A Hét, 1991 (22. évfolyam, 1-52. szám)

1991-01-03 / 1. szám

Miért olyan a bűnözés, amilyen? Sok oka lahal egy interjú el­készítésének. Néha már az is elég, ha az alany földink. Szabó Dénes montreali kriminológia­­professzort azonban nem család­ja zetelaki származása okán kér­­ tem fel interjúkészítésre, hanem mert a kriminológiát szociológiai­antropológiai összefüggésben műveli (nem véletlen, hogy a , Ferge Zsuzsa vezette Esély című folyóirat szerkesztőbizottsági .­ — Mikor és miért távoztál külföldre? — Katonacsaládból származom, kadétiskolát végeztem, de érettségi után szociológiára iratkoztam be, még Sza­lai Sándor is tanított. Amikor eljött a fordulat éve, már tanultam annyit szociológiából, hogy megértsem a for­dulat jelentését s azt is, hogy mi várhat rám. 1943-ban már Lenin, és Rudas volt a kötelező olvasmány. Mindent elolvastam s megértet­em, hogy mit kockáztatunk, ha nem vesszük komolyan azt, amit írnak. A németek sem vették komolyan a Mein Kampfot, és­ amikor Hitler hata­lomra­­került, már késő volt. Hát én tizenkilenc évesen ezt nem vállaltam. Több kommunista kollégám volt, nagyon lelkes emberek, még becsültem is őket, mert közülük nem egy -ellenállóként vagy zsidóként üldözött volt, szenved­tek a meggyőződésükért. De úgy láttam, hogy hamis a hitük, így aztán hárman elhatároztuk, hogy elmegyünk Magyarországról. Szerencsénk volt, mert Belgiumba ke­rültünk s folytathattam szociológiai tanulmányaimat.­­1955—56-ban már Párizsban tanultam és doktoráltam a Sorbesime-on, kriminálszociológiából. 1953-ban meghí­vást kaptam a montreali egyetemre és kivándoroltam Ka­nadába. Ott maradtam, francia nyelvterületen, mert nem akartam még egyszer kultúrát változtatni. Montrealban olyan miliőbe kerültem, amely, ha nem is volt annyira ki­­finomult, mint az európai, de élénk volt, akkor kezdődött az úgynevezett nyugodt forradalom, és ez a nagyon kon­zervatív katolikus világ hirtelen fejlődésbe lendült, és­­negyedszázad alatt hihetetlenül nyitottá vált. Fiatal,­ vál­lalkozó szellemű ember m­egvalósítitotta azt, amiről áll ■ modott, s én pedig alkalmazott tá­rsadalomtudomástyokról álmodtam. Ez­ kicsit. Szalai Sándoron át Marx hatása is vo.t L úiv éreztem­, hogy a társadalomtudománynak­­vala­mi hasznot is kell hoznia, a gyakorlat ellenőrzése alól nem szabad­ vonni. tn ügyein,s nagyon fiatalon megta­­posztano,­ ha tosztfutókhoz­­vezettek az európai ‘neulogiák. lélig pasu árusként megettem a nacionsnit­­.• mus. msizinusuo tois-tílosat, a fcsisz­o-rasszista raeologia ■ vugkitéjletei a notoKpuSziDan, kesoDQ pedig a kommuniz­mus sz­unts,a refronjot, amely nem tojt, hanem társa­­dalmi alapon irtott es pusztított, tizenkilenc éves korom­ra tehat­ leszamójtam minden szélsőséges ideológiává­. Ezért fejlődtem reformista-liberális iranyon,­ mert mindig úgy éreztem, hogy senkinek nincs joga másokra rátáá­­m­álni a nézeteit. Amikor Nyugatra em­eztem s beleéltem magam az ottani életformába, tapasztaltam, hogy ez így is van. Azokban az országokban a civil társadalom prio­ritása — főleg Amerikában — vizem fölül áll. A legoko­sabb, legü­gyesebb emberek a privát szektorban helyez­kednek el, ezért olyan nehéz jó politikust találni az Egye­sült Államokban vagy Kanadában. Állami szolgálatba a sutabbja áll be — már tisztelet a kivételnek. A valóság­­­tisztelet szám­omra mindenek io­ó­t áll. Ezért vonzottak például Ousti román szociológus franciául megjelent mű­­vei. — Ez érdekes, mert a román szociológiatörté­net számon tart egy — Gust­t értékelő — Dénes Szobát, s én hiába érdeklődtem, Bukarestben, senki sem tudott fölvilágosítani a kilétéről. — Engem azért ismernek Romániában. Rodica Stanoi például a kriminológia művelője, s egy ideig Montrealban tanult, mert sok pénzt kaptunk a Lord-alapítványtól, s akkor nagyon sok román, magyar, lengyel, cseh fordul meg nálunk. — De hogy fedezted fel Gusti professzort? — Még Szalai Sándor hívta fel rá a figyelmünket. Ol­vasni, tanulmányozni Belgiumban kezdtem — franciául Amíg csak szociológiát tanítottam, pályám első hat évé­ben mindig volt előadásaimnak egy fejezete a Gusti-féle monográfiáról. — Annyi irányzat, annyi iskola volt, miért áll­tál meg éppen Gustinál, mi ragadott meg taní­tásaiból? — A konkrétum megbecsülése volt benne rokonszen­ves. Durkheim, Bart vezetett rá arra, hogy megbecsüljem a tényeket, tehát értékeljem Gusti monografikus módsze­­rét, amely a tények rendszeres és interdiszciplináris meg­közelítésére összpontosított. Az igazi kapcsolataim Ro­mániával a nálunk szakosodó kriminológusok révén ala­kult ki. Ők alkalmazták —­amennyire lehetett — az én kriminológiai szemléletemet. Amikor a hetvenes években Ceaușescu rájött, hogy milyen költségesek a börtönök, amnesztiát hirdetett. Az amúgy is szenvedő lakosságra szabadította a sok bűnözőt, ami felháborodást keltett. Valamit tenni kellett, s a legfőbb ügyész engem is meg­hívott egy bűnmegelőzéssel foglalkozó szimpózium előké­szítésére. A levél nagyon lekötelező volt, s minthogy, ér­dekelt a kérdés, hát elmentem. Elmagyaráztam, hogy sze­rintem az elemzést nem fent, hanem lent kell kezdeni, a helyi ügyészek, bírák megkérdezése alapján kell kidolgoz­ni egy hatékony bűnmegelőzési és büntetési rendszert. El is fogadták a javaslatomat, de az engem meghívó ü­­gyészt időközben leváltották, s az utódja, javaslatomat teljesen mellőzte, megint csak fentről lefelé történt min­den, sőt a szimpózium „Nicolae Ceaușescu bűnözés-meg­előzési doktrínája" jegyében zajlott le. A dolog nem le­pett meg, én mondtam a magamét, ők is a magukét. Szívesen meghallgattak, mértan mindenütt azt fejteget­tem, hogy minden rendszernek sajátos deviancia-prob­lémákkal kell szembenéznie, saját jogrendszere van és ez kialakít bizonyos igazságszolgáltatási gyakorlatot, bizo­nyos büntetésformákat Engem nem cenzúráztak, nekem soha nem súgtak — nem is engedtem volna — legfel­jebb nem vonták le a megfelelő következtetéseket. De ez a meghívókra tartozik. — Különben is a szakembernek az a dolga, hogy elmondja véleményét­­ a politikusé, hogy megfogadja-e vagy sem. — Így van. Tehát függetlenül attól, hogy Romániában hogy alakult a helyzet, a román szakemberekkel jó kap­csolatom volt. Tudták, hogy székely ember vagyok, ké­résemre elvittek édesapám szülőházához is. A falu, Zete­­laka, fele rokonom.­­ —­­— Visszakanyarodva kiindulópontunkhoz, a montreali kriminológia kar megalapításából, hadd kérdezzem meg: saját elképzeléseden alapszik el az iskola? ■ - -» — Nem, egyszerűen egy alkalmazott társadalomtudo­mányt akartam meghonosítani pluralista elvek alapján. - Az eredeti elképzelésem az volt, hogy az UNESCO 50-es évekbeli társadalomtudomány-oktatási programja­­ kere­tében­­ létrejött kriminológiát vigyem- át Kanadéba. , Jacques­­Pinatel francia kriminológus-barátom — a­ kri­minológiai társaság­ elnöke volt — leírt egy­ modellt az általános és a ktnikai kriminológiáról, tehát fa Interjú SZABÓ DÉNES m­ontreali kriminológia-professzorral az általános etiológiáról az egyesre következtető modellt dolgozott ki. Egyrészt figyelembe vette a kauzalitás-el­méleteket, másrészt a problémamegoldásokat egyénekre szabta. Ezt kissé átértékeltem , hiszen más-más gene­rációhoz tartoztunk, meg azért is, mert ő a szociológia és pszichológia felé orientált jogász volt. Én inkább a Su­­derland-felé, az amerikai Durkheim-iskola felé­ tájéko­zódtam. Durkheim nem hozott létre iskolát Franciaor­szágban, a háború szétszórta tanítványait, ,de Ameriká­­ban a Durkheim-féle kriminálszociológia annál inkább teret hódított. De a szociológiát nem egyesítették a kli­nikai megközelítéssel. Én tehát egyféle szintézist hoztam létre a klinikai — inkább pszichologizáló — és a szocio­lógiai megközelítésből Ezért toboroztam a tanszékre e­­lőbb pszichológusokat, pszichiátereket, aztán jogászo­kat s csak legvégül szociológusokat, így olyan szakembe­­reket képezünk, akik két szakmában járatosak, az egyik a klinikai beavatkozás (egyének, csoportok, közösségek) ,a másik pedig a kriminológiai helyzetelemzés. S itt az ökológiától kezdve az egész társadalmi környezetet ele­mezzük, hogy lássuk, miért olyan a bűnözés, amilyen. A bűnözés megelőzésére és a büntetés végrehajtására kon­­centráltam, a pszichológia, szociológia segítségével. Mi­vel Kanadában akkor, az ötvenes évek végén épültek ki ezek a területek, megvethettem a lábam. Előttem még hivatásos ügyész sem volt Kanadában. Az ügyvédi kama­rától valaki egyik nap az államot képviselte, másnap pe­­dig egy vádlottat — Időközben, ahogy diákjaid végeztek, volt-e mód arra, hogy felmérd módszered hatékony­ságát, eredményeit? — A tanrendet állandóan hozzáigazítottam a­ gyakor­lathoz, különben nem kaptak volna munkát a tanítvá­nyaim. Ezek a kriminológusok kicsit jogászok, kicsit pszi­chológusok, kicsit szociológusok. A büntetőrendszer nem tudja megfizetni külön a jogászt, külön, a pszichológust külön a szociológust Tehát olyan ember kell, aki min­denhez ért. Ha az ügy nagyon komplikált akkor az ille­tőt orvoshoz küldik vagy konzultálnak egy szociológiai kutatóközponttal. De tanítványaim a problémák 85 szá­zalékát megoldják. — Tanszéked francia nyelvterületen jött létre, hogyan viszonyult hozzá az angol többség? — Ez ritka eset: a konszolidáltabb kanadai angol tár­sadalom a mi modellünket vette át. Tanítványaim Ottawá­­ban és Vancouverben ugyanolyan típusú iskolát alapítot­tak. — A bűnözés ott más jellegű? — Nem, egyáltalán nem. A bűnözés nálunk inkább o­­lyan, mint a skandináv országokban, teljesen különbö­zik az egyesült államokbelitől, amely az erőszakos bűn­­­­cselekmények sokasága miatt teljesen atipikus. Tízszer-­­ harmincszor több ott a gyilkosság, mint nálunk, Kanada­ :­bán. Ennek mi a magyarázata?m — Lényeges része a faji probléma, a négerkérdés. Az­­ egyesült államokbeli bűnözés nagyon bonyolult dolog, nem lehet röviden elintézni. — De hogy nem terjedt át Kanadára? — Mert ott nem volt rabszolgaság. A Karib-térség­­ből betelepülőknek nincsenek ilyen problémáik. Köny­­nyen beilleszkednek. Amerikában is a néger elit nagy ré­sze a Karib-térségből való. De ez nehéz kérdés, nem le­het csak úgy belevágni, mert félreértik. Hasonló a ci­gánykérdéshez. Az Egyesült Államokban kialakult egy underclass — ami nem lumpenproletariátust jelent, ha­nem a társadalom szélére sodródottakat — s ezt a réte­get a társadalom nem volt képes „berakni a felvonó­ba". Ebből következik teljes társadalomellenességük, s reakcióképpen a diszkrimináció fokozódása. Ez különböz­teti meg az amerikai kriminológiát az összes többitől. — És milyen Kanada? " — Kanada a modern világ legkonzervatívabb társa­dalma volt, lakosságát nagyrészt két rendkívül konzerva­tív népcsoport alkotta: a kanadai franciák lényegében ka­tolikus parasztok voltak. Körülbelül 60 ezer emberből fejlő­dött ki négyszáz év alatt az 5— 6 milliós nemzetiség, amely vallásában, nyelvében elszigetelődött. Persze most már­ tel­­jesen megváltozott a helyzet. Az angol társadalmat pedig a királyhűek alkották. Van még egy harmadik tömeg, az Európából és Ázsiából bevándoroltaké. Ezek is olyan em­berek, akiket a nyugodtabb légkör vonzott Kanadába, Kanada olyan, mint Skandinávia. Kissé unalmas. Fon­tos a privát szféra, az emberek, otthon, élnek. Szép, gaz­dag ország, lehet nyugodtan halászni, vadászni és .... mérsékelt ritmusban dolgozni. Ha valaki ,az­ .ugan­pas, lüktető, veszélyes életet kedveli, ne menjen Kanadába.­­ — Mi volt a lényege az általad alapított ősz- ö­­szehasonlitó kriminológiai központnak? — Én nem szeretek­ valami mellett végleg lehorgonyoz-­­ ni. Kitolottom tehát —­­közelebb- eredeti- szoci­ológiai és­­ újabban antropológiai érdeklődésemhez — ezt­ az ősz- 1.­­­szehasonlító krminológiai modellt. Annak idején sikerült i. sok pénzt szerezni hozzá, mert'az­ összehasonlító módszer­­ iránt nagy volt az érdeklődés, lehetőséget kaptam, hogy­­ kiépítsak egy jól működő nemzetközi hálózatot. 4j — Mi volt a tulajdonképpeni cél? ....... ' ' - - . ‘­s — Hogy olyan problematikát, s főleg olyan interpre­­tálási módot, hermeneutikát találjunk, amellyel megért­hető a bűnözés, a bűnüldözés és az igazságszolgálta-­­ tás, amellyel mindez modellezhető, és ki lehet próbálni. Ezeken a szemináriumokon rendszerint én ajánlottam a témát, majd én vontam le a következtetéseket. De a részt­­vevők dolgozatai alapján. Az én feladatom a legjobb szakértők összegyűjtése volt.­­ — A szociológiai mellett az antropológiai szempontot is említetted. . — Én elég eklektikus vagyok, és mindent olvasok. De ennek csak tizenöt-húsz százaléka kriminológia, a többi antropológia, episztemológia, összehasonlító vallástörté­net, összehasonlító jog. Az izgat, hogy van-e gyökerük az emberi jogoknak a biológiában, a társadalomtörté­netben, a pszichológiában. Mindig határterületén szeret­tem dolgozni. Érdekel például a bioetika, hogy az emb­riók felhasználhatók-e kísérleti célokra. Igaza van-e az utilitarista filozófiának. Hogy ilyen kísérletek közelebb visznek a gyógyászat fejlesztéséhez, például a genetikai hibák kijavításához? Vitás dolog, ugye, hogy az embrió mikortól tekinthető embernek. Eladható-e? Tudniillik a szegény ember eladja. S milyen erkölcsi, jogi probléma,­kat vet fel az ilyen típusú kereskedelem. A határterüle­tek érdekelnek, a szociálpolitikában is azzal próbálko­zom, hogyan lehet összekapcsolni egymástól távol eső dolgokat. Mindig azt nézem, hogy hol bontakozik ki ilyen új határterület, és oda taszítom a kérdésfelvetést Itt is mondogatom — sajnos nem sok sikerrel —, hogy a tech­nológia átvétele nem szemantikai kérdés, hanem gyakor­­ lati.­­ — Vagyis? — Vagyis ha Magyarország, Románia vagy bármely kelet-európai ország föl akar zárkózni (és milyen sok szempontból föl kell zárkóznia!) a­­ Nyugathoz, akkor meg kell keresnie azt a rengeteg Nyugaton élő közgaz­dászt, jogászt, tudományszervezőt, akik jól megtanulták szakmájukat és a lelkük mélyén nem szakadtak el hazájuk­tól, tehát szívesen segítenének az átváltásban.­­Én sok ilyennel beszéltem, de itthon mintha egyfajta bénultsá­got tapasztalnék. — Ez lehet a belpolitika függvénye is. — Nem, nem hiszem, ez a kultúra és tudománypolitika kérdése. A külföldön élők új szemlélettel olthatnák be az itthoniakat. És nem a külföldiek ódzkodnak, hanem az itteniek nehézkesek. A nehézkesség mögött bizonyára van bennük egyfajta gőg is. Attól tartanak, nehogy ar­ra gondoljunk, hogy itt minden rosszul megy. Magukban pedig azt mondogatják: vagyunk mi is olyan okosak. Persze, de a világ azért sokat változott. ROSTÁS ZOLTÁN révén ismerkedtünk meg­, és még a bűnözés kérdésének megítélé­sében is kifejezetten társada­lom, és nem álamközpontú szemléletet vall. fc3­ 3 A HÉT 1991.január 3

Next