Amerikai-Kanadai Magyar Élet, 1977. március (19. évfolyam, 9-12. szám)

1977-03-05 / 9. szám

2. oldal AMERIKAI-KANADAI MAGYAR ÉLET CARTER ELNÖK ÉS SAKHAROV LEVÉLVÁLTÁSA. Először fordult elő, hogy egy szovjet állampolgár az Egyesült Államok elnökének támogatását kérte. Carter elnök most válaszolt Sakharov január 21-i levelére, amely egy Moszkvában járt amerikai turista közvetítésével jutott az Elnök kezeihez. Carter elnök válaszát Sakharov a moszkvai US Követség útjá­n kapta meg. Az Elnök, többek között ezt írta: “Az emberi jogok lényeges részét képezik kormányom programjának. Beiktatási beszédemben mondtam: azért, mert mi szabadok vagyunk, nem lehetünk közömbösek a szabadság ügyével szemben külföldön. Biztosítom, hogy az amerikai nép és kormánya továbbra is ragaszkodni fog az emberi szabadságjogok tiszteletben tartásához, nemcsak az EGYESült Államokban, de külföldön is.” Carter elnök így fejezte be levelét: “Mindig örülni fogok, ha hallok Önről.” Az aláírás: Jimm­y Carter. FENYEGETŐZIK A SZOVJET RENDŐRSÉG. Moszkvában letartóztatták Valentin Turcsint,az “Amnesty International” vezetőjét a Szovjetunióban. Az állambiztonsági rendőrségen kihallgatták és figyelmeztették, hogy tevékenysége veszélyezteti a Szovjetunió érdekeit. Végül elbocsájtották azzal, hogy ez volt az utolsó figyelmeztetés”. GROMIK 120 ÉVE KÜLÜGYMINISZTER. Hruscsov 1955. február 15-én nevezte ki Andrej A. Gromykót a Szovjetunió külügyminiszterének. A külügyi pályafutását 1943-ban kezdte, amikor Sztálin kinevezte a Szovjetunió követének az NN-be. Gromyko akkor 34 éves volt. Az UN ülésein 28 vétót jelentett be és ő tette híressé az orosz “nyet” (nem) szócskát. 1947-ben lett a külügyminiszter helyettese és 1957-ben külügyminiszter. Azóta 1957, az Egyesült Államokban 5 külügyminiszter jött és ment: John Foster Dulles, Christian Herter, Dean Rus, Wm. Rogers és Henry Kissinger. Most került összeköttetésbe a hatodik US külügyminiszterrel, Mr. Cyrus Vance-vel. Gromyko, mint külügyminiszter, sok politikai krízist látott és vészelt át. Többek között az US felderítőgép, az U-2, lelövését és pilótájának bírósági tárgyalását Moszkvában; a kubai rakéta­krízist; Csehszlovákia lerohanását; két közel-keleti háborút; az Egyesült Államok beavatkozását Vietnamba és a hétente politika beiktatását Helsinkiben. Akik közelebbről ismerik, azt mondják, hogy hallgatag és kifürkészhetetlen arcú Gromyko jól ismeri a nyugati irodalmat, több nyelven beszél. Nehéz tárgyalófél, de nem unalmas, mert érvelései mindig más oldalról világítják meg a problémát. I I1--------- ■■ . ____ i amerífcaí-kar.aaa: . I Magyar Elet í cAniaícaii-CanadiaiicHungafiaJicLifc SSiíflSHP AWÉMCAÍS lÁüCfcST WUJU.V M THE HUNGAJIIAN LÁNCÚM* * *»”■** - --------------~-------*----------------------- CAHADA^ ...... 3636 North PARIS Ave., CHICAGO, Illinois 60634 ifőszerkesztő és kiadó: ÁDÁM HALMÁGVI LAJOS, 3636 N. Paris Ave., Chicago, 111. 60634. Telefon: 625-8774- Newyorki szerk: Apatini Gyula. New York Tel:LE-5-2826 Second Class Postage paid at Chicago, Hl. - Published every Saturday - Lapunk ára USA-ban35 cent, Kanadában*35 cent, az évi előfizetés dija USA-ban $18,00 egy évre. félévre $10.00. Kanadában: <€gy|vre $18,00, félévre $10.00. Editorai and Publishing Office: 3636 N. Paris Ave., Chicago, 111. 60634. Telephoné: 625-8774. Managing Editor andVublisfrér: LOUIS HALMAGYI ADAM. Subscription rate: $18.00 year in thé USA, Canada:* 18.00/year. BAJ VAN A SZOVJET DIPLOMATÁKKAL. A múlt hónapban kémkedés gyanúja miatt, Norvégia kiutasított 6 szovjet követségi tisztviselőt. Megtorlásul, most a szovjet hatóságok kiutasították Knut Mugaast, a moszkvai norvég követség kereskedelmi tanácsadóját és nem engedték meg, hogy Kaara Hauge, norvég követségi titkár, visszatérjen moszkvai állomáshelyére. US. ÚJSÁGÍRÓT FOGVATARTOTTAK CSEHORSZÁGBAN. A New York Times egyik levelezője, Paul Hoffmant február 13-án leszállították a Prága- Bécs-i gyorsvonatról és a cseh-osztrák határállomáson 2 órán keresztül kihallgatták. Elvettek tőle minden írást és nyomtatványt. Az éjszakát egy fűtetlen és piszkos váróteremben kellett eltöltenie, míg végre hajnalban elengedték. Két mérföldet kellett gyalog megtennie, míg elérte az osztrák határt. EGYRE TÖBBET ISZUNK. Californiában vízhiány van, de az Egyesült Államokban nincs alkoholhiány. A Gallup Intézet jelenti, hogy a lakosság 71 %-a iszik alkoholt, az 1968-as 68 %-kal szemben. A férfiak nem isznak többet, mint azelőtt, de a nők körében 68 óta 5 %-kal emelkedett az “alkoholkedvelők” száma. A Gallup adatok azt is mutatják, hoggy az alkoholt fogyasztók 18 %-a családi bajokkal küzd. (Ez a szám 1974-ben 12 % volt.). A KÜLÖNÖS KÍNAIAK Amikor a múlt év nyarán óriási földrengés sújtotta Vörös-Kínát, a világ több országa felajánlotta anyagi segítségét, de Kína vezérei nem fogadtak külföldi támogatást. Ezzel szemben, amikor 1976. júniusában óriási tájfun pusztította­­a Filippin-szigetek egy részét, Vörös-Kína 300.000 dollár értékű ruhaféleségekkel és konzervekkel sietett a szenvedők segítségére. Vörös-Kína, 1956 és 1974 között kb. 4 milliárd dolláros kamatmenes, kölcsönt nyújtott 50 államnak. (Kb. ugyanezen idő alatt az Egyesült Államok külföldi segélyei elérték a 130 milliárd dollárt.) A kínai kölcsönök valójában sohasem lesznek visszafizetve. A szerződések húsz évre szólnak, amelyből az első 10 évben nincs részletfizetés. Újabban a határidőt 40 évre tolták ki, amelyből az első 20 év kegyelmi idő. (Nincs részletfizetés) Amíg a Szovjet­unió nehézipari berendezéseket épít és fegyvereket szállít, Vörös-Kína textilgyárak, vasút és országutak építésére korlátozza segítségét. Tavaly adták át a forgalomnak a Zambiát a tanzániai Dar és Salaam kikötőjével (Indiai­óceán) összekötő 1.100 mérföldes vasútvonalat, amelyen elsősorban Zambia rézérceit szállítják. A külföldi segélyek terén, 1972­-ben, Vörös- Kína 22 afrikai államban felülmúlta a Szovjet Unió által nyújtott segítségeket. MEGKEZDÉK A SALT­­TÁRGYALÁSOKAT. Genfben február 15-én újra megkezdték a SALT- tárgyalásokat. Az US. delegátus javasolta a nukleáris próbarobbantások megszüntetését. A szovjet delegátus, V.I. Skhachev, hivatkozott a Szovjetúnió által sugalmazott és az UN. által a múlt évben előterjesztett javaslatra, amely a nukleáris próbarobbantások és atombomba­fejlesztések beszüntetését célozta. A szovjet delegátus szerint most az Egyesült Államokon és a nukleáris hatalmon a sor, hogy a javaslatot elfogadják. KEDVES OLVASÓINK! mhm hmm mmb mmmm hmmi ■ A téli hónapokban, különösen ilyen goromba, hideg időben szabad időnket többnyire lakásunkban töltjük. Sokszor már unalmas a TV, rádió, milyen jó is lenne tartalmas magyar újságot olvasni, így szabad időnk eltöltése sokkal értékesebbé válna. Biztosak vagyunk abban, hogy nemigen tehetnének nagyobb szívességet, de örömtelibb ajándékkal sem lephetnék meg rokonaikat, barátaikat, mintha most rendelnék meg részükre 1 évre lapunkat. Ha előfizetőnk küldi be az “ajándék előfizetést” akkor az új előfizetők részére február és március hónapokban,­­kedvezményes áron­ , a régi $ 15.00 összeggel fizethetnek elő $ 18.00 helyett és a megajándékozott 1 évig fog kellemesen gondolni Önre hetenként, amikor lapunkat olvassa. Kérjük küldje be “Ajándék előfizetését” $ 15.00-es csekk melléklésével a következő címre: AMERIKAI-KANADAI MAGYAR ÉLET (AMERICAN-CANADIAN HUNGARIAN LIFE) 3636 N. PARIS AVE, CHICAGO, ILL. 60634 TEL: (312) 625-8774 BENZINFOGY­A­SZT/15555555.­ A Légivonalak Szövetségének évi jelentéséből kitűnik, hogy 1976-ban 800­ millió gallon üzemanyagot takarítottak meg, egyszerűen azáltal, hogy valamivel csökkentették a repülőgépek sebességét, így pl. a Chicago és Los Angeles között közlekedő “DC-8” típusú gép 164 gallon üzemanyagot takarít meg, ha sebességét óránkénti 544 mérföldről 530 mérföldre csökkenti. Az érkezési idő mindössze 4 perccel tolódott ki. Az US légijáratokat a múlt évben 223­ millió utas vette igénybe ,és 4 millió tonna árut szállítottak. Az ezzel kapcsolatos petróleum fogyasztás az ország olajfogyasztásának kevesebb, mint 4 %-át tette ki. 1973. óta az utasok száma 202 millióról 223 millióra emelkedett, ugyanakkor a hajtóanyag mennyisége 10.7 milliárd gallonról 9.9 millió gallonra csökkent. További példái az üzemanyagtakarékosságnak. Ha a BOEING Gépek sebességét az óránkénti 520 mérföldről 500 mérföldre csökkentik, az időeltolódás 500 mérföldes vonalon csak­­ 3 perc. De, az üzemanyagfogyasztás 7 %-kal csökken. Ha a Boeing 747-es gépe sebességét az óránkénti 575 mérföldről 560 mérföldre csökkentjük, akkor 4­ ezer mérföldes útvonalon az érkezési idő 16 perccel kitolódik, de az üzemanyagfogyasztás 4 %-kal csökken. CHESG0 MFG. # C°v Afc. KŐPESDY FERENC ÉKSZERÉSZ 5 North Wabash Ave., CHICAGO TELEFON: 372-5122 372-5274

Next