Ars Hungarica, 1999 (27. évfolyam, 1-2. szám)

2. szám - Tanulmányok - Gosztonyi Ferenc: A „helyes" művészettörténeti álláspont kérdése Pasteiner Gyula írásaiban

vált antik productumokat gyakran és ismételve szemléljünk; a második, hogy e szemléletben útmutatást nyerjünk."­ Az elsőre az antik szobrászati remekművek másolatainak beszerzését és kiállítását javasolta, míg a má­sik feladat megoldására — európai gyakorlatra hivatkozva -, az egyetemen művészettörténeti tanszék alapítását indítványozta, „melynek tanára ki­zárólag az antik és modern képzőművészeteket adná elő aesthetikai és műtörténelmi szempontból, elméletileg és gyakorlati útmutatással."­ Az ezután következőket ma már nehéz mosoly nélkül olvasni. Ugyanis a két vitacikk hatására (a bibliográfiára tekintve más nem igen jöhet szó­ba),­ az alábbiaknak minden tekintetben megfelelő Pasteiner 1872 szep­temberében — a kormány képzőművészeti ösztöndíjasaként 10­­, már Ró­mából keltezhette tárcacikkeit: „Classicus műveltség, természetes jó ízlés és kivált a szépművészetek iránti odaadással és lelkesültséggel bíró egyént küldjünk Olasz­, Német és a többi országokba, hogy ott minden idők és korszakok termékeit tanulmányozza, és fejlessze aesthetikai érzékét; má­sodszor kísérje figyelemmel a műtermek benső életét. És harmadszor sajá­títsa el, hogy miként kezelik e tárgyat a tanszéken, kivált Franczia- és Németországon."11 A viszontválaszként megjelent Még egy pár szó műtörténelmünk ügyében című írás szerzője megismételte: szükséges a rendszeres kutatás, mert: „sem egyik, sem másik folyóirat egyes elszórt adatai még nem képeznek műtörténelmet. Az általuk közölt adatok használhatók, de csakis ada­tok."12 Példaként a magyar rézmetszés történetét hozta, mivel - mint írta -, azzal behatóbban foglalkozott, „tényeit" jól ismeri.13 A magát meg nem nevező szerzőt e megjegyzése alapján sikerült azonosítanom; nagy valószí­nűséggel Májer István (1813-1893), egyházi és tanügyi író, képzett réz­metsző és A rézmetszészetnek matana írója volt a névtelen indítványozó.14 Pasteiner az érdektelenségbe fulladt vitát lezáró tárcájában a nemzeti művészeti fejlődés „benső föltételéről", a nemzeti tematikáról írt. A nemze­ti művészet ideális megvalósulását, amely ugyanakkor „abszolút, klasszi­kus, minden időre szól" - Winckelmann nyomán -, az antik görög szobrá­szat alkotásaiban látta megtestesülni, melyekben a nemzeti elem „emberi alakba öntött és szemlélhető tárggyá" lett.15 Pasteiner tehát nemzeti ideá­lis típusban gondolkodott. A görög szobrászatban megnyilatkozó eszményi mozzanatot a „költői erő" működése teremti: „Olyan volt tárgya művésze­tének, mely a teremtő gen­et nem korlátozá, a művészben, a költő szaba­don érvényesítheté saját ideális felfogásait."16 Pasteinernek nagy szüksége volt, művészetelméleti levezetése sikeréhez, a költészet szóba hozására. Már első vitacikke bevezetőjében, a nemzeti eposzra, a Zalán futására utalva így írt: „van Homér és Pindárunk, van Danténk, a nemzet geniusa meg fogja teremteni Phidias és Praxitelesünket, lesz a magyarnak Michel Angeloja és Raphaelje is!"17 A fantasztikus elképzelést Winckelmannra alapozta: ,,»a­hol a költő abbahagyja, ott kezdi a művész«, mondja Winkel­mann."18 Nincs kivétel, mivel: „Az egyes népek és az egész emberiség

Next