Autó-Motor, 1970. július-december (23. évfolyam 13-24. szám)

1970-11-21 / 22. szám

VOLÁN TRÖSZT elnevezést kapott az eddigi Autóközleke­dési Tröszt. Ugyanekkor az Autóközleke­dési Vállalatok (AKÖV-ök) neve is Volán Vállalatra változott. Az 1. sz., a 20. sz. (Mávaut), valamint a 21—22—23. sz. Vo­lán Vállalatok székhelye Budapest, a 2. sz. Salgótarján, 3. sz. Miskolc, 4. sz. Eger, 5. sz. Nyíregyháza, 6. sz. Debrecen, 7. sz. Szolnok, 7. sz. Békéscsaba, 8. sz. Kecske­mét, 10. sz. Szeged, 11. sz. Szekszárd, 12. sz. Pécs, 13. sz. Kaposvár, 14. sz. Székes­­fehérvár, 15. sz. Veszprém, 14. sz. Zala­egerszeg, 17. sz. Szombathely, 10. sz. Ta­tabánya, a 19. sz. pedig Győr székhellyel működik. BUDAPESTI JUBILEUMI ELMÉLETI KRESZ-VETÉLKEDŐ középdöntőjét november 22-én 10 órai kezdettel a XIV., Istvánmezei út 3. alatti Sportcsarnokban rendezi az FKBT Ver­seny és Oktatási Albizottsága. A válla­latoknál, intézményeknél és az Autóklub­ban rendezett selejtezőkön mintegy 30— 40 ezer hivatásos és magángépjárműveze­tő vett részt. A vállalatoknál még külön házi vetélkedőket is rendeztek, ahol a nyilvánosság előtt mérlegelték, hogy kik juthatnak tovább az FKBT elődöntőjébe. Ez utóbbi verseny 10 fordulóban zajlott le, amelynek 460 résztvevője közül 54 ke­rült a középdöntőbe. Közülük majd 10 versenyző juthat tovább a jövő év ele­jén megrendezésre kerülő döntő vetél­kedőbe. Külön is felhívjuk a figyelmet arra, hogy a mostani középdöntő nyilvá­nos lesz. A meghívók az FKBT­V„ Curia utca 3. alatti irodájában (Tel.: 180-379) még igényelhetők. HÉT ÉS FÉL MILLIÓ rubel értékű magyar autóvillamossági cikkeket használ fel jövőre az NDK te­herautóipara. Ez része az 1971—75-re szó­ló szakosítási megállapodásnak, amely­ A hazai gyártmányú HITEKA S—100-as típusú, oszcilloszkópos motorvizsgáló be­rendezéssel éppen az első méréseket végzi Közepesy István üzemmérnök az AFIT ame Fóti út 62. alatti Központi Porlasz­­tószolgálatánál. Az újonnan beszerzett műszert igen sokoldalúan tudják majd felhasználni az autók helyes „étrendjé­nek" és gyújtásának gyors és pontos be­állításánál. Az oszcilloszkóp képernyőjén jól szemmel kísérhető a gyújtófeszültség időbeli alakulása, s így a különböző amplitúdójú fényvonalak vibrálása a pri­mer és szekunder áramkörben előfordul­ható valamennyi hiba eredő okát szem­­mel láthatóan tükrözi. Ezen kívül motor­­fordulatszám, hengerteljesítmény különb­ség­mérő, füstgázelemző, elhangolható sztroboszkóp, hengerátfújás-ellenőrző és más hasznos műszer is megtalálható még az univerzális berendezésen. A Porlasz­tószolgálat egyébként reggel 8-tól dél­után 4-ig fogadja az autósokat. Kérik azonban, hogy a vizsgálatokat az új, köz­vetlen 298-808 telefonszámon jegyeztessék elő,­ben több évre meghatározzák a magyar ipar feladatait. Az Autóvillamossági Fel­szerelések Gyára 4 és 6 lóerős indítómo­torokat, indítódinamókat, valamint ezek alkatrészeit, a veszprémi Bakony Művek pedig felszültségszabályozókat szállít az NDK-nak. A hóeltakarításra háromszáz speciális munkagépet készített fel a megalakulásának 75. évfordulóját idén ünneplő Fővárosi Köztisztasági Hi­vatal. Először áll a munkába hat nagy­teljesítményű szórógép is. Sajnos, nagyon akadályozza a téli felkészülést, hogy több tucatnyi munkagépet gumiabroncs híján nem tudnak a rendeltetésének megfele­lően felhasználni. MEGKEZDTÉK a balatoni út második pályájának föld­munkáit. Törökbálint és Székesfehérvár között az idén ötszázezer köbméter föl­det mozgatnak meg. 1971-re ezen a szaka­szon befejeződik az út alapozása. felvételi vizsgára előkészítő tanfolyamot szervez az 1971/72. tanévre jelentkezők részére a X., Újhegyi út 14. alatti Felsőfokú Gépjárműközleke­­dési Technikum. A féléves tanfolyam fog­lalkozásait hetenként két alkalommal, az esti órákban tartják. Az Intézmény ta­nulmányi hivatalában és portáján besze­rezhető, kitöltött lapokkal november 30-ig lehet jelentkezni. A részvételi díj: 450 Ft. CSEHSZLOVÁKIA a jövő esztendőben a Szovjetunióból 22 000, az NDK-ból 15 000, a kapitalista országokból pedig mintegy 3000 személy­autót importál. Átadták a forgalomnak a korszerűen átépített Budafoki utat. A két éve tartó, több szakaszban végrehaj­tott rekonstrukciós munka eredménye, hogy az osztottpályás, érdesített felület­­kiképzésű, higanygőzlámpákkal kitűnően megvilágított Budafoki út a főváros egyik legmodernebb fő közlekedési útjának a rangjára lépett elő. IGAZÁN KÖVETÉSRE MÉLTÓ együttműködési megállapodás csírája bontakozott ki október 29-én a Dózsa Kultúrotthonban a X. és XVII. kerületi Vezess Baleset Nélkül verseny ünnepélyes díjkiosztója után. A közlekedési baleset­elhárítási munkában eddig is igen aktí­van tevékenykedő szomszédos kerületpár állami és társadalmi szerveinek a vezetői megegyeztek abban, hogy közösen — és úttörőként — létrehozzák a főváros első kerületi FKBT-szervezetét. Jelentőségét külön aláhúzza, hogy ilyen módon sok­kal több helyen, eredményesebb felvilá­gosító és megelőző tevékenység fejthető ki a gyermekbalesetek megelőzésében, a Vezess Baleset Nélkül mozgalom mind szélesebb körű szervezésében, az elsőse­gélynyújtási, közlekedési és műszaki hi­baelhárítási, közlekedési etikai ismere­tek terjesztésében és ezzel valamennyi, a közlekedési és forgalombiztonságot érin­tő kérdésben. Ugyanakkor az ilyen célú rendezvények sikerét erősíti majd min­den bizonnyal az is, hogy „saját erőből" nagyobb mérvű anyagi támogatáshoz, társadalmi segítséghez juthatnak. ELEKTRONIKUS SZÁMÍTÓGÉPET állítanak a termelés szolgálatába a győri Rába-gyárban 1971 októberétől. Több francia, angol, illetve amerikai cég gyárt­mányainak tanulmányozása után az ame­rikai IBM-cég 360/40 típusú elektronikus számítógépét vásárolják meg a közúti jár­műgyártás fejlesztési programjának ke­retében. Ilyen számítógép működik a győri gyárral szoros kapcsolatban álló Renault és MAN cégeknél és más autó­gyárakban is (Fiat, Mercedes, Volkswa­gen stb.). Alkalmazási lehetőségei közül érdemes megemlíteni a termelés napra­kész nyilvántartását, a kapacitás kihasz­nálásának tervezését és mérését, a piaci információk feldolgozását, a gazdaságos­­sági vizsgálatokat, közép- és hosszúlejá­ratú vállalati tervek, konstrukciós tech­nológiái, beruházási és fejlesztési tervek készítését. A LENGYEL AUTÓIPAR néhány alkatrész-előállító üzeme, pl. a Krosno-1 lökésgátló gyár s a Szosznowi­­ec-i villamos járműfelszerelési gyár lét­rehozásával minden alapját megteremtette annak, hogy már az idén 121 000 személy­autót termeljen. Emellett tovább növelik a Polski Fiat kocsik arányát: az 1975-re előirányzott 150 000 személyautóból 120 000 (!) Polski Fiat lesz. 730 MILLIÓ FRANK KÁRT okoztak Svájcban az elmúlt évben a köz­lekedési balesetek. Ebből az ittas állapot által okozott balesetekre 250 millió frank­­nyi kár jutott. A svájci szövetségi ható­­ságok ezért úgy döntöttek, hogy az ittas vétkeseket „pellengérre állítják": a bíró­ság ítéletét a bűnös nevének és lakáscí­mének feltüntetésével közzéteszik. BULGÁRIA ÉS TÖRÖKORSZÁG KÖZÖTT ez év nyarán új közúti összeköttetést ad­tak át a forgalomnak. Az Isztambul—Edir­­ne közötti útból észak felé kiágazó új fő­közlekedési útvonal a bolgár határt De­­reköy­nél éri el. Az új út számottevő ke­rülőút megtakarítását tette lehetővé és igen kedvezően befolyásolja az egész trák térség közúti forgalmát. Tallózás a világsajtóból A Németországi Szövetségi Köztársaságban működő Technikai Felügyeleti Testületek adatai alapján az elmúlt évben ellenőrzött gépkocsik közül csak minden második volt műszakilag kifogástalan állapotban. Az NSZK-ban minden gépkocsit kétévenként kell bevinni az illető helység Technikai Felügyeleti Testületéhez. 1969-ben 5,11 millió gépkocsinak vizsgálták így meg a közlekedési biztonságát, de csak 43,2%-nál nem ta­láltak semmi kifogásolnivalót. Kerek 28,8%-nál csekély, 27,6%-nál komoly hiányosságok fordultak elő, és mintegy 40 000 kocsit teljesen ki kellett vonni a forgalomból. A biz­tonsági mérnökök különösen megfontolandónak tartják a fékekkel szemben tanúsított gondatlanságot. Minden negyedik ellenőrzött kocsi fékje hibás volt. A világítást ille­tően 21,6%-ban kellett az autótulajdonosokat arra kötelezni, hogy javíttassák meg a hibát, és jelentkezzenek újra a Technikai Felügyeleti Testületnél. 13,9°/­-nál a kor­mányt és 8,5%-ban a gumik állapotát kellett kifogásolni. Az NSZK Autóklubja ebben az évben külön szervizt létesített azoknak a számára, akik autóval akartak szabad­ságra menni. „Biztosan nyaralni" Jelszóval minden kocsit alaposan meg lehetett vizs­gáltatni, hogy az esetleges hibákat így még az utazás előtt meg lehessen javítani. (DaD) Meglepő eredménnyel végződött az USA-ban egy most lefolytatott vizsgálat. A süket gépkocsivezetők sokkal kevesebb balesetet okoznak. Amíg a normális hallású vezetők közül átlag négy százalék okozott karambolt, a háromezer vizsgált süket vezető közül csak 0,4 százaléknak volt balesete. Orvosok ebben semmi meglepőt nem találnak. Sze­rintük a süketeknél kifejlődik „egy hetedik érzék”. (Süddeutsche Ztg.) Lyon elővárosában a közelmúltban radar-ellenőrzést kezdett a rendőrség reggel 8-kor. De attól a perctől kezdve, hogy a készülék megkezdte a működését, egyetlen autó sem hagyta el a várost. Kilenc órakor le is szerelték a radart. Később tudták meg a rendőrök, hogy a kooperációban volt a hiba, pontosan nyolc órakor az útépítők le­zárták a közlekedést, útjavítás miatt. (Die Tat» Az Egyesült Államokban percenként lopnak el egy személygépkocsit. 1970-ben az ed­digi eredmények alapján az ellopott kocsik száma eléri az egymilliót, mintegy 3 mil­liárd dollár értékben. Ebben a kárban még nincs benne az otthagyott kocsikról le­lopott ködlámpák, rádiók stb. értéke, valamint az a kár sem, amelyet a lopott ko­csikkal elkövetett karambolok okoznak. (Volksstimme) Ausztriában 1969-ben 115192 közlekedési baleset történt, hat százalékkal több, mint 1968-ban. A közúti balesetek sebesültjeinek száma 70 ezer, a halálos áldozatok száma 2071. A halálos balesetek száma csökkent: 1968-ban 2157 volt. (Arbeiter Ztg.) Az NSZK-beli Rosenheimben meghalt Eugen Diesel író, a dízelmotor megteremtőjé­nek a fia. Eugen Diesel 1689-ben született, számos technikai és történeti, kulturális művet írt. Megírta apjának, Rudolf Dieselnek élettörténetét is. (Süddeutsche Ztg.)

Next