A Nép, 1921. november (3. évfolyam, 151-176. szám)

1921-11-01 / 151. szám

Belgrád—Presa Túl korai öröm lenne azt hinni, hogy most már minden rendben van s folyhatnak tovább a dolgok a politika, az «üzlet», az árdrágítás, a jelszóhirdetés keserű levében. Ami eddig történt, az csupán egy törté­nelmi dráma expozíciója volt. A bo­nyodalom be van állítva, a függöny lecsapódott az első felvonás után, de megoldás még nincs : a hős, az intrikus, a komikus még várja a nagy jelenetet, mert még van szá­mukra szerep a színpadon. Ne tes­sék teh­át elintézettnek venni a dol­gokat azzal, hogy Belgrád—Prága— Bukarest némi idegcsinolpilót kaptak­­ párisi orvosoktól. A kardcsörtestés folyik s az az «emigráns» hírszolgálat, mely Károlyi Mihályék hő vágyainak szemüvegén át világítja meg a hely­zetet, még szakadatlanul ingerli a magyar állam szuverenitása ellen a kis ántant idegeit. Tisztában kell lennünk azzal, hogy a magyar állam függetlensége és sza­bad elhatározási joga a trianoni béke­­aktával s ezt az aktát a maga haszna és szempontjai szerint magyarázó Ids­ántánt , gyűlölködésével korlátozva van. Ami ebben az aktában nekik jó, azt állják, amit belemagyaráznak, azt ránk erőszakolhatják. Tisztában kell lennünk azzal, hogy a belpolitikai békét minduntalan fel­vetődő szenvedelmek fenyegetik s hogy a külső agresszivitással szemben a belső erő egységes frontját nem si­került megteremteni, annál kevésbbé fenntartani. Tehát gyöngék vagyunk, mert nemcsak külső "ellenségeink, ha­nem magunk is gyűlölj­ük egymást. A végzetes gyöngeség következményei nem maradhatnak ést nagy erőpróbá­nak lehet s lesz is még kitéve a kis Magyarország társadalmának erkölcsi ereje. Azt az intő szót, hogy őrizzük meg a keresztény magyarság frontjának egységét, újra és nyomatékosan hang­súlyozzuk tehát. Újra és nyomaté­kosan követeljük a gyönge magyarság nagyobb önérzetét és keserves el­határozásokban nagyobb­ méltóságát, mert nem akkor halnak meg eszmék, hagyományok és jogok, amikor ezek elmúlását reánk erőszakolják, hanem, amikor elhal a nemzet bizalma ön­magában, hite jövendőjében, tisztelete e­zeresztendős múltjának megszentelt hagyományaiban. Nem akkor pusz­tulnak el nemzetek, mikor, átvágtat rajtuk az ellenség erőszakának vér­rel beszennyezett vasszekere, hanem amikor a nemzet megszűnik akarni és porba hajtja megalázott fejét. Jöjjön, aminek jönnie kell, csupán a magyar faj mivoltából, hitéből, ideáljaiból való kivetkőzésnek nem szabad jönnie. A fegyveres hatalom az antant ke­zében van. A mi kezünkben nincs egyéb, csak az erőszakkal aláíratott trianorfi papiros. Velünk nem tárgyal az ántant, hanem parancsol s a «béke»­­aktában biztosított belügyi szuvere­nitásunkat csak annyiban tiszteli, hogy teljesíthetjük szabadon azt, amit előír és ránk erőszakol. Tiltakozunk ez erőszak ellen, de tiltakoznunk kell az ellen is, hogy alázattal fogadjuk az erőszakot. Odáig talán még nem va­gyunk. Engedelmeskedhetünk, ha mu­száj, végrehajthatjuk a parancsot, ha kell, , de ne hirdessük a magunkénak azt, amit nem mi akarunk, amire nem mi vágyaink, amit csak ránk diktál a nép jogokat megcsúfoló s a trianoni békeaktát is lábbal Lipró belgrádi panganéz. ára 3 korona­­­fi 1921 november 1. kedd Budapest, III. évf. 151. szám POLITIKAI NAPILAP Előfizetési áraki Egész évre_660 kor Felévre __ 340 kor. Negyedévre 170 kor. Egy hóra__60 kor. Fél bora___3­0 kor. Egyes szám éra hely­ben és vidéken 3 kor. Szerke­stőségi VIII., Szentkirályi­ utca 28/a. Telefon : J. 63-80, J. 6341. Kiadóhivatal: Vill., Szent Mfily Aator 30. Telefon: József 103-85. Megjelenik d. a. 4 órakor. Új monarkia Középeurópában Francia royalisták terve a bajorokkal — A „Katholikus Duinamonarkia“ — Kik financirozzák az eszmét?­ ­—­ A NÉP tudósítójától München, október 22. Bajorország mindig sok gondot oko­zott még a köztársasági Németország­nak is. Mint a német államszövetség­nek nagyságban második tagja, Bajor­ország a porosz uralmat sohasem tudt­a­­szó nélkül tűrni. Ezért a gyámkodásért a bajorok, ahol s amikor csak tehet­ték, állást foglaltak a porosz szupre­­mácia ellen. Égeténkép Németország déli és északi része közt a weimari al­kotmány létrejötte után nagyfokú egye­netlenség tört ki, mely csakhamar éreztette hatását, fokról-fokra kiélese­dett és mindinkább komolyabb színe­­zetetet öltött. Nemcsak gazdasági té­ren volt meg az ellentét, ahol az agrá­rius déliekkel szemben állt, az ipari és mezőgazdasági szempontból valóság­gal szegénynek mondható észak, ha­nem vallási téren is, amennyiben a déliek katholikmai­­szembehelyezkedtek az északi protestánsokkal. A gazdasági és a vallási ellentéteknél azonban sok­kal mélyebb és kihatásaiban sokkal jelentősebbek a dél és észak közt fenn­álló politikai ellenségeskedések. A leginkább parasztokból, mező­gazdákból és kisiparosokból álló bajor lakosság mostanság véglegesen a ki­rályság gondolata felé fordult. A po­rosz hivatalnok, munkás és alkalma­zott azonban szigorú köztársasági ala­pon áll. Az államforma kérdésének ez a nagy ellentéte ismételt össze­ütközésre adott már eddig okot. A birodalom élelmezésének kérdésében tűnt fel ez különösen, amikor a mionarch­ista Bajorország a szo­cialista poroszoknak nem volt haj­landó élelmiszerfölöslegét átengedni. Megállapítható volt ez Ebert birodalmi elnöknek ama rendelete után is, amely az egykori katonáknak és tiszteknek az egyenruha viselését megtiltotta. Ezt a rendelkezést Bajorország sem­mibe sem vétt­e. A birodalmi kormány és a bajor kormány között mindkét esetben ko­moly összeütközésre került a sor. Amannak rendelkezései leginkább a békeszerződésben meghat­ározott ki­kötések teljesítésére vonatkoznak, kö­vetkezésképpen a birodalmi kormány­nak érdekében állt, hogy végrehajtá­sukat Bajorországban is keresztülvi­gye. Poroszországban úgy beszélnek a bajor helyzetről, hogy az : «olyan reakció, mely ellen minden eszközzel harcolni kell.» A londoni u­ltimátum, elfogadása, amely a redőing azonnali leszerelését követelte, s amely a berlini birodalmi kormány kényszerhelyzet - beli cselekedete volt, Bajorországban újabb ellentétet­ váltott ki. A háttere ennek nagyon érdekes, amennyiben e kér­désben háta mögött a francia körökkel be­ható tárgyalásokat folytattak. Bord, a müncheni francia követ vitte ezek­nél a tárgyalásoknál a közvetítő sze­repet, akivel Kard Bothmer és Mayr- Roy, a bajor királypárt vezérei, úgy­szintén Georg Heim, a bajor néppárt vezére, aki­­kifejezetten monarcista, folytattak sűrű eszmecserét. E tárgya­lásokon nemcsak az Orgesch további fegyverben tartásának kérdéséről, ha­nem a bajor királyság ismételt helyre­állításáról s ennek további követ­kezményeképpen egy «katholikus aatiamonarkia« alapításáról folytak tanácskozások. Amikor ezek a tárgyalások nyilvá­nosságra jutottak, a bajor monarkisták között is újabb -nagyobb nézeteltérések merültek fel, amelyek később a király­­pártiak hét részre bomlására vezettek. Ennek az volt az oka, hogy egy «katho­likus Dunamonarchia» megalapítása természetszerűen megköveteli, hogy Ba­jorország a Német Birodalomtól lvá­­lasztassék, már­pedig az Orgesch és a bajor királypártnak egy része ebbe nem megy bele. A «katholikus Dunam­onarch­ia» megalapításának tervét ez év elején francia royalisták kezdeményezé­sére bajor, osztrák és cseh monar­­chisták dolgozták ki. A francia royalisták, akik tulajdon­képpen kieszelői ennek a tervnek, úgy gondolkoznak, hogy az európai érde­kek védelme céljából feltétlenül szükség van ilyen katholikus blokk megalapí­tására. E tárgyalások az utóbbi hónapok­ban a legkülönbözőbb helyen folytak a katholikus Dunamonarchia megala­pításáról. Ez a terv elsősorban Németország gyöngítésére irányul. Azonban ennél m­­ég tovább terjednek a francia tervek. Ha sikerül a «Kalshg- Uhus Ihmamonarkia akkor ezt Fran­ciaország a dunai konföderáció realizá­lásával kombinálná össze. A bajor királypártnak Elpthrner gróf és Mayr-Roy által vezetett része, ame­lyik ezt a t­ervet különösen forszírozza, azt akarja, hogy Bajorország váljék ki a Német Birodalomból, még­pedig telje­sen és szakítson meg vele minden néven nevezendő alkotmány­jogi, politikai és álamt­erületi összefüggést. Ennek a csoportnak hívei kijelentik, hogy csakis gazdasági közösségben kivánnak élni a Német Birodalommal. Terveik realizálását két, lehetőségre alapítják : 1. A porosz polgárháborúra, amely­nek a szélső­jobb és a balpárti árnya­latok között­­ előbb-utóbb feltétlen­ ki kell törnie­­. 2. A weimari alkotmánnyal kapcso­latos népszavazásra az államforma kérdését illetőleg. Hogyha a nép meg­kérdezése a weimari alkotmány, vagyis a köztársasági államponma ellen való állásfoglalást­­eredményezné, akkor­­en­nek az alkotmánynak érvényessége automatikusan megszűnnék és Bajor­ország abba a helyzetbe­ kerülne, hogy saját belátása szerint törvényes úton megváltoztassa államformáját. Egy harmadik eshetőséggel is szá­molni kell azonban, amíg nem fegyve­rezték le a védőrséget, lehetséges ugyanis, hogy Bajorországot elvágják ledet felől azzal, hogy nyugat felől be­vonulnak a franciák, viszont bajor te­rületre hatolnak a cseh-szlovákok is, ha a leszerelés kérdésében a bajorok továbbra is elutasító vagy halogató magatartást tanúsítanak. A két idegen katonaságnak tennék kötelességévé, hogy ha Bajorország le nem szerelne, akkor «megtorló intézkedéseket» tegye­­­ nek. A valóságban tulajdonképen az volt a cél, hogy a két hadsereg ék gya­nánt szerepeljen Észak- és Délnémet­­ország között s ezek mögött a ntánt katonaság támogatása alatt, a birodalmi németek távoltartásá­val kikiáltható legyen a bajor monarkia. Az Orgeschnek lett volna köteles­sége a munkásság esetleges fölkelését­­ leverni. Részletesen kidolgozták az erre vonatkozó tervet is. A bajor és cseh monarcisták között a politikai tervekkel kapcsolatos tár­gyalásokat a Csehszlovákia és Francia­­ország közt létesült megállapodásokra való utalással folytatták, amelyek sze­rint Csehszlovákia kötelezte magát arra, hogy katonailag azonnal beavatkozik, ha : a) Németországban spart­anista, vagy Ausztriában kommunista felfordulás keletkeznék ; b) ha Németországban, Ausztriában vagy Magyarországon monarkista zava­rok állanának elő; c) ha csak részben is, de facto meg­történik Ausztriának Németországhoz való csatlakozása. Mivel a bajor királypártnak legnagyobb része ellene volt annak, hogy Bajorország a német birodalomtól erőszakkal elszalai­­tassék, ezt a tervet elejtették. Ennek dacára jelentékeny számban vannak még ma is olyan politikusok, akik szívesen nyúlnának külpolitikai­­eszközökhöz avégből, hogy belpolitikai céljaikat megvalósítsák. A bajor katho­­likus monarkia trónjára a Sárváron most elhalt volt király trónörökösét, Rup­­prechtet ültetnék. Tárgyalásokat foly­tattak ennek a tervnek keresztülvitele érdekében a prágai Kramarsch-csoport­tal is, amely ezeket a törekvéseket nagymértékben támogatná a maga részéről. A középeurópai új monarkista mozgalmat francia royalisták tá­mogatják és financirozzák, élükön Bonaparte Jeromos és Murad her­cegekkel, Lientan és Condh­ergné Cambrecht tábornokokkal, kikben számos érsek és püspök, a nevesebb politikusok közül pedig Bar­­thou, Paléologne, továbbá De­gouttes tábornok és mások csatlakoztak. Kö­zülök, amint bebizonyult­, különösen Barthou tartott fenn szoros össze­köttetést a bajor monarkistákkal. A bajor országgyűlésen Pius Heller képviselő meginterpellálta a bajor mi­niszterelnököt, tudja-e, hogy francia részről többször nagyobb összegeket hárp­tak agitációs célokra a bajor monarkista mozgalom vezetői és hogy Heim dr., a bajor néppárt vezére Barthouval Svájcban,közvetlenül beható tárgyalá­sokat folytatott? Kahr miniszterelnök a bajorok ellenállását a francia royalista politika szétah­ozta. Ma­ sem lehet, biztosan megállapítani, hogy várjon akkor Bajorországba azért engedett-e álláspontjából, mert a ber­lini kényszerítő eszközök , Jobián nem­­tehetett egyebet, vagy pedig -a mun-,­okásáig általános sztrájkkal való­ fenye­getése hatott-e rá ? Amint később ki­derült, Bajorország több kísérletit tett­­arra, hogy a bajor­ védőmig (Orgesch) meghagyassék a fegyverek birtokában. Ebből a célból — természetesen Berlin

Next