Amerikai-Kanadai Magyar Élet, 1977. május (19. évfolyam, 18-21. szám)

1977-05-07 / 18. szám

2. oldal AMERIKAI-KANADAI MAGYAR ÉLET 1977.május 7. Sajnos, a tengerbe. Skócia, Norvégia és Dánia partjaitól csaknem egyenlő távolságra, az És­za­ki -te­nge­r v­íz­te­ré­ne­k a k­özé­p­p­o­ntj­ába­n, fekszik az EKOFISK tengeralatti olajtartalék. Április 22.-én éjjel, a Phillips Petroleum Company “Bravó” olajfúrótornyának közvetlen közelében, eltört az olaj távvezeték. A 60 méter magas sugár óránként közel 50.000 gallon olajat lövell a levegőbe, illetve a tengerbe. A fúrótorony 112 főnyi személyzetét evakuálták. Az olajömlés leállítására egyelőre nincs sok kilátás. Az óriási olajfolt nagy veszélyt jelent a tengeri állat és növény­világra. Az EKOFISK olajtartalékot 1969-ben fedezték fel. A terület Norvégiához tartozik, de az olaj feltárása közös norvég-angol vállalkozás. Április 24.-én két amerikai (texasi) szakértő helikopterről leszállt a fúrótornyon. Több csapot elzártak és speciális szerkezettel megkísérlik az olajömlést leállítani. Néhány napon belül eldől, hogy ez a kísérletük sikerül­­t vagy sem. RABIN UTÁN ABBA EBAN Még le sem csillapodtak Izrael miniszterelnökének, Yitzsak Rabin, deviza­botrányának hullámai, máris újabb deviza­visszaélésről érkezik hír Tel Avivból. Ennek az újabb ügynek főszereplője Abba Eban, Izrael volt külügyminisztere. Névtelen feljelentés alapján, a Tel Aviv-i hatóságok már közel egy hónapja kutatnak Eban newyorki bankszámlái után. Azt mondják, hogy sokkal nagyobb összegről van szó, mint Rabin esetében. A francia munkás minimális hetibére 70 dollár, évi 3.636 dollár. Mérnökök évi 22.000 dollárig keresnek, az orvosok 30.000, a sebészek 60.000 dollár körül. A nagyvállalatok vezérigazgatói évi 70.000 - 170.000 dollár fizetést kapnak. A párizsi taxisoffőr 400-500 dollárt keres havonta. A rendőrök fizetése havi 350-520 dollár. A legnagyobb rendőrigazgatói (chief of police) fizetés havi 1.240 dollár. Az adósságmentes vagyoni megoszlás foglalkozások szerint és átlagban: Tisztviselők 13.500 dollár, gyárigazgatók 62.000 dollár, üzlettulajdonosok 118.000 dollár, orvosok és ügyvédek 145.000 dollár. MIT MOND A “GM” ÉS FORD ? Mr. Thomas A. Murphy, a GM elnöke, április 2­­.-i beszédében úgy nyilatkozott, hogy a GM célkitűzései általában egyeznek Carter elnöknek az autóiparra vonatkozó terveivel. Mr. Murphy szerint a GM mindent elkövet, hogy gépkocsijainak átlagos teljesítménye 1978-ban elérje a gallononkénti 18 mérföldet; 1980-ban a 20 mérföldet; 1985-ben a 27,5 mérföldet. A GM 15 milliárd dolláros költségvetéssel igyekszik biztosítani helyét az elkövetkező évek autóiparában. Csökkenteni fogja típusainak számát és növelni fogja kocsijainak gallononkénti teljesítőképességét. Ebben az évben jött ki az “új generáció” első hat­­személyes családi kocsija, amely 1 lábbal rövidebb és 700 fonttal könnyebb az elődjeinél. A közönség megelégedéssel fogadta ezt a típust. Hasonló értelemben nyilatkozott II. Henry Ford is. Feltűnő, hogy Carter elnök nem merte javasolni a személygépkocsik lóerejének korlátozását. Mennyivel egyszerűbb lett volna kimondani, hogy pl. egyetlen személygépkocsi motorja sem lehet erősebb 120 lóerősnél. Ehelyett a “benzint faló” (guzzling) kocsik adójának emelését választotta. Ez is jobb mint semmi, de nagyon bonyolult eljárás, amely sok nehézségbe fog ütközni. Az amerikai autógyárak több étizedes és sok milliárd dolláros prpagandával bevésték az emberek agyába (brainwash) hogy csak a nagy és nehéz autók a jók. Csak a drága autó teszi az embert “nagy emberré”! Ezt a felfogást Carter elnök két, három “kandalló melletti csevegése” (fireside chat) nem fogja megváltoztatni. Elnökünk mindent elkövet, hogy meggyőzze az ország népét a helyzet súlyosságáról. Országgyűlési képviselőink nem segítik az Elnököt ebben­­a törekvésében. Félnek szembeszállni választóik véleményével. Az Elnök biztatja őket, hogy csak hivatkozzanak rá, ő (az Elnök) hajlandó vállalni azt, hogy a javaslattal kapcsolatban esetleg veszít a népszerűségéből. Carter elnök bátor kiállása minden dicséretet megérdemel. Ha el akarjuk kerülni a benzinjegyek bevezetését, vagy még annál is sokkal nagyobb bajokat, akkor engednünk kell a kényelmi igényeinkből. A 120 lóerős motor éppen elegendő ahhoz, hogy egy hat­­személyes kocsit hajtson. Egyszer rá kell döbbenünk arra, hogy az energia­pazarlás kora lejárt. Amerikát kivéve, a világ minden népe 30-60 lóerős gépkocsikon jár. Észak-Amerikát, Venezuelát és Mexikót kivéve, a világ minden más népe gallononként több mint 1 dollárt (sokszor több mint 2­0 dollárt) fizet a benzinért. Itt az ideje, hogy Amerika népe a nagy­ jóerejű kocsikban ne a “jómódú embert” lássa, de a vétkes benzinpazarlót. MR. YOUNG POLITIKÁJA Mr. Young, a Carter-kormány “fegyverneke”, az US nagykövet az UN-nál, már eddig is sok gondot okozott külügyminiszterünknek és a j­övőben még több gondot fog okozni. Mr. Young a néger érdekek szemszögéből ítél meg minden afrikai politikát. Sürgeti Rodézia és Dél-Afrika fehér kormányainak eltávolítását és a többség uralmának bevezetését. Ugyanakkor azonban nem veszi észre, hogy az igazi demokrácia a kisebbségek jogait is biztosítja. Afrikában ilyesmiről szó sincs. Az újonnan alakult, független államokban a fehér kisebbség élet és vagyonbiztonságát egyetlen kormány sem tudja garantálni. Érdekes, hogy Carter elnök támogatja Mr. Young politikáját. Még abban is egyetért vele, hogy a kubaiak jelenléte Angolában “stabilizálja” a helyzetet. Mr. Young újonc a külpolitikában. Nem csoda ha csetlik-botlik. Amikor az egyik interjújában kijelentette, hogy a brit kormány évtizedeken keresztül faji politikát űzött a gyarmatokon, egész Angolország felháborodott. Mr. Young sietve bocsánatot kért Nagy-Britannia washingtoni követétől. Nem szokta meg, hogy a diplomaták világában nem jó igazat mondani. Young szókimondása tetszik Carter elnöknek. Ő maga is újító ezen a téren és szeretné megmondani azt, amit gondol. Eddig nem sok megértéssel találkozott a külföldi diplomaták köreiben. Egy ponton mégis egyetértünk Mr. Younggal. Abban, hogy nem ajánlatos dolog beavatkozni az afrikai államok ügyeibe. Nem kell megijednünk, ha valamelyik afrikai kormány szerződést köt a Szovjetunióval. A kormányok jönnek és mennek. Az afrikai államok még nem értek meg a függetlenségre. Eltart ötven, talán még több­ évig, amíg a törzsek egymás közötti gyűlölködése és az öldöklése megszűnik. A szovjet kormány által szállított fegyverekkel egymást ölik az afrikai­ai arra, hogy fegyverekkel nem lehet életszínvonalat építeni és javítani. Fenn kell tartanunk a kereskedelmi kapcsolatokat azokkal az afrikai államokkal, amelyek kereskedni akarnak velünk. Ez a legbiztosabb oía a tartós barátságok kiépítésére. HOGYAN ÉLNEK A FRANCIÁK ? Az életszínvonal relatív fogalom, de ha tudjuk, hogy mit keresnek a franciák, akkor megközelítő képet kapunk a francia életszínvonalról. Kezdjük azzal, hogy a franciák felső 20%-a 11-szer annyit keres, mint az alsó 20%-a Ez a szám az Egyesült Államokban 8,9% Nyugat- Németországban 7.1%, Hollandiában 6.6%, Nagy-Britanniában 5.9%. i---------------------------------­« amerikai-kanadai . í Magyar Élet í c^Amaican’ CanadiancHungarian cLife AMEJUCA S LAUGEST WEXKLY M THE HUNGÁRIÁN LANGUAGt flUr ^ * 1 ______ ~ 10H0M10 * MÓNIMAT CAfiADA »oiwc»«caco*ios AMGEL*i«cirvQ_*«e-ormon • fiomkm..................... 3636 North PARIS Ave., CHICAGO, Illinois 60634 Főszerkesztő és kiadó: ÁDÁM HAl.MÁGYI LAJOS, 3636 N. Paris Ave. Chicago, 111/60634 Telefon: 625-8774 Second Class Postage paid at Chicago, 111. Published every Saturday, ! -Lapunk ára USA-ban 35 cent, Kanadában 35 cent. Előfizetési dij: USA-ban: egy évre $18.00. félévre S 10.00 Kanadában: egy évre $18.00, félévre $10.00 Editorial and Publishing Office: 3636 N.Paris Ave., Chicago, 111. 60634.J Phone: 625-8774. Managing Editorand Publisher: Louis Halmagyi Adamj SubsCription rate: $18.00/year in the USA. Canada: $18.00/year SÖTÉT AFRIKA Zaire állam 60.000 főnyi hadsereggel rendelkezik, de az Angolából betört 2.000 felkelő katangaival szemben külföldi segítségre van szüksége. Marokkó 1.500 harcost, Franciaország több teherszállító repülőgépet küldött Zaire-be. A legújabb hírek arról számolnak be, hogy 200 pigmi “törpe néger” harcos érkezett a frontra­­ mérgezett hegyű nyilakkal felszerelve. Állítólag, a pigmi harcosok jelenléte, a Zaire­­ba betört felkelők körében nagy rémületet keltett, mert hitük szerint a pigmik nyilai nemcsak mérget, de balszerencsét, vagy átkot is szórnak az ellenfélre. Ugyanakkor Zaire elnöke, Mobotu Sese Seco, nagy gondot okozott az US kül-és hadügyminisztériumnak, amikor azt kérte, hogy a “nem halálos katonai felszerelést” szállító egyik DC-10 repülőgépet rakják meg Coca-C­olával. Egyelőre az US kül-és had­ügyminiszter (sőt, az Elnök is), azon töri a fejét, hogy a “nem halálos katonai felszerelés” fogalma kiterjeszthető-e a Coca Colára.

Next