Ars Hungarica, 1998 (26. évfolyam, 1-2. szám)

2. szám - Szemle - Markója Csilla: Az „örökkévaló pillanat” (Fülep Lajos: Egybegyűjtött írások III. h.)

ciák bajnoka (s épp ez az érzéki fogalomképzés vált a posztmodern egyik legelviselhetőbb vívmányává), hanem evidensen találta meg a mindig ép­pen következő fogást anyagán - evidensen, nem pedig valamiféle spekulá­ció útján. Ha Popper azt írja: „mert csak ott érti meg a lélek a formát, és csak ott akar benne lakozni, ahol a forma megértette az anyagot", - ez még csak valamiféle formalizmus kiépíthető rendszerét sem rejti magában. Ez a megállapítás lesz a Rodin/Maillol tanulmány anyaga, anyaga, nem rend­szere. Az, amit Popper csak úgy csuklóból odavet a súly és az erő a képző­művészetekben betöltött szerepéről, az az utóbbi évtizedekben kulmináló­dik olyan revelációkban, mint Gilles Deleuze a festő Francis Baconról írott nagyhatású könyve, amely tulajdonképpen arra a tételre épül, hogy Bacon vektoriálisan „a testre ható erők eredőjét" festette. S egy egész vonulat előzi meg az erők interferenciáiról szóló könyvecskét, az érzékelés feno­menológiájával foglalkozók, Merleau-Pontytól Maldiney-n át a kortárs Marc Richirig. Népművészet és a forma átlelkesítése c. írását így kezdi Pop­per: „Bizonyos konstellációk révén, amelyek nem kevésbé véletlenszerűek, de nem is kevésbé tárgynak megfelelőek, mint egyéb konstellációk, ame­lyek értékeléseinket meghatározzák, most a népművészet áll a művészeti érdeklődés gyújtópontjában. És egy sajátosan mély félreértés révén képe­sek vagyunk arra, hogy a népművészetben sok végső követelmény teljesí­tését lássuk, és hogy a kérdésekre adott egyszerű válaszokat stílusnak te­kintsük. Mert ahová mi hosszú tévelygések után egészen kifinomult érzé­kekkel megérkeztünk - a tárgy nélküli kifejezés és az átlelkesített dísz súlyos problémáinak körében - ott már készen állt és várt minket a nép­művészet (...)"10 Nem nehéz belátnunk, hogy Fülöptől, aki később népmű­vészeti tárgyakkal vette körül magát, népdalokat énekelt, s aki az „etnikai jellegben" valamiféle biztosítékát látta annak, hogy a magyar művészet valóban saját szólamára találjon a „népek nagy kórusában", végtelenül távol állhatott Popper a hermeneutikát előlegező félreértés-elmélete. Amikor Izsóról ezt írja: „Izsó a magyar nép testi világán és ideálján ke­resztül ért el a maga európai érvényű szobrászi feladataihoz. Sajátosan nemzeti, mert csak ez az etnikai ideál adott kellő alapot az ő idejében olyan értelemben vett nemzeti művészet teremtéséhez, ami az övé."11 ak­kor egy olyan spekulatív gondolkodói gépezet indul be, melynek kérlelhe­tetlenül hegeliánus, történetfilozófiai motorja felmorzsol minden olyan, nem szükségszerűségekben hanem véletlenszerűségekben, pláne véletlen és tárgyszerű konstellációjában gondolkodó (a későbbiekre vonatkozóan bármennyire is inspiratív) attitűdöt, mint a Popperé. És senki nem állít­hatja, hogy nem elég intenzíven működik a gépezet. A Magyar művészetet nem lehet letenni. Teljesen meggyőző. Hiába, hogy az ember tudja, hogy a nemzeti művészet maga is történelmi kategóriává vált, hiába ad hitelt Sturcz azon - bár ki nem mondott — észrevételének, hogy a művészettörténész Fülep „csúsztat" Izsó Táncoló parasztjainak

Next