A Hon, 1874. december (12. évfolyam, 276-299. szám)

1874-12-01 / 276. szám

PW SSK­ifizetés­i felíyási II Cl E 33 XII-dik évi folyamára. EÜszelési árai: Félévre . Negyedévre Egy hóra Minthogy a tárczánkban folyó regény nagy terjedelménél fogva ez évben már le nem fejezhetjük, a deczember és január hó­napokban érkező előfizetőink a regénynek az ez évben megjelenő részét külön lenyomatban kapják meg január első felében. Külön előfizetési íveket nem küldünk szét. Előfizetésre postai utalványokat kérjük használni, melyek bérmen­tesítve tíz írtig csak 5, 10 írton felül pedig 10 krba kerül. Az előfizetések a »Hon« kiadóhivatala czím alatt Pest, Ferencziek­ tere Athenaeum-épület küldendők. A »HON“ kiadóhivatala. Budapest, november 30 Az alternatíva. A Nem szivesen polemizálunk a »N. Presse «-vel, mert ez üzérlappal komolyan po­­itizálni nem lehet. De szombati czikke, mel a mi válságunkkal foglalkozik, oly tételeket tartalmaz, melyeket lehetetlen megjegyzés nélkül hagynunk. Óv a válságcsinálástól , mintha azt (ha nem lenne meg) csinálná va­laki, és azzal fenyeget, hogy ha Ghyczy ja­vaslatait ,vagy hason értékű adójavasla­tokat el nem fogadunk,ha háztartásunk pénz­zavarban lesz akkor is, mikor a legutóbbi kölcsön, el lesz költve, akkor bekövetkezik az »előre láthatatlan“, és Magyarország gond­nokság alá kerül, vagy a birodalom vagy egy más jogutód vezetése alatt. ^ Örömünkre szolgál a »N. Fr. Presse^ ez őszintesége, mert boszantó frázisaira teh­e­tünk egy pár oly megjegyzést, mely szól neki is, másnak is, Bécsben és Budapesten egyaránt. Elismeri a »N. Fr. Presse« azt, hogy a Bach-korszak előtt nem volt adósságunk és csekély volt adónk — és készségesen veszi le a felelősséget ennek terheiért rólunk. Ezzel el van ismerve az is, hogy az az államadós­sági járulék, melylyel mi a közös adósságok kamataihoz járulunk, képezi egyik legna­gyobb terhünket. És ha Magyarország nem csak ezt vállalta el, hanem az alkotmányos­ságot is megszerzi az osztrákoknak, mert ezt tűzte ki a kiegyezés feltételéül — ezzel két oly szolgálatot tett Ausztriának, melyek egyi­kével sem tartozott a jog vagy szerződések szempontjából. És ha dicsekvéssel említi fel a „N. Fr. Presse” azt, hogy míg mi az alkot­mányos aera alatt anyagilag sülyedénk, ad­dig Ausztria csak emelkedik; ezt sok részben annak köszönheti, hogy mi felszabadítók az absolutizmus jármaitól és terheiből nagyrészt elvállalónk. Ha most hála fejében ismét az egységes birodalmat akarja gondnokunkul tenni a bécsi lap, ezzel csak azt a gondolatot kelti fel bennünk, hogy milyen bolondot csi­náltunk akkor, mikor oly nagyon is legálisak voltunk. Ebből nem akarunk egyebet következ­tetni, m­int azt, hogy legalább ezentúl kell igyekeznünk hidegebben számítanunk és ri­degebben megóvnunk érdekeinket. Jó alka­lom erre a vám- és kereskedelmi szerződés le­járása és a törvény azon kikötése, hogy a quota mostani arányának érvénye 1876-ban lejár. Ez iránt az általános meggyőződés ter­jed már a jobboldalon is. Egyébiránt a­mi a »Fr. Pr.« alaptételét illeti, abban tökéletesen megegyeznek vele a budapesti jobboldali lapok. Ez alaptétel, az, hogy ha adóinkat a Ghyczy javaslatai értel­mében" nem r em­­elj­ük, akkor elfogy az új köl­csön is már a jövő évi közepén , tehát beáll az állam tönk hazánkra nézve, a­mikor aztán kö­vetkezik az idegen beavatkozás , mely jö­het hazulra is, a parlamenten kivilről és jöhet Bécsből is. E hibás alaptétellel ijesztik a S­­­01 azokat, kik a mostani hely­zet tarthatatlanságát hirdetik és e hibás alap­tételre építenek a dictatura és reactiónak nem annyira hivei, (mert i 1­y e n , g a­z vagy bolond m­ég hT­u nHE "nincs), min­t rövidlátó hirdetői. Az alaptétel hibás, mert ha egyfelől te­temes redukczió és másfelől czélszerűbb, hosszabb időre által budgetünket meg nem könny­ít­j­ük any­­nyira, (ha az egész deficitet nem is enyésztetjük el, mi nem volna lehetetlen) hogy a kölcsön ne csak egy félévre, de államháztartásunk egész rendezési idejére elég legyen, akkor az új jövedelmi források eredményének (mire csak kis részben a jövő év végén és legna­gyobb részt 2 — 3 évre lehet számítani) bekö­vetkezése előtt­ szorul meg a magyar állam­ fizetési kötelezettségei tekintetében. A­mi pedig az új jövedelmi források természe­tét illeti : a végrehajtás túlhajtott szigora, és a régi adóalapok terhének emelé­se épen nem sorolható azon intézkedések közzé, melyeknek az adóalap veszélyeztetése nélkül, rövid idő alatt, kellő eredménye le­én. Ha tehát Ghyczy javaslatainak e része elveslésre nem talál, az nem származik ,ál­dozatkészsége és kötelesség­érzet hiányából, hanem egyszerűen azon észszerű számításból, hogy lehetetlent kivinni a nemzettől semmi­féle körülmények közt sem lehet és­z é­­­r a sem v e­z­e t. Sőt magukat az államjövedelmeket is biztosabban lehet emelni a kezelés és pénz­ügyi rendszer egyszerűsítése által, mi a­z­o­n­­nal költségkíméléssel jár; tehát azonnal eredményt képez az álla­m­háztartásban ; a mellékes jövedelmi források megnyitásával, melyek azonnal eredményt mutatnak fel, (fényűzési adó, bérhátralék és közös aktíva) mint a csak vagyon­elkobzásra vagy hátra­lékokra vezető adóemelés és végrehajtási szigor által.­­ Tehát a világért sem áll ez az alternatí­­­va, hogy vagy Ghyczy javaslatai vagy ál­­­lamtönk, sokkal inkább áll ez, vagy na­gyobb költségredukc­ió vagy államtönk — na csak a közvetlen eredményt is veszszük szemügyre. És minthogy ezt az alternatívát nem érti, ennek nem tesz eleget a Bittó-kabi­­et, azért kívánjuk, hogy változzék. Ajánljuk e megkülönböztetést kollegáink fgy­elmébe." — A baloldali kor ma esti (nov. 30.) értekezletén a városi főispánok eltörlésére vonatko­zó törvényjavaslat tárgy­altatván, annak szövege a következő változtatással fogadtatott el: »Az 1870. XLII ik­­. ez. 52 §-a oda módosittatik, hogy ugyan­azon egyén egyszersmind megyei, és városi főispán is lehet. A főispán czimébe mindazon törvényható­ság neve fölveendő, a melyre annak hatásköre ki­terjed.« Ugyanezen ülésen Horváth Gyula, volt kö­zéppárti képviselő levele is fölolvastatott, mely­ben a baloldali köz- és pártba visszalépését tudatja. — A számvizsgáló bizottság, deczember hó 2. napján délelőtt 10 órakor az ország­házban, szokott helyiségében ülést tart. — A közigazgatási bizottság deczember hó 2 napján délelőtt 10 órakor az or­szágház társalgótermében ülést tart. Tárgy: me­gyei házi adóról. — Az igazságügyi bizottság decz. 2. napján d. u. 5 órakor az országházban szo­kott helyiségben ülést tart. — Az állam s egyház közti vi­szonyok rendezése tárgyában kiküldött bizott­ság decz. hó 3 napján d. u. 5 órakor az országházban, szokott helyiségében ülést tart. u. 5 — A képviselőház osztályai holnap (kedden) d. órakor ülést tartanak. — Az erdélyi magyar párt hí­vei Maros-Vásárhelyt is gyűlést tartottak. Jelen volt, a »Pesti NI.« értesülése szerint az, értekezleten körülbelül 50—60, minden féle hivatal-, földbirto­kos-, polgári állásban levő egyének. Ott voltak: bá­ró Apor Károly királyi táblai elnök, gr. Teleki Sa­mu id. és ifjabb, gr. Bethlen István, báró Kemény Géza, gróf Lázár, Szentiványi Kálmán Maros-Szék al­király­birája, Bereczky László és Sándor, Ballai László és István, Sándor László volt al­királybiró, Mentovich Ferencz és Bihari Sándor tanárok, Tol­nai Lajos m.-vásárhelyi ev. ref. pap, Borosnyai Pál M.-Vásárhely polgármestere, Kiss József, dr. Csiki, dr. Engel, Szőllősi Samu jobb-, és Greskovics balol­dali polgárok és többen. Elnöknek kikiáltatott az összehivó gr. Tolda­­laghi Mihály. Minthogy a »Pesti Napló« furcsa tudósí­tásából nem tudunk biztos tudomást meríteni, csa azt említjük még fel, hogy a következő lesz a h­­ározat. Egy bizottság neveztetik ki: b. Kemény Géza, Bereczki Sándor, Mentovich Sándor, Bodola és Tol­­nay személyükben, a­mely készítsen egy határozott programmot. És egyszersmind ezen tagok a köze­lebbről Kolozsvárra egybehívandó nagy pártértekez­leten képviseljék a marosszéki és m.-vásárhelyi je­lenleg névtelen pártot.­­ A középtanodai rendtar­tás ügyében tegnap kezdődött meg a tanácskozás a közoktatási minisztérium IV. osztályában. Az ed­dig használatban volt és időszakonkint kiosztott bi­zonyítványok megszűnnek s helyették karácsonykor és húsvétkor kiállítandó értesítők juttatnak az érde­kelt szülőkhöz, a tanév végével pedig önálló bizonyít­ványokat kapnak a tanulók. Az értesítők és bizo­nyítványok szövegezése és az ezen változtatások alap­ján a középtanodai rendtartásban szükségessé vált egyéb módosítások végérvényesen megállapítottak.­­ A tornászatnak mint rendes tantárgynak, a a reáliskolai bizonyítványokban a végeredmény meg­állapítására nincs befolyása. Ugyanezen eljárásnak a hittani érdemjegyekre indítványozott kiterjesztése egyelőre nyílt kérdésnek hagyatott. (Elég kár!) A tanácskozásban Mészáros Ferencz miniszteri taná­csos elnöklete alatt részt vettek Luther főigazgató, Bartal, Felsmann, Hofer, Say igazgatók és Kármán tanár.­­ A turóczi z.-m­ártoni g­y­m­n­á­­s­i­u­m ellen megindított vizsgálat eredményeként egyelőre a következő három tényt közölhetjük: 1. A turócz-sz.-mártoni iskola nem az evangéliumi egy­házi, hanem magántársulati. 2. Concret adatokat el­lenük nem lehetett bebizonyítani. 3. A magyar nem­zetiség ügye ezen helyen épen a magyarok árulása folytán a legszomorubban áll. Különben alkalmilag felemlítjük, hogy a vizsgálat a tót Matica ellen is el­rendeltetett. — A román congressus mint biz­­tos forrásból halljuk, holnap ülést tart, melyen a 9-es bizottság referál, s egyszersmind a választási nap is meghatároztatik. — Román metropolitává, Nagy­­szebenből érkező tudósításunk szerint, Román Miron fog, s pedig valószínűleg impozáns többséggel meg­választatni.­­— Konstantinápolyból azt sür­gönyzik a »P. C.«-nek, hogy gr. Zichy Ferencz osztrák magyar követ tegnap a sultánnál egy órai kihallgatáson volt s azon határozott biztosítást nyer­te, hogy a sultán az­ európai vasúti hálózathoz való kapcsolatot (a zimonyit ?) sürgetni fogja; a sultán a kihallgatás után azonnal erélyes utasításokat adott is ez irányban a nagyvezírnek.­ Ugyancsak Konstan­tinápolyból azt írják az »Ung. Act.«-nek hogy múlt szombaton az ottani osztrák-magyar telep küldött­sége hálafeliratot nyújtott át Zichy Ferencz gróf­nak, a miért ő felsége az ő közbenjárása folytán 4000 frtnyi évi segélyt adományozott a telep közös iskolájára. Az iskola jövője a király bőkezűsége és követünk élénk érdeklődése folytán biztosítva van. Zichy gróf az iskola tantervét is tüzetes vizsgálat alá vette. A telep ő felségéhez is szándékozik hála­­feliratot intézni. Budapest, nov. 30. . □ „Országbolonditás az egész, a mit a parlamenti kürök most mivelnek. Ha csak­ugyan oly komoly és veszedelmes lenne a helyzet, minőnek az adófizető közönség előtt Hirdetik,­­ nem érnék be a tódozás-tódozá­­sokkal, csip-csup összegeknek iminnen-amon­­nan lecsipegetésével, hanem rászánnák ma­gukat valamely nagyobb mérvű határozatra, mely­nek kettős eredménye lenne: egy az, hogy maga is tetemes megtakarítással járna, más az, hogy a nemzetet teljesen meggyőzné a baj komolysága felől s arról, hogy a haza iránti kötelezettségek teljesítését halogatni most már csakugyan senkinek sem szabad, így azonban csak egyre vájódnak a hegyek, de megszülni egeret is alig bírnak,­­ arra pedig nem gondol senki, hogy ezen a vajó­­dáson csak egy határozott császármetszés se­gíthet immár.“ Ilyen beszédeket hall­ani most, úton-út­­félen kivált a parlamenti bizottságok munkál­kodásainak bírálatául. Nem hiszi az ország, hogy a veszély csakugyan olyan, a minő, úgy van vele, mint az aszkórós ember, a­ki nem birja elképzelni, hogy ő talán halálosan beteg, sőt napról napra könnyebben érzi magát. Ember kellene, a­ki ebből a boldogtalan csalódásból felrázná a nemzetet s beoltaná a tudatot minden egyes polgárba, hogy most mentő karja senkinek nem nélkülözhető. Ezt a tudatot csak úgy lehetne feléb­reszteni, ha a reductiók, mint már több íz­ben sürgettük, legfelül s a legnagyobb téte­leknél kezdetnének meg. Mert a­ki azt hiszi, hogy az adóemeléstől az ország pénzügyi helyzetének javítására rövid időn megváltó eredmény várható, az lehet nagyobb poéta Shakespearenél, de államférfinak nehéz elis­merni. Exemplificative felhoztuk volt, hogy a minisztériumok száma sehogy sem áll arány­­ban országunk anyagi erejével. A kereskedel­mi tárc­a egyesíthető lehetne a közlekedési­vel, mint más országokban van. A közleke­dési tárc­a külön fenntartása mellett miná­­lunk gyakorlati szempontból csak az az egy ok harc volt, hogy nagymérvű vasúti és csa­­tornaépítkezésekhez fogtunk, melyek közül a munkálatok elfoglalhattak egy külön szak­minisztériumot. E lázas építkezési vállalko­zásnak immár vége, sok víz lefoly addig a Dunán, míg új építkezésekhez kezdhetünk, hi­szen a pénzügyi bizottság a még be nem fejezett építkezésekre sem bírja a szükséges költséget megszavazni. A közlekedési tárc­a külön fenntartásának létalapja tehát elesett. Mi értelme van továbbá a felség szemé­lye melletti minisztériumnak ez idő szerinti a jelenlegi hatáskörrel? A 48-ks törvények sze­rint igen is volt értelme.A király személye mel­letti miniszter Magyarországnak quasi külügy­minisztere volt, az ország általa érvényesítette befolyását a külügyekre. A 67-ei kiegyezés­sel ez a számbavehető jelentősége e tárczának megszűnt. A külü­gyek vezetésére külön közös miniszter van, kire az országgyűlés a delegá­­tiók útján érvényesíti, már a­mennyire érvé­nyesíti befolyását s a delegátió vonhatja fele­lősségre. Hogy ez a mi álláspontunkból felfogva mennyire helytelen, mennyire veszedelmes s mennyire illustriussá teszi azon attribútumo­kat, melyekkel minden önálló államnak bír­­nia kellene,­­ azt most mellőzzük. Elég, hogy így áll a dolog. Igaz, hogy a törvény szerint Magyaror­szág kormánya is tartozik érvényesí­teni véleményét a külügyek körül, azonban nem az uralkodó személye körüli miniszter, hanem a miniszterelnök útján. Érvényesült-e a magyar parlament és kormány befolyása valamely külügyi kérdés eldöntésénél? ezért soha sem a király személye melletti minisz­tert, hanem mindig a miniszterelnököt vonta felelősségre az országgyűlés, amint azt szám­talan példa bizonyítja. Mi hát a király személye körüli magyar minisztériumnak az értelme a jelen hatáskö­rében? Épen semmi. Mert a rendjelek és ki­tüntetések közvetítését szabadelvű és demokra­ta ország nem tarthatja valaminek. S ezért a semmiért tartsunk mi egy külön miniszté­­riumot! Mi eljárás lenne tehát indikálva e minisz­tériummal szemben? Szerintünk fel kellene azt ruházni azzal a hatáskörrel, melyet a 48 kj törvények szántak neki. De ezt a par­lamenti többség nem engedi, mivel ez a kö­zösügyi alku tetemes módosításával járna. Enélkül pedig létalapja nincs­— tehát addig, míg egy oly minsztériumot állíthatunk he­lyébe, aminőt a 48 ki törvény kijelölt, — el kellene törölni. Valami nagy megtakarítás nem járna vele. De kiszámíthatlan eredményre vezetne az, hogy az országnak fel lehetne mutatni va­lamit, ami meggyőzné akkor, hogy a taka­rékosság szükséges is volt, komoly is volt, mert ime a kormány saját magán kezdte meg s azzal példát adott és sorsosává lett maga is a megtakarítások által sújtottaknak. Míg az ország egy ilyen p­édát nem lát, mindig joga lesz azt hinni, hogy a kormány vizet prédikál, de maga bort iszik. E tárc­a eltörlésének vagy további fenn­tartásának kérdése tehát komoly meggondo­lást igényel. Nagyon sokan adtak már kife­jezést abbeli meggyőződésüknek, hogy úgy, amint most van, fenntartani luxus, a fényűzés pedig a mi helyzetünkben bűn. De mostani hatáskörével különben sincs se czélja, se lét­alapja. Azt hinné tehát az ember, hogy e tárc­a eltörléséről komolyan gondolkoznak a döntő körökben is, s hogy az már csak idő kérdésévé vált. Csalódik, a­ki azt hiszi. A pazarlás po­litikája még egyre virít. S a döntő köröknek nem azon jár az esze, hogy ha szegények va­gyunk egy felesleges intézmény fenntartására, hát törüljük el, hanem hogy ne kelljen el­törülni, toljunk alá valami csodás létalapot. Hogy milyet ? azt is kitalálták. Azt olvassuk legalább, hogy az igazságügyminiszter kör­rendeletet intézett a hatóságokhoz, hogy osz­trák hatóságokkal való érintkezéseikben az ügyiratokat az ő felsége személye körüli mi­nisztériumhoz küldjék, hol azok német nyelv­re lefordittatnak s úgy küldetnek meg az osz­trák hatóságoknak. Most már tehát szerencsésen fel van fe­dezve az alap, mely ennek a minisztériumnak fenntartását indokolja. Tolmács lesz köztünk és az osztrákok közt. De hát akkor mért nem nevezzük ki tol­mácsnak ? mert minisztériumnak ? Egy for­dító osztály csakúgy megtenné azt a szolgá­latot. De a czim!­a czim! így sokkal nagyobb országost kiír kifilé Tyer'k­isz WIE fő. Hogy ez uj hivatal m'SguiU’pSnWer' kerülj ki venné azt számba ? ''v' Ausztria, az igaz, hogy gazdagabb, mint mi, — az is igaz, hogy a törvénybe nemi k­e­délyeskedésből, hanem komoly politikai okok-­ hól igtatták be, hogy a közös uralkodó az év felét Magyarországon töltse, mert az ország­nak csak oly erős joga van fejedelméhez, a­mily erős a fejedelem joga az országhoz, s az is igaz, hogy jöhet idő, a­mikor ez a jog egész teljességében érvényesül is,­­ ezt az osztrákok mind tudják ;de azért soha eszükbe nem jutott,hogy őfelségének Magyarországon időzés­ét elegendő oknak tekintsék egy oly minisztériumnak felállítására, a­minő az ő felsége körüli magyar minisztérium. No most talán a magyarok valóban meg­­indító udvariassága és előzékenysége, mely lehetővé teszi, hogy nyelvünk megtanulását teljesen elkerülhessék, s az osztrákokat is arra fogja bírni, hogy egy hasonló fordító minisztériumot állítsanak fel Budapesten. A paritás legalább úgy hozza magával, hogy ha a magyaroknak van egy m­inisztériumiuk Bécsben, ők is tartsanak egyet a magyar fő­városban, s ennek feladata legyen az osztrák hatóságok német átiratait magyarra fordíta­ni és úgy küldeni meg a magyar hatósá­goknak. Quod um­ justum, alteri aequuna. Mit mondannánk az osztrákok, ha egy ily propositióval járulnánk elébök ? Aligha­nem azt, hogy ez absurdum. Erre nincs pénzök. Mi pedig elég bátorsággal és pénzzel bí­runk ily absurdumok megcsinálására, még akkor is, midőn arról van szó, hogy sülyedő hajónkból azt is kidobjuk, a­mi hasznos, — csakhogy megmenthessük, a­­mi szükséges. Országgyűlési tudósítás, Budapest, nov. 30. Vay Miklós b. egyike a főrendiház legérdekesb s legeszebb alakjainak. Múltja — még kanczellári szereplése is, — hazafias, legújabban több kérdésben szabadelvűsége keltett figyelmet, például a válasz­­ási törvényben nyílt hadat üzent a kormány reak­­zionárius intézkedésének az adó lefizetésének cen­­tis föltétellé erőszakolása iránt, más kérdésekben a közvetítés nehéz szerepét játszta nem egyszer, s az utóbbi időkben is. Felekezeti álláspontja nagyon jellegzetes ugyan, de épen nem túlzó, s szava ezért meghallgatást igényelhet minden kérdésben. A főrendiház reformjának kérdésében is. Ő ép azon elemekhez tartozik, a­melyekhez, midőn a fő­rendiház reformja van kérdésben, a reménykedés menekedik az iránt, hogy e fogas kérdés, a­melyben az előítélet, érdek ragaszkodás, ósdiság, újítás, féle­lem s az isten tudja még, minő tényező fog küzdeni a józan szabadelvűség azon irányzata ellen, melynek helyes mérvét szintén bajos leend eltalálni, mondjuk, hogy e fogas kérdés tisztességes s némileg tárgyila­gos megoldást találand. Azért Vay­ felszólalását, melyet alább adunk, s melyet azt hiszszük nem csalódunk, ha azt mond­juk, hogy Tisza ma egy heti beszéde provokált, tel­jesen méltányoljuk, s ha itt-ott nyilatkozó sértődött hangját, s a 48-ki törvényhozással szemben foglalt ítéletét nem is helyeseljük, azt zokon venni okunk nincs. Hiszen csak az utánna következő felszólaláso­kat kell tekintenünk, hogy Yay álláspontjának fér­fias volta kimagasodjék. Csak e Bittót, e kapkodó kormányelnököt kell­ hallgatni, a­ki, csakhogy kap- e szája szorulásán segítsen egy kicsit, nagy merészen­­ megtagadja a kormányok közti folytonosság tanát, s­­ kifogást merít abból egy interpelláczió éveken át vá­­­­lasztalanul hagyására, hogy az »más« kormányhoz i­s intéztetett. S azután kijelentvén, hogy a főrendiházi­­ reformjáról szóló törvényjavaslat kész: a financziá­­­lis kérdések hétköznapi pajzsa alá menekedik elő nem terjesztése miatt s feledi, hogy minél tovább fogják e kérdések foglalkoztatni közvetlen a törvény­­hozást, annál inkább helyén volna a távolabbi kér­dések közvetett megbeszélését legalább a közvéle­mény tágabb régióiban lehetővé tenni az illető javas­latok benyújtása s közzététele által. Hiszen ha vala­mi, csak a közvélemény erős nyomása fogadtathatja majdan el a főrendekkel saját reform­áltatásukat, ha csak egy kicsit radikálisnak talál ígérkezni az, mi szükséges, hát, mint az, hogy a közvéleménynél meg­­csontosodhassék e reform részleteinek iránya dolgá­ban is az a határozottság, mely átalánosságban már is (3 negyedszá­zad óta) parancsolólag nyilvánul. És ha Bittó kicsinyes e kérdés nagy mérveiéhez képest, menn­yi Van az ofg£ Prónay, a kit Tisza ke­mény nyilatkozata egy filippikára provokálnak, a melyben hiányzik verve, méltóság, csin, szóval a jó szán fiókon Uir i­l minden, s a mi legtöbb: az igaz­ság is. Oh egy osztály tévedéseit menteni, bűneit le­vezekelni nem annyi, mint megtagadni a bűnöket s tévedéseket, s a­ki nálunk állítani meri, hogy főrende­­ink magyarok, az vagy vakmerőn játszik a »rechtha­­cerei« egy kevéssé megengedett fegyvereivel,vagy csa­lódik maga is szörnyen. S ha az idősb Prónayt ez utóbbiak sorába számítjuk, egy hazafias múlt ese­ményeiből következtetjük intenczióinak jóhiszemű voltát. Az intenczió jóságát nincs okunk kétségbe vonni a harmadiknál sem, a­ki Ya£ után hozzá le­gyintett e kérdéshez; nincs jogunk kétségbe vonni azt Kegletics Bélánál sem. Azt azonban nem hall­gathatjuk el, minő legnagyobb mérvben exotikus az álláspont, a­melyre helyezkedik, minő szeszélyszerü a felfogás, mely vezérli, s minő veszedelmes a talaj, elyen áll. A főrendiház reformja ,ellen szólva, azt kérdést teti világgá — (meg lehet róla győződve álnemes gróf, a német sajtóbeli jóakaróink gondos­kodnak róla, hogy viljog­gri_ beszélt légyen), ho­gy a főrendiházat reform utján lehetetlen lévén magyarabbá tenni — ő nem is akarja reformálni azt.­­Alig hiszszük, hogy a valóságban nem, de német új­ságírók agyában régen létező magyar chauvinizmus léte mellett plauzibilisebb, de egyszersmind abszur­dabb tételt egyhamar­ mondhasson valaki. A főrendiház magyar volta iránt is erős a ké­tely. De kétségtelen ez intézmény czéliránytalansága korhadt, igaztalan, elavult hagyományokon, ósdi ki­váltságokon alapuló volta. Háti Keglevics mindezzel megalkudni kész ama langy-meleg »magyarság« kedvéért, mely néha-néha tud „rögtönözni egy kis cenzusfosztást, de egyebet bizony­ újabb időkben különösen vajmi ritkán! Intéz­ményeink magyarságára féltékenyebbek vagyunk, mint a főrendek legnagyobb része, kik maguk körül rendesen egész germán s frank telepeket ápolnak a hatvani-utczai gyüldésükben is erőteljesen kultivál­­ják a serchenfeldi dialektust; de azért egy rész­in­tézmény védelmére ezt felhozhatónak soha nem tar­tanák, mert az épen a nemzeti haladás útját vágná. S ha igazat adnánk is Széchenyinek, a­ki ma­gyar voltáért megkegyelmezne az apagyilkosnak is, nem kegyelmeznénk meg az apának, a­ki fiait ölné el. Pedig a főrendiházi logika így a jövőt öli meg. S hogy teljes legyen a kép, még egy kérdést. Mért nem adták be ma a főrendek az inkompatibili­tási törvény módosításai iránti bizottsági jelentést? Mert nem kész. Az illető bizottság, mint halljuk, mér nem is ülés e­z e 11. Oly eljá­rás ez, melyet enyhén jellemzünk, ha azt mondjuk, a beruházások való beosztása I­J fii V A O [1-14* Üll-Oj • ?yf (/ * Ji­j B76. Szám. XII. évfolyam. lapas. itiadLo-h­ivatal: Barátok­ tere, Athenaeum-épület földszint. Előfizetési dk­.f: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 3 hónapra.......................................6 frt — kr. 6 hónapra......................................12»'— » Az esti kiadás postai különküldéseért felülfizetés negye­dévenkint ... 1 » — » Az előfizetés az év fogtján minden hónapban meg­kezdhető, de ennek bármely napj­án történik is, min­denkor a hó első napjától számittatik. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. t) ^ )jf'­0 w 1874 Kedd, deczember 1. Szerkesztési irodai s Barátok­ tere, Athenaeum-épület.­­ A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogad­tatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza. HIRDMALEK szintúgy mint előfizetések a kiadó­hivatalba (Barátok­­tere, Athenaeum-épület) küldendők.

Next