Népszava, 2003. június (131. évfolyam, 127–150. sz.)
2003-06-07 / 132. szám
Gregor egy forintért énekel Gregor József azt szeretné, ha a Szegedi Nemzeti Színház előző igazgatóját bíróság elé állítanák és felelősségre vonnák. A neves operaénekes, aki nemrégiben a város díszpolgára lett, azt állítja, hogy Korognay Károly tönkretette az ország legjobban dotált színházát, és ezt az ügyet a városnak ki kell vizsgálnia. Gregor a színház eladósodása miatt nemcsak a felelőst keresi, hanem a megoldást is. Pénteken arról írt alá megállapodást a teátrum új igazgatójával, Székhelyi Józseffel, hogy az év végéig 1 forintért énekel Fülöp király szerepében -, és ebbe az összegbe már a Don Carlos rendezéséért kapott honoráriuma is benne van. Felajánlásához csatlakozott Langmár András díszletervező is, aki másfél éves munkát vállalt 1 forintért. Székhelyi József elmondta, hogy bár nagyon nehéz helyzetben vannak a társulat tagjai, mások is hasonló gesztust fognak tenni. A direktor, aki egy hónappal ezelőtt foglalta el pozícióját, szintén ekkora összegért játszik - a Tizenkét dühös emberben - és rendezi Michel Tremblay Sógornők című darabját. Az igazgató csak akkor lát kiutat az adósságcsapdából, ha a város közgyűlése megszavazza azt, hogy a következő évad költségvetésének terhére már most megkaphasson a színház 380 millió forintot, különben új darabot nem fognak tudni színpadra állítani. (Népszava) A Celladam 20 éve Gyógyító tigris (A Celladam-sztori) címmel jelenik meg a Könyvhétre Török Ferenc könyve Kovács Ádámról. A 10 ezer példányban megjelenő kötetben a Celladam két évtizedes története tárul az olvasó elé. Megszólal több gyógyult beteg és számos orvos. A könyvet június 14-én a szerző és hőse 11 órakor dedikálja a Vörösmarty téren. (Népszava) Fókusz-könyvsikerek 2003. június 17. SZÉPIRODALOM Gerlóczi Márton: Igazolt hiányzás Ulpius-ház 1980 Ft Fable: Vavyan Nászjelentés Ill Fabyen 1998 Ft Coelho, Paolo: Az alkimista Athenaeum 1690 Ft Kertész Imre: Sorstalanság Magvető 1990 Ft ISMERETTERJESZTŐ Árpa Attila: Ha én ezt a klubról egyszer elmesélem Art Noveau 2499 Ft Sedelmaier, Wolfgang: Nagy búvárkalauz Magyar Könyvklub 2495 Ft Huszár Tibor: Kádár 2. Szabad Tér-Kossuth 2980 Ft Pease, Allan és Barbara: Miért hazudik a férfi? Miért sír a nő? Park 2500 Ft Buchanan, Mark: Nexus, avagy kicsi a világ ÚJDONSÁGOK Saramago, José: Kőtutas Palatínus 2490 Ft Lawrence, Leslie L: A vérfarkasok nyomában Gesta 1198 Ft Puzo, Mario: A család Magyar Könyvklub 2300 Ft Halász Péter: Gázóra Nórán 2000 Ft Fókusz Könyváruház, ahol a legnagyobb a választék. Cím: Bp. VII., Rákóczi út 14-16. TÉVÉNÉZŐ ★ Letye-petye-lepetye EjüSjQS Talán túlzás Weöres Sándor halhatatlanját, a gyerekeknek írt pletykásvénasszony locsogását idebiggyeszteni cím gyanánt, de legalább a cím legyen klasszikus. A pletykaműsor ugyanis, amiről szót ejtünk itt most, minden klasszikus követelmény díjával van, ami ezen ősi műfaj iránt joggal fennforoghat a jámbor hallgatóságban. Ki szereti, ha lopják az idejét, ráadásul galád módon? Jön Détár Enikő szegény, és úgy tesz, mintha soha nem hallott titkokat akarna velünk megosztani bel-, illetve külföldi kedvenceinkről. Az ember csapot-papot hagyva hegyezi a fülét, aztán mi derül ki? Legfeljebb az, hogy, idézem: „Madonna pofára esett.” Mármint bicikliről. A stílus hervasztó, de legalább érdektelen. Vagy tán attól rágjuk tövig a körmünket, hogy egyik kedvencünk nagypapai minőségében kénytelen egy semmiségből „kisszínest” kreálni a kamerának, másik kedvencünk pedig valóban istennői alakjához kénytelen randa parókát felölteni, a’la hollywoodi sztár, csak hogy Enikőnk háromszor ismételhesse meg: aki szemünk előtt pompázik, épp most vált meg szerelmétől. Mi ez, tessék mondani? Ha őszintén válaszolnék, a nyomdafesték nyomban elfutna. Maradjon itt annyi, hogy dögunalom és jelentéktelenség. (Találkozások este, RTL Klub.) Bársony Éva G KULTÚRA 2003. JÚNIUS 7., SZOMBAT NÉPSZAVA Vámos Miklós legújabb munkája XX. századi női sorsokról A hazugságok és az önfeladás könyve Vámos Miklós médiaszemélyiségként és szépíróként is az egyik legnépszerűbb közember Magyarországon. Életelve: „Egyebek között azért érdemes élni, hogy másokat megörökíthessünk, regényben, szoborban, képeken vagy akár élőszóban.” Új regénye, a Sánta kutya is ennek jegyében készült. A kötet jövő hét csütörtöktől kapható az ünnepi könyvhét standjain. -Új regénye XX. századi nőnők története. Nem lehet szabadulni a múlt század vonzásától? - A huszadik század nem csupán egy század a sok közül, hanem az a periódus, amely szintézise a dekadenciának, a káosznak és az újjászületésnek - függetlenül az én jelenlétemtől benne. Elég, ha csak a holokausztra, a két világháborúra, az űrkutatásra és a szépirodalom ismételt felvirágzására utalok. Egyetlen században sem játszott olyan jelentős szerepet a szépirodalom, mint a huszadikban. Amennyire kemény volt ez az évszázad, annyira kemények regénye nőfigurái. Egyikük a holokauszt időszakát éli túl, másikuk a századelő nyomorát. Ilyennek ismerte meg a nőket vagy ez a típus érdekli leginkább? - Én a nőket sokkal többre becsülöm, mint a férfiakat. - „ Nők mozgatják a világot. Kétlem, hogy ők a gyöngébb nem, inkább a szebb és jobb igen" - írja a fülszövegben. Ennek a hitének, tudásának a regényét akarta megírni? - Nagyon régi regényterv ez, amely legrövidebben így foglalható össze: kéne írni egy regényt a hazugságról. Legyen a címe: Sánta kutya. E gondolathoz kerestem történetet, hősöket. Sok lehetőség vetődött fel, végül arra jutottam, hogy a legnagyobb hazugságok a magánéletben vannak, s az igazán komolyak a nőkkel kapcsolatosak. - Említene néhányat? - Mondjuk: a férfi a teremtés koronája. Ez a XX. század egyik legnagyobb hazugsága. A másik: a nők a gyengébb nem. -Se „szentenciák” egyértelműen a múlt századhoz köthetőek? - Nem, de egyetlen században sem voltak annyira égbekiáltóak, mint amikor világháborúkban hagytak otthon asszonyokat, akiket azután bevonuló csapatok megerőszakoltak. Úgy gondoltam, a hazugságról szóló könyvem nagyon egyszerű lesz, keresek egy főhősnőt, s az ő élete hazugságait veszem sorra. - Csak ez a hősnő arcot, jellemet és figurát vált. Voltak élő modellek vagy a fantáziája működött, amikor a történetet írta? - Az általam ismert nőkből gyúrtam össze a figurát, de talán nem árulok el túlságosan intim titkot, ha megmondom, Faludy György is a modellek egyike. Na nem azért, mintha hazudós volna, hanem mivel sokat beszélgettem a kilencvenkét éves íróval, tőle próbáltam eltanulni, hogy gondolkodik ebben a korban az ember, így az utolsó fejezet hősnőjében az ő gondolkodásmódja, mondatfűzése talán érintőlegesen jelen van. Én az általam ismert embereket „összezagyválva” próbálom regényalakká formálni. Nekem, régi vágású szerző lévén, a zsinórmértékem még mindig az, hogy: ennivaló, innivaló, mondanivaló. Önmagában történetet mesélni, csak azért, hogy az emberek szórakozzanak, szerintem nem az irodalom dolga. Az a kabaré vagy az újság tárcarovatainak műfaja. Azért próbálok történeteket mesélni, hogy egy-egy általam fontosnak tartott mondanivalót hatékonyan eljuttassak az olvasóhoz. Vagyis a történet az a jármű, amelyre felültetem a gondolataimat. - Mint mondta, a hazugságok nagy könyvét akarta megírni, de megírta egyben az önvallomások, feltárások regényét is. Amennyire a hazugságok, annyira a leleplezések, amennyire a titkok, annyira a feltárulkozások történeteit is olvashatjuk. Nem? - A hazugság az igazság édestestvére. Olyasféle viszonyban állnak, mint az álom és a halál. Úgy érzem, nem lehet egy emberélet hazugságairól beszélni ugyanannak az emberéletnek az igazságai nélkül. Tulajdonképpen én az önfeladás regényét próbáltam megírni, mert a legnagyobb hazugság mégiscsak az, ha a saját egyéniségünket, életünket más emberek vagy más célok érdekében lassan-lassan feladjuk. Hősömmel is ez történik. - Sok nő útja ez. - Én ezt az utat egy stiláris eszközzel próbáltam érzékeltetni: a regény monológból szép lassan átmegy egyes szám harmadik személyű elbeszélésbe, az énből az őbe. Ez tipikus női sors. Én az olyan nőket szeretem, akik nem ilyenek, s az összes női olvasót arra szeretném buzdítani, hogy ne tegyék ezt. - Elmondta, mi zavarja a nőkben. Mit lesett el a világot mozgató nemtől? - Azt hiszem, a nők legnagyobb adottsága az érzékenység. Én a női érzékenységet próbáltam egész életemben eltanulni, s azt hiszem, ilyen szempontból elég nőies a személyiségem vagy a habitusom. Férfiak például soha nem tudnak úgy figyelni, mint nők. Ha egy nő belenéz egy férfiember tekintetébe, az nézés a javából. A női érzékenység eltanulása életfeladat, s e téren még sok a tanulnivalóm. Pál Melinda Vámos: Én a női érzékenységet próbáltam egész életemben eltanulni Fokozott érdeklődés Pécsett A Pécsi Országos Színházi Találkozó történetében először vett részt a nemzeti kulturális örökség minisztere a fesztiválon. Hiller István elődeivel szemben nemcsak elvállalta a rendezvény megnyitását, de meg is érkezett az eseményre. A hivatalos megnyitó után, csütörtökön este a Nagyváradi Állami Színház Szigligeti Társulata által színre vitt Móricz Zsigmond-darabbal, a Rokonokkal vette kezdetét a harmadik Pécsi Országos Színházi Találkozó versenyprogramja. A tizenöt kőszínházi előadásból álló programot Németh Ákos drámaíró válogatta. A nyitó előadáson szinte mindenki részt vett, aki már a fesztivál legelső napjára érkezett. Aki megtisztelte az előadást jelenlétével, pénteken délelőtt szakmai vitán hallgathatta meg Závada Pál író, Nánay István kritikus értékelését és a korábbiakhoz képest szokatlanul sok szakmai felszólalást. Elkezdődött a kísérőprogram (OFF) is, amelyen művészeti főiskolások, struktúrán kívüli színházak, és társművészek vesznek részt. A pünkösdi hosszú hétvégén is számtalan programmal várják a fesztivál résztvevőit és a vendégeket. A pihenőnapokat a POSzT-on tölti többek között Presser Gábor, aki a Színházi dal sorozatban lép fel. Szintén ma ad műsort a Honvéd Táncszínház, a Free Flutters zenekar, Balogh Kálmán és a Gipsy Cimbalom Band a különböző fesztiválhelyszíneken. Vasárnap a Színművészeti Egyetem egy-egy vizsgaelőadása jelent izgalmat. Zsámbéki Gábor Csehovok címmel rendezett előadásában a Sirály első, a Ványa bácsi második és a Cseresznyéskert harmadik felvonása lesz látsató. Ács János az Egy kiállítás képei című zeneműre komponált bábjátékot, amelyet az egyetem harmadéves bábszínészosztálya mutat be. Törőcsik Mari életmű-kiállítását is vasárnap nyitják meg. Koren Zsolt Az Anima Sound System a megnyitón FÓKUSZBAN ★ Egy igazi csapda A hangzatos cím és a giccsesre sikeredett borító ellenére akár még jó is lehetne Biga Cubensis (Gombor Gábor?) könyve. De nem az. Hittől és világnézettől függetlenül sokan voltak és vannak, akiket foglalkoztatott és foglalkoztat, hogy bekövetkezik-e a világvége, és ha igen, akkor miért és mikor. A világvége-csapda írója egy olyan témát lovagol meg, amely a köz érdeklődésére tarthat számot, tehát a könyv ezen oknál fogva akár nyereséges is lehet. Ez természetesen még nem bűn. Az azonban roppant elkeserítő, ha tudományosnak vagy ismeretterjesztőnek próbálnak álcázni valamit, ami nem az. A könyvben komoly tárgyi tévedések egész sora található. Például Izrael lakosságát négymillió főre becsüli, jóllehet már a régebbi útikönyvek is 5 millió 500 ezerről írtak. A szefárdokat Cubensis szerint kiutasították Spanyolországból 1492-ben. Azaz nem legyilkolták, kiűzették vagy erőszakkal megkeresztelték őket, ahogy ezt már a középiskolában is tanítják, hanem „kiutasították”! Igencsak furcsállom ezeket a hibákat, s nem gondolnám, hogy pusztán figyelmetlenség lenne a magyarázat. Ahhoz túl sok a félreérthető, kétértelmű mondat. A szerzőnek felebaráti szeretettel kívánom, legközelebb a 2. vatikáni zsinatot tanulmányozza, valamint igyekezzék a szeretet vallását mélyebben, nem kizárólag idézetek szintjén megismerni, hogy egyszer hitelesebb művet tudjon alkotni. Az értelmezésekkel csínján kell bánni, mert néha azokban található az igazi csapda, amely katasztrófához vezet. Kaczvinszky Barbara Biga Cubensis: A világvége-csapda Dekameron Könyvkiadó, 2750 Ft A kultúra támogatója: a PANNON Wm As élvonal.GSM Rákóczi-ünnepség Rodostóban II. Rákóczi Ferenc törekvései ma is meghatározó fontosságúak Magyarország számára, egy olyan ország számára, amely az európai államok egyre bővülő családjában úgy akar egyenrangú tag lenni, hogy közben megőrzi magyarságát és ápolja évezredes kulturális örökségét. Ezt hangsúlyozták a szónokok azon az ünnepségen, amelyet a törökországi Rodostóban rendeztek a Rákóczi-szabadságharc kezdetének 300. évfordulója tiszteletére. A felszólalók utaltak a szabadságharc bukásának tanulságára, arra, hogy szabad nemzetek erős és kölcsönös előnyökön alapuló szövetsége nélkül nincs nemzeti függetlenség és nincs nemzeti gyarapodás. A szónokok szóltak arról is, hogy 2004 májusától teljes jogú tagjai leszünk az Európai Uniónak, annak a szellemi értékközösségnek és gazdasági érdekközösségnek, amelynek összekovácsolása bizonyára Rákóczit is foglalkoztatta. A mai magyarság Rákóczi emlékének tartozik azzal, hogy él az egységes Európa kínálta történelmi eséllyel. Ahmet Özyurt, Rodostó, török nevén Tekirdag kormányzója megjegyezte, remélhetőleg Törökország is mihamarabb része lesz az egységes Európának. Az ünnepség részeként a Rákóczimúzeumnál a kulturális tárca helyettes államtitkára, Ács Tamás és az ankarai magyar nagykövet koszorút helyezett el a Magyar Köztársaság nevében, valamint koszorúzott Tekirdag kormányzója, Ahmet Özyurt, továbbá az ENSZ menekültügyi hivatala ankarai irodájának igazgatója. A városi polgármesteri hivatalban konferenciát rendeztek a Rákóczi-szabadságharc és II. Rákóczi Ferenc jelentőségéről, délután pedig a résztvevők fát ültettek a Függetlenség és Béke parkban. Forró Evelyn (Rodostó)