Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)
1970-11-21 / 22. szám
VOLÁN TRÖSZT elnevezést kapott az eddigi Autóközlekedési Tröszt. Ugyanekkor az Autóközlekedési Vállalatok (AKÖV-ök) neve is Volán Vállalatra változott. Az 1. sz., a 20. sz. (Mávaut), valamint a 21—22—23. sz. Volán Vállalatok székhelye Budapest, a 2. sz. Salgótarján, 3. sz. Miskolc, 4. sz. Eger, 5. sz. Nyíregyháza, 6. sz. Debrecen, 7. sz. Szolnok, 7. sz. Békéscsaba, 8. sz. Kecskemét, 10. sz. Szeged, 11. sz. Szekszárd, 12. sz. Pécs, 13. sz. Kaposvár, 14. sz. Székesfehérvár, 15. sz. Veszprém, 14. sz. Zalaegerszeg, 17. sz. Szombathely, 10. sz. Tatabánya, a 19. sz. pedig Győr székhellyel működik. BUDAPESTI JUBILEUMI ELMÉLETI KRESZ-VETÉLKEDŐ középdöntőjét november 22-én 10 órai kezdettel a XIV., Istvánmezei út 3. alatti Sportcsarnokban rendezi az FKBT Verseny és Oktatási Albizottsága. A vállalatoknál, intézményeknél és az Autóklubban rendezett selejtezőkön mintegy 30— 40 ezer hivatásos és magángépjárművezető vett részt. A vállalatoknál még külön házi vetélkedőket is rendeztek, ahol a nyilvánosság előtt mérlegelték, hogy kik juthatnak tovább az FKBT elődöntőjébe. Ez utóbbi verseny 10 fordulóban zajlott le, amelynek 460 résztvevője közül 54 került a középdöntőbe. Közülük majd 10 versenyző juthat tovább a jövő év elején megrendezésre kerülő döntő vetélkedőbe. Külön is felhívjuk a figyelmet arra, hogy a mostani középdöntő nyilvános lesz. A meghívók az FKBTV„ Curia utca 3. alatti irodájában (Tel.: 180-379) még igényelhetők. HÉT ÉS FÉL MILLIÓ rubel értékű magyar autóvillamossági cikkeket használ fel jövőre az NDK teherautóipara. Ez része az 1971—75-re szóló szakosítási megállapodásnak, amely A hazai gyártmányú HITEKA S—100-as típusú, oszcilloszkópos motorvizsgáló berendezéssel éppen az első méréseket végzi Közepesy István üzemmérnök az AFIT ame Fóti út 62. alatti Központi Porlasztószolgálatánál. Az újonnan beszerzett műszert igen sokoldalúan tudják majd felhasználni az autók helyes „étrendjének" és gyújtásának gyors és pontos beállításánál. Az oszcilloszkóp képernyőjén jól szemmel kísérhető a gyújtófeszültség időbeli alakulása, s így a különböző amplitúdójú fényvonalak vibrálása a primer és szekunder áramkörben előfordulható valamennyi hiba eredő okát szemmel láthatóan tükrözi. Ezen kívül motorfordulatszám, hengerteljesítmény különbségmérő, füstgázelemző, elhangolható sztroboszkóp, hengerátfújás-ellenőrző és más hasznos műszer is megtalálható még az univerzális berendezésen. A Porlasztószolgálat egyébként reggel 8-tól délután 4-ig fogadja az autósokat. Kérik azonban, hogy a vizsgálatokat az új, közvetlen 298-808 telefonszámon jegyeztessék elő,ben több évre meghatározzák a magyar ipar feladatait. Az Autóvillamossági Felszerelések Gyára 4 és 6 lóerős indítómotorokat, indítódinamókat, valamint ezek alkatrészeit, a veszprémi Bakony Művek pedig felszültségszabályozókat szállít az NDK-nak. A hóeltakarításra háromszáz speciális munkagépet készített fel a megalakulásának 75. évfordulóját idén ünneplő Fővárosi Köztisztasági Hivatal. Először áll a munkába hat nagyteljesítményű szórógép is. Sajnos, nagyon akadályozza a téli felkészülést, hogy több tucatnyi munkagépet gumiabroncs híján nem tudnak a rendeltetésének megfelelően felhasználni. MEGKEZDTÉK a balatoni út második pályájának földmunkáit. Törökbálint és Székesfehérvár között az idén ötszázezer köbméter földet mozgatnak meg. 1971-re ezen a szakaszon befejeződik az út alapozása. felvételi vizsgára előkészítő tanfolyamot szervez az 1971/72. tanévre jelentkezők részére a X., Újhegyi út 14. alatti Felsőfokú Gépjárműközlekedési Technikum. A féléves tanfolyam foglalkozásait hetenként két alkalommal, az esti órákban tartják. Az Intézmény tanulmányi hivatalában és portáján beszerezhető, kitöltött lapokkal november 30-ig lehet jelentkezni. A részvételi díj: 450 Ft. CSEHSZLOVÁKIA a jövő esztendőben a Szovjetunióból 22 000, az NDK-ból 15 000, a kapitalista országokból pedig mintegy 3000 személyautót importál. Átadták a forgalomnak a korszerűen átépített Budafoki utat. A két éve tartó, több szakaszban végrehajtott rekonstrukciós munka eredménye, hogy az osztottpályás, érdesített felületkiképzésű, higanygőzlámpákkal kitűnően megvilágított Budafoki út a főváros egyik legmodernebb fő közlekedési útjának a rangjára lépett elő. IGAZÁN KÖVETÉSRE MÉLTÓ együttműködési megállapodás csírája bontakozott ki október 29-én a Dózsa Kultúrotthonban a X. és XVII. kerületi Vezess Baleset Nélkül verseny ünnepélyes díjkiosztója után. A közlekedési balesetelhárítási munkában eddig is igen aktívan tevékenykedő szomszédos kerületpár állami és társadalmi szerveinek a vezetői megegyeztek abban, hogy közösen — és úttörőként — létrehozzák a főváros első kerületi FKBT-szervezetét. Jelentőségét külön aláhúzza, hogy ilyen módon sokkal több helyen, eredményesebb felvilágosító és megelőző tevékenység fejthető ki a gyermekbalesetek megelőzésében, a Vezess Baleset Nélkül mozgalom mind szélesebb körű szervezésében, az elsősegélynyújtási, közlekedési és műszaki hibaelhárítási, közlekedési etikai ismeretek terjesztésében és ezzel valamennyi, a közlekedési és forgalombiztonságot érintő kérdésben. Ugyanakkor az ilyen célú rendezvények sikerét erősíti majd minden bizonnyal az is, hogy „saját erőből" nagyobb mérvű anyagi támogatáshoz, társadalmi segítséghez juthatnak. ELEKTRONIKUS SZÁMÍTÓGÉPET állítanak a termelés szolgálatába a győri Rába-gyárban 1971 októberétől. Több francia, angol, illetve amerikai cég gyártmányainak tanulmányozása után az amerikai IBM-cég 360/40 típusú elektronikus számítógépét vásárolják meg a közúti járműgyártás fejlesztési programjának keretében. Ilyen számítógép működik a győri gyárral szoros kapcsolatban álló Renault és MAN cégeknél és más autógyárakban is (Fiat, Mercedes, Volkswagen stb.). Alkalmazási lehetőségei közül érdemes megemlíteni a termelés naprakész nyilvántartását, a kapacitás kihasználásának tervezését és mérését, a piaci információk feldolgozását, a gazdaságossági vizsgálatokat, közép- és hosszúlejáratú vállalati tervek, konstrukciós technológiái, beruházási és fejlesztési tervek készítését. A LENGYEL AUTÓIPAR néhány alkatrész-előállító üzeme, pl. a Krosno-1 lökésgátló gyár s a Szosznowiec-i villamos járműfelszerelési gyár létrehozásával minden alapját megteremtette annak, hogy már az idén 121 000 személyautót termeljen. Emellett tovább növelik a Polski Fiat kocsik arányát: az 1975-re előirányzott 150 000 személyautóból 120 000 (!) Polski Fiat lesz. 730 MILLIÓ FRANK KÁRT okoztak Svájcban az elmúlt évben a közlekedési balesetek. Ebből az ittas állapot által okozott balesetekre 250 millió franknyi kár jutott. A svájci szövetségi hatóságok ezért úgy döntöttek, hogy az ittas vétkeseket „pellengérre állítják": a bíróság ítéletét a bűnös nevének és lakáscímének feltüntetésével közzéteszik. BULGÁRIA ÉS TÖRÖKORSZÁG KÖZÖTT ez év nyarán új közúti összeköttetést adtak át a forgalomnak. Az Isztambul—Edirne közötti útból észak felé kiágazó új főközlekedési útvonal a bolgár határt Dereköynél éri el. Az új út számottevő kerülőút megtakarítását tette lehetővé és igen kedvezően befolyásolja az egész trák térség közúti forgalmát. Tallózás a világsajtóból A Németországi Szövetségi Köztársaságban működő Technikai Felügyeleti Testületek adatai alapján az elmúlt évben ellenőrzött gépkocsik közül csak minden második volt műszakilag kifogástalan állapotban. Az NSZK-ban minden gépkocsit kétévenként kell bevinni az illető helység Technikai Felügyeleti Testületéhez. 1969-ben 5,11 millió gépkocsinak vizsgálták így meg a közlekedési biztonságát, de csak 43,2%-nál nem találtak semmi kifogásolnivalót. Kerek 28,8%-nál csekély, 27,6%-nál komoly hiányosságok fordultak elő, és mintegy 40 000 kocsit teljesen ki kellett vonni a forgalomból. A biztonsági mérnökök különösen megfontolandónak tartják a fékekkel szemben tanúsított gondatlanságot. Minden negyedik ellenőrzött kocsi fékje hibás volt. A világítást illetően 21,6%-ban kellett az autótulajdonosokat arra kötelezni, hogy javíttassák meg a hibát, és jelentkezzenek újra a Technikai Felügyeleti Testületnél. 13,9°/-nál a kormányt és 8,5%-ban a gumik állapotát kellett kifogásolni. Az NSZK Autóklubja ebben az évben külön szervizt létesített azoknak a számára, akik autóval akartak szabadságra menni. „Biztosan nyaralni" Jelszóval minden kocsit alaposan meg lehetett vizsgáltatni, hogy az esetleges hibákat így még az utazás előtt meg lehessen javítani. (DaD) Meglepő eredménnyel végződött az USA-ban egy most lefolytatott vizsgálat. A süket gépkocsivezetők sokkal kevesebb balesetet okoznak. Amíg a normális hallású vezetők közül átlag négy százalék okozott karambolt, a háromezer vizsgált süket vezető közül csak 0,4 százaléknak volt balesete. Orvosok ebben semmi meglepőt nem találnak. Szerintük a süketeknél kifejlődik „egy hetedik érzék”. (Süddeutsche Ztg.) Lyon elővárosában a közelmúltban radar-ellenőrzést kezdett a rendőrség reggel 8-kor. De attól a perctől kezdve, hogy a készülék megkezdte a működését, egyetlen autó sem hagyta el a várost. Kilenc órakor le is szerelték a radart. Később tudták meg a rendőrök, hogy a kooperációban volt a hiba, pontosan nyolc órakor az útépítők lezárták a közlekedést, útjavítás miatt. (Die Tat» Az Egyesült Államokban percenként lopnak el egy személygépkocsit. 1970-ben az eddigi eredmények alapján az ellopott kocsik száma eléri az egymilliót, mintegy 3 milliárd dollár értékben. Ebben a kárban még nincs benne az otthagyott kocsikról lelopott ködlámpák, rádiók stb. értéke, valamint az a kár sem, amelyet a lopott kocsikkal elkövetett karambolok okoznak. (Volksstimme) Ausztriában 1969-ben 115192 közlekedési baleset történt, hat százalékkal több, mint 1968-ban. A közúti balesetek sebesültjeinek száma 70 ezer, a halálos áldozatok száma 2071. A halálos balesetek száma csökkent: 1968-ban 2157 volt. (Arbeiter Ztg.) Az NSZK-beli Rosenheimben meghalt Eugen Diesel író, a dízelmotor megteremtőjének a fia. Eugen Diesel 1689-ben született, számos technikai és történeti, kulturális művet írt. Megírta apjának, Rudolf Dieselnek élettörténetét is. (Süddeutsche Ztg.)