Amerikai-Kanadai Magyar Élet, 1979. október (21. évfolyam, 38-41. szám)

1979-10-06 / 38. szám

amerikai-kanadai ÁRA: USA 45 CENT Magyar Elet cAmetícaii•Canadiari cHungaríari ^ife AMERICA’S LARGEST WEEKLY IN THE HUNGÁRIÁN LANGUAGE TORONTO * MONTREAL Vol.21.No. 38.XXI.évf.38.szám. NEW YORK*CHICAGO*LOS ANGELES*CLEVELAND*DETROJT* FLORIDA October 6. 1979. A PÁPA AMERIKÁBAN MAGYARORSZÁG ÉS AZ ÁREMELKEDÉS Ébred Amerika konzervatív ereje ? FÖLDGÁZ MEXICÓBÓL Már Iván is hiánycikk a Szovjetban NEM GYÁRTANAK TÖBB CONCORDE-ot owr 3* O W-H* C O 09 **■ pi (A GQ 25 O • W . r* n HH-fH rt * O O 3 OiH P> 8,3a • (D (0 UD-O CO * O n> o • GJ FÖLDGÁZ MRXICÓBÓL Két évig tartó, sokszor sértődésekbe fulladó tárgyalások után az USA és Mexicó között végre létrejött az első földgázüzlet. Nem nagy, mindössze napi 300 millió köbláb, alig egy x/i %-a az USA szükségletének. A megállapodás mégis nagy jelentőségű, mert megnyitotta az utat a további tárgyalások ron. A most vásárolt fölgáz 1000 hőegysége (BTU) 3.625 dollárba kerül. Összehasonlítva a kanadai földgázzal, amelynek ára 2.80, drága, de az újabban feltárt US földgáz áránál nem magasabb, esetleg annál valamivel alacsonyabb. Nem tudjuk megéteni, hogy a FEHÉR HÁZ miért nem vásárolt nagyobb mennyiségű mexicói földgázt. A tél küszöbön áll és az olajhiány következtében nehéz kielégíteni mindkét igényt: az autó benzinellátását és a házak fűtését. Két évvel ezelőtt az US kormánya napi 2 milliárd köbláb memexicói földgáz vásárlásáról tárgyalt. Akkor Mexicó kormánya 5 dollárt kért 1000 kbláb gázért. Az üzlet nem jött létre, pedig Mexicó már építette a földgáz-távvezetéket, amely az USA határán találkozott volna az amerikai hálózattal. Mexicó részéről nagy volt a sértődés és 2 évig egyszerűen elégették az olajtermeléssel kapcsolatban nyert fölgázt, mert mexicó gyáripara nem tudta azt felhasználni. Mexicónak igen gazdag olajmezői vannak. Még ma sem tudjuk pontosan, hogy milyen nagy ez a gazdagság. Az USA-nak érdeke, hogy biztosítsa ezt az olajat egy esetleges olajembargó, vagy egyéb szállítási akadály esetére. Jelenleg Mexicó napi 400,000 barrel olajat szállít az USA-nak. Jelentéktelen mennyiség, ha tekintetbe vesszük, hogy az USA napi szükséglete 19 millió barrel. NEM GYÁRTANAK TÖBB “CONCORDE”-OT A brit és a francia kormány képviselői a múlt héten bejelentették, hogy a Concorde típusú óriás repülőgépek közös gyártását megszüntetik. A takarékosságot hirdető brit kormány azt is bejelentette, hogy a Concorde gépek gyártási és fejlesztési programját befejezettnek tekinti. Ugyanilyen döntés várható a francia kormány részéről is. A Concord gépek építése 1962-ben kezdődött. Amerikai szakértők kezdettől fogva gazdaságilag kilátástalannak tartották ezt a vállalkozást. Az US Kongresszus 1971- ben, heves vita után, nemszavazta meg a Concordehoz hasonló amerikai SST (Supersonic Transport) repülőgépek tervezéséhez és fejlesztéséhez szükséges összeget. Az amerikai szakértők véleménye helyesnek bizonyúlt. A brit és a francia közös vállalkozás vezetői terveiket 400 Concorde gép gyártására (és eladására) alapították. Ebben az esetben 1- 1 gép ára 10 millió dollár lett volna. A Concorde gépek eladása azonban kezdettől fogva elakadt. Ez volt az oka annak, hogy 3 év alatt (1976-tól 1979) csak 16 gépet gyártottak, ebből 2 próbagép volt. A legyártott 16 Concordeból csak 9-t tudtak eladni; 5-t a brit, 4-et a francia légivonalaknak. Külföldi légivonalak egyetlen Concorde gépet sem vásároltak. Ennek az lett a következménye, hogy 1-1 gép gyártási költsége 267 millió dohára rúgott. A kereslet hiánya az eladási árat leszorította 80 millió dohára. A gyár 187 millió dolárt vesztett minden egyes legyártott gépen. A hatalmas gép aránylag kevés utast szállít. A helyzetet súlyosbította, hogy agép túlságosan zajosnak bizonyult. Sok külföldi repülőtér nem fogadta őket. MAGYARORSZÁG ÉS AZ ÁREMELKEDÉS A magyar kommunista kormány, amikor egy nagyszabású árszabályozást hajt végre, az árak emelését “árrendezés” -nek nevezi, ugyanakkor kihangsúlyozza a csekély árleszálliásokat, amelyeket nevén nevez. Kimutatja azt, hogy a párt milyen nagy áldozatot hozott a korábbi alacsonyabb árakkal a dolgozók érdekében s a további nagyarányú ráfizetés végett volt szükség erre az “árrenezésre” de ez is - mint minden - a dolgozó nép érdekében történik. Az árleszállításokkal kapcsolatban matematikai tornákat végeznek s kimutatják azt, hogy milyen jól jár a lakosság ezzel az árrenedzéssel. Egy ilyen hivatalos nyilatkozat után mondták a pestiek: “magasabb lett a cukor, liszt, kenyér, tej és zsir ára, de ezzel szemben leszállították olyan fontos iparcikkek árát, mint a lépegető exkavátor és a légtisztitó pasztilla és ezzel az árakat a párt kiegyenlítette.” Lapunk több cikkben is ismertette azt a nagyarányú árrendezést, amelyet a budapesti kormány a nyár folyamán hajtott végre. A hazulról érkező levelek tele vannak panasszal a nagy drágaság maitt. Alaposan megemelték a közszolgáltatások (villany, gáz) árát, hús árukat, zsírt , kenyeret, s még rengeteg cikket. Folytatás a 4. oldalon A brit légivonalak 2 év alatt 30 millió dollárt fizettek rá a Concorde gépek üzemeltetésére. A francia légivonalak évente 2 millió dollárt. A Concorde válalkozás bukása az idők jele. A technika eddig a nagyobb és a még nagyobb jegyében fejlődött. Az olaj és más tényezők drágulása következtében ez a fejlődés napjainkban elakadt. A Concorde gépek a saját nagyságuk áldozatai lettek.

Next

/
Thumbnails
Contents