A Hét 1980/1 (25. évfolyam, 1-26. szám)

1980-01-05 / 1. szám

meghirdetésével történt. Ugyan­akkor a megismerés adott szint­jét tükröző szövetségi politika objektív lehetőségeinek kihasz­nálását egyfajta leegyszerűsítő merev szemlélet, szektás elzárkó-­ zás is bonyolította, s az előre­mutató tendenciák térnyerése is nagyban meghatározta. A Sarló a marxizmus felé íve­lő pályáján, a kommunista moz­galomhoz vezető úton nemegy­szer szembetalálta magát a fej­lődésének progresszív vonásait lebecsülő szűkkeblűséggel és türelmetlenséggel, így a DAV említett reagálása a bátorítás erejével hatott a kommunista mozgalomban helyet kereső fia­tal haladó magyar kisebbségi értelmiségre. A DAV Sarlóval szembeni magatartásának persze megvoltak a maga szemléleti meghatározói. A davistákat ugyanis az értelmiség széles ré­tegeihez való közeledésben ru­galmasság, az összefogás kere­teinek tágítása s e keretek ki­használására irányuló kezdemé­nyező törekvések jellemezték. A DAV a szóbanforgó időszakban, 1931 első felében széleskörű an­kétót rendezett, melynek kereté­ben munkások és értelmiségiek vallottak a Szovjetunió iránti vi­szonyukról. A davisták nem vo­nakodtak a kommunista párttól és eszmeiségtől távol álló értel­miségiek megszólaltatásától, ké­pet adva a szlovák intelligencia gondolkodásáról, a Szovjetunió iránti nagyarányú, a kommunis­ta mozgalom keretein túlmutató szimpátia terjedéséről, amiben a szocialista célkitűzések megérté­sét segítő tényezőt látták. S az 1931-es kosúti véres pünkösdöt követően megindult széleskörű, az osztálykereteket és Csehszlo­vákia határait túllépő tiltakozó mozgalom kibontakozása is jelentős mértékben a davisták kezdeményezéseihez fűződik. A davisták fáradozásának volt az eredménye, hogy 34 cseh, szlo­vák és magyar nemzetiségű író, politikai beállítottságától függet­lenül a rendőri önkény elleni tiltakozó nyilatkozatot írt alá. E tiltakozás a széleskörű értelmi­ségi összefogás, az értelmiség és forradalmi mozgalom közötti összekötő kapcsok keresésének lehetőségeit villantotta fel. S nem maradt hatás nélkül a sar­lósokra. Fábry Zoltán a kösúti eseményeknek a Sarló fejlődé­sében játszott szerepéről írta Az Út-ban: „A szociális magyar értelmiség ifjú generációja itt találkozott sorsdöntően a magyar faluval,­­a kisebbségi sorssal és a kizsákmányolt proletariátus­sal." Az is igaz, hogy a Major­per osztálylényegének leleplezé­sét szolgáló bizonyító anyag gyűjtése során elmélyültek a sarlósok és a cavisták személyi kapcsolatai. A kosúti események kapcsán azonban a kommunista mozgalom felé gravitáló Sarló lehorgonyzását — aminek az 1931-es nyári szociográfiai ván­dorlásoknak már a lenini tanok­ból kiinduló módszerek alkalma­zásával szerzett szemnyitó tanul­ságai adtak meghatározó ösz­tönzést — nem csekély mérték­ben mozdította elő a cavisták által szervezett szolidaritási ak­ció eszmélődést befolyásoló vonz­ereje. A sarlósok megdöbbenés­sel vették tudomásul, hogy a cseh és a szlovák írók tiltako­zásához csupán három magyar írástudó, Fábry Zoltán, Földes Sándor és Forbáth Imre csatla­kozott. „A fiatal magyar értel­miség tudja — nyilatkozták a sarlósok Az Út hasábjain —, mit jelent a szlovák és cseh írók állásfoglalása: a magyar és szlovák nép találkozását és szö­vetkezését a cseh proletariátus­sal az emberi eszmét fel nem adó írók szellemében a boldo­gabb jövendőért.” Néhány hónappal később a Sarlónak az 1931 szeptemberé­ben megtartott kongresszusa már a kommunista mozgalomhoz va­ló eljutását, a cseh és a szlovák kommunista értelmiséghez a marxista-leninista eszmeiség szel­lemében történő internacionalis­­ta felzárkózást demonstrálta. A Sarló szociofotó kiállítását a Szocialista Akadémikusok Egye­sülete nevében megnyitó Jan Rob Poničan beszédében a kapita­lista társadalmi rend ellentéteit feltáró és a kapitalizmust vádo­ló fényképdokumentumokról szól­va hangsúlyozta: ,,A mi szándé­kunk ez, hogy bebizonyítsuk, ezt a zavaros valóságot meg tudjuk változtatni. A legjobban ennek az embertelen valóságnak a megsemmisítéséért folytatott harc egyesít bennünket, és kér­jük önöket, hogy támogassák a mi közös küzdelmünket, a szlo­vák és a magyar értelmiség egyesített harcát." A DAV reagálása a Sarló szeptemberi kongresszusára a programszerű közös­ harc és ösz­­szefogás erejét meghatványozó, az együttműködést elmélyítő, a forradalmi értelmiség szerepvál­lalásának eltérő körülményeit és analóg vonásait tükröző hatás­kisugárzás kölcsönösségét pél­dázta. A DAV közölte Balog Ed­gár Élő szocializmus című írását, amely a Sarló szociográfiai munkáját mutatta be. A cikkhez fűzött szerkesztőségi bevezető a Sarló kongresszusának eredmé­nyeiről szólva igazolva látta a cavisták meggyőződését a Sar­lónak a kommunista mozgalom soraiba vezető fejlődésvonaláról. A bevezető amellett, hogy utalt a cikk egyes állításaival szem­beni fenntartásokra, a Sarló szo­ciográfiai munkájában követen­dő példát látott. A Sarló szer­vezettségét kiemelve a szocio­­gráfiai kutatások terén szerzett tapasztalatoknak a DAV munká­jéban való felhasználásra szólí­tott fel. Jóllehet a Sarló szocio­­gráfiai gyűjtésében már a DAV, illetve a Szocialista Akadémiku­sok Egyesületének képviselői ko­rábban is részt vettek, a szocio­gráfiai kutatások a Sarló kong­resszusát követően váltak a DAV munkaprogramjának részévé. „A szociográfiai munka kifejezést a Sarló-csoportot alkotó magyar szocialista értelmiségiektől vette át a DAV" — írja Stefan Drug szlovák irodalomtörténész. S ez nem alkalomszerű tapasztalat­átadást és befogadást jelentett, határozott szemléleti háttér hú­zódott mögötte. A DAV-nak a dolgozó tömegekkel való össze­­forrottság elmélyítésére, a kon­krét viszonyok megismerésére irányuló törekvéséből fakadt, ami szoros összefüggésben állt a proletariátust és a forradalmi ér­telmiséget összekötő kapcsok sze­repének a gazdasági válság szülte körülmények közötti értel­mezésével. S e ponton a köl­csönhatások hatóerejét fokozta a tevékenységi kör konkrét vi­szonyainak eltérései által modi­fikált, párhuzamos vonásokat eredményező szemléleti azonos­ság. Hisz magának a Sarlónak a kommunista párthoz vezető útja — amit azonban csak a sarlósok egyre zsugorodó élgár­dája volt képes vállalni —, a néphez kötődés, a dolgozókkal való mindennapi érintkezés marxista-leninista platform je­gyében való elmélyülését jelen­tette. A sarlósoknak a kommu­nista mozgalom keretében Az Út hasábjain kifejtett publicisztikai tevékenységét a forradalmi értel­miség problémáinak és a mun­kás-paraszt olvasók érdeklődésé­nek közelítése, az osztályharc dél-szlovákiai körülményeinek a maga konkrétságában való ér­telmezése az agitációs és propa­gandamunkának az osztályharc valóságából kiinduló, a sajátos feltételeket figyelembe vevő fel­fogása jellemezte. A sarlósok tevékenységéhez fűződnek a ma­gukat a munkásokat megszólal­tató úgynevezett valóságirodalmi kezdeményezések, a munkásmoz­galmi visszaemlékezések megje­lentetése, a munkás- és paraszt­levelezés kibontakoztatása, a publicisztika hatékonyságát fo­kozó fotódokumentumok felhasz­nálása. A DRV hasábjain jelent­kező hasonló­­ törekvések kedve­ző feltételeket teremtettek a két lap együttműködéséhez, a poli­tikai szellemi problémák tisztázá­sát kísérő pozitív hatások érvé­nyesüléséhez és befogadásához. Varga Rózsa magyarországi iro­dalomtörténész hívta fel a fi­gyelmet arra, hogy az intelligen­cia helyzetéről rendezett és Jan Poničan bevezetőjével indult vi­tában a cavisták képviselték az értelmiséghez való viszonyulás­ban az összekötő szálakat kere­ső rugalmas álláspontot. S ez a kölcsönösség az intelligencia megnyeréséért folytatott harc doktrinér felfogásával való szem­beszegülésben is kifejezésre ju­tott. A kommunista és baloldali értelmiségnek a davisták kezde­ményezésére 1932 januárjában összehívott žili­nai konferenciá­ján a sarlósok a davistákkal együtt léptek fel a forradalmi értelmiséget tömörítő Baloldali Front szervezeti felépítésében érvényesülő centralizmus ellen és síkra szálltak a területi és nem­zetiségi sajátosságok figyelembe vétele mellett, ami a „Szlovákiai Értelmiségiek" Tömörülése kiépí­téséhez vezetett. Az elemző történeti visszate­kintés fényében a DAV és a szlo­vákiai magyar forradalmi értel­miség kapcsolatainak alakulása, e folyamat arról tanúskodik, hogy a kölcsönösséget a helyi felté­telek megismerésére és szem előtt tartására irányuló törekvés, a marxista-leninista elvek kon­krét szlovákiai és dél-szlovákiai viszonyokra való alkalmazásának igyekezete jellemezte. S az eb­ből adódó, értelmiség és a proletariátus viszonyát, a nem­zetiségi különbségeken felül­emelkedő összefogást, az osz­tályharc elméletének és gyakor­latának összekapcsolását érintő tanulságok továbbhatottak a népfrontpolitika kibontakozásá­nak idején. A kapcsolatokban azonban változás állt be. A DAV és a Sarló közvetlen együtt­működése a szlovák és a ma­gyar demokratikus értelmiség, nemzetek és nemzetiségek szé­les dimenziókat öltő összefogá­sának szorgalmazásává terebé­lyesedik. Az összefogás szószólói­nak élvonalában azonban a ca­visták és az egykori sarlósok állnak, akik az internacionalista összetartás mélyen gyökerező tudatát a gazdasági válság évei­ben kialakult szoros együttmű­ködés folyamatában szívták ma­gukba. A Magyar Nap hasáb­jain az egykori sarlósok az él­harcosai a köztársaság népeinek egységéért folyó küzdelemnek. Dél-Szlovákia lakosságának tor­náci manifesztációján a volt sar­lós, Lőrincz Gyula tesz hitet a köztársaság védelmét szolgáló, a nemzeteket és nemzetiségeket összekovácsoló antifasiszta egy­ség mellett. A szlovák és a csehszlovákiai magyar forradalmi értelmiség in­ternacionalista együttműködésé­nek, e hagyományok továbbélé­sének és folytonosságának máig ható tanulsága és üzenete, hogy az együttműködésnek a minden­kori konkrét körülmények közöt­ti elmélyítése a feltétele a szé­leskörű nemzetközi méretű ösz­­szefogásnak. Persze e hagyomá­nyoknak, a DAV és a Sarló kapcsolatainak a történetiség követelményeit betartó feltárása megkívánja az együttműködés konkrét megnyilvánulásait befo­lyásoló és meghatározó ténye­zők vizsgálatát, a közös szem­léletből adódó, egymástól elté­rő terepen folytatott közös harc egymást segítő és befolyásoló sajátosságainak és párhuzamos jelenségeinek megvilágítását. Az effajta komplex irodalom- mű­velődés- és politikatörténeti szemléletet társító — mind ez ideig hiányzó — összehasonlító vizsgálódás segítheti elő, hogy a szocialista tudatformálásban a maga teljességében tölthesse be szerepét a DRV és a Sarló kö­zös hagyománya. KISS JÓZSEF HÉTVÉGI LEVÉL Általában megállapítjuk, hogy ifjúságunk többsége jó. Termé­szetesen, ami általában igaz, az még nem jelenti azt, hogy egye­di esetekben is mindenkor az. Sokszor vagyunk ugyanis tanúi annak, hogy némelyik fiatal le­nézően, sőt sértően viselkedik a munkában megfáradt idősebb nemzedék tagjaival szemben. Sokszor egy-egy ilyen megnyil­vánulás nemkívánatos megjegy­zésekkel jár a munkahelyeken mindkét fél részéről. Általában azt mondjuk, az öregeknek tisz­telet jár, különösen azoknak, akik egész életüket becsületes munkában élték le a társada­lom javára. De hát igazán, mi­ért is kell tisztelni az öregeket? Véleményem szerint azért, figye­lembe véve a mi konkrét szlová­kiai helyzetünket, mert ezek az öregek átéltek egy vérzivataros időszakot, melynek közepette dolgoztak és gondoskodtak csa­ládjukról, és nem kevesen fegy­verrel a kezükben vagy más mó­don részt vettek a haza felsza­badításában. Ma már az idő­sebb generációhoz tartoznak azok is, akik a felszabadulást követő — nem éppen könnyű időkben — családot alapítottak és keményen dolgoztak, és mun­kájukkal lerakták a fejlett szo­cialista társadalom alapjait. Tény az, hogy szocialista társa­dalmunk ma a fiatalok számára olyan feltételeket teremtett, hogy mindenki magas fokú szakkép­zettségben részesülhet egészen az egyetemi képzettségig. Ezeket a feltételeket azonban az idő­sebb nemzedék munkája te­remtette meg a szocializmus épí­tése során, s ezt nem szabad elfelejteni. Nemrég a Csehszlo­vák Televízióban egy szovjet szí­nész nyilatkozott, akitől többek között megkérdezték, hogy mi a véleménye a szovjet ifjúságról és arról, hogy ez az ifjúság ho­gyan viszonyul az idősebb nem­zedékhez. Kifejtette, hogy a szovjet ifjúság nagy tisztelettel viseltetik az idősebb generáció­val szemben, nemcsak azért, mert felnevelte a ma ifjúságát, dolgozott és harcolt, hanem az­ért is, mert a mi ifjú nemzedé­künk csak akkor tudja megállni a helyét a szocializmus és a kommunizmus építésében, ha tá­maszkodik az idősebb generá­ciók tapasztalatára. Ezek nél­kül a tapasztalatok nélkül — mondotta —­ elképzelhetetlen az ifjú generáció jó munkája. Igen, mai fiataljaink tudásában egész nemzedékek által felhalmozott tapasztalatok koncentrálódnak. Mindent tudatosítani kell. ”

Next