A Hon, 1882. március (20. évfolyam, 60-89. szám)

1882-03-01 / 60. szám

60. szám. 20-dik évfolyam. Szerkesztési irodai Barátok­ tere, Athenaeum-épület. A lap szellemi részét illető minden közlemény a szerkesztőséghez intézendő. Bérmentetlen levelek csak ismert kezektől fogad­tatnak el. — Kéziratok nem adatnak vissza. HIRDETÉSEK (Mintúgy mint előfizetések a kiadó-hivatalba (Barátok­­tere, Athenaeum-épület) küldendők. Reggeli kiadás: Budapest 1882. Szerda, márczius 1. Kia­dd­ hiva­tal 1 . Barátok-tere, Athenaeum-épület földszint. Előfizetési dij: Postán küldve, vagy Budapesten házhoz hordva reggeli és esti kiadás együtt: 1 hónapra.................................. 2 Art 8 hónapra ...•••••••• 6­; 8 hónapra.................................................18 » Az esti kiadás postai különküldéséért felül» fizetés negyedévenkint..............................1­8 Az előfizetés­­X év folytán minden hónapban meg­­kezdhető, de ennek bármely napján történik is, mi­­­­den kor a hó első napjától számittatik. POLITIKAI ÉS KÖZGAZDASÁGI NAPILAP. Előfizetési felhívás J EGI­O 2^T 1882-dik XX-dik évi folyamára. Előfizetési Árak : Egy hónapra . . . . 2 frt Évnegyedre .... 6 › Fél évre . . . . 12 › Az esti kiadás postai különküldéséért felülfizetés év negyedenkint 1 forint. Az előfizetés postai utalványnyal Budapestre A HON kiadó­hivat­alába (barátok­ tere Athenaeum-épület) küldendő. A HON kiadóhivatala. Budapest, február 28. Az osztrák parlamentben épen olyan hosszadalmas a költségvetési vita, mint ná­lunk, szenvedélyességben pedig a miénket túlhaladja. Most ott is »mindenről és még va­lamiről« beszélnek, mert a pártok közötti el­lentét kiélesedett és a gyanúsítás ott is fel­ütötte tanyáját, mely a vitatkozás állandó alaphangjává lön. A hírhedt Länderbank­­vita óta alig van nevezetesebb tárgyalás, melyben a kormánynak nagy visszaéléseket, korrupcziót és a párturalom érdekében való részrehajlásokat ne vetnének szemére. Mint­hogy pedig a költségvetési vitát ép úgy, mint nálunk, a halaszt­atlan adóemelések szakít­­ják félbe, igen természetes, hogy az alkot­mánypártnak bőséges alkalma van a kávé­vám és petróleumvám tervezett felemelése és a petróleumadó behozatala miatt a nép meg­­terheltetése czímén emlékeztetni a konzerva­tív főurakat, lengyeleket és cseheket, hogy volt idő, mikor sokkal kisebb adóemeléseket hasonló czímen utasítottak vissza és így könnyen kimutathatják azt az ellenmondást, melybe az ellenzék mindig és mindenütt ke­­veredik, hol a terhek neveléséről van szó, mert bizony ritkán fordul az elé, hogy ennek szükségét ne csak belássa, de meg is szavazza valamely párt, mielőtt maga kormányra jut­na és igy e czímen csak az olyan párt nem esik következetlenségbe, mely nem volt soha kormányon és hosszú időn át nincs is arra kilátása. A vitatkozás ily módja mellett az osz­­osztrák pártviszonyok inkább zavarodnak, mint tisztulnak, a szenvedélyek csak növe­kednek s nem csillapodnak. Mind­ez nem al­kalmas sem arra, hogy megbuktassa, sem arra, hogy megerősítse a kormányt, mely in­kább a helyzet kényszerűségénél mint a ma­ga erejénél fogva mintegy csak tengődik. Az alkotmánypárt szenvedélyét, elkeseredését, mely hogy mennyiben valódi és mennyiben nem, mi nem vizsgálhatjuk, leginkább az fo­kozza, mert bár erős fegyverekkel küzd s bár némely támadása megtorlás nélkül marad, nincs semmi kilátása, hogy újból kormányra jusson, melynek érdekében pedig úgyszólván hyperloyalitást fejt ki az udvar és a közös kormány irányában, melynek most már töb­bet hajlandó rendelkezésére bocsátani, mint a mennyit kér, sőt nem épen feltűnés nélkül hizeleg a magyar kormánynak is, hogy ek­­kép­p superos«-t és »Acheronta«-t egyaránt megmozgasson. Nem mondjuk, hogy akár a Parlamenta­rismus, akár a dualismus szempontjából elő­nyös lenne az a harcz, melyet a Lajthántúl a kormány és ellenzék küzd. Mikor már egyes képviselők becsületében­ gázolnak, mint tör­tént a trieszti képviselővel, mert a zártör­vényt elfogadta, midőn állandóan a miniszte­rek személyével és személyes viszonyaival foglalkoznak, midőn a többség csak néhány szavazatra olvad le és önmagában is megha­­sonlott, sőt csak folytonos kompromissumok segítségével tartható fenn, akkor bizony ren­des állapotokról beszélni nem lehet. Különö­sen zavarja ezek visszatértét a kifejlett nem­zetiségi harc­, melynek legszélsőbb nyilvá­­nulását most már nem a buchelbachi véreng­zésben, vagy a hivataloknak és iskoláknak nemzetiségek szerint való osztályozásában ke­ressük, hanem abban, hol már az állam tekin­télyét és belbékéjét fenyegető jelenségeket is ilyen szempontból ítélik meg, így történt közelebbről a ruthén moz­galmakkal. A nemzetiségekből és főleg egy »lengyel zöm «-ből álló többség úgy tünteti föl azokat, mint veszélyes pánszláv mozgal­makat, felségsértő terveket, míg épen a né­met sajtó és alkotmány­pár­ti képviselők tisz­tán a lengyelek ellen intézett, itt már jogos­nak ismert ruthén nemzetiségi, illetőleg egy­házi ártatlan mozgalomnak adták azt ki és formális védelemben részesíték. Nem tudjuk miben áll ez ügy, mert még csak a vizsgálat stádiumába jutott, de annak ilyen fölfo­gása mindenesetre nagyon alkalmas a hely­zet jellemzésére. És sem a dualizmusnak, sem a parlamentarizmusnak, sem a monar­chiának nem használ az, ha a nemzetiségi ellenszenv ilyen és hasonló szélsőségekre en­gedi magát ragadtatni. Azt azonban nem tagadjuk, hogy ugyan­ezen szempontokból viszont biztosítéknak és előnynek lehet tekinteni azt, hogy azon nem­zetiségi elemek, melyek eddig a monarchia követelményei iránt hidegek voltak, most, mint kormánypárt, kénytelenek megszerezni azt a meggyőződést és tapasztalást, hogy bi­zony annak föntartására áldozni kell és e tekintetben múltjukkal nem kis ellentétbe jönnek azok, kik ha nem is pártolták, azon­ban szerették, tűrték a monarchia fölbontá­sára irányzott törekvéseket és eddig minden áldozatot sokaltak, melyet a monarchia tő­lük követelt. Most nagyobbakat kénytelenek­­ maguk megszavazni, úgy hadikiadásokban, mint új adóemelésekben. Ha 9 szavazat több­séggel is, de így ment keresztül a »Sperr«­­gesett is, és ez a vámtarifa revíziójának biz­tosítéka. — Az országgyűlési szabadelvű párt mai értekezletén Vizsolyi elnök előterjesz­tésére a qualifikáczionális bizottságba a füg­getlenségi párt tagjai közül az értekezlet Unger Lajost jelölte ki. Ezután Szapáry Gyula gr. miniszter elő­adja, hogy miután a költségvetési vita nagy kiterje­dést vett, tekintettel arra, hogy az indemnity már­­czius végével lejár, s tekintettel arra, hogy a főrendi háznak a költségvetés tárgyalására kellő idő enged­tessék, kívánatos az ülések tartamának meghosszab­bítása, ennél fogva javaslatba hozza, hogy a ház ülé­seinek d. u. 3 óráig való kiterjesztése a házban indít­ványba hozassák. Az értekezlet a miniszter előterjesztését helyes­léssel fogadván, a tanácskozás véget ért. — Az országyűlés mindkét háza által néhány pénzügyi vám felemelése iránt meg­szavazott törvény (a zártörvény) a királyi szen­tesítést már megnyervén holnap (márczius 1-jén) életbe lép A törvény a hivatalos lap holnapi számá­ban fog közzététetni és a vámhivatalok táviratilag A HON TÁRCZÁJA. SZERETVE MIND A VÉRPADIG. Történeti regény a Rákóczy-korból. Irta JÓKAI JHLÓB. 93-dik ÖTÖDIK KÖTET. Folytatás. A hivatalnok bólintott a fejével s kihúzta a ki­­lencz könyv közül a kék szintit, abba irta be Ocskay László nevét, olyan gépies flegmával, mintha soha se hallotta volna hírét. — Mikor lehetek szerencsés audiencziát nyer­hetni ? kérdezé Ocskay. — Majd mikor ő felsége fogadni fog. Ettől nem lett okosabb. — S mikor lesz az ? — Azt nem tudni. Ő felség most Laxenburgban van vadászaton s csak egy hét múlva jön meg. — Még is csak igaza volt annak a registrá­­tornak. — S megérkezése után mely nap számíthatok elfogadásra. — Hja, uracskám, az attól függ, hogy hányan íratják be magukat ezekbe a megelőző könyvekbe, mert azt tudni fogjuk, hogy a legújabb hosceremoniei szerint a instansok rang szerint bocsátatnak legma­gasabb audiencziára. Ebben a császárvörösben van­nak az egyházfejedelmek, a feketében a többi papok, szerzetesek, az aranyban a herczegek, az ezüstben a grófok, az aczélban a katonatisztek, a rózsaszínű a báróké, a kék a nemeseké, a zöld a polgárságé, a tarka a parasztoké. (mindegyikre ráütött a tenyerével.) Ez a sárga meg a zsidóké. (Már arra csak a sarkával mu­tatott.) — És igy én rám mikor következik a sor. — Tessék itt lenni minden nap. Meglehet, hogy negyedik, úgy cseppenhet, hogy az ötödik napon. (Hisz az alatt az én ezredem otthon mind szét­szalad a világba,) gondolá magában Ocskay. — Az én ügyem azonban nagyon sürgős. — Önre nézve, ugye ? mondá a magas ur csen­des sarcalmussal. —• Nem­­ az országra nézve! Tüzeskedek Ocskay. — Kérem, tessék helyet adni a következőnek:­­ Ocskay háta mögött jött egy mezítlábas faczi­pős szerzetes. »Ezt hamarább fogják beereszteni, mint engem.« Kimenet eszébe jutott Diogenesnek az az ado­mája, a­mikor az archonok palotája előtt a kőszo­bornak kezdte elpanaszolni a baját. Azok talán in­kább meghallgatják. Azért sem akar asszonyvédelemre szorulni! — Tarsolyában ott van Wratislav, a hatalmas miniszter levele Pálffy bánhoz. Azt ugyan szintén Ormonda hozta el a számára s mégis csak asszonyi közbenjárás vegyül a dolgába, de nem nyilvánosan. — Odavitette magát a kanczellár palotájához. Épen akkor harangoztak délre, mikor a zsellé­­szék-hordozók megérkeztek a kapu elé, a két gráná­­toros strázsa épen akkor kiáltotta el, hogy »hoppletz« (alig’lesz.) — A kapus nem volt a bejárat alatt. — Ocskay kereste, míg rátalált az odújában. Az otta­­kringi schweitzer egy tál savanyúkáposztás gölődény előtt ült a legkomolyabb intencziókkal. — Itthon van ő excellenciája, a cancellár ? — Nos aztán ? kérdezé a kapus, a félpofáját teletömve gölődénynyel. — Lehet audiencziát kapni nála ? — Honnan való lehet ez az úr ? (A kapus a háta mögé beszélt a feleségéhez.) Nem tudja az ur, hogy Bécsben tizenkét órakor minden becsületes em­­­­­ber ebédnél ül. Tehát »mi« is. — Hát délután nem fogad ő excellentiája? A kapus majd kiejté a szájából a gombócz fa­latot, úgy röhögött. — Te! Asszony! Délután ? Audiencziázni ? — Hahaha! Ez az úr most jön Törökországból. Ocskay meggondolta, hogy az oroszlánt sem jó háborgatni, mikor lakomázik, meg az is eszébe ju­tott, hogy maga is ebédre hivatalos, pontban tizen­kettőre. A közös jó barát már talán éhes is lesz, ne várakoztassuk. Visszavitette magát a Fehér angyalba. Scharodi már nyugtalanul várta. — Már itt a fiai kedves barátunk. Asztalon a leves. Csak te rád vártunk. Gyere fel egyenest. S vitte karonfogva Ocskayt a maga szobájába. Ocskayra kellemes meglepetés várt. Az a mi kö­zös jó barátunk senki sem volt más, mint a politzei registratura főnöke. Jó barát reggel óta. — Herr von Ocskay, Herr Federreiter, mu­­tatá be őket egymásnak Scharodi. Véghetetlenül örültek, hogy ismét szerencséjük van találkozhatni. Federreiter úr csakugyan fidélis egy czim­­bora volt — tányérok és poharak között ; egé­szen más ember, mint a kalamáris és porzó­tartó mellett. — Nagyon jól tette ön, hogy a Fehér angyalba jött szállni! mondá, parolát csapva Ocskay tenyerébe, ez a legkreuzsidélebb korcsma a császárvárosban: mind ide szállnak a magyar urak, azok az én leg­jobb kuntsaftjaim. Káromkodnak, poharat törnek, fe­jeket bevernek, de semmi államellenes complettba nem ártják magukat. Egy szabadkőműves sincs kö­zöttük. No majd leves után sok anekdotát mondok el róluk. És tartotta aztán víg történetkékkel az egész társaságot, a miknek némelyike csintalan is volt, de azért szabad volt azokon Ozmonda grófnőnek is ka­­czagni, hisz ő már özvegyasszony. Ocskay, hogy kiegészítse a traktát, behozatott egyet a tokaji boros átlagokból. Az volt Bederreiter úrnak a gyönge oldala. »Már csak ez az egy is meg­érdemli, hogy soha el ne bocsássuk, meleg keblünkre szorítva, Magyarországot! Be felséges ital! Királya az italoknak ! Ettől a bortól aztán Federreiter barátunk nem­csak beszédes lett, de még nótás is. Asztal vége felé, pipagyújtás előtt, eldanolta a társaságnak a »der liederliche und versoffene Jerum«-ot, meg a »Mir is alleseins, hab­­ a Geld, oder keins.« Scharodi kisérte a nótát gitárral. Derék nóták : egész Bécs dalolja azokat. — Ezek mind az Augustin nótái, mondá Fe­derreiter úr. Oh a mi Augustinunknak nincsen párja! Hallotta hírét kegyelmed ? Hogy ne hallotta volna ? Az egész világon éneklik ezt a nótát: »Et du lieber Augustin.« — Ezt a nótát a nagy pestis idején szer­zette a ficzkó; mikor minden ember kétségbe volt es­ve,­­ csak úgy hullottak el a bécsiek az utczán, mint a legyek. Augustin pajtás meg úgy leitta magát bo­róka pálinkával, hogy az utczán eldőlt s ott maradt heverve. Mikor aztán éjjel jött a »Todtenbruder­­schaft« a halotgyűjtő szekérrel, összeszedni a hullá­kat az utczákon, Augustint is annak nézték, feldob­ták a szekérre, kivitték a temetőbe, ott a nagy közös sírba belevetették a többiek halmára s ott hagyták reggelig. Mikor azután felocsúdott Augustin, akkor látta eliszonyodva, hogy micsoda társaságba került. Kikeczmelgett a sírból, megkereste a dudáját s ha­zament ; estére még nagyobb kedvvel énekelte a »Hei du lieber Augustin«-t a Fehér angyalban. Mert ez a legkedvesebb korcsmája. Hiszen majd meglátja ötét kegyelmed szombaton este. Akkor szokott itten éne­kelni. Olyankor emberhátán­ ember üli tele a bécsi világ a vendégtermet, csakhogy az Augustint hallhas­sák. Aztán mikor az valami bolond nótára rágyújt, utána énekli azt az egész társaság, utoljára még tán­­czolnak is hozzá. De olyan is az ő nótája, hogy az embernek a talpát csiklandozza, mikor az azt énekli, hogy »Rock is weg, Stock is weg!« az embernek az inába áll a tánczgörcs. S­­ucundus nagy kedvében még azt is megtette Federreiter úr, hogy egy »Schnadahüpfert« közre­­bocsásson a társaság előtt, a mihez Scharodi danolta Augustin nótáját: »Den "Weibern gehört der Brun­nen, Dem Mann der Wein erfreut.« (Asszonynak való a kút, Férfit felvidít a bor.) — A komoly magyar urak ezt persze csak nevetik . — szólt a táncz után kissé reszelve a dolgot. A magyar urak pedig generozusosok. Ocskay utána akart menni a czimborának. — Dehogy is nevetjük. Nálunk is szokás az. Ha egy tánczravaló nóta megrendül, összeüti magyar ember a bokáját. Kérje csak föl, barátom uram, Or­monda grófnét, énekelje el azt a nótát, hogy »Azt mondják, hogy nem illik a táncz a magyarnak.« — Kérjük nagyon szépen ! Federreiter úr há­romszor is kezet csókolt Ormondának, míg a grófnő csakugyan ráhagyta magát bírni, hogy szép csengő hangjával elénekelje azt a dallamos nótát, a­mihez aztán Ocskay, csípőre tett kézzel, összevert, sarkan­tyúval néhány délezeg tánczmozdulatot tett, sőt a nóta végén, a­hol azt mondják : »Illik gyöngyös pár­jához. — Kócsagtollas főhöz , Illik sarkantyus csiz­mához, Pillangós czipőhöz«, még egy fordulatra ma­gát az éneklőt is elragadta. — Fölséges ! Magniperch ! Kiabált Federreiter úr. Ezt én nem tudom utána csinálni! Hogyan is volt csak ? De már másodszor nem volt kedve Ormondá­nak magát produkálni. Engedelmet kért, hogy szobá­jába vonulhasson. Az urak aztán még ott maradtak pipázni, kva­­terkázni, adomázni. Ocskay természetesen smollist ivott Federreiter úrral, s per tu pajtások lettek. Es­tefelé, az elváláskor, Federreiter úr meginvitálta a két jó barátot másnap estére, oda le az extrazim­­merbe, a­hol Salamandert fognak dörzsölni egy­mással. Ennek a napnak egyéb eseménye nem volt. (Folytatása következik.) Mai számunkhoz fél év melléklet van csatolva, odautasíttattak, hogy holnaptól kezdve az új törvény tételeit alkalmazzák. — A Rothschild-hite­l­bank-konzor­­czium, a­mint lapunknak Bécsből jelentik — azon esetre, ha a jelenleg uralkodó kedvező tőzsdehangu­lat még tart, a 6°/0-os magyar­ aranyjáradék konverzió-műveletét legközelebb folytatni szándékozik.­­ Szathmáry főhadnagy jelentett megsebesüléséről a »Nav. List« a következő részlete­ket közli: Szathmáry, hogy a szemben álló inzur­­gensek erejéről meggyőződjék, néhány vadászszal Gornye-Ledenicze elé vonult, és egy Gornye-Lede­­nicze mögött fekvő halmon megpillantott egy inzur­­gens bandát. Az eszközölt kémszemle után elrendelte a visszavonulást. Midőn az utolsó katona akart visz­­szamenni, egy vadász Csehországból eme nagyon világosan értett szavakat hallotta: »Ne lőjjetek a katonákra, hanem arra, a ki őket vezeti.« — Erre az inzurgensek Szathmáryra lőttek, megsebesítet­ték és hegynek lefelé futottak, hogy megöljék. A négy derék vadász, a kik ezt észrevették, vitézül vé­delmezték tisztjüket, megöltek két inzurgenst, a kik már rája vetették magukat és visszahozták Szath­­m­á­r­y­t Dolnye-Ledeniczébe. — Aczár hir szerint le akar kö­szönni. A »St. James Gazette« kölni levelezője ugyanis fentartás mellett jelenti, hogy a czár hir sze­rint elhatározta, hogy, ha az orosz viszonyok teljesen meg nem változnak, azonnal leköszön legidősb fia javára, mire a császári ház három tagjából álló régens­­ség neveztetnék ki.­­ A szentpétervári »Herold« táv­iratilag jelzett kommuniquéja a Skobelew-ügyről így hangzik: »Biztosíthatjuk, hogy gondoskodva van róla, hogy ezentúl soha többé se fogja magának egy­­ magas államtisztviselő megengedni, hogy — a­mint­­ történt — saját szakállára csináljon magas politikát. Különben az oly sok port fölvert Skobele­w-ügyet politikailag teljesen elintézettnek tartjuk. Aggodal­mas kedélyekre nézve még hozzá tehetjük, hogy kor­mányunk az általa mindig követett politikát, a békés és baráti viszonyok fentartását Németországgal és Ausztria-Magyarországgal, úgyszintén belső viszo­nyaink egészséges fejlődéséről való folytonos gondos­kodást, zavartalanul fenn fogja tartani. Abban az örvendetes helyzetben vagyunk, hogy minden ellen­kező föltevést és gyanítást minden tekintetben alap­talannak nevezhetünk. E hiteles közleményünk, me­lyért teljesen és egészen helyt állunk, hihetőleg nagy szomszédbirodalmaink sajtóját is arra fogja indítani, hogy megszüntesse az ellenségeskedő és sértő hangot Oroszország ellen, és ne vádolja kormányunkat tovább bármily chauvinista szándék..U-al, és ne terjessze továbbra azt a nézetet, hogy az exczentrikus politi­kai nézetekben, melyeket Skobelev úr lehetőleg tapintatlanul hangoztatott, kormányunk bármily te­kintetben osztozik vagy azokat helyesli.« Apróságok. Nem látja az olvasó, hogy a szélsőbal, e valaha kizárólag s nem is jogosulatlanul elvi pártnak hívott parlamenti párt, napról-napra jobban bele­éli magát bizonyos irányzatba, a­melyre ők azt mondanák, ha másban látnák, hogy köpenyegforgatás, melyet azon­ban én nem nevezek egyébnek, mint az opportuniz­mus politikája elfogadásának, csakhogy nem azon opportunitás politikájáénak, mely a helyzet és körül­mények, hanem azon opportunitás politikájáénak, mely népszerűség exigentiáival számit s azokhoz al­kalmazkodik tüskénbokron ? Természetes azonban, hogy az opportunitás eme politikájának űzéséhez is megkivántatik a tapintat, a mérték, a számítani tudás; s mi­csoda, hogy azok, kik állandóan gúnyolták azokat, kik a politikában tapintatról, mértékről és számítani tudásról beszél­tek, e téren elvetik a sulykot, a­mikor egy vagy más irányban a közvélemény szája íze kedvéért valamely álláspontba bele­lovalják magukat, nem tudnak ott megállani, a­hol ez a közvéleménynek tetszetős lenne, hanem népszerűséghajhászó mániájukban eljutnak oly túlságba, hogy a közvéleményt és az ő föllépésük eme konsequentiái győzik meg a saját maga elfoglalta ál­láspont helytelenségéről is. A politikai hangulatfejlődés megfigyelőire a közvélemény áramlataival való eme kaczérkodás jel­lemző ténye gyanánt hat a fordulat, mely a szófiák egykori életre-halálra való dicsőítőit, s azokat kik örömüket fejezték ki, hogy a bosnyák foglaláskor egy-egy fanatikus mohamedán csapat saját hazájuk hadserege ellen részleges előnyöket tudott kivívni, nagy hirtelen a Ljubibraticsok politikai czéljainak — öntudatos vagy öntudatlan — előmozdítóivá vará­zsolja, s a panszlavismus bosnyák és herczegorci elő­­csatárait ép úgy »a népszabadság s a hazához való ragaszkodás« főnként bajnokaivá teszi meg, mint an­nak idején a törököket. A­ki be nem látja, hogy a politikai szélkakas­kodás legagyafúrtabb állás­változtatásaiban sem rejt­­hetik annyi (ők azt mondanák: politikai immorali­­tás, én csak annyit mondok) magas a komikum, mint abban, hogy ugyanaz a politikai irány, mely öt év előtt Abdul Kerimnek, a szerb faj halálig irtása vitéz képviselőjének diszkardot vitt Konstantinápoly­ig, ma Lyuhibraticsnak, a szerb illúziók egyik legvesze­­delmesb képviselőjének szolgál hangvezetőül Európa felé, a­ki, mondom, ebben meg nem találja a legfon­tosabb életérdekek felfogása körül való — hogy is nevezi csak Csanády Sándor — politikai hitehagyott­­ságot, annak én hiába magyaráznám, a dolgot, mert azon szerencsétlenek közé tartozik, a­kik nem látnak, ámbár szemeik vannak, s nem hallanak, ámbár f­ü­­le­­­k — vannak. * * * De hát mi vezethette a »vaskövetkezetesség« pártját, mely hajdan úgy szerette a szerbeket, hogy agyonnyomatásuk állítólagos megakadályozásáért ha­zaárulónak kiáltott ki Andrássytól kezdve Tisza Kál­mánon át a képviselőház tagjai névsorán a Zs betű legutolsó rubrikájába beírt kormánypárti képviselőig s mindenkit, a­ki az akkori kormányban részt vett, vagy azt menten megbuktatni nem segített — mi vezet­hette a vaskövetkezeteség eme pártját mostani ömlen­géseiben a délszlávok szabadsági törekvései, s Mile­­tics és Lyubribratics politikai ideái iránt ? A népszerűséghajhászás ? Ha azt mondanám, hogy az, meg vagyok győződve, hogy olvasóim gon­dolkodóbb része fejcsóválással fogadná mondásomat : »hiszen ez szörnyű népszerűtlen dolog inkább.« — Csakhogy hiszen népszerűséget hajhászni nem is min­dig annyi, mint népszerűséget jól hajhászni, s ép az az, a­mire e soraim elején reá utaltam, hogy a túlzás eme hősei a­­közvélemény áramlata kedvéért elkövetett fordulataikban is oly tartózkodás nélkül valók, annyira tapintatot nem ismerők s oly messze mennek, hogy — a közmondások nyelvén szólva — a mosdóval kiöntik a gyereket s a fától nem látják meg az erdőt. Hát igenis, népszerű, hálás, kellemes dolognak tetszhetett a publikum rövidlátó része előtt a mostani bosnyák és herczegorci lázadás alkalmából a kormány szidalmazása. A rövidlátók előtt, mondom, mert a komolyan gondolkozó politikus előtt az, hogy e délszláv, sőt pánszláv mozgalom ott, ámbár mi erős hadsereggel ott vagyunk, mégis kitört, csak egygyel több bizonyíték arra, mennyire szükséges, hogy ott legyünk. Példát idézve, ha — teszem Alsace és Lor­­rain »hegyvölgyes és a nagy német birodalommal nem homogén nemzetiségű« vidékein egy szép nap (főleg Németország külügyi komplikáltatására kilá­tást nyújtó helyzet kezdetén) egy ilyenforma — s ott igazabban úgy nevezhető — »szabadságharcz« talál­na kitörni: várjon a német hazafiak előtt a német kormány »kalandos politikájának« szidalmazására szolgálna-e ürügyül s nem inkább alkalmas az elővi­gyázatos politika ama tényének méltatására, mely a közvetetlen hatalmi körbe bevont, egy még ott is nehezen megfékezhetőnek bizonyuló, azon kívül állva pedig teljesen kiszámíthatatlan veszedelmességű té­nyezőt ? — De hát nem mindenki köteles arra, hogy a történeti fejleményeket a maguk összefüggésében méltassa s bizony mi tagadás benne hazaszerte még mindig sokan vannak, a kik úgy okoskodnak, hogy ez a Bosznia voltaképen egy kabát, a melynek vattázott béllésébe égő taplót dugott a muszka, s meg vannak győződve, hogy ennek a kabátnak a meggyulladása csak azért érdekel benünket, mert Andrássy és Tisza tanácsára belé bújtunk, belégombolkoztunk, s most nem tudjuk­­úgy legalább, hogy pőre vagy legalább derangelit állapotba ne jussunk a világ szemei előtt — levetni. Az ily szabású gondolkodók előtt, a­kik feledik, hogy egy szomszédos nagy földterület, mely­nek népe hazánk vele szomszédos területeivel faj és vérrokonságban van, evoluczióiban ránk nézve nem kevésbé, sőt sokkal jobban veszedelmes, ha közvetet­len beavatkozásunk ügyeibe nincs, mint hogy ha van, — az ily szabású gondolkodók előtt nagyon tetszetős dolog volt »az uj pénz és véráldozat« szidalmazása, a­mit a bosnyák föld elnyel.« S a szélsőbal kapott is rajta. Csak hogy mi tör­tént vele ? Az, hogy — rendes szokása szerint — so­kat markolt s keveset fogott, és hires és emlékezetes politikai érzékével fölfedezte azt a bölcseség kövét, mely a magyar ellenzéket a szláv »politikai eszmék«­­ szószólójakép szerepelteti. Következetesség, a bos­nyák foglalás ellenzésétől s mostani szidásától kezdve eddig a lépésig tagadhatatlanul van ebben a maga­tartásban. Csakhogy eltéveszti a czélt, mert kiinduló pontja, mint említem, a közvélemény bizonyos olcsón megnyerhető rétegeinek való hízelgés volt, s most — ezelőtt is feltáratván a szükségszerű konsequentia, a­melyhez bizonyos álláspontok vezetnek — még ezek előtt is veszti hitelét az egyedül való hazafiaskodás azon kiváltságok­ iránya, mely tegnap a török, ma a rácz, holnap az oláh érdekében — meri összehaza­­árulózni a magyar politika nemzeti képviselőinek egy sikert a más után felmutató s a jövő számára nagy­szabásúig dolgozó működését. * * * No de legyünk nyugodtak, a szélsőbali politika, mely megtagadta Abdul Kerimet, ha érzi, hogy olyan a politikai időjárás, meg fogja tagadni Lyubibraticsot is. Sőt már meg is tagadta. Hétfői számában az »Egyetértés« nagy bölcseséggel kisüti, hogy az ő ál­láspontja is az, hogy »le kell verni a lázadást,é­s a­mennyiben Lyubibraticsé bizonyosan nem ez, quod erat demonstrandum, mint az, hogy laptársunk és illustris munkatársa közt nincs semmi véleményazo­nosság. Tisztelt laptársunk csak egy csekélységről feledkezik meg; arról, hogy arra a czélra — a­mit most föltétlenül elérendőnek mond — a lázadás leve­résére pártja egyetlen krajczárt sem szavazott meg. Azt hisszük tehát, hogy van jogunk azt tenni fel, hogy az ily plátói óhajok a lázadás leverésére a költ­ségmegtagadás tényével szemben nem sokat érő bi­zonyítékok s nem egyebek olcsó meghátrálásnál a valódi intencziók korai, elszóláson alapuló, de felsü­léssel járt elárulása után. Mert annyi igaz, hogy a szélsőbalnak, ha akarja s kedve van rá, jogában s módjában áll ma megta­gadói Lyubibraticsért Abdul Kerimet s holnap Ab­dul Kerimért Lyubibraticsot, valakit azonban, ha élete gyökerét alá nem akarja ásni, nem igen van módjában megtagadni: Kossuth Lajost. S hogy a Kossuth neve képviselte újabb politikának a délszláv »szabadságtörekvések« e­bédelgetése sokkal jobban megfelel, mint az előbbi turkophil politika, azt csak az nem tudta, ki nem olvasta először magának Kos­suthnak iratait, másodszor nem hallott bizonyos

Next