Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

Több szem robber lát. SVÁJCI LEVÉL­­ A „TÖBB FÉNYRŐL” Mindig nagy örömmel veszem át az Autó-Motort, amelyet egy otthon élő ba­rátom fizet elő részemre. Nemcsak mert érdekes témákkal foglalkozik, hanem azért is, mert érdeklődéssel követem a magyar autóséletet. Szerintem a magyar autósok műszakilag előrehaladottak, és éppen ezért csodálko­zom annyira, hogy pontosan a világítás terén ennyire lemaradtak. Miért kell a „Fényes heteket" bevezetni ahhoz, hogy sötétben bekapcsolják a tompított fényt? Sőt még, amint lapjukból kitűnik, a „Fé­nyes hét” sem járt eredménnyel. Svájc­ban például szürkület után nem közle­kedik szinte egy autó sem a helyzetjelző lámpácskákkal, hanem mindegyiken a — jobbára aszimmetrikus — tompított fény­szóró van bekapcsolva. A „fényszegény" napokon — melyek télen elég gyakoriak — még napközben is bekapcsolja a leg­több autós a „városi" lámpáit, tehát­ a tompított, 50—75 méterre világító fény­szórókat. Senkinek sem jut eszébe a szembejövőt vakításért szidni, és ez egész Nyugat-Európára vonatkozik. Az oldal­utcákból jövő gépjárművek 75 méterre a kereszteződés előtt már észlelhetők az előrekü­ldött fénynyaláb segítségével. Gyalogosok, parkoló autók és más aka­dályok hamarább észlelhetők tompított fényszóróval, ami azért is olyan fontos, mert éjszaka a forgalom ritkulása miatt a sebesség növekszik. Helyesen beállított fényszórók nem vakí­tanak, és pontos töltésszabályzók mindig nívón tartják az akkumulátort. Tehát sem én, sem több százezer autóstársam nem látjuk be, miért kellene éjszaka a helyzetjelző lámpácskákkal — bizonyta­lanul — közlekedni. Még ennél is többről tanúskodik a svájci Touring Club újságjának egy cikke, ame­lyet Itt mellékelek. A cikk arról szól, hogy a Zürichi Taxivállalat kötelezte so­főreit, hogy napközben is tompított fény­szóróval közlekedjenek a „Több fény — nagyobb biztonság" jelszó megvalósítása érdekében. Amerikában ugyanis — írja a cikk — bebizonyosodott, hogy a jól be­állított fényszóróval haladó járművek kb. 25%-kal kevesebb baleset részesei. Kíván­csian várják az itteni szakértők is az eredményt. SZÉPLAKY ANDRÁS Bottmingen — Svájc AMIKOR A ZÖLD: BALESETVESZÉLYES... A BKV 0965 rendszámú autóbuszán utazva észleltem, hogy a gépkocsivezető előtt levő zöld színű napelenző üvegen át nézve az előttünk haladó gépkocsik hátsó hely­zetjelző piros lámpái és a közlekedési jelzőlámpák piros jelzései egyáltalán nem lát­hatók. A zöld üveg egyébként teljesen átlátszó, azon át jól lehet látni és a sárga, fehér, zöld fények, nagyszerűen kivehetők. A piros azonban a legkevésbé sem hatol át az üvegen, a piros lámpák az üvegen át nézve teljesen „kialszanak”. Valószínűleg ritkán fordul elő, hogy ilyen „jól sikerült" színszűrő üveget alkal­mazzanak napellenzőnek (vagy napszemüvegnek), de ha előfordul, az baleseti veszélyt jelent. Tudomásom szerint a KRESZ nem szabályozza a napellenző üvegek és napszem­üvegek színét, így szabálysértésről nincs szó, de a veszély fennáll, amire fel kellene hívni a gépkocsivezetők figyelmét. VINCZE PÁL aki, villamosmérnök Budapest XII., Stromfeld A. u. 27. BUDAPEST­ESZTERGOM A Flórián téren látható „tájékoztató" tábla szerint Esztergom 75 km távolságra van attól a helytől. Ám a KPM hivatalos át­­mérése szerint Budapest és Esztergom között csak 64 km a tá­volság — mégpedig a Lánchíd budai hídfőjénél levő 0 km jel­zéstől mérve. Tehát le kell számítani még az onnan a Flórián térig mérhető távolságot is . . . GRÄFF BERNÁT Bp. XIII., Mohács u. 18/b Auch am Tag mit Standlicht Die Taxi-Zentrale Zürich AG lässt ihre Taxis auch tagsüber mit einge­schalteten Standlichtern verkehren. Unter dem Motto «Mehr Licht — mehr Sicherheit» ist dieser ein Jahr dauernde Grossversuch gestartet worden. In Amerika ist nämlich festgestellt wor­den, dass Fahrzeuge mit eingeschalte­ten Lichtern rund einen Viertel weni­ger Verkehrsunfälle verursachten. Die Aktion soll vor allem dazu dienen. Auffahrunfälle, die bei Taxis offenbar besonders häufig sind, zu bekämpfen. Man darf auf die erzielten Ergebnisse , gespannt sein. „ÚTONÁLLÓ” Figyelemmel kísérem az AM olyan Irá­nyú cikkeit, amelyekben az olvasók ész­revételeit közlik a közlekedési morál ja­vítását célozva. Nyilván az autós morál­hoz tartozik a parkoló- és fürdőhelyeken való autós viselkedés is. Ennek egy dur­va megsértéséről vagyok kénytelen pár sort írni. Reggel 119 tájban érkeztem kocsimmal Tihany egyik szabad fürdőhelyére. En­nek bejárati útját elállta egy Volga, CP-88-99, melyben egy házaspár aludt. „Útonállásukkal" elzárták más elől a még szabad parkolóhelyeket, és ugyan­csak lehetetlenné tették a bennrekedt több mint tíz személykocsi — köztük számos külföldi — kijutását. Többen sze­rettünk volna szokott helyünkre behaj­tani, de a gépkocsi vezetője hallani sem akart arról, hogy onnan távozzon, sőt azt vitatta, hogy nem is áll az úton, és ha be akarunk hajtani, keressük meg a parkolóhelyen — tehát nem az úton — álló egyik külföldi gépkocsi Balatonban fürdő tulajdonosát, és azt állítsuk más­hová, de ne őket zavarjuk. Furcsa fel­fogása a körötte álló gépkocsik tulajdo­nosainak is felkeltette jogos felháborodá­sát, és nem túl épületes vita és szóváltás alakult ki. Végül is a külföldi kocsi gaz­dája állt ki parkolóhelyéről, és igen kö­rülményes, hepehupás, füves részen át lehetett közlekedni. A Volgás pedig nyu­godtan aludt tovább. Később a rá szórt, nem túl hízelgő jelzők hatására az egész terepet elhagyta. Az eset tanulságait az autós morál szem­pontjából, azt hiszem, érdemes a lap ha­sábjain levonni. CP-55-98 és társai: NC-02-80, CP-28-H, CG-1S-19, CE-47-81, valamint számos, fel sem irt külföldi CICAFÉSZEK Belgrádban kaptam lencsevégre ezt az 1309-as Zastava-Fiat kocsit, amelyen nagy nyugalommal vertek fészket a környék cicái. . . SOMORJAI LÁSZLÓ tanár Debrecen, Pallag 18. sz. A PESTI UTCÁN Budapesten, a Tanács körúton fotóztam le ezt az érdekes, egyéni konstrukciót, amelyről igazán nem lehet semmi mű­szaki adatot írni, mivelhogy nem gyári készítmény BEREZNAY ISTVÁN Esztergom, Táncsics M. u. 7. 5

Next