A Motor, 1914 (2. évfolyam, 1-52. szám)
1914-01-04 / 1. szám
LEKI Dcul MÚZEUM KÖNYVTÁRA 7-Hro.. A MOTOR A „KIRÁLYI MAGYAR AUTOMOBIL CLUB“ HIVATALOS LAPJA A MAGYAR KIRÁLYI ÖNKÉNTES GÉPKOCSIZÓ TESTÜLET HIVATALOS LAPJA Az automobilizmus és géprepülés érdekeit szolgáló hetenként megjelenő képes szaklap. 11. évfolyam. 1914. január 4. 1. szám. szerkesztőség: I., Lenke út 65. KIADÓHIVATAL: Vill., Esterházy utca 6. szám. Igazgató FRIEDRICH NÁNDOR. Főmunkatárs: GRÓF ZICHY BÉLA REZSŐ. Felelős szerkesztő: LINDNER ERNŐ, aki: gépészmérnök. Előfizetési ár: Egész évre .... 20 korona Fél évre .... 10 „ Negyed évre ... 5 „ Az új esztendő munkaprogrammja. Az uj esztendő, amelybe e lappal lépünk előreláthatólag tartalmas esztendeje lesz az automobilizmusnak nemcsak nálunk, hanem egész Európában. Versenyek és kiállítások egész sorozata fog gondoskodni a közönség érdeklődésének ébrentartásáról s ha, mint világszerte remélik, a gazdasági válság megszűnik, úgy a kereskedő is ki fogja venni részét az automobilizmus ünnepeinek hasznából. Nálunk a kárpáti túraút ügye dominálja a helyzetet. E nagy túra máris oly mértékben keltett fel nemzetközi érdeklődést, hogy a legszebb reményekkel nézhetünk annak sikere elé. A siker jó része annak köszönhető, hogy a feltételek meglehetős korán készültek el s így turautunknak nem volt a nemzetközi érdeklődés piacán semmiféle konkurense. Sportbizottságunk szorgalmas munkája tehát máris megtalálta jutalmát. A kárpáti turauttal kapcsolatos inditókészülék-verseny érdekes és újszerű kiegészítése lesz a programoinak. Tényleg ma már számitanunk kell az inditókészülékekkel s ezért igen helyes hogy közönségünk jó eleve tájékozást nyer egy pártatlan jury közvetítése által, hogy mi is az, amit ezen indítókészülékektől várhat. Egy kiskocsi versenynek a gyárosok és kereskedők szövetsége által megpendített eszméje valószíűleg szintén kivitelre fog kerülni. A verseny szó ezúttal talán nincs egészen helyén, mert az a kétnapos kiskocsitúra, amelyet a klub sportbizottsága előreláthatólag rendezni fog nem nevezhető versenynek, hanem inkább propagandatúrának. Ezen őszre tervezett túra feltételeit illetőleg még forrnak a vélemények, remélhetőleg azonban meg fogják találni azt a helyes formát, amely a propaganda céljait a legjobban szolgálja. Rendkívül fontos feldata a klub vezetőségének a folyó évben még az 1915. évi budapesti automobilkiállítás előkészítése. Ennek a kiállításnak mintaszerűnek és nagyi lenni, mert ha már kinőttünk az olyan keretekből, amilyenekben még a legutóbbi kállítást rendeztük. A propaganda hatalmas eszközévé csak úgy válik a kiállítás, ha előzőleg és utána is beszélnek róla, vagyis a közönséget jó eleve informálni és a kiállítással kielégíteni kell a rendezőségnek. Erre nemcsak akarat, hanem kedv is szükséges s hála Istennek mindkettővel bőven rendelkezik a Királyi Magyar Automobil Klub vezetősége. Az automobilklubnak az az életereje, ami a különféle automobilünnepélyek rendezésében nyilvánul, sajnos eddig társadalmi téren kevésbé volt tapasztalható. Az elmúlt esztendő ugyan e tekintetben is fejlődést mutatott, amennyiben klubvacsorákon, moziestélyen, karácsonyfaünnepeken a klub számos tagját egyesítette s napközben is élénkebb élet uralkodott a klubban, mint azelőtt, de igazi lüktető klubélet mégsem mutatkozott. Ha ennek okát kutatjuk, úgy elsősorban a klubhelyiségek elégtelen voltán akad meg szemünk: a klub tanácsterme egyúttal olvasó és vacsorázó helyiség, az elnöki szoba egyúttal kisebb tanácsterem, a kártyaszoba uzsonázó helyiség és a titkári iroda társalgó. Hogy a helyiségek ilyen kettős célra nincsenek berendezkedve s hogy a folytonos jelenetváltozás a kedélyesség rovására megy, az kétségtelen. Még ha nem is számolunk azzal, hogy a klub vezető szerepéhez híven vendégül látja az Aero Szövetséget és a Kereskedők Testületét, határozottan megállapítható, hogy a helyiségek nem felelnek meg a klub mai keretének. Az új esztendő egyik legfontosabb feladata lesz tehát a klubhelyiség ügyének rendezése. Ezt az ügyet sem kell egyoldalúlag csakis klubszempontból megítélni; minél hatalmasabb eszközökkel renrendelkezik a klub arra nézve, hogy az automobilistákat körében egyesítse, annál nagyobb propagandát tud kifejteni az automobilizmus érde k