A Honvéd, 1871 (5. évfolyam, 1-52. szám)

1871-01-05 / 1. szám

A fegyelem hanyatlása a közös hadseregben. A „Vedette“ katonai heti­lap múlt számában egy figye­lemreméltó czikket közölt, mely a katonai fegyelemnek a had­seregben mindinkább elharapódzó lazulásáról értekezik. Ha a tisztelt czikkíró véleményét feltétlenül igaznak elfogadnék, úgy fegyelmetlenség, tisztek iránti engedelmetlenkedés és parancsoknak meg nem tartása „napi­renden“ volnának. Mi ismerjük a közös hadseregbeli viszonyokat is, és tudjuk, hogy annyira még nem mentek a dolgok. Mindazáltal el nem lehet titkolni, miszerint az utolsó években egy rosszabbra való fordulat állott be az osztrák hadsereg oly sures fegyel­mében, és korszerű, ha még jókora erre irányozzuk a kor­mányon levő urak figyelmét. Az 1866. év utáni reform törekvések, melyek a „huma­nitás“ elvének a hadseregben is érvényt szerezni igyekez­tek, a fegyelem lazulásának nem csekély okát hordják. A szigorúbb büntetések mind eltöröltetvén, csak az enyhébbek voltak ezentúl alkalmazandók; egyszersmind szabadabb mo­­zoghatási tért engedtek a közkatonának. Távol vagyunk attól, mindezt bűnül felróni a közös hadügyminiszternek s azt, ami által minden emberbarátnak az elismerését vívta ki magának. Csakhogy elfelejtette a miniszter úr, miszerint azon elemek, melyekből az osztrák-magyar hadsereg alakul, még nem érték el a műveltség azon fokát, melytől a bevett reformok sike­ressége nagy részben feltételeztetik, és elfelejtette, hogy a tabula rasa helyébe, melyet csinált, más a tényleges viszo­nyoknak megfelelő fegyelmi szabályokat alkosson. Ez annál inkább lett volna szükséges, mert az említett reformok rög­tön, minden átmeneti időszak nélkül, és egy szerencsétlen ki­menetelű hadjárat után léptettek életbe, két körülmény, mely­nek tekintetbe nem vétele máris súlyosan érezteti magát. A baj komoly, orvoslását mielőbb minél gyökeresebben kell eszközölni, és erre a „Vedette“ czikkírója oly eszközt ajánl, mely a „Humanitás“ követelményeit is kielégítvén, általunk helyesnek találtatik. Indítványa a következő: 1. A század regényei két osztályba sorozandók; a má­sodikba azok lennének beosztandók, kik habár csak a leg­csekélyebb fegyelmetlenséget mutatták, vagy fejesek, lany­hák a szolgálatban stb. voltak, és nekik okvetlenül bizonyos megkülönböztetési jegy volna adandó. 2. A mostani büntetések ezen osztályra nézve megvol­nának élesítendők, p. a legénynek bizonyos időre csekélyebb fizetést kellene adni, szabadságát korlátolni kellene, dohány­­gyertya- és télen a fűtést tőle megtagadni lehetne. Ezen osztályban legalább egy hónapig maradhatna a közlegény. Hogy igazságtalanságoknak elejét lehessen venni, melyek vagy a tényálladék helytelen felfogásából, vagy egyes sze­mélyek iránt idegenkedésből erednek, továbbá, hogy az al­tiszteknek nagyobb tekintély szereztessék — második osz­tályba való elhelyeztetés és abból való elbocsáttatás a szá­zados által volna ugyan kimondandó, de nyilvánosan a szá­zad jelentésnél (Rapport) és az altisztek beleegyezésével — történnék meg. Ez utóbbi annál inkább tanácsos, mert az altiszt, kinek semmi fegyelmi hatalma sincs, nagyon sokat vesztett a legé­nyek tiszteletében, mert auktoritásának nem tud nyomatékot adni. Mindenki tudja, hogy a katonára sokkal nagyobb ha­tással van, ha a fenyíték, habár gyengéden, de azonnal, mintha csak 24 óra múlva állna be. Ami azon személyeket illeti, kiknek az indítványozott szabályzat szerint a büntetések kiszabására befolyás volna engedendő, czikkíró véleményét a következőkben foglalja össze: Világos, hogy a felsőbb tisztek (századost beleértve) a létező fegyelemről, valamint a fennálló büntetések elégtelen­ségéről a legjobb felvilágosításokat adhatják. A felsőbb csapatparancsnok nem ismeri a század viszo­nyait, csak a külszíne vagy büntetési lajstroma szerint ítél­heti azt meg. Már­pedig köztudomású dolog, hogy egy és ugyanazon vétek a különböző kapitány fogalmazványa sze­rint ép annyi „különböző képet“ nyújt. Ép úgy ismeretes, hogy sok büntetés­sel sem jegyezte­tik, mert a százados attól tart, nehogy nagyon terjedelmes lévén a havi büntetések lajstroma, felsőbb helyről „szerfeletti szigora“ miatt megravassék. Ha tehát a valóban hanyatlott fegyelem emeléséről gon­doskodó szabályok megalkotására bizottmány állítatnék össze, úgy a legnagyobb hiba volna, ha tagjaivá csak hadbiták (auditorok) és magasabb csapat­parancsnokok szemeltetnének ki, mert ezek a század beléletéről csak a legritkább esetek­ben tudják — az igazat. P. K. Egy szó A honvéd dandárok életbeléptetése iránt. Az országgyűlés f. é. deczember hó­s7-iki ülésében gróf Andrássy honvédelmi miniszter a honvédsereg szerve­zésére vonatkozólag többrendbeli törvényjavaslatot terjeszte be, melyeket a ház élénk helyesléssel üdvözlő. Ámbár mi is minden haladásnak, mely a magyar had­sereg hiányos szervezésének tökéletesbítésén történik, őszintén örvendünk, és a kormánytól e tekintetbeni ügyekezetéért tel­jes elismerésünket el nem vonhatjuk, még­sem hallgathat­juk el méltányos elidegenedésünket azon mulasztás iránt, mely szerint az előterjesztett törvényjavaslatokban a hon­­véddandárok szervezésére nézve mi sem fordul elő. Minden értelmes katona, kinek nemzeti hadseregünk harczképessége komolyan szívén fekszik, és ki háború ese­­tén honvédseregünket a porosz helyőrségi zászlóaljak (Glar­­nisons, Bataillons) szerepével nem óhajtaná megszerencsél­tetni , a honvédség taktikai beosztásának okvetlen szükségét belátandja. Nincs okunk feltenni, hogy kormányunk irányadó körei­ben nem osztanák ebbeli véleményünket, de mégis idő­szerűnek véljük a dandárok nélkülözhetlenségét következőkben előtüntetni­ . A honvédség ez idő szerint: 82 gyalog zászlóalj és 32 lovas századból áll, mely közigazgatási tekintetben (mert je­lenlegi szervezését taktikainak a legvérmesbb optimista sem merné nevezni) a honvédelmi minisztérium mint legfelső hatóság, továbbá egy honvéd főparancsnok és hat kerületi parancsnokság alá van rendelve. A honvédelmi minisztérium hatásköre a honvédség min­den ügyeire kiterjed. A honvéd főparancsnok hatásköre rövidesen összevonva: a) a katona kiképeztetés vezetésére, b) a fegyelem fölötti őrködésre, c) a létszám nyilvántartására, d) a hadszer­készletek fölötti felügyeletre, e) az összes szolgálati ügy folyamának felsőbb és al­sóbb hatóságok közti közvetítésére, és f) Az alsóbb osztály­parancsnokságoktól beérkező elő­léptetési kijelölésekre s a tisztek személyi ügyeire vonat­kozó más előterjesztések feletti véleményadásra terjed. Ezenkívül hivatva van a honvéd főparancsnok a kiké­­peztetési, szolgálati és fegyelmi ügykezelést ellenőrzendő a honvédség területén szemleutakat­ tartani. A kerületi parancsnok saját kerületére nézve ugyan­oly hatáskörrel bír, mint milyen a honvéd főparancs­nok az egész honvédséget illetőleg fentebb említtetett, meg­jegyezném, hogy a kerületi parancsnok teendői közzé még a honvédség mozgósítására és esetleg a csata­tér előkészítésére c­élzó minden rendszabályok foganatosítása is tartozik. Ha tehát a fennemlített parancsnokságok hatáskörének terjedelmét szemügy alá vonjuk, azon kérdés merül fel, vál­jon képesek-e az illető parancsnokok a honvédség jelenlegi nehézkes szervezésénél törvény szabta teendőiknek megfelelni ? A­ki a honvédség területi beosztását csak félig tanul­mányozta, e kérdésre határozott nem­mel válaszolhat. Tagadó állításunkat bebizonyítani óhajtandók, példaké­pen egy kerületi parancsnok helyzetét veszszük, kinek pa­rancsnoksága alá 14—18 gyalog zászlóalj és 4—10 lovas század van rendelve, s ki törvény szerint hivatva van 14—16

Next