A Hon, 1871. április (9. évfolyam, 76-100. szám)

1871-04-01 / 76. szám

76. szám. IX. évfolyam. .....■■■■■■■­ .................................­­ ........................... Resell kiadás. Pest, 1871. Szombat, ápril 1. Kiadó-hivatal: Ferencziek­ tere 7. sz. földszint. Előfizetési dij: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra ........................1 frt. 85 kr. 3 hónapra ........................5 „ 60 „ 6 hónapra ........................11 „ — „ Az esti kiadás postai különküldéséért felülfizetés havonkint ... 30 kr. Az előfizetés az év folytán minden hónapban megkezdhető, s ennek bármely napján történik is, mindenkor a hó első napjától fog számíttatni. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDÁSZATI NAPILAP. Szerkesztési iroda: Ferencziek­ tere 7. sz. Beigtatási dij: 9 hasábos ilyféle betűs sora ... 9 kr. Bélyegdij minden beigtatásért . . 30 kr. Terjedelmes hirdetések többszöri beigtatás mel­­­ lett kedvezőbb föltételek alatt vétetnek föl. — Nyilt-téri 6 hasábos petit sorért . . . 20 kr. Az előfizetési és hirdetményi dij a lap kiadó-hivatalába küldendő. E lap szellemi részét illető minden köz­lemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogadtatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza. Előfizetési felhívás „A H­O­N­IX-ik évi folyamára. Egész évre......................... 22 frt — kr Fél évre............................... 11 frt — kr Negyed évre ..................... 6 frt 50 kr Az esti kiadás postai kü­lönküldé­ Béért felülfizetés havonkint. 30 kr. B5F* Kilön előfizetési íveket nem küldünk, mert senki sem használja, s sokkal egyszerűbb is a pénzt postai utalványozással küldeni, mert ennek bérmentesítése csak 5 krajczárba kerül. A „HON“ kiadóhivatala. PEST, MARTIUS 31. Haladásunk akadályai. (Sz.) A világ egy napot sem vár; egyik állam hanyathomlok rohan a megsem­misülés örvénye felé,másik ép oly eszeve­szetten az elbizakodott cynismus létráin föl. Lehet, hogy bármennyire ellenirányú legyen is különben, a­ két út egy czélhoz vezet: a reactióhoz, a szolgasághoz, leg­alább egy időre. Ilyenkor megtörténik, hogy az esemé­nyek színhelyétől távolabb eső nemzetek kebelében,ritka merészséggel üti föl fejét a reactio, mely habár az „eredendő bűnt“, az események kezdő­okait igenis jól isme­ri, ilyenkor ilyszerű okoskodásal áll elő: „lám hova vezet a szabadság? Szabados­ságra, anarchiára, rabszolgaságra!“ . . . . És az ily okoskodás mindig talál egy­­ügyü, vagy részakaratú hallgatóságra. De vájjon a szabadság vezetett-e ott is a jelen eseményekhez? . . . Vájjon a sza­badság szelleme tette-e tönkre Franczia­­országot a csatatéren, vagy az Imperialis­mus és Chauvinismus, a titkos rendőrség, az udvartól származó fényűzés, erkölcste­lenség és börzejáték? Börze­játék a legszen­tebb eszmékkel, a becsülettel, a szabad­sággal, a hazaszeretettel! ... És vájjon minő kezek vezetik ma is Párisban a fé­kevesztett commune ügyeit ? Tessék meg­olvasni életrajzaikat. A legnagyobb szám­ban azok, kik újra az imperialismusnak egyengetnek utat, — hihetőleg — jó pénzért. S viszont a német népet a szabadság szelleme, a szabadság férfiai vezetik-e elő­re a sikamlós pályán? Ezek hintették el a sárkány fogakat a két mivelt nép kö­zött? Ezek tették Európa jövőjét talán egy új félszázadig a fegyveres expectatiók színhelyévé ? . . Bizony Bismarck grófról ezt a rágalom sem mondhatja. A két irányt illetőleg az eredmények­ben ott lehet a különbség, hogy míg Né­metország helyzete, azon indokoknál fog­va, melyek a német egységet eredmé­nyezték, talán vezethet decompositió­­ra, talán eredményezheti a német nemzet szabadságát, addig a franczia nemzet ta­lán ma áll legmesszibb távolában a sza­badság napjának azon circulus vitiosu­­son, mely a nemzet közelebbi történelmét képezi. Azt hisszük, e pár sornyi elmélkedés is elég tájékozásul szolgálhat arra, hogy hivatkozva Magyarország 1848-as tör­vényhozására, a reactio embereivel szem­ben, kétszeres hévvel sürgessük különö­sen azon részét belreformjainknak, me­lyek a jogegyenlőség föltételeit rejtik ma­gukban, melyek gátul szolgálhatnak arra nézve, hogy bármely bekövetkezhető vál­ság esetében, ugyane reactrv a mai con­tent elemeket a nemzet szabadsága, t­a­­lán tétele ellen fordíthassa. Mert fájdalom, nekünk kijutott a reactiónak még ilyen fajtájából is. Van nálunk idegen katonai­ és nem­zeti reactio, van belső nemzeti, van ultra­­montán, van feudal reactio stb. stb. Oly szép gyűjtemény, mely bármely nemzet történelmi múzeumának díszére válnék. Haderejét akarja a nemzet kifejteni? Ott a katonai reactio. Vallásügyeit, közoktatását akarja szer­vezni, rendezni? Ott az ultramontán-re­­actio. A feudal-viszony okát akarja eltörölni ? Ott van a felsőházban, sőt a képviselőházi többség soraiban is a feudal-reactio. Közművelődés Ügyeit akarja elővinni ? közjogi helyzetét akarja a szabadság alap­ján javítni ? Ott van a belső nemzetiségek reactiója, mely féltékenységgel kisér min­den lépést, mely azon nemzetiség elha­ladására vezethet, mely annak minden jo­gát és minden előnyét századokon át véle megosztotta. De hát mi következik mindebből ? — fogja az olvasó kérdezni. Semmi sem kevésbbé, mint az, hogy a küzdelemmel fölhagyjunk. Mert azért, hogy a jelölt reactionárius elemek Magyarországon többnyire spora­­dice léteznek, határozottan állítjuk, hogy a többség úgy az országban, mint annak képviseletében határozottan a mienk, a szabadságé, a haladásé. A nemzet nagyobb és jobb része igen élénken emlékezik még az 1848-9­ ki ese­ményekre ; jól tudja, hogy egyetlen na­gyobb reformlépéssel a jogegyenlőség te­rén, képes volt a nemzetet a sajátlagos benső háborútól, az osztályok harcsától megmenteni. És ha akkor tette a nagyobb áldozatot a kárpótlás kétes reményében, a még hátralévő kisebbet nem fogja visszavonni akarni békésebb helyzet, jobb­­ kilátás, és az ajánlathoz képest óriási ve­szélyeztetéssel szemben. A­ki az ezreket, Lengyelország példáján okulva, föláldoz­ta, nem fog kétkedni, hogy azt tegye a megmaradt fillérekkel is. Ha egy feudal-reactio a ténynek útját akarná állani a felsőházban, ideje van ezen factor értékét a nemzet képviseletének kellő mértékre szállítani, a törvényhozás ezen elkopott tényezőjének, új czélszerű rendezése által. Mert képtelenség, hogy egy „született“ törvényhozó­ testület a nemzet akaratával végtelenig terjedő ve­tőt állítson szemben, mint a 20—30-as években. Ha katonai reactio állja útját a nemzeti véderő czélszerű kifejtésének, eljött az ideje, hogy a kormány ép úgy, mint a fe­jedelem kitalálják, melyik elem az,amely fenmaradásukra, tételekre szükségesebb­nek , és életképesebbnek bizonyította magát. Ultramontan reactio állja útját közm­i­­velődési fejlődésünk és vallásszabadsá­gunk megtestesítésének? Ma? . . . Midőn ezen elem Európa „legkeresztyénibb“ or­szágaiban árnyékká vált? Valóban nevet­séges volna, hogy ha e hatalmat épen a magyar liberalismus retteghetné! Fölfújta az magát Aesop békájaként ott is mindenütt, úgy hogy a távolból néző előtt, indiai bálványnak mutatko­zott , de sorsa is az volt, mi az indiai egyik bálványé, hogy midőn az angol tisztek ráütöttek roppant mozgó tagjaira, egyszerre összeomlott az egész s kihullot­tak belőle a kuruzsolók. Szerintünk a nemzetiségi reactió is sokkal kisebb mumus, mint a minőnek látszik. Van annak tagjai között sok jó­zan gondolkozású férfiú, még több ábrán­dozó és legtöbb haszonleső. [Csak az első fajra kell hallgatni s az igazság, méltány útján haladva, sem az ábrándozók lázas álmait, sem az utóbbiak ajtókopogtatását nem venni számításba. Míg más oldalon ezek — értve az összest — szintén tisz­tában lehetnek arra nézve, hogy csakis az adhat valamit, ki annak birtoká­ban van; tehát, ha ők az összes szabadság fejlődésének szolgálnak gátul, egyúttal sa­ját speciális fejlődésüknek is útját vágják. Ne játszanak tehát egy kézre, — habár akaratlanul is — a haladás többi ele­meivel. A jó ég tudja, hova lyukad ki nemze­tünk e bonyolult viszonyok tömkelegé­ből. Annyit azonban tudunk, hogy minél bonyolultabbá válik a helyzet, iránytű­jét annál kevésbbé hagyhatja el magá­tól. Ez pedig a 48-ban kipróbált iránytű: a szabadság és jogegyenlőség­­ iránytűje. TARCZA. „1849—1866.“ „Adalékok a kényuralom elle­nes mozgalom történetéhez.“ (Az Asbóth-család irataiból. Pest, kiadja Kith Mór, 1871. — 130 lap.) (u. y.) Az Asbóth-család tagjai — mondja az előszó, — alkotmányos időkben királypártiak mindig és a király szolgálatában többnyire,­­ alkotmányellenes uralom idején az összeeskü­vők és fölkelők közt voltak mindannyiszor, a Rákóczyaktól egész 1866-ig. A forradalomban heten vettek részt, (a­mint ez elöl hátul említve van), köztük Asbóth Sándor 48 előtt, mérnök, a szabadságharczban alezredes, a száműzetésben Kossuth egyik legragaszkodóbb híve, később Észak-Amerika vitéz tábornoka, a ki háromszor sebesült meg, s négy évig egész halá­láig, ho­rdott egy golyót fejében), majd a polgár­háború után az egyesült államok miniszterresi­­dense a La Plata államokban s követe Monte- Videoban. A Kossuth által hozzá, mint egyik amerikai bizalmi emberéhez, 1852—1859 ben irt levelek képezik a kötet tartalmának főrészét. E levelek, (s Asbóth egy pár válasza), ha nem is teljes vilá­got, de sugarakat vetnek az emigráció történeté­nek némely fejezetére, jellemzők az állapotokra és személyekre, különösen pedig magára Asbóth Sándorra nézve. Valóban, midőn e munkát olvastuk, úgy tet­­s­ett nekünk, mintha a sorok közül egy nyugodt, férfias és áldozatkész férfi arcra tekintett volna ránk, oly férfié, ki hittel és méltósággal tűrte a balsors terhét, s a száműzötteknek sem ingado­zásaiban, sem ideges keserűségeiben nem osz­tozott. Ha Mészáros nem Kintahiában, hanem néhány évvel később írja „Eszméit és jellemrajzait,“ va­lószínűleg többet beszél e férfiról, mint collesiv észrevételt: „valamennyi Asbóth magáról sokat tartott, hetyke is volt, de a három Asbóth egyike a legezifrább és legjobb öltözetű térparancsnok Debreczenben.“ Hogy valamivel több is lehetett, (mert e pontnál az öreg Lázár bácsiban az em­­­­berismeret Homérje szindikált,­ azt nemcsak Kossuth 1853. május elsei bizonyítványa tanúsít­­ja, hanem az a magas állás is, melyre ő Ameri­kában nagy érdemek folytán emelkedett. Kos­suth úgy ajánlja őt, mint oly férfit, ki a harczme­­zőn és tudományos művekben hazájának hasz­nára volt. Magyarországon nevezetes vízműveket létesített, a tomasováczi, kápolnai, kövesdi, a­­­sarlói és komáromi csatákban kitűnt, s harmad­osztályú­ érdemrendet kapott; hadmérnöki ügyes­ségét frdtünő munkákban bizonyitá; a száműze­tésben pedig­ a bizonyítvány irójának viszontag­ságaiban egész odaadólag] osztozott úgy, hogy az a, hála hangján fohászkodik föl: „hogy az isten jutalmazza meg érette, ha én nem tehetném, még mindig szegény és száműzött, a milyen va­gyok. Azonban látni fogunk még — úgy remél­­tem — szebb napokat, és úgy lássam azokat, a­hogyan bebizonyítandom hálámat hűsége iránt, miként ő tanúsította hűségét,odaadását és barát­ságát irántam.“ Asbóth S. valóban — mint egy leveléből lát­szik — épp úgy viselte magát mindig Kossuth­tal szemközt , mintha folyvást Debreczenben lettek volna. A „kormányzó úr“-tól neki minden szó parancs. Még magán érdekeit is aláveti az általa kép­viselt ügynek, s Kossuthnak kell rábeszélnie, hogy fogadja el a neki kínált jövedelmes ameri­kai állomást, mivel nem akar mozdulni a rak­táraktól, melyekben a Magyarország fölszabadí­tására összevásárlott fegyvereket, nyergeket Kossuth bízta rá. S hivsége­k mellett férfias. Nem hizelgő, hanem szilárd. Semmi csoda,­­hogy e tulajdonoknál a világ legelső államában minis­ter residensig, tudott emelkedni. A könyv a, menekültek Sumlán összeírt név­sorával kezdődik., Voltak mindössze 491-en. E közlés elég szárazon nyitja meg a könyvet,mely­ben különben is vit­ható az igyekezet, hogy meny­nyire ipart voltak külsőleg is vaskossá tenni, a czimcsoportoknak, külön lapokat szánva, az ide­­gen nyelven irtlev­eleknek eredetiért is pontosan kö­­zölve s a világért; sem hagyva el az adresse egy betűjét se­m. „A lengyel légió történetéhez* Wysocki egy előterjesztését olvassuk Kossuthhoz, melyben Magyarország h­atárán, Orsován, vitéz küzdelme­ik emlékéül másodosztályú érdemrendet kér Po­­ninszki László dzsidás alezredes, harmadikat pedig 26 lengyel tiszt számára, elsorolva érde­meiket. Köztük van gr. Fredro Sándor dzsidás főhadnagy is. (Nem-e az „Egyetlen leány“ sokat megtapsolt szerzője ?) Kossuth levelei Kutaya­ban 1850.ápril 23-kán kezdődnek. Ekkor ő Asbóth alezredesnek, mint vezérsegédének, elrendeli, hogy a menekültek a rájuk vonatkozó török hatósági rendeletek telje­sítéséhez csak azután járuljanak, ha ő, Kossuth adta azt tudtukra. Kár, hogy e rendelet hordere­­jét nem világosítja föl az az adat, hogy mi volt a „kellemetlenség,“ mely ezt szülte. Ily commen­­tár hiányában az amerikai dolgok egy része is homályban, vagy legalább ailában marad, miu­tán maga Asbóth S. nem irt jegyzeteket e leve­lekhez ; a közlő pedig e hiányt — a fölvilágosi­­tás érdekében —szintén nem ig­yekezett, a­meny­nyire csak lehetett volna is, pó­tolni. Egy másik kutayai rendeleti­en (sept.29. 1850) rendeli Kossuth, hogy a körü­lte levő honvédtisz­tek az inspectionális szolgálatot csak oly kato­nai alapon vigyék, mint honn , a kormányzási hivatalnál. E rendeletet „láttu­k“ s elfogadák: Frater, Kalapsza, Weigly, Grechenek, Kinizsy, László, Török s Mayerhoffer. Kósa ellenben ki­jelenté, hogy „mint szabad magyar polgár,“ ma­gát semmi szabálynak alá nem veti, a megszű­nik inspectionális tiszt lenni. Harczy kapitány még rövidebben jegyezte meg, hogy a kormány­zó urnál nem tesz többé szol­gálatot. Timáry pe­dig polgári foglalkozást kért. 1851. junius 23-áról Asbó­th ama nyilatkoza­tát olvassuk, melyben az „A­llg. Ztg.“-nak a me­nekültekről irt tendentiosul koholt levelét czá­­folja, s a keserűség hangján ír Austria önkényes cselekedetei ellen, melyek­et a franczia parla­mentben Hugo Viktor, az angolban Cockburne, Északamerikában pedig Ta­ylor elnök erős sza­vai is megbélyegeztek. Ezután jönek az Amer­ikába írt levelek , az illúziók és fájdalmas cssalód­ások idejéből. Kos­suth a szerzett fegyverek, a tervezett török köl­csön s a Magyarországba va­ló betörés ügyében ir. Szirmai Pál Londonból az európai emigrán­sok pártoskodásairól, Hajnik pedig az emigrán­sok személyes viszonyairól. könnyítvértt hangon és meglehetősen czinik­usan. Kossuth levelein látszik a vérmes hit s az örök izgatottság. „Fe­jem zug — úgy mond, — mint a szélmalom, fe­­ledékenynyé kezdek lenni.“ Panaszkodik, hogy fegyvervásárlási ajánlatoknál még rászedni is akarták. Elmondja, hogy húgát, anyját a leg­szükségesebbekkel is csak nehezen tudta bizto­sítani, miután kevés pénze van, s csak azzal rendelkezett, a­mit ő felolvasásokkal szerzett s neje Massachusetts összekéregetett. A jövőben bízik, s bár igen szereti családját, azt írja: „ha­­ korán talál egy jótékony golyó, (a remélt betö­résnél), gyermekeim koldusokká lesznek. No de se baj! Nagyobb dolgunk van, mint gyermekeim­mel gondolni.“ Rendelkezik továbbá, hogy a menekültek ne egyenként jöjjenek át Európába, hanem majd egyszerre Konstantináp­olyba. Bízik a török-orosz háború esélyeibe. Szirmai Pál többi közt azt írja levelében: „Kossuthnak is lehetnek gyöngéi, de még mindig ő marad az egyetlen, a­kihez az emigratiónak ragaszkodnia kell.“ Hi­báztatja tehát azokat, kik ellene vannak. Londonból 1853. május 20-dikán Kossuth is­mét a török kölcsönről rrogat. Sok reménye van a jövőre, de kevés pénze az amerikai magyarok számára. „Magam és családom — írja, — a szó szoros értelmében csaknem koplalunk­." Elmondja combinatióit a török-muszka viszonyok következ­tében, melyek Asbóth szerint is „naponta ked­vezőbbre fejlődnek ügyünkre nézve.“ E közben írja, hogy Boyle, gazdag amerikai, kinek hét­ezer holdnyi vagyonát Long­ Islandban ő (Asbóth) kezeli, a magyar ügyre stb. 40 milliónyi magán­­kölcsönre kész. Kossuth írást kíván ez ajánlat­ról, Asbóth pedig, (s ez igen férfias vonás benne) figyelmezteti Boyle urat, hogy csak olyat ígér­jen Kossuthnak, a­mit valóban teljesíthet, ne­hogy ő, a kormányzó, egy nemzeti ügyben kom­promittálva legyen! Érdekes Kossuth izgató levele az amerikai republikánusokhoz a senatus ellen, mely San­ders consult, a magyarok barátját, az európai despoták örömére visszahívta. Vannak a Kos­suth dollárokra vonatkozó apró jegyzetek is, s Lowel amerikainak -­­ s magyar barátnak’— egy igen ragaszkodó hangon irt levele Asbóthhoz. Legérdekesb azonban Kossuth levele 1859. jun. 14-ről, melyben az olasz háború alkalmá­val a maga tárgyalásait III. Napóleonnal, a vö­rös herczeggel, az olasz kormánynyal s a*. fölke­lés tervezetét írja meg. Bár keserves évek röpül­tek el feje fölött, újra bízik, mert az osztrákot csak a magyar földön lehet legyőzni, s ő a ha­za fölszabadítására nemcsak egy despota csá­szárral, hanem az ördöggel is szívesen szövet­kezik. De hasztalanul nem akar vért ontani, „mert ha még egy forradalomban megbuknék a magyar, nemcsak hogy hosszú időre, de hihető­leg örökre meg volna rontva jövője.“ Ezért Na­póleonnál kikötő, hogy csak úgy­­fogja a nem­­zetet a forradalomra fölhívni, ha a császár elébb erős franczia sereget küld be, míg Napóleon előbb a fölkelést akarja, ílr a „nemzeti igazga­tóságáról, melyet ő Telekivel és Klapkával alakított, Angolországban véghez vitt izgatásai­ról a be nem avatkozás ügyében, az olaszor­szági légióról, de nem látja még idejét, hogy­­az amerikaiak is jöjjenek, azok csak készüljenek s gyűjtsenek pénzt, — s mindjárt ezután olvassuk a légió bomlását a zürichi konferenczia folytán. — Ez uj csalódás. Végül Asbóth Lajos jegyzetei vannak az 1861-ki benső állapotokról, midőn őt is, mint veszélyes embert Josefstadtba szállítók, miután Gozsdu Manó brassói főispánnál a volt honvé­dek élén tisztelgett, mellén magyar érdemren­dekkel, a mit — megtoldva egyéb vádakkal — föladtak. Kiszabadult azonban csakhamar, hogy az Almássy Pál és Nedeczky-féle összees­küvések alkalmával újra elfogják. E jegyzetek szerint: akkor két titkos párt volt; az egyiknek feje itthon Alanásy Pál, künn­e Klapka, s e párt Kossuthról nem akart tudni; a másik pártban legtevékenyebb volt Nedeczky István, Kossuth megbízottja, ki korán szétszóratva a proclamá­­cziókat, ezzel a rendőrség szemeit kinyitá, s gr. Pálffy Mór azonnal megkezdete a befogatásokat. Ez 1864 ki titkos mozgalomról és tüntetésekről Asbóth János is, (mint ki a tüntető fiatalok egy­i­ke volt, erősen vágyva a mártirságra s boldog lévén, hogy konspirálhat,) élénk rajzot .K­,­s­es és Asbóth Sándor necrológja fejezik be a köte­tét, melyben sok érdekes adatot s néhány ok­mányt is találunk, s ezeknek a későbbi törté­nészek is bizonyára hasznukat vehetik. Menny illúzió csillog s mennyi füstbe ment remény bo­rong e könyv némely lapján ! A baloldali kör szombaton ápril 1-jén d. u. 5 órakor értekezletet tart. — Fadj­ej­eff tábornok, mint az „U. Lloyd-nak írják, egy uj röpiratot fog legköze­lebb közrebocsájtani. Ez uj röpirat szerző utóbbi munkájának, mely Oroszország véderejéről szól, kiegészítését fogja képezni és inkább politikai, mint katonai tartalmú lesz. Ránk nézve fontossá­got nyer az által, hogy majdnem kizárólag egy Oroszország és O­sztrák magyar­­ország közt esetleg bekövetke­zendő háborúval foglalkozik. Csak i­­­y küzdelemben látja Fadj­ej­eff az orosz érte­lemben vett keleti kérdés megoldásának egye­düli eszközét. Jelszava ehhez képest: A keleti kérdés nem oldathatik meg Kostantinápolyban, hanem Bécsben kell megoldatnia. Az orosz tá­bornok a porosz szövetséget egészen kifeledi a számításból s inkább azon feltevésből indul ki, hogy Oroszország egy Osztrák-Magyarország ellen indítandó háborúban magára lesz ha­gyatva, mig ellenben ez utóbbi oldalánál Török­ország fog állani.­­ Az irtványokról szóló törvény­­javaslatot egy, az osztályokból alakult központi bizottság alaki tekintetben főbb vonásaiban megváltoztatta, de ezenfelül a hátralékok behaj­tása felett nem tudván tiszta megállapodásra jutni, e pontot ismét visszautasította az osztá­lyokhoz, melyek azt d. n. 5 órakor tárgyalás alá vették. A 3. és 4. osztály a módosítást következő szövegezéssel elvben elfogadta: „Az irtványoktól járó szolgáltatások az 1868. 54. t. sz. 93. §-ának c) pontjában kijelölt bíró­ság előtt s ugyanott szabályozott eljárás utján eszközlendő. Azonban a hátralékok elévülteknek tekin­tendők: a) ha azok a hátralék iránti kereset megindí­tását megelőző három éven túl terjednek; b) ha azok az 1862-dik évet megelőző időkből származnak. A katholikus congressus régén. A „Fac me talem, tabs ero“ — ez a mondás illik legjobban a katholikus congressus munká­latára. A prímás azzal dicsekedett, hogy ő volt az autonómia létrehozója, és ebben csakugyan igazat mondott. Az egész munka olyan, mintha rászabták volna. Most már ő és világi, valamint egyházi satel­­lesei azzal a megnyugtató édes érzettel ünnep­üik meg a szent ünnepeket, hogy megalapíták a hierarchia uralmát — in aeternum. Csak még az „Amen“ hiányzik. Ha tőlünk függne, rá mondanák azt is, és­­ lenne oly papi gazdálkodás szegény hazánkban, milyent a világ még nem látott soha. A franczia és belga papság hatalmas, de nem állanak rendelkezésükre mértföldekre terjedő birtokok, hanem kapnak annyit, a­mennyit az állam ad. És ha még ily körülmények közt is a népet oly lelki zsarnokság alatt tudják tartani, a kormányokat, sőt a társadalmat oly könnyen fel tudják forgatni, mit várhatunk mi, ha a hie­rarchia rendelkezésére nemcsak teljes állami függetlenség, hanem óriási vagyon és politikai kiváltság is áll ? Ezt még elképzelni sem lehet. Sok szépet olvastunk a magyar papság haza­­fiságáról, az igaz, de sem annak múltja, sem je­lene a felvilágosultságból és hazafiságból nem nyújt annyi biztosítékot, hogy csak távolról is remélhessük azt, miszerint az intézmények káros voltát az egyének jó­indulata és felvilágosult akarata fogja enyhíteni. Különben is ha mind­járt a papság csak úgy tündökölne is a felvilágo­­sultságban és hazafiságban, mint a­hogy nem tün­dököl, akkor sem szabad az intézmények szerve­zésénél, a múlt egyes emlékeit és a jelen sze­mélyeit a jövőre nézve biztosítékul tekinteni. Nem veheti tőlünk senki rész néven tehát, ha mint politikusok a katholikus congressus lefo­lyásával és eredményével nemcsak hogy mege­légedve nem vagyunk, de épen az győzött meg annak szükségéről, hogy az autonómia létre­jöt­te előtt az országgyűlésnek kell arra egyenget­nie a tért, és hogy ezután is csak úgy remélhe­tünk a politikai szükségnek és lelkiismereti sza­badságnak megfelelő eredményt, ha az egész mozgalom világi kezekbe jut. Hogy az országgyűlésnek mit kell tenni , azt több ízben fejtegettük,és hogy a congressusi szer­vezet elvetése erre az első lépés, úgy hiszem ar­ról sem lehet senkinek kétsége. Mert a congressusi viták és a munkálat meg­győzhettek mindenkit arról, hogy a főpapság az autonómiában csak ürügyet keres arra, hogy a vagyont és ellenőrzési jogot az állam kezéből kicsalja, hogy a felett kénye-kedve szerint intéz­kedhess­ék, hogy reformot sem az egyházkormányzat­ban, sem rítusban és fegyelemben, sem a papvá­lasztásban és javadalom adományozásban nem akarnak, hogy a szabad szólás jogától a híveket megfosztja. Már­pedig ha az országot egyházi gyámság alá adni nem akarjuk, az ily tanokat törvény­erővel felruházni nem szabad, nem lehet. Az országgyűlés ez okokból nem mondhatja ki az Ament a papság autonómiájára. De másfelől arról is meggyőződhettünk, hogy a főpapság olyan, mint a Bourbonok: sem nem tanul, sem nem felejt. Már­pedig, a­mi nem haj­lik, annak törni kell. A vagyon és politikai kiváltság megsemmisí­tése, az autonomikus mozgalom szabadelvű irányban való megindulása, majd meg fogja őket törni. Csak ez az út vezethet czélra. Ha látni fogják, hogy az alpapság tőlük nem függ, (mert ezeket az igazi autonómia emanci­pálja) ha veszik észre, hogy az egyházi javakat más kezeli és az a hivek pénztárába, nem az ő h­atoaljukba foly, akkor lesznek alázatos szol­gák és készek lesznek minden követelményre „Ament“ mondani, vagy ha nem, akkor — széles a világ............ De most veszem észre, hogy a congressusnak köszönetet sem mondtam, pedig azzal a szán­dékkal fogtam tollat kezembe. Oh igen, hála neked Simor János és Haynald; köszönet nektek ti­sztel­lesek: Szilágyi, Hilibi Gaál, Jósika, Apponyi, Wenkheim László , mert a ti­vadar követeléstök és munkálatotok, fana­tikus vakságtok többet használt a mi ügyünk­nek, mint képzelitek, mert most már nem tükör és homályos beszéd által, hanem szemtől szem­be megismertek híveitek és meggyőződött min­den magyar katholikus, kinek esze helyt van és zsebében papi pénz nem járt, hogy veletek nem lehet autonómiát létrehozni. Majd megkisértik nélkülötök,sőt ellene­tek ha kell. Pauler! Hic Rhodus, hic salta! * * * Ti pedig congressus felkentjei, pihenjétek ki fáradalmaitokat, hisz nagy munkát végeztetek, leromboltátok a bennetek vetett bizalmat.

Next