Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)
1970-11-21 / 22. szám
Több szem robber lát. SVÁJCI LEVÉL A „TÖBB FÉNYRŐL” Mindig nagy örömmel veszem át az Autó-Motort, amelyet egy otthon élő barátom fizet elő részemre. Nemcsak mert érdekes témákkal foglalkozik, hanem azért is, mert érdeklődéssel követem a magyar autóséletet. Szerintem a magyar autósok műszakilag előrehaladottak, és éppen ezért csodálkozom annyira, hogy pontosan a világítás terén ennyire lemaradtak. Miért kell a „Fényes heteket" bevezetni ahhoz, hogy sötétben bekapcsolják a tompított fényt? Sőt még, amint lapjukból kitűnik, a „Fényes hét” sem járt eredménnyel. Svájcban például szürkület után nem közlekedik szinte egy autó sem a helyzetjelző lámpácskákkal, hanem mindegyiken a — jobbára aszimmetrikus — tompított fényszóró van bekapcsolva. A „fényszegény" napokon — melyek télen elég gyakoriak — még napközben is bekapcsolja a legtöbb autós a „városi" lámpáit, tehát a tompított, 50—75 méterre világító fényszórókat. Senkinek sem jut eszébe a szembejövőt vakításért szidni, és ez egész Nyugat-Európára vonatkozik. Az oldalutcákból jövő gépjárművek 75 méterre a kereszteződés előtt már észlelhetők az előreküldött fénynyaláb segítségével. Gyalogosok, parkoló autók és más akadályok hamarább észlelhetők tompított fényszóróval, ami azért is olyan fontos, mert éjszaka a forgalom ritkulása miatt a sebesség növekszik. Helyesen beállított fényszórók nem vakítanak, és pontos töltésszabályzók mindig nívón tartják az akkumulátort. Tehát sem én, sem több százezer autóstársam nem látjuk be, miért kellene éjszaka a helyzetjelző lámpácskákkal — bizonytalanul — közlekedni. Még ennél is többről tanúskodik a svájci Touring Club újságjának egy cikke, amelyet Itt mellékelek. A cikk arról szól, hogy a Zürichi Taxivállalat kötelezte sofőreit, hogy napközben is tompított fényszóróval közlekedjenek a „Több fény — nagyobb biztonság" jelszó megvalósítása érdekében. Amerikában ugyanis — írja a cikk — bebizonyosodott, hogy a jól beállított fényszóróval haladó járművek kb. 25%-kal kevesebb baleset részesei. Kíváncsian várják az itteni szakértők is az eredményt. SZÉPLAKY ANDRÁS Bottmingen — Svájc AMIKOR A ZÖLD: BALESETVESZÉLYES... A BKV 0965 rendszámú autóbuszán utazva észleltem, hogy a gépkocsivezető előtt levő zöld színű napelenző üvegen át nézve az előttünk haladó gépkocsik hátsó helyzetjelző piros lámpái és a közlekedési jelzőlámpák piros jelzései egyáltalán nem láthatók. A zöld üveg egyébként teljesen átlátszó, azon át jól lehet látni és a sárga, fehér, zöld fények, nagyszerűen kivehetők. A piros azonban a legkevésbé sem hatol át az üvegen, a piros lámpák az üvegen át nézve teljesen „kialszanak”. Valószínűleg ritkán fordul elő, hogy ilyen „jól sikerült" színszűrő üveget alkalmazzanak napellenzőnek (vagy napszemüvegnek), de ha előfordul, az baleseti veszélyt jelent. Tudomásom szerint a KRESZ nem szabályozza a napellenző üvegek és napszemüvegek színét, így szabálysértésről nincs szó, de a veszély fennáll, amire fel kellene hívni a gépkocsivezetők figyelmét. VINCZE PÁL aki, villamosmérnök Budapest XII., Stromfeld A. u. 27. BUDAPESTESZTERGOM A Flórián téren látható „tájékoztató" tábla szerint Esztergom 75 km távolságra van attól a helytől. Ám a KPM hivatalos átmérése szerint Budapest és Esztergom között csak 64 km a távolság — mégpedig a Lánchíd budai hídfőjénél levő 0 km jelzéstől mérve. Tehát le kell számítani még az onnan a Flórián térig mérhető távolságot is . . . GRÄFF BERNÁT Bp. XIII., Mohács u. 18/b Auch am Tag mit Standlicht Die Taxi-Zentrale Zürich AG lässt ihre Taxis auch tagsüber mit eingeschalteten Standlichtern verkehren. Unter dem Motto «Mehr Licht — mehr Sicherheit» ist dieser ein Jahr dauernde Grossversuch gestartet worden. In Amerika ist nämlich festgestellt worden, dass Fahrzeuge mit eingeschalteten Lichtern rund einen Viertel weniger Verkehrsunfälle verursachten. Die Aktion soll vor allem dazu dienen. Auffahrunfälle, die bei Taxis offenbar besonders häufig sind, zu bekämpfen. Man darf auf die erzielten Ergebnisse , gespannt sein. „ÚTONÁLLÓ” Figyelemmel kísérem az AM olyan Irányú cikkeit, amelyekben az olvasók észrevételeit közlik a közlekedési morál javítását célozva. Nyilván az autós morálhoz tartozik a parkoló- és fürdőhelyeken való autós viselkedés is. Ennek egy durva megsértéséről vagyok kénytelen pár sort írni. Reggel 119 tájban érkeztem kocsimmal Tihany egyik szabad fürdőhelyére. Ennek bejárati útját elállta egy Volga, CP-88-99, melyben egy házaspár aludt. „Útonállásukkal" elzárták más elől a még szabad parkolóhelyeket, és ugyancsak lehetetlenné tették a bennrekedt több mint tíz személykocsi — köztük számos külföldi — kijutását. Többen szerettünk volna szokott helyünkre behajtani, de a gépkocsi vezetője hallani sem akart arról, hogy onnan távozzon, sőt azt vitatta, hogy nem is áll az úton, és ha be akarunk hajtani, keressük meg a parkolóhelyen — tehát nem az úton — álló egyik külföldi gépkocsi Balatonban fürdő tulajdonosát, és azt állítsuk máshová, de ne őket zavarjuk. Furcsa felfogása a körötte álló gépkocsik tulajdonosainak is felkeltette jogos felháborodását, és nem túl épületes vita és szóváltás alakult ki. Végül is a külföldi kocsi gazdája állt ki parkolóhelyéről, és igen körülményes, hepehupás, füves részen át lehetett közlekedni. A Volgás pedig nyugodtan aludt tovább. Később a rá szórt, nem túl hízelgő jelzők hatására az egész terepet elhagyta. Az eset tanulságait az autós morál szempontjából, azt hiszem, érdemes a lap hasábjain levonni. CP-55-98 és társai: NC-02-80, CP-28-H, CG-1S-19, CE-47-81, valamint számos, fel sem irt külföldi CICAFÉSZEK Belgrádban kaptam lencsevégre ezt az 1309-as Zastava-Fiat kocsit, amelyen nagy nyugalommal vertek fészket a környék cicái. . . SOMORJAI LÁSZLÓ tanár Debrecen, Pallag 18. sz. A PESTI UTCÁN Budapesten, a Tanács körúton fotóztam le ezt az érdekes, egyéni konstrukciót, amelyről igazán nem lehet semmi műszaki adatot írni, mivelhogy nem gyári készítmény BEREZNAY ISTVÁN Esztergom, Táncsics M. u. 7. 5