Tolnai Világlapja, 1941. január-március (43. évfolyam, 1–13. szám)

1941-01-15 / 3. szám

CLt­i nine* a A Dardanellák I a A Dardanellák tengerszorosa, amely a jövőben alighanem újra a világesemények első vonalába ke­rül, földrajzi tekintetben egy kes­keny, néhol csak 1300 m széles viziút, amely Európát Ázsiától választja el. De talán nem zajlott le a világhistóriának annyi sors­döntő eseménye olyan kis helyre összeszorulva, mint ennek a vízi átjárónak mentén, amelynél két világ ütközött mindig össze, amió­ta az emberiség emlékezete tart. Nevét valamilyen mitikus görög királytól, Dardanosztól kapta, aki saját fivérét legyilkolta s ezért a vérbosszú elöl Kisázsiába kellett menekülnie. Itt a trójai király leányát vette feleségül s apósa felépítette számára a tengerszoros mentén, ahol az a legkeskenyebb, Dardania városát. A rómaiak, akik ennek a helynek stratégiai és gazdasági jelentőségét korán fel­ismerték, jogcímet kerestek a hely meghódítására: ennélfogva a Dardanoszról szóló régi görög legendát továbbszőtték s Darda­­nosz egyik unokájává tették meg a Hómát alapító Aeneast , ezzel megvolt a mitikus jogcímük a Kisázsia felé való terjeszkedésre. Az arany-bárányfelhír meséje volt azonban a Dardanelláknak egy másik, ugyancsak régi és legendás neve is, amely persze megint csak vérontással függött össze. Hellészpontosznak is nevez­ték, vagyis „Hellé tengerének”­. Ennek a története pedig azzal kezdődik, hogy egy Athamasz nevű görög királynak felesége volt Ne­­felé (a felhők istennője), akitől két gyermeke, Phrixosz és Hellé született. Athamasz azonban ki­­szeretett a felhő-istennőből, aki erre bánatában eltűnt. Helyette mostohaanyát kapott a két gye­rek. A mostoha addig kínozta a két gyereket, amíg egyszer az igazi anyjuk, Nefelé megszánta őket s aranygyapjas kost (bárány­felhőt) küldött értük. A „mentő­­expedició” éppen jókor jött, mert a mostoha mesterséges éhínséget idézett fel azzal, hogy a parasz­toknak bemagyarázta, hogy a búzamagot vetés előtt meg kell pörkölniök , amire persze a búza nem kelt ki. Most aztán férje­­urának azt ajánlotta, áldozzák fel Phrixoszt az isteneknek, akkor megszűnik az éhínség. Phrixosz azonban, mint mondottuk, az aranygyapjas bárányfelhőn idejé­ben elmenekült kis húgocskájával, Mellével, egyetemben. Mire azon­ban a Dardanellák fölé értek, itt Mellé leesett az arany felhőről s beleveszett a tengerszorosba, ame­lyet azóta ,,Hellé tengere” néven is emlegetett a szóhagyomány és a legenda. Phrixosz, a jó kis fivér, utánaugrott húgocskájának, de megmentenie nem sikerült, ő azonban maga átúszott a Darda­nellákon, elvitte magával az aranygyapjút valahová a Fekete tengeren túlra, ott felakasztotta légy templom falára, ahol is vala­milyen szörnyű sárkány őrzi éjjel­­nappal a drága kincset. Egy sánta küllő úszórekordja Ez a legenda azóta sem hagyja az emberiséget nyugodni. A sport­­kedvelőket mindenekelőtt az iz­gatta, vájjon emberi erővel csak­ugyan át lehet-e ezen a tenger­szoroson úszni. Évezredeken ke­resztül a legnevesebb úszók meg­tették a legendás viziutat, de talán egyikük sem volt olyan híres, mint a sántalábú angol poéta, l­ord Byron, aki 131 évvel ezelőtt, vér és arany álfa 1840 május 10-én úszta át kereszt­ben a „Hellé tengerét.” Valljuk meg: világhírét akkoriban még nem a költeményeivel, hanem ezzel a sportteljesítményével alapozta meg. De talán még ennél a sport­rekordnál is jobban izgatta az emberiséget az eltűnt aranygyap­­jú. Már Athamasz király saját unokaöccse, Jázon is külön expe­díciót vezetett a felkutatására, éspedig az „Argosz” nevű, eladdig ismeretlen nagyméretű hajóján. Mindenféle kalandok után sikerült Jázonnak a sárkányt legyőznie, bár annak minden elhullott fogá­ból egy-egy vad fegyveres katona nőtt ki a földből. Útban visszafelé a mostanában annyit emlegetett Líbiába is elhajtotta Jázon hajó­ját a vihar, s végül sem örülhetett sokáig az aranygyapjúnak, mert amikor végre Görögországban par­tot értek volna s hajójukat ki­húzták a szárazföldre, a hajó teste ráesett Jázonra és agyonzúzta. A realisztikus legenda-magyará­zat sok mindenféle értelmet ipar­kodott ebből az aranymítoszból kihámozni. Többek között pél­dául azt is, hogy az egész történet a görögöknek azt a törekvését példázza, amellyel a Kaukázus felé, az Aranyország felé törtettek, ahol a benszülöttek az aranyat úgy mossák ki a hegyi patakokból, hogy báránybőr gyapjún keresz­tül hagyják a vizet folyni, s az arany aztán lerakódik a gyapjú szőrében : ettől válik „arannyá”. Egy szerelmes herceg Az „aranygyapjú” legszebb ér­telmét azonban bizonyára Jó Fülöp burgundi herceg találta meg 1429 január 10-én. Ezen a napon esküdött ugyanis örök hűséget portugáliai Izabellának Brüsszelben. Házassága előtt azon­ban volt egy gyönyörű aranyhajú barátnője, Rambrugge Mária, akit Jó Fülöpnek illett ezen a napon valamivel kibékítenie, amiért az undok politika kedvéért otthagyja őt a faképnél. Fezért ró Fülöp Mária aranyhajának emlékezetére, amely számára olyan kincset jelen­tett, mint a régi görögök számára az aranygyapjú, megalapította az aranygyapjas rendet, a világ leg­előkelőbb rendjelét. Igaz, hogy vannak realista magyarázók, akik megint csak rút anyagi érdeket keresnek a dolgok mögött, s a flandriai hercegek nagy kincsét jelentő gyapjúszövésben keresik a rend alapításának alapgondolatát. Megöltek ezzel egy szép legendát. A Dardanellák szorosa azonban nemcsak az aranynak, hanem a vérnek országútja is volt. Itt ment végbe az ókor egyik leghíresebb hadieseménye, amikor is Xerxes, a perzsa hadvezér, hirtelen vetett hadihad segítségével dobta át egész óriási hadseregét az egyik partról a másikra. Az oszmán törökök, amikor Konstantinápoly még nem volt a birtokukban, innen kezdték meg Európa meg­hódítását. A krími hadjárat egyik legfontosabb stratégiai kérdése volt a Dardanellákon való szabad közlekedés problémája s az 1856-i párizsi békekötés nem hiába mon­dotta ki, hogy idegen hadihajó egyáltalán nem, kereskedelmi hajó pedig csak napvilágnál mehet a szoroson végig. Az első világ­háború legvéresebb harcai Itt ját­szódtak le a „Szép­ városnál” (Gallipoli, voltaképpen Kallipoli, vagyis „szép város’’). A Darda­nellák kérdése főként Oroszorszá­got érdekli a legközelebbről. Sámánemlékek Salzburgban. Az osztrák farsangi szokások érdekes jelenete ez a kép, amely élénken emlékeztet a mi Mohács-vidéki busó­járásunkra. Ősrégi sámánszokások öröklődtek át ebben a maskarajárás­ban : a farsangoló ember, mint az ázsiai sámán, állatalakot ölt s ezzel próbálja embertársait halálra rémíteni. A jókedvet el kell rejteni, nehogy a Végzet megirigyelje. Ezek a mozgó óriásbábuk akár valahol Közép-Afrikában is járkálhatnának. Igazában Heidelbergben vették fel őket. Értelmük az, ami a farsangi fekete dominó-ruháé, amely a mulatozó embernek még az arcát is eltakarja : a kacagást el kell rejteni, nehogy a Halál meglássa. A halálra ítélt „stróman”. Az egész farsangi bohóckodás legbelső értelme a halál kikacagása. Mulatunk, mint a középkori „Haláltáncok" víg figurái, csak azért, hogy elfelejtsük, mennyire a sír közelében táncoljuk meg az életünket. Végül pedig a „pagliaccót”, vagyis a szalmabábut (németesen : stróman-t) el is égetjük. TOLNAI VILÁGLAPJA 5

Next