn érő alkat. A munkahelyén minden dolgozónak adtak mobiltelefont és fizették is a számlát hozzá, mert jórészt azzal kellett dolgozniuk. Sanyikénak évente négy kellett. Egyet kiejtett az ablakon, mert telefonálás közben bámulta a galambokat, egyet odaadott egy koldus kölyöknek, aki cigarettát kért, de Sanyika meggyőzte, hogy a telefon nem ártalmas, egyet eláztatott a fürdőkádban, a negyedikre már vigyázott és a nyakába lógatta. Harmincéves korára komolyan szerelmes lett, a lány szép volt, kedves, hozzá illő, huszonöt éves. Sokat jártak moziba, színházba, de mindketten a szüleiknél laktak. Hat évvel később a barátnő indítványozta, hogy házasodjanak össze, csináljanak gyerekeket, ő már - túl a harmincon - érettnek érzi magát és a hosszú kapcsolatot is erre. De Sanyika, tudjuk, későn érő típus, türelemre intette és egészen belesápadt a nősülés gondolatába. Ezen a napon amúgy is fáradt volt, mert lapáttal kellett begyűjtenie a vizet, amit véletlenül túlcsorgatott a kádban (ez még mindig kedvenc, mélázással, lazítással egybekötött időtöltése volt), fáradt volt, mert a kollégáját is helyettesítette és szokatlan volt számára a dupla munka. Időközben levelező tagozaton diplomát szerzett, elég jól beszélt két nyelvet, de egyikből se tette le a nyelvvizsgát. Még. Valahogy korainak tartotta volna, hogy megméresse magát egy bizottság előtt, bár mindenkitől ezt hallotta, tedd már le és fölemelik a fizetésedet, tedd le és független lehetsz. Hallotta is, értette is, de nem értett egyet a sürgetéssel. Neki megfelelt a szoba a szülei házában, már régen kiköltöztek a testvérei, hely is volt bőven, a cicák is a régiek voltak, apa közben meghalt, anya úgyis egyedül lenne, jobb ha marad. Sanyika furcsállotta, hogy a menyasszonya elhagyta őt - képes volt erre 9 év után! - és azonnal férjhez ment egy elvált szomszédjához, akitől már akkor teherbe esett. Sanyika végül 58 évesen halt meg egy véletlen folytán, amikor nem figyelt eléggé. A temetésén azt mondták: nahát! sokkal fiatalabbnak látszott, olyan későn érő típus volt! Bácskai Júlia pszichológus, „szabadszóműves" Két világzenei lemezpremier az új klubban Új kulturális centrummal gazdagodott a főváros: a Baross és a Szentkirályi utca sarkán található Nip-Nop Café már a tavalyi év második felében is kínált programokat, február végétől azonban szinte napi rendszerességgel láthatóak itt a nép- és világzene hazai és nemzetközi képviselői. Ma este 22 órai kezdettel Balogh Kálmán és a Gipsy Cimbalom Band, valamint az Earth-Whell-Sky Band mutatja be új lemezét. Mindkét együttes a világzenei műfaj kiváló és népszerű hazai képviselője. Balogh Kálmán olyan zenekarokban játszott, mint a Muzsikás, Jánosi, Ökrös, Téka, Méta, Zsarátnok, Vízöntő, Vasmalom, a svéd Orient Express, az angol Transglobal Underground, a spanyol Berreguetto, az amerikai Peter Ogi, a holland Sultán, valamint a Joel Rubin Jewish Ensemble. 1985-ben már a Népművészet Ifjú Mestere, 1999-ben eMeRTon-díjat kapott. A zenekar többi tagja is a hazai zenei élet meghatározó zenekaraiban játszik. Balogh Kálmán cimbalmos és zenésztársai muzsikálásának alapja a híres zenészdinasztiák hagyományosan kiemelkedő hangszeres tudása egyrészről, másrészről a különböző zenei műfajokban, stílusokban való jártasság. A rendező elv pedig Balogh Kálmán karakteres elképzelése arról, hogy lehet mindebből olyan muzsikát produkálni, ami lebilincselő élményt nyújt hallgatójának. Virtuozitás, a klasszikus zenei tanulmányok hatása, a jazz szeretete, a különböző népek zenéje iránti tisztelet és azok ismerete a közös nevező a Gipsy Cimbalom Band zenészei számára. Roma Art II. annak a projektnek a címe, melyet az újvidéki Oláh Vince vezetésével azokkal a roma zenészekkel készített, akik éveket Lajkó Félix zenekarában töltöttek. A projektnek egyszerű, mégis egyedi célja van: egy koncertbe tömöríteni mindazt a roma hagyományt és zenét, amelyet a világban oly sokfelé szétszóródott roma közösség hordoz. Hiszik és vallják, hogy a roma kultúra csak akkor lesz teljes, ha az oly sokszínű identitás egységesen is megjeleníthető lesz. Ehhez a szellemiséghez párosul a mai komák megfelelő zenéjük, melyet hihetetlen energia, lendület és természetesen remek improvizációk tarkítanak. Kerékgyártó György PANNON Az élvonal. 1GSM A PANNON GSM a kultúra szolgálatában PANNON GSM **▼ ** Az élvonal.1