A Hon, 1879. november (17. évfolyam, 263-288. szám)

1879-11-01 / 263. szám

263. szám. XVII. évfolyam. Reggeli kiadás. Budapest, 1879. szombat, november 1. Szerkesztési iroda« Barátok­ tere, Athenaeum-épület. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogad­­tatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza. HIRDETÉSEK szintúgy mint előfizetések a kiadó-hivatalba (Barátok­­tere, Athenaeum-épület) küldendők. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. Kiedó-h­i­vatal­­ Barátok-tere, Athenaeum-épület földszint. Előfizetési át il­s Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra . 3 hónapra . 6 hónapra . 12 » Az esti kiadás postai különküldéséért felül­fizetés negyedévenként.............................t « Az előfizetés az év folytán minden hónapban meg­kezdhető, de ennek bármely napján történik is, min­denkor a hó első napjától számíttatik. I A 2 . ----------------- ---------------­ Előfizetési felhívás IEIC­O ILAT XVII. évi folyamára. Előfizetési árak : Fél évre• 12Ért Évnegyedre• 6 » November—deczemberre. 4 » Egy hónapra .• 2 » Az esti kiadás postai különküldéséért felülfizetés év­­negyedenkint 1 forint. ■09F“ Az előfizetés postai utalványnyal Budapestre, a »Hon« ki­adó­hivatalába (barátok­ tere, Athenaeum-épület) kül­dendő. A »Hon« szerk. s kiadóhivatala. Budapest, október 31. Az osztrák felirati vita véget ért a kép­viselőházban is. Úgy végződött, a­mint az előzményekből előre látni és várni lehetett: a pártok konstatált merev engesztelhetlensé­­gével. A felirati vita alatt, úgy a felső- mint az alsóházban kifejlett eszmecserék nem hogy át nem hidalták a pártok közt levő nagy ű­rt s nem hogy elsimították volna a fennálló elvi ellentéteket, sőt ellenkezőleg,­­ az űrt még nagyobbá, az ellentéteket még élesebekké tették. A két ellentétes párt felirati javaslatai­ban meg volt a hadüzenet, s nyomban rá a felirati vitában kifejlett a harczs is, mely ha ezután nem fog tán minden ülésben meg­újulni , ez csak annak lesz tulajdonítható, hogy a Taaffe-kormány a trónbeszédben a parlament elébe oly munkaprogrammot tű­zött, mely sok tekintetben s mintegy erőnek erejével elvonja a pártok figyelmét a közjogi harczok és disputáktól, melyek a mellett, hogy izgatják a kedélyeket, és most s a kö­zel­jövőben legalább semmi praktikus hasz­not és eredményt nem ígérnek, már is kezde­nek átcsapni a szőrszálhasogatásokba, mint tévé pl. Herbst, ki Clam-Martinitz gróf elle­nében azt a megjegyzést tévé, hogy »különb­séget kell tenni a jogi meggyőződés tisztelet­ben tartása és a jogok tisztelete között.« Kap tehát az uralkodó — a felsőháztól egy feliratot, melyben az osztrák alkotmány noki me tangere-nek, egy teljesen bevégzett, megpetrifikálódott, semminő további változás alá nem eshető intézménynek van feltüntetve. És aztán kap egy másikat — az alsóház ré­széről, — melyben »csendes vonatkozások« foglaltatnak »a tartományok­­ra, »tartomá­nyi autonómiára« s a »tartománygyűlések hatáskörére«, — bár suaviter in modo, de lényegileg még­is ellenkezőjét kívánva és sürgetve annak, mit a főrendi többség mond. Hát ez az osztrák parlamentaris­­m­u­s szempontjából kissé komikus és gyar­lósági tünet volna, ha nem lenne olyan ko­molyan abnormis. A­mi pedig magát az osztrák kormányt illeti, ez már állásánál fogva, melyet a priori elfoglalt, a két felirat irányában igen kínos fausse positióba került. T­a­a­f­f­e a főrendiházban kénytelen volt rá­szavazni az ottani többség feliratára, mely alkotmánybű, a képviselőházban ellen­ben magáévá tette az itteni többségnek, mely autonomista, feliratát. Bárminő korrekt, megmagyarázható és érthető is másképen a Taaffe-kormány állása és törekvése, mely a pártok felettiségben s békítésben nyer kifejezést, s e kormány kénytelen-kelletlen belesodródik inconvenien­­cziákba és contradictiókba. S ez legszembe­­szökőbben épen most tűnt ki, az osztrák fel­irati vita befejeztével. Taaffe azt monda tegnapi tranzigáló be­szédében, hogy az alkotmány fennállása és joghatálya minden kétségen felül áll; végül aztán mégis magáévá tette az autonomista többség feliratát, azon többségét, melynek nyilvánvaló czélja — mit szeliden és fino­man a feliratban is kifejez — ezen alkot­mányt a maga nézetei, elvei és nemzetiségi érdekei és szükségleteinek megfelelőleg átala­­kítni. Hát ebben, akár­hogy veszszük is a dol­got, van némi ellenmondás, és Taaffénak tel­jesen igaza volt, midőn azt mondá, hogy az osztrák kormánynak felette nehéz az állása és feladata. E kormánynak nemcsak a két el­lentétes párt között, hanem egyúttal a két ellentétes többségű törvényhozó kama­ra között is kell örökösen transigálni, laví­rozni. Ez nem csekély s nem könnyű feladat. Meddig fogja ezt megbírni Taaffe s med­dig fogja az osztrák Parlamentarismus meg­bízni e helyzetet, nem tudjuk , csak azt tud­juk és látjuk, hogy ez állapot sokáig nem tarthat, s mielőbb a viszonyok kényszerűsége alatt erre vagy arra meg k­ell változnia. Ha végig tekintünk a fölszólalt alsóházi szónokok beszédein, önkénytelenül is felötlik az a körülmény, hogy békülékeny hang sem egyik, sem másik részről nem nyilvánult, hanem annál több invectiva, támadás, szem­rehányás, kihívás, melyekre a válaszok szint azon tenorból hangzottak. Nem kedvező aus­­picium a Taaffe-kormány missziójának vég­leges sikerére. A­hol a nemzetiségi elfogult­ság oly fokra hág, mint a cseh párt vezé­rénél, Riegernél, ki még azzal is feldicsek­szik, hogy a bécsi szt. István templom tor­nyát egy cseh és nem osztrák német építette, ott igen nehéz kibékülést, kiegyezést remélni. — A Németország és Ausztria Ma­gyarország köz­ti viszonyra vonatkozólag írja a »P. Lt.« berlini levelezője: »Most tehát tudják, mily nevet kell adni az Ausztria-Magyarország és Németország közt újra helyreállt szíves egyetértésnek. Beavatottak titkos arczkifejezéssel hirdetik, hogy a Bismarck herczeg által, bécsi útja folytán létre­hozott szövetség se vé­delmi-, se támadó-, hanem praeventív-szövetség és ez a megnevezés legjobban közelíti meg a megkötött egyezség értelmét. Csak az kár, hogy az oroszok nem hajlandók e felfogásnak teljes hitelt adni, hanem a bécsi és berlini kabinet e csatlakozásában minden áron ellenségek akarnak maradni, a­melynek éle az orosz politika ellen irányul és ez az egy panaszos pont még hozzájárul ama terjedelmes pa­­naszló irathoz Bismarck herczeg poli­tikájáról, mely hir szerint néhány hó­nap előtt érkezett Szentpétervárról Berlinbe. Ez okmány hatása, mint ez az utolsó hetek eseményeiből látható, körülbelül egyenlő volt a sem­mivel, de hogy Németországban már huzamost­ idő óta számítottak »gonosz szeretetre« Oroszország ré­széről, kiviláglik amaz, a katonai körökből a nyilvá­nosságba csak most hatoló tényből, hogy a m­i­l­­liárdösszegeknek felszerelési czélok­­ra fent­artott behajtásainak legna­gyobb része a porosz keleti határ erő­dítéseire fordíttatott oly módon, hogy a königsberg-thor­n-p­oseni vonal Euró­pa legerősebb erődítési vonalának mondható. Orosz részről kellemetlen jövő kato­nai meglepetésektől tehát alig lehet tartani. — Választók gy­űl­é­s­e. A múlt október hó 28-án tartott előértekezlet egyhangú határozata folytán józsefvárosi választó polgártársainkat a főv. bizottsági tagok választása ügyébeni intézkedések meg­tétele czéljából f. hó 3-án délután 5 órakor a­z ő­s­z-u­tczai tornacsarnokban tartan­dó közgyűlésre tisztelettel meghívjuk. Rendfen­­tartás érdekében a közgyűlés helyiségébe való belé­péskor a választói igazolvány felmutatása szükségel­tetvén, t. polgártársainkat egyúttal fölkérjük, hogy választói igazolványaikat magukkal hozni szíveskedje­nek. — Amon József, Andreanszky Zsigmond, Atlasz Samu, Auspitz Róbert, Ballagi Mór, Berger János, Böhm Samu, Bucsánszky Bertalan, Burghardt Ist­ván, Csajka Antal, Déry Mihály, Egert József, id. Egenhoffer Péter, Feleky Miklós, dr. Gebhardt La­jos, Gergelyi Kálmán, Goldstein Ignácz, Gräfenthal Vincze, Gottgeb Antal, Grauer Miksa, Halász Ká­roly, Hegedűs Sándor, Helfy Ignácz, Heger György, Henszelman Kálmán, Hirschl József, Horánszky Nándor, Kada Mihály, Karth­okke János, dr. Kelen József, Kiss Péter, Kleiner Armin, Kleinlein Károly, Komáromy Ignácz, Komlósy László, Kokesch Sán­dor, Krausz Lajos, dr. Ladányi István, Leyrer Lő­­rincz, Leitersdorfer Lipót, Molnár Endre, dr. Neu­mann Mór, Nagy István, Oszvald Pál, Örley János, Petz Armin, Radocsay Ferencz, Radocsay Lajos, Rákossy Jenő, Ráth Károly, Röckh Szilárd, Schrancz Gergely, Sztupa György, Tarone Nándor, Tóth La­jos (asztalos), Walter Ferencz, Wanke Gusztáv, Vi­­déky János, Wodianer Béla. — Saviet pasa még külügyminiszter ko­rában Bulgária ügynökéhez, okt. 16-án a következő jegyzéket intézte : »A jelentések, melyek a fényes portához érkez­nek, a fejedelemség muzulmán lakosságának helyze­tét egyre a legsötétebb színekkel ecsetelik. A bolgá­rok rosszakarata muzulmán polgártársaik iránt nem ismer határt. Rendszeresen üldöztetve, e szerencsét­lenek naponkint látják, hogyan szentségteleníttetnek meg mecseteik, dulatnak fel és fosztatnak ki házaik, boltjaik és iskoláik. Még a temetők se kimeh­etnek, különösen Kustendib­en a legnyíltabb módon és leg­gyakrabban követék el ez erőszakoskodásokat. E kerület mecseteinek és sírjainak többsége tényleg elégettetett vagy elvonatott a mohamedánok kultuszától. Sőt néhánya korcsmává lett átváltoztat­va, a szent eszközöket, melyeket találtak, elrabolták és kifosztották, a temetők sírköveit elhurczolták, a síro­kat felnyitották, a hullákat kiásták és a kutyák elé dobták eledelül. A földeken és bértelkeken a muzulmá­nok javai rablóbandáknak és bolgár parasztoknak vannak kitéve. Kertjeik és erdőik fái kivágatnak és ha tulajdonukat védelmezni iparkodnak, ezt drágán kell megfizetniük. Mehemed Emir Zghorna fa­luból, ki meg akarta akadályozni, hogy néhány bol­gár erdejében fát vágott, ily módon megsebesittetett és megcsonkíttatott. Bizonyos Timurt, ki segítségére szaladt, ugyanaz a sors érte és gyilkolások na­ponkint előfordulnak. A többi közt Hadsi Ibra­him sejk, egy 80 éves aggastyán, nejével együtt há­zában Küstendib­en meggyilkolva találtatott. Ugyan­azt a Zghorna falut és Nefracheutcha és Planik fal­vakat bolgár bandák fenyegetik, kik azokat ki akarják fosztogatni. Különben e bandák rabló hadjárataikat ama falvakra is kiterjesztik, melyek a határvonalon ts fekszenek. Például felhozzuk, hogy egy fegyveres banda, mely a fejedelemségből jött, betört a plevai legelőkre Demir­ Hissar és Nevrokop közt és 85 lo­vat, melyek muzulmánokéi voltak, elrabolt és a Bal­kánon túl harczolt, hol a lovakat az elöljáróság sze­­me láttára a tamakowi vásáron eladta. Ilyen a muzulmán lakosság helyzete Bulgáriá­ban. A császári kormány nagyon is bízik Sándor fejedelem ő fenségének humanitási és igazságossági érzelmeiben, hogy sem ne remélné, hogy ő maga is mélyen meghatva a dolgok sajnálatra méltó hely­zete által, haladéktalanul szigorú és erélyes rend­szabályokhoz fog nyúlni, hogy véget vessen neki. E meggyőződésben kérem önt, tegye meg a fejedelmi kormánynak az e czélra szükséges közléseket. — A közlekedésügyi bizottság nov.­ló 4. napján, délután 4 órakor, az országházban, a társalgó teremben ülést tart. Tárgy: 72. sz. törv. jav., az utakról. — A képviselőház közlekedési bi­zottsága mára hirdetett ülését meg nem tarthat­ván, részint, mert a bizottság tagjai elegendő szám­mal meg nem jelentek, főleg pedig azért, mert a tár­gyalás folytonosságát az ünnepek gátolták volna, minek következtében a bizottság ülésezését a jövő kedden d. u. 4 órakor fogja megkezdeni.­­ A képviselőház pénzügyi bizott­ság­a ma d. u. 5 órakor tartott ülésében, melyen a kormány részéről S­z­a­p­á­r­y Gyula gr., Kemény G. K. és T­r­e­f­o­r­t miniszterek voltak jelen, min­denekelőtt a pénzügyminiszter szólalt fel, arra kérvén a bizottságot, hogy az általa benyújtott pénzügyi törvényjavaslatok minél előbb s még a költ­ségvetést megelőzőleg tárgyalta­­ssanak, egyebek közt kivált azért is, hogy a javaslatok némelyike által keltett izgalom minél előbb ismét lecsendesíttet­­hessék. B­ujanovics Sándor ezen izgalomra hivat­kozva kérdi, nem hajlandó-e a miniszter e törvényja­vaslatokat visszavonni? Mire a pénzügyminisz­­t­e­r kijelenti, hogy e javaslatok meggondoltan nyúj­tattak be s meg van győződve, hogy az általuk kel­tett izgalom nem lesz tartós, annál kevésbé, mint­hogy a felhozott aggodalmakat nem tartja alaposak­nak. Kijelenti, hogy a javaslatokat nem szándékozik visszavonni. A bizottság rövid tárgyalás után elhatározza, hogy a törvényjavaslatokat még a költségvetés előtt fogja tárgyalni s a tárgyalást a jövő csütörtökre, nov. 6-ára tűzi ki. Egyúttal megválasztottak a javaslatok előadói is és pedig : a földtehermentesítési, szőlődézsmavált­­sági-, cseléd-, nyeremény és kereseti adóra vonatkozó törvényjavaslatok előadójává : Hegedűs Sándor ; a kőolajadó törvényjavaslatra : Wahrmann Mór, a szállítási adóra : Dániel Ernő ; a legközelebb benyújtandó védelmi törvényjavaslat előadójává : Molnár György. Ezután a költségvetés tárgyalására választot­tak meg az előadók, nevezetesen: a kir. udvartartás, a miniszterelnökség, horv. minisztérium stb. költség­­vetéseire : L­á­n­g Lajos; a belügyire Rakovszky István; a pénzügyire Hegedűs Sándor; közm. és közlekedésire: Dániel Ernő; a földm. ipar és ke­reskedelmire : W­ahrmann Mór; vallás és közok­tatásira: Kautz Gyula; igazságügy: Szögyény László és a honvédelmi tárc­a költségvetésére: Mol­nár György. A bizottság a költségvetés tárgyalását az említett kisebb tvjavaslatok után lehetőleg még e hóban kezdi meg.­ Lukács Béla kérdésére egyúttal kijelenti a pénzügyminiszter, hogy a zárszámadások leg­közelebbről a bizottság rendelkezésére fognak bocsát­tatni, a számszék által készített 10 évi kimutatással együtt. Helfy Ignácz ez alkalommal az alapok és alapítványokról szóló kimutatásokat is sürgeti. Tárgyalás alá került ezután a közoktatási mi­niszter által a József műegyetem és az állat­­gyógyintézet állandó elhelyezésére emelendő állami épületeket illetőleg benyújtott­­javaslat, mely szerint e két intézet felépítésére 720000 ftnyi kölcsön vétetnék fel s ez kamatostul 50 éven át 50.000 írtjá­val törlesztetnék. Jelenleg az állam évi bér fejében 47.960 frtot fizet; a tanároknak és az intézetek sze­mé­lyzetének lakpénz fejében 2040 frtot és így a tör­lesztési összeg nem volna nagyobb a nevezett intéze­tek elhelyezésére eddig évenként fizetett összegeknél, mihez még hozzájárul azon 150.000 frt is, a­melyet a főváros ajánlott fel a műegyetem felépítésére. T r e f o r t miniszter indítványára — minthogy e javaslattal tervek vannak kapcsolatban — e tervek és költségvetések áttanulmányozására egy albizottság küldetett ki, melynek tagjai : Wahrmann Mór, mint elnök, Kautz Gyula, Harkányi Frigyes, Helfy Ignácz, Máriásssy Sándor jegyző és Móricz Pál. Végül tárgyaltatott az átalános munkás segély­egyesület kérvénye, melyben segélyt kér és az általa vett ház után kivetett illeték elengedését kéri. A bi­zottság a kérvényt elutasította, mert a fennálló tör­vények mellett ily elengedés nem lehetséges, mint­hogy az illeték­törvény a jótékony­ egyesületeknek az örökség vagy adományozás útján nyert összegekre nézve úgyis előnyöket nyújt; s mert veszélyes pre­cedensnek találná, hogy az ország oly számtalan jó­tékony egyesületével szemben épen egynél tétessék törvényhozás útján oly kivétel, mely az adásvevés utáni illetéket is elengedné. Ezzel az ülés véget ért. A legközelebbi ülést csütörtökön, november 6-án, d. u. 6 órakor tartja a bizottság. törvényczikk módosítása tárgyában készített, javas­latot, némi módosítással elfogadja. Az V. VI. kérdés kapcsában módosított , a költséges munkával vízmentesített területeknél alkal­mazandó adómentességek és adókedvezmények tár­gyában elkészítendő törvényhez beadott javaslatot átalánosságban czélszerűnek és méltányosnak ismeri el, föntartván magának, a közös értekezleten netalán fölmerülő további javaslatok feletti vélemény-nyilvá­nítását. Ezeken kívül a bemutatott »a kataszteri ed­digi műveletről szóló előadói véleményre« reflectálva azon véleménynek ad kifejezést, hogy miután az eddig foganatosított kataszteri munkálatoknál az érdekeltek és jogosultak képviseletének — a törvény által kijelölt korlátok legszűkebb határáig történt — mellőzé­sét az időkiméréssel kellő módon kiegyenlítve egy­­átalában nem látja s igy a főczélt — az új földadó­alap kellő arányosságát — csak azon esetben tartja elérhetőnek, ha az összes hátralevő eljárásnál, a mun­kaidő tartamára, csakis, mint második sorban fontos szempontra való tekintettel, az érdekeltek közremű­ködése a törvény által nyújtott legszélsőbb határig biztosíttatni fog. Továbbá azon kérelem tolmácsoltatott, hogy miután — különösen Horvát-Szlavónországban — a járási bizottságok gyakran ott is, a­hol osztályozási vidékeknek alakítása a helyi viszonyok által indo­kolva lett volna, azt tenni elmulasztották : keressék föl a pénzügyminiszter, miszerint ezen hiányok orvos­lása iránt a munka folyama alatt intézkedjék. Az ülések berekesztése előtt egy háromtagú al­bizottságba, — Vizsolyi Gusztáv, báró Inkey Nándor és Mihalovics Károly — enquete tagok választottak; ezen albizottság a többi osztályoknak hasonlólag megválasztott bizottságaival — a tárgyalások befeje­zése után — érintkezésbe lépvén, feladata leend, az osztályok véleményeit egyeztetve, azokat a majdan összehívandó közös értekezlet elé terjeszteni. A kataszteri enquéte-hez. A szombathelyi, pécsi, zágrábi, eszéki és határ­őrvidéki kataszteri igazgatóságok kerületeiből alakult osztály f. hó 26-tól 29-ig folytatott üléseiben a mi­nisztérium által az enquéte elé terjesztett összes be­adványokat Vizsolyi Gusztáv elnök tapintatos veze­tése mellett letárgyalta, és beható eszmecsere után következő megállapodásra jutott. A pénzügyminiszter által felvetett I-fő kérdés­re nézve kinyilatkoztatja, hogy az átalános gazda­sági helyzet és viszonyok megítéléséből merítheti azon meggyőződést, miszerint a törvényben föl­vett ciklus gazdaságai viszonyai a maiaknak meg nem felelnek. A II-ik kérdésre nézve azon nézetének ad kife­jezést, miszerint föltéve, hogy az országos arány a törvény által kijelölt után létrehozatott, azon eset­ben czélszerűnek tartja, hogy az országos földadóbi­­zottság hatalmaztassék fel, miszerint az 1875-dik évi VII. törvényczikkben fölvett évek és a mostaniak tiszta jövedelmei között valósággal létező különbözet­nek megfelelően, a tiszta jövedelmeket egyenlő arány­ban alászállithassa. A III. és IV-ik kérdést a vele kapcsolatban álló, a földadószabályozásról szóló 1875-ik évi áll­ik Az országházból. Ma és tegnap két érdekes kérdés képezte a képviselői házban a vita tárgyát, melyeket lehetett volna tárgyilagosabban is megvitat­ni , mint a­hogy az ellenzék vitatkozott. Az egyik : az ellenzék azon követelést képezi, hogy a rendkívüli érdemekért való rendkívüli honfiusitás az országgyűlés és nem a felelős kormány előterjesztésére, a király által tör­ténjék. Egyetlen tárgyilagos és alapos ok, melyet ennek támogatására föl lehet hozni — az, hogy a régi országgyűlések is gyako­rolták e jogot. Igen, mert felelős kormány hiányában a régi országgyűlések a végre­hajtó hatalom sok feladatába beleavatkoztak, milyen pl. a katonai dislocatió, a honfiusitás, nádorválasztás stb. Erre most semmi szükség nincs. Annyival kevésbé, mert régen a tör­vény nem szabta meg a honfiusitás föltételeit és épen nem rendkívüli érdemekért honfiusi­­tott; igy pl. 1840-ben több honfiusitás történt, tisztán családi összeköttetés miatt. Most el van választva : a rendes honfiusitás; ennek föltételeit a törvény szabja meg; a­ki azok­nak megfelel, a kormány, illetőleg hatóság, azoknak megadja a polgárjogot ; a­ki nem felel meg, az csak rendkívüli érdem fejében, a felelős kormány előterjesztésér­e nyerhet a királytól polgárjogot. Ezért mindig feleletre vonható a kormány, s minthogy ez oly ki­tüntetés, mint akár egy érdemrend adomá­nyozása , ez csakugyan inkább a végrehajtó hatalom, mint a törvényhozás feladata. Még fontosabb és vitásabb a ma vitatott kérdés. A javaslat támaszkodna az 1868 : XXX. törvényczikk 10. §-ának azon határo­zatára, hogy a polgárjogra és honfiusitásra nézve Horvátországgal a törvényhozás kö­zös ugyan, de a végrehajtás a horvát kor­mánynak tartatik fönn , azt határozza, hogy a törvényben (8. §.) kikötendő feltételek alatt, Horvátországban a polgárjogot adományozza a horvát bán. Ennek a kikötésnek az ország többi hatóságaival szemben van egy anomá­liája. És ez az, hogy a magyar állampolgár­ság egységes lévén, a horvát bán által ado­mányozott polgárjog­­ Magyarországon is érvényes. Ezt az anomáliát zsákmányolta ki az ellenzék , állítván, hogy ez által csorbítta­­tik a magyar állam szuveranitása, sőt veszé­lyeztetik a magyar nemzetiség is, mert a hor­vát bán ellenséges elemeket is honfiusithat ; sőt Helfy, Simonyi már oly messze mentek, hogy Jellasichot és idegen elemek ural­mát emlegeték. E túlzások egészen ne­vetségesnek tűnnek föl, ha az ember meg­gondolja, hogy a magyar állami souve­­rainitást a törvényhozás fejezi itt is ki — az által, hogy megszabja a qualifi­­catiókat; ha ezeket mellőzi a horvát bán, fe­lelős tetteiért a magyar kormánynak, mely kinevezi; ha nem mellőzi, az öt évi adófizetés, feddhetlen előélet, önálló vagyon, politikai jo­gok gyakorlatára még tíz évi bentartózko­­dás, elég garancia arra, hogy egyfelől: roha­mos honfiusitás ne történjék, mert e czél­­b­ó­l bizony nagy bevándorlás Horvátországba nem lesz; másfelől: ama feltételek kizárják­­ a jött-ment elemek honfiusitását. Külön­ben is, ez ellen még két biztosíték van. Egyik az, hogy a bán felelős a magyar kormány­nak és ez annak tetteiért is az országgyűlés­nek ; a másik az, hogy épen az állampolgári jog (mint helyesen jegyző meg ma Tisza) adja hatóságaink kezébe az illetőt, ha azzal visszaél. No már ebből a körülményből hogyan le­het alkotmány­veszedelmet és hazaellenes tö­rekvést kiolvasni, csakugyan nem tudjuk. De maga az anomál­ia is, a törvényhozás fenhatósága alatt, most, nem nagyobb mint régebben, mikor pl. Kaproncza adhatott (törvényes feltételek nélkül) egész Magyarországra nézve érvényes polgárjogot. Különben a horvát bánnak, a honos­sági törvényre vonatkozó végrehajtási jogát oly világosan kiköté a horvát kiegyezés, hogy Irányinak (ki szép beszédében párt­jának erős vádjait tökéletesen defavoyálta) igaza volt, midőn állitá, hogy e miatt lehet rosszalni az 1868-iki törvényt, de nem a mos­tani javaslatot, mely csak azt alkalmazza. Ezt vonta kétségbe Szilágyi D. és Horváth Lajos ma. Az utóbbi behatóan fejtegeté az ante­­ndtákat, bizonyítgatván, hogy a horvát ki­egyezésnél, midőn ama szakaszt törvénybe iktaták, az állampolgársog és honosság tekinte­tében — Horvátországnak csak az igazság­ügyi administrate tartatott fenn, mert akkor oly törvényjavaslatról volt szó, melyben e jog elvesztése a rendes bíróságra bizatott és az igazságügy Horvátországnak csakugyan autonóm joga. Igaz, de ez a szövegezés elmaradt. És bejött az átalános frázis a törvény­be, hogy a »végrehajtás« Horvátországot illeti ez ügyben átalában; és e mellett most csak­ugyan oly javaslatról van szó, melyben azon jog, melyet a horvátok 1868-ban is,kifejezetten is saját bíróságuknak vindikáltak, a politi­kai hatóságra megy át. Már most kérdés: a horvátok által akkor maguknak (bírósá­guknak) vindikált és most átalában is ki­kötött jogot elvesztik-e az által, hogy e jog gyakor­lása máskép oldatott meg? De Horváth és különösen Szilágyi még tovább ment. Azt mondták, hogy itt a végre­hajtó hatalom tiltakozik az ellen (a kormány nevében), hogy a törvényhozás hatásköre fentartassék. Nem áll. Tiltakozik az ellen, hogy a kikötött szerződést, a már egyszer megszabott (kétoldalúan megállapított) ha­táskört egyoldalúan ne rontsák meg, de épen a törvényhozás előbbi hatá­rozata folytán. Ha a felelős kormány ezt sem tehetné, akkor a törvények végrehajtója sem lehetne. Különben még most is a törvényhozást illeti a vitás kérdésben az el­döntés, ezt senki kétségbe nem vonja, a kor­mány csak persradeálja, hogy ezt, hogy gya­korolja,­­ ez nem bitorlás, ez nem hatáskör­­vindikálás. De Szilágyi még azt is állítá, hogy ez által a souveranitás egysége támadtatik meg; hogy a horvát bán kivetkőztetik területi jellegéből és nagy felelősség nélkül gyakorol souveranitási jogból folyó adományozást Ma­gyarországon is;­­­vagy feleletre lesz von­ható a magyar országgyűlésen, a­mi a hor­vát kiegyezésbe ütközik. Egyik állítás sem áll. A szuvereni­­t­ás a törvényhozásnál marad épségben, egy­ségben , mert ez örökre és Horvátországra is érvényesen megszabta a honfiusitás fel­tételeit. Csak e feltételeket alkalmazza, a maga területén, a horvát bán is, a­kiért felelős a magyar kormány, mert ettől teljesen függ, és így az országgyűlés ezt vonja feleletre, annak tetteiért is, azzal semmi köze. Hogy a horvát bántól honfiusí­­tott, — másává is költözve élvezi polgársá­gát, ez a szabad költözésből folyik, ezt csak megszorítani sem lehet. Így áll a kérdés tárgyilagosan. Ezért Irányi ép úgy velünk szavazott e tárgyban, mint Péchy Manó gróf — és ezért volt e kérdésnél dupla majoritás. A szerb kongresszus. (Eredeti tudósítás.) Karlovitz, okt. 26. Az okt. 16-án tartott ülésben elfogadtatott az iskolai tanács javaslata, hogy alapíttassék a felsőbb szerb intézetek tanárai részére nyugdíj.E czélra megvá­lasztatott 7 tagú bizottság, mely a tudósítást átvizs­gálva, még ez ülések tartama alatt terjeszszen be con­­kret javaslatot. Szőnyegre került­­a szerb nemzeti felső tanin­tézetek működéséről és állapotáról szóló értesités kivo­nata.« E kivonatból kitűnik, hogy ily intézet két van : a pap-növelde Karlovitzon, a karlovitzi és újvidéki főgymnasiumok, a zombori és károlyvárosi tanitóké­­pezdék, az újvidéki és pancsovai főleányiskolák. 1) A karlovitzi pap-növelde az 1868. évi aug. 10-én szentesített kir. leirat értelmében alapittatott. Működni kezdett 1875. okt. 1-én, miután a püspöki zsinat a kijevi theologiai főakadémián kiképezett há­rom rendes tanárt (papok), hozzá még két supplenst (világiak) nevezett ki, és a ruváróczi archimandritát ideiglenes igazgatónak designálta. Az első tanévben, az első osztályba beiratkozott 14 hallgató, valameny­­nyi érettségi bizonyítványnyal, többen egy vagy két éves jogászok. Tizenketten élveztek ösztöndíjat. — 1876. okt. 1-én nyittatott a második osztály, beiratko­zott a múlt évi 14 hallgató, az elsőbe pedig 9 hallgató, mind érettségi bizonyítvánnyal. Ösztöndíjas volt ösz­­szesen 15. — 1877-ben beiratkozott uj 9, mind érett-

Next