Ars Hungarica, 1999 (27. évfolyam, 1-2. szám)

2. szám - Tanulmányok - Fatsar Kristóf: Franz Rosenstingl kerttervezői tevékenysége Károlyi Antal szolgálatában

Fatsar Kristóf FRANZ ROSENSTINGL KERTTERVEZŐI TEVÉKENYSÉGE KÁROLYI ANTAL SZOLGÁLATÁBAN Magyarország 18. századi barokk, vagy közismert kifejezéssel „francia" kertművészetének legfontosabb forrásai, a kertek tervei, nem maradtak ránk jelentős számban. A tervanyag legértékesebb darabjait, pl. az eszter­házai, kismartoni, nagycenki vagy keszthelyi kastélyok kertjeihez készí­tett terveket a kutatás már jól ismeri, bár valószínű, hogy a levéltárak még jelentős terveket rejtenek. A korszak kertművészetének megismeré­sére további lehetőséget adó leírások még csekélyebb számban maradtak fenn, maguk a kertek pedig áldozatául estek a múló időnek. Többnyire a kertek kivitelezésének - általában szűkszavú - levéltári dokumentumai sem segítenek sokat a kutatónak. A magyarországi barokk kertművészet legbeszédesebb forrásai tehát a század folyamán — a családi levéltárak kezelésének tökéletesedésével és a kertművészet iránti igény terjedésével párhuzamosan - egyre nagyobb számban fennmaradt kerttervek marad­nak. A 18. században a török kiűzését követő fellendülés megteremtette ugyan a kertművészet felvirágzásának legalapvetőbb feltételeit, de az el­terjedés olyan létfontosságú tényezői, mint a gazdasági erő és az igény, csak lassan bontakoztak ki. A században egyre inkább teret hódító építke­zési láz többnyire csak az épületekre terjedt ki, a kertművészet divatja még a rezidenciaépítkezések esetén is szinte kizárólag a leggazdagabbak­nál terjedt el. Általános maradt azonban az a szemlélet, hogy a kert min­denekelőtt hasznot hajtó termesztőterület, ezért a díszkertek jó részét is szabályosan ültetett gyümölcsös, konyha- vagy vadaskert váltotta ki. A tervek hiányáért tehát elsősorban a kertművészet francia hatásának lassú elterjedése okolható. Ehhez járul még a tervek korabeli­­ építőmesterek és más személyek kezén­­ történt elvesztése, továbbá több jelentős családi levéltár és más gyűjtemény pusztulása is.­ Az ismert magyar tervanyag alapján megállapítható, hogy alig tudunk olyan művészről, akit több kerttervvel is kapcsolatba lehetne hozni. A leg­több kerttervet Hofstädter Kristóf uradalmi építésztől, a keszthelyi urada­lom építési irodájának vezetőjétől ismerjük. Tervei azonban mind a keszt­helyi kastély kertjéhez készültek, ezért az általa irányított átalakítások évtizedekig tartó folyamatában inkább nyomon lehet követni a parterre-ek divatjában végbement változásokat, mint a kert szerkezetét többé-kevésbé változatlanul hagyó tervező téralakító képességeit.­ Olyan művészeket is ismerünk, akik két különböző helyszínhez terveztek kertet, így a kismar-

Next